Pomysł na biznes:

Jak zostać producentem rowerów?

Budżet początkowy: ok. 0zł

Dochód: 0zł / miesięcznie

Branża:
  • produkcja i sprzedaż sprzętu rekreacyjnego

artcile

Podejmij wyzwanie

Co Cię napędza do działania?

Od dziecka marzysz, aby rozkręcić własny biznes? Szukasz pomysłu, który zaskoczy i zapewni dynamiczny rozwój? Mówi się, że pomysły leżą na ziemi. Jest w tym powiedzeniu trochę prawdy. Świadczy o tym historia, którą zaraz poznasz. Wiesław znalazł swój na szosie. Nigdy nie myślał o byciu biznesmenem, a dziś prowadzi największe rowerowo-motoryzacyjne przedsiębiorstwo w Polsce.

Zanim ruszysz jednośladem - sprawdź, czy ten temat w ogóle Cię kręci.

icon

Dla kogo?

  • Dla fanów, entuzjastów dwóch kółek
  • Dla absolwentów szkół mechanicznych
  • Dla miłośników aktywnego wypoczynku
icon

Zanim zaczniesz

  • Zweryfikuj swoją wiedzę na temat branży rowerowej i/lub motocyklowej – jak dużo o niej wiesz?
  • Spróbuj zbudować od podstaw własny rower (wbrew pozorom to nic trudnego)
  • Odwiedź kilka branżowych imprez, targów – poznaj obecne trendy
  • Sprawdź wyniki finansowe potencjalnej konkurencji – zobacz, ile trzeba zainwestować na starcie ( dane często są dostępne na stronach internetowych, w „Monitorze Polski B”, w KRS)
  • Zastanów się, czy chcesz skupić się na jednej specjalizacji, czy chcesz mieć szeroki wachlarz produktów

Historia Arkus & Romet Group to przykład na to, że cierpliwość popłaca, a wielkiej machiny biznesowej wcale nie trzeba zaczynać od ogromnych inwestycji. Bohater tego przykładu na biznes, działał w zgodzie z zasadą małych kroków. Powoli dążył do głównego celu, jakim było stworzenie od podstaw własnej linii rowerów. Był konsekwentny.

Podczas prowadzenia biznesu nie pozwól, aby opuścił Cię upór w działaniu. Obserwuj, co się dzieje na rynku i wykorzystuj nadarzające się okazje!

artcile

Liczy się pomysł

Nakręć się na to, czego potrzebują ludzie

Zacznijmy od krótkiej podróży w czasie, dokładnie do lat 80. Wówczas założenie biznesu nie było tak proste jak dziś. Teraz klik, klik i gotowe. W niektórych przypadkach nie potrzebujesz nawet zaplecza finansowego. Często trudniejsze warunki zmuszają nas do większego główkowania i szukania nowych rozwiązań. Co ciekawe, według nowoczesnych metod myślenia o biznesie, czyli design thinking – ograniczenia to podstawa kreatywnych i dobrych pomysłów. Spójrz zatem na to co masz w danej chwili i zastanów się, w jaki sposób możesz to wykorzystać. Jeśli uznasz, że czegoś Ci brakuje do realizacji jednego z pierwszych założeń, poszukaj odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób mogę ten brak uzupełnić? Pomyśl, jak Twoje zasoby mogą odpowiedzieć na potrzeby innych – Twoich przyjaciół, rodziców, a nawet nieznanym Ci osób.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Bądź uważny na drodze… do sukcesu!

Wiesław nie myślał o byciu przedsiębiorcą. Własny biznes po prostu stał się rozwiązaniem na życie. Pomysłu nie szukał długo, jak sam mówi w wywiadach - wystarczyło się rozejrzeć. Pod koniec lat 80. i na początku 90. rower był produktem trudnodostępnym i każdy chciał go mieć. Jedynym polskim producentem jednośladów był Romet z zakładami w Bydgoszczy, Poznaniu, Czechowicach-Dziedzicach. Chociaż Romet produkował nawet 1,5 miliona rowerów, to i tak większość trafiała na eksport.

Wiesław chciał to zmienić. Nie było go jednak stać na uruchomienie produkcji własnych rowerów. Zaczął od importu dwóch kółek z Ukrainy i innych rynków wschodnich. Potem handlował również ze wspomnianym Rometem. Kilka lat później jego firma stanęła przed szansą stworzenia pierwszego roweru. Co ciekawe - tylko dlatego, że Romet nie zdecydował się na inwestycję w tzw. „górale”, do których namawiał Wiesław.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

XYZ

Wiesław rozkręcił rowerowy biznes do tego stopnia, że po 15 latach wykupił prawa do legendarnej marki Romet (zakład nieuchronnie kierował się ku upadkowi). Tak powstało przedsiębiorstwo Arkus & Romet Group. I w tym miejscu można powiedzieć, że historia ponownie zatoczyła koło. Wiesław nie ruszył od razu z reaktywacją brandu. Wręcz przeciwnie, w pierwszej kolejności zadbał o zagraniczną sprzedaż, a rodzimym rynkiem zajął się później. Czuł, że na wielki powrót Rometu jeszcze przyjdzie pora. Wierzył w to, że Polacy, z sentymentem przypomną sobie o rowerach swojego dzieciństwa. Nie mylił się. Już od kilku lat nie tylko w Polsce, ale i na świecie panuje trend na rzeczy retro. Oldschoolowe bicykle też się w niego wpisują. O sile zjawiska świadczą również twarde dane. W 2016 roku nastąpiła zmiana, co do typu najczęściej kupowanych rowerów. Rower górski ustąpił miejskiemu, czyli właśnie m.in. modelom typu Wigry i Jubilaty[1]. Produkty marek Romet i Kross stały się najchętniej kupowanymi. Pierwsza nazwa najczęściej przychodzi do głowy Polakom, gdy są pytani, jakie znają firmy rowerowe.

--

[1] Źródło: https://rowery.pl/aktualnosci/newsy/2362-polski-rynek-rowerowy-w-2016-wyniki-badan.html

icon

Wiedza to potęga

Produkcja roweru

Zbuduj od podstaw własny rower. Dla niektórych to będzie szalony pomysł. Jednak warto poznać swój fach nawet od najmniejszej zębatki. To nie przypadek, że obecnie w dużych korporacjach takich jak McDonalds czy Starbucks menadżerowie wysokiego szczebla muszą od czasu do czasu przepracować kilka dni w restauracji. Nie jest to zawsze przyjemne doświadczenie (wiesz, jacy bywają klienci J ), ale dostarcza masy inspiracji i świetnie edukuje.

Oto prezentacja procesu powstawania rowerów:

1. Rama

Polskie fabryki nie są zdolne do ich wytworzenia. Przyjeżdżają gotowe z dalekiego wschodu. Chińscy producenci wykonują każdy projekt prawie od ręki. Nie mają też problemu z żadnym materiałem. Świetnie radzą sobie z przygotowywaniem konstrukcji ze stali, aluminium lub innych kompozytów. W Europie tylko kilka firm produkuje ramy. Są to zazwyczaj marki specjalizujące się w ręcznie robionych rowerach. Ich koszt sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych.

2. Wizyta w lakierni

Ramy po rozpakowaniu trafiają do lakierni, gdzie w pierwszej kolejności są oczyszczane metodą piaskowania, a potem malowane. Proces składa się z kilku etapów:
- nakładanie na ramę proszku lakierniczego,
- wygrzewanie w piecu - proszek zamienia się w twardą i wytrzymałą powłokę lakierniczą (ten etap może być powtórzony nawet kilka razy – wszystko zależy od liczby kolorów),
-  naklejanie nalepek z nazwą firmy i modelu oraz innych oznaczeń,
- malowanie lakierem bezbarwnym i ponowne wygrzanie.

3. Obręcze

Praca nad nimi odbywa się równolegle do procesu lakierowania. Do fabryki trafiają jako proste aluminiowe profile. Etapy:

- profilowanie (z prostych do okrągłych),
- pocięcie profilu na odcinki, aby obręcze stały się okręgami,
- wiercenie otworów w obręczach (potrzebnych jest kilka maszyn, ponieważ średnica otworów zależy od tego, czy są one wykonywane na zewnętrznym czy wewnętrznym profilu),
- połączenie obu końców obręczy za pomocą specjalnych prętów.

4. Montaż kół

Gdy obręcze są gotowe, przychodzi czas na zaplatanie, centrowanie i wyposażenie w ogumienie kół. Montaż przebiega zgodnie z poniższym planem:
- przygotowanie piasty ze szprychami,
- zaplatanie, czyli umieszczanie szprychy w otworach w obręczy i wkręcanie na szprychy nypli,
- naciąganie szprych,
- centrowanie kół,
- zakładanie ogumienia, czyli uzbrojenie kół w opaski, opony i dętki.

Większość z powyższych etapów może odbywać się automatycznie. Tylko pierwsza faza wymaga manualnej pracy ludzkich rąk.

5. Montaż kierownicy

To najmniej skomplikowana część produkcji roweru. Kierownica jest łączona z mostkiem, następnie doczepiane do niej są manetki, klamki, chwyty i ewentualne dzwonki.

6. Montaż końcowy

Ostatnia prosta – rower wyposażany jest w:
- hamulce,
- łożyska sterowe (na które nabijane są rama i widelec),
- suport i tylną przerzutkę.

Następnie widelce, kierownica i rama zostają połączone. Na końcu pojazdy uzbrajane są w koła, napęd (korbę, łańcuch), linki i pancerze oraz inne elementy.

6. Regulacje i pakowanie

Zanim rowery zostaną przetransportowane do sklepów, muszą przejść jeszcze ostateczną weryfikację. Pracownicy sprawdzają pracę hamulców i przerzutek. Co ciekawe – pedały są jedyną częścią, która jest dokręcana dopiero w sklepie!

Źródło:

Polska na Rowery http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105121,12677489,Jak_wyglada_produkcja_roweru___ZDJECIA__WIDEO_.html

20,05,018

Jak widzisz, produkcja roweru to skomplikowany i względnie długotrwały proces. Część prac odbywa się automatycznie z wykorzystaniem maszyn (koniecznie sprawdź, ile kosztuje ich zakup). Reszta zadań wymaga zaangażowania pracowników. Potrzebujesz więc ludzi - przede wszystkim dokładnych, a także silnych. Obróbka metalu prawie zawsze wiąże się z użyciem kilku mięśni. Jednak nie zapominaj, że praca nad dwoma kółkami to nie tylko składanie metalowych części, lecz również projektowanie.

artcile

Bez tego ani rusz

W ślad za inżynierem lub designerem!

Kolokwialnie mówiąc – linię produkcyjną masz już obcykaną. Świetnie! Teraz jednak trzeba zrobić krok wstecz. Jeśli chcesz działać innowacyjnie i kształtować branżę, to poza produkcją standardowych produktów (modeli rowerów), musisz wychodzić z inicjatywą i szukać nowych rozwiązań. Do tego niezbędna jest kreatywność, a także umiejętność posługiwania się pewnymi narzędziami. To właśnie pogoń za nowoczesnością doprowadziła Wiesława do miejsca, w którym dzisiaj jest. To on przekonywał szefów firmy Romet, aby zmodernizowali produkcję. Nie posłuchali go, a dziś marka jest w jego rękach. Tradycje są ważne – trzeba o nich pamiętać. Jednak konieczne jest podążanie z duchem czasu.

icon

Warto wiedzieć

Wszystko zaczyna się od wprawienia w ruch ołówka

Kartka papieru, ołówek i gumka – te trzy proste narzędzia to prawdziwy początek prac nad rowerem. Dobry szkic wymaga znajomości rysunku, ale zdecydowanie ważniejsza jest wyobraźnia i zmysł artystyczny.

Gotowy szkic przenoszony jest z kartki do programu 3D i powstaje trójwymiarowy model. Teraz designer proponuje pierwsze kolory i dodatkowe części.

Kolejny etap to już jazda bez trzymanki, czyli zabawa z CAD (projektowanie wspomagane komputerowo). Program pomaga przeanalizować projekt pod kątem mechaniki konstrukcji. To teoretyczny sprawdzian tego, czy wytwór fantazji - Twojej lub Twoich pracowników w ogóle będzie jeździł.

Ostateczny model powstaje w AutoCAD - z rzeczywistymi wymiarami i z zachowaniem faktycznych odległości między elementami.

Źródło:

https://www.spidersweb.pl/2014/05/manufaktura-customowych-rowerow-przekuc-pasje-sposob-zycie.html

artcile

A to ciekawe…

Kredyt z oprocentowaniem 74% i czekanie na zwrot

Pamiętasz jeszcze podróż w czasie do lat 80. i stwierdzenie, że nie było kolorowo? Teraz pora na liczbowy dowód. Wiesław, aby rozkręcić biznes, wziął kredyt z oprocentowaniem w wysokości 74%. Nie było innego wyjścia na sfinansowanie przedsięwzięcia. Na szczęście rowery sprzedawały się świetnie, a to umożliwiało spłatę kredytu i kolejne inwestycje. Wystarczyły 4 lata pośredniczenia w handlu rowerami, aby na polskie drogi wyjechał pierwszy Arkus. Pomyśl, Wiesławowi udało się osiągnąć tak wiele, mimo trudnej rzeczywistości i wielu przeszkód. Ile Ty jesteś w stanie osiągnąć mając do dyspozycji dobra XXI wieku?!

icon

Warto wiedzieć

Jedziemy dalej, czyli skutery, motocykle i auta

Jak wiesz, Wiesław zaczynał od rowerów, a ich sprzedaż jest trzonem funkcjonowania firmy Arkus & Romet Group. Firma nie ogranicza się do produkcji city bike’ów, kolarzówek czy damek.

Dziś przedsiębiorstwo prężnie działa również w sektorze zmotoryzowanych jednośladów oraz nowoczesnych, ekologicznych pojazdów.

W 2007 roku firma Wiesława zaczęła produkować skutery i motorowery. Po dwóch latach biznesmen mógł się pochwalić sprzedażą około 5 tys. sztuk miesięcznie i rocznym wzrostem na poziomie 80-100 procent. Dla klientów jazda skuterem, to złoty środek pomiędzy drogim w utrzymaniu autem a często niekomfortowym autobusem.

Na tym jednak nie koniec. Podczas Warsaw Motorcycle Show 2018 firma zaprezentowała trzy „pojazdy przyszłości”:

1. Romet Bee - połączenie hulajnogi ze skuterem, które rozpędza się do 35 km/h i składa się do postaci walizki.

2. Hulajnogę Yoya, której maksymalna prędkość wynosi 15 km/h i umożliwia przejazd 16 km na jednym ładowaniu.

3. Romet 6E, czyli czterokołowy pojazd elektryczny. Ekologiczny i daje możliwość swobodnego, komfortowego transportu miejskiego i łatwe parkowanie. Aby usiąść za jego kółkiem, wystarczy prawo jazdy kategorii AM. Co interesujące, projekt powraca po kilku latach od prezentacji pierwszych prototypów.

Wniosek? Nie ograniczaj się w swoich działaniach i szukaj szansy w pochodnych branżach.

Źródło: Jednoślad, http://www.jednoslad.pl/romet-z-nowosciami-na-warsaw-motorcycle-show-2018-elektryczna-hulajnoga-skutery-i-nowe-pony/

20.05.2018

artcile

Zbuduj własną markę

Pędź do przodu

  1. Pogłębiaj wiedzę nie pozwól sobie na myślenie „wiem już wszystko - to pierwszy krok do zguby. Przy prowadzeniu biznesu ważny jest głód wiedzy. Czytaj książki i historie ludzi, którzy swoją postawą inspirują do działania. Sprawdź takie tytuły jak „Przepis na rower” Penna Roberta czy „Bikenoics" Elly Blue.

  2. Na polskim rynku działają liczne stowarzyszenia branżowe, np. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe

    Zrzesza polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, a także przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych oraz mediów branżowych. Jego celem jest szeroko rozumiane stymulowanie rozwoju polskiego rynku rowerowego. Stowarzyszenie współorganizuje targi rowerowe BIKE-EXPO w Kielcach i tematyczne konferencje. Inicjuje zmiany w przepisach dotyczących wyposażenia rowerów. Opiniuje akty normatywne, dotyczące techniki rowerowej. Współpracuje z UOKIK oraz PIH. Jest członkiem Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacji oraz europejskich organizacji branżowych CONEBI.

    - Bike Monitor - Pierwszy w Polsce system rejestracji fabrycznie nowych rowerów.

    - Regionalne Stowarzyszenie Miłośników Turystyki Rowerowej.

  3. Miej oczy dookoła głowy – wypatruj trendy i oceniaj je racjonalnie niektóre z nich trwają tylko chwilę, inne mogą stać się aktualnym zjawiskiem nawet kilka lat. Nie podejmuj pochopnych decyzji, skonsultuj ich potencjał z niewielkim gronem swoich klientów – najlepiej, aby było ono zróżnicowane (lojalni oraz sporadyczni). Skonfrontuj odpowiedzi ze swoją interpretacją na temat tego, co się dzieje na rynku.

  4. Uczestnicz w branżowych wydarzeniach targi, konferencje, spotkania to okazja, aby zapoznać się z nowymi technologiami oraz posunięciami konkurencji. Przykłady najważniejszych imprez: Kielce Bike-Expo , Bike Festiwal Gdańsk, Międzynarodowe Targi Rowerowe – Warsaw Bike Show, Targi Rowerowe EuroBike 2017 Niemcy, i wiele innych.

  5. Z branżowych imprez warto odwiedzić także:

    - Warszawską Giełdę Rowerową – jest duże prawdopodobieństwo, że taka giełda funkcjonuje także w Twoim mieście.

    - Zlot Miłośników Rowerów Holenderskich,

    - Zlot Miłośników Starych Rowerów,

    - Zlot Miłośników Zabytkowych Rowerów.

  6. Dbaj o ekspercki wizerunek zapamiętaj ten punkt. Dla klientów sklepów i firm rowerowych bardzo ważne jest bezpieczeństwo, które zależy od jakości materiałów oraz produkcji.

  7. Czytaj literaturą branżową na rynku dostępne są liczne czasopisma, np. WeLoveCycling, Magazyn Rowerowy, Magazyn Bike, Rower Tour, Szlaki i Trasy Rowerowe.

artcile

Słowniczek pojęć

  • BMX - z ang. bicycle motocross – nazwa rowerów przeznaczonych do torów ze sztucznie przygotowanymi przeszkodami. Rowery te mają 20 lub 24-calowe koła oraz wzmocnioną i bardzo uproszczoną konstrukcję. Nie posiadają przerzutek.

  • Centrowanie - regulacja naciągu szprych, której celem jest wyprostowanie koła i ustawienie obręczy w osi roweru.

  • Cieniowanie - pojęcie związane z rurami ramy. Oznacza, że ścianki są grubsze przy końcach i cieńsze w środku.

  • Fixed gear - rozwiązanie napędowe wykorzystywane w rowerach o tej samej nazwie, czyli ostre koła. Nie posiadają wolnobiegu, tylne koło jest sztywno połączone z zębatką, a poprzez łańcuch - z korbami. Rower na ostrym kole posiada tylko jeden bieg (jedna zębatka na korbie, jeden tryb na tylnej piaście). W rezultacie obrót tylnego koła ma bezpośrednie przełożenie na obrót pedałów. Jazda bez pedałowania na takich rowerach jest niemożliwa.

  • Gradacja oleju - stopień jego lepkości. W zależności od używanego oleju możemy wpływać na charakterystykę tłumienia. Olej o gradacji 5 (5WT) jest rzadki, daje małe tłumienie i szybki powrót. Olej o gradacji 15 (15WT) jest gęsty, daje silne tłumienie, amortyzator robi się twardszy i dobija wolniej. Rodzaj tłumienia zależy również od wagi rowerzysty. Im większa waga, tym tłumienie powinno być silniejsze.

  • Jednozawiasowce - rowery z pełną amortyzacją, które posiadają tylko jeden punkt obrotu. Znajduje się najczęściej na wysokości środka suportu.

  • Kaseta - zbiór tylnych trybów (czasem w pełni rozbieralny), nasuwany na mechanizm zapadkowy tylnej piasty (grzechotkę), zabezpieczany lockringiem (nakrętką pierścieniową).

  • MTB - z ang. Mountain Terrain Bike – rowery do jazdy w terenie trudniejszym, np. na górskich ścieżkach, leśnych szlakach czy specjalnych torach przeszkód. Są ciężkie - to gwarantuje większa wytrzymałość konstrukcji. Ramy rowerów górskich wykonuje się najczęściej z aluminium, rzadziej ze stali. Coraz bardziej popularne są te z karbonu. Ich koła są szersze, a przełożenie charakteryzuje duża regulacja.

  • Naprężenie wstępne - początkowa pozycja sprężyny w amortyzatorze. Amortyzator zacznie się uginać wtedy, gdy podziała na niego siła większa, niż wstępnego naprężenia sprężyny. Od tego zależy jakość działania amortyzatora. Wielkość powinna być tak dobrana, aby uzyskać właściwe wstępne ugięcie.

  • Nypel - mosiężna lub aluminiowa nakrętka mocująca szprychę do obręczy.

  • Przełożenie ramy - stosunek skoku tylnego amortyzatora do skoku osi tylnego koła (np. stosunek 1:5 powoduje, że 10 mm skoku amortyzatora definiuje 50 mm skoku tylnego koła).

  • Rower poziomy (poziomka) - w którym kolarz siedzi nisko przy ziemi, w pozycji zbliżonej do pozycji kierowcy w samochodzie, a pedały znajdują się na wysokości jego ud lub nawet wyżej.

  • Włókno węglowe - włókno karbonizowane, ang. carbon fibre; powstaje w wyniku kontrolowanej pirolizy poliakrylonitrylu i innych polimerów organicznych. Składa się prawie wyłącznie z rozciągniętych struktur węglowych, podobnych chemicznie do grafitu. Ich wysoce zorganizowana struktura nadaje im dużą wytrzymałość mechaniczną. Składają się prawie wyłącznie z grafitu-to powoduje, że są nietopliwe i odporne chemicznie. Włókna te są stosowane jako materiał konstrukcyjny w wielu laminatach, które wspólnie nazywa się czasami „karbonami”.

Źródło:
Krośnieńskie Towarzystwo Cyklistów, Słownik Terminów Rowerowych, http://ktc.org.pl/wp-content/uploads/2013/03/S%C5%82ownik-Termin%C3%B3w-Rowerowych.pdf
20.05.2018

artcile

Czy to się opłaca?

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0 – 4 000 zł (1)

Niezależnie od tego, czy chcesz podążać śladem Wiesława, czy stworzysz zupełnie inny biznes, to nie ruszysz bez strony www. Koszt waha się od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. Za ceną idzie oczywiście jakość, więc lepiej specjalnie nie oszczędzać na tym elemencie. Dobra strona to nie tylko ładny design, ale również system CMS, który usprawni jej administrowanie. To też UX (user experience), czyli suma doświadczeń użytkownika podczas korzystania z niej. Chyba nie chcesz, aby potencjalny klient był zdezorientowany przeglądając Twoją ofertę. To pierwszy stopień do tego, aby uciekł i nigdy więcej nie wrócił.

Inwestując w stronę nie zapomnij o takich elementach jak: spójność z identyfikacją wizualną oraz powiązanie jej z innymi kanałami komunikacji, takim jak Facebook czy Instagram. Konsekwencja i uporządkowanie to podstawa działań w Internecie.

 

2. Stacjonarny sklep: 200 000 zł (2)

Rower to bardzo indywidualna kwestia. Tak jak w salonie samochodowym, zakup poprzedza przymiarka i jazda próbna. Uruchomienie sklepu rowerowego to koszt minimum 200 000 zł. Wszystko zależy od klasy produktów, jakie będziesz oferować. Nowo powstający lokal nie może liczyć na sprzęt w komis czy na kredyt, dlatego konieczna jest gotówka. Największą popularnością cieszą się rowery średniej klasy w cenie od 1 tys. do 10 tys. zł – w nie najbezpieczniej zainwestować. Tanie sprzęty to domena hipermarketów. Dobry sklep powinien posiadać również część serwisową. Jeśli chcesz kupić porządne narzędzia, to musisz się liczyć z wydatkiem nawet 20 000 zł. Ważna jest również przestrzeń – 100 m2 to minimalna powierzchnia, która zapewni dobre wyeksponowanie produktów.

 

3. Sklep internetowy: 0 – 10 000 zł (3)

Zakup roweru w sklepie fizycznym to zdecydowanie bezpieczniejsza opcja. Jednak niektórzy (głównie osoby, które mieszkają kilkaset kilometrów od Twojego lokalu) zdecydują się na kupno online. Dlatego warto zadbać i o ten aspekt biznesu.

Tak jak w przypadku strony www – ceny sklepów internetowych są bardzo różne. Jeśli dysponujesz wolnym czasem, to możesz sam się tym zająć. My jednak radzimy Ci powierzyć w ręce profesjonalistów. Efekt na pewno będzie lepszy.

 

4. Działania w mediach społecznościowych: 0 – 2 000 zł

„Nie ma Cię na Facebooku – nie istniejesz” to smutne, ale niestety wciąć prawdziwe. Dziś prawie każdy zagląda przynajmniej raz w ciągu dnia, aby sprawdzić nowe powiadomienia. Obecność w social mediach, kreatywna komunikacja i umiejętne wykorzystanie narzędzi promocji może zapewnić Ci relewantny zysk.


Razem: 216 000 zł

Ta kwota powinna wystarczyć na rozpoczęcie działalności. Oczywiście dochodzą, które zależą od Twoich indywidualnych preferencji biznesowych.

--

(1) - opracowanie własne na podstawie kalkulatora kosztów strony internetowej - https://jak-zrobic-strone.pl/ile-kosztuje-strona-internetowa/

(2) – źródło: http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/319796,sklep-z-rowerami-na-start-potrzeba-200-tys-zl.html

(3) - opracowanie własne na podstawie konsultacji i ofert 5 firm zajmujących się budową sklepów www.

icon

Koszty operacyjne

1. Początkowa promocja: 2 000 zł/miesiąc (1)

Klient sam nie przyjdzie, trzeba do niego wyjść. Zacznij od internetowych narzędzi promocji, które są względnie tanie i skuteczne. W kategorii rowerów ściągnięcie do siebie jednego, potencjalnego internauty to koszt około kilku złotych. Miej z tyłu głowy, ile możesz na nim zarobić.

Próbuj różnych metod i analizuj, które zabiegi najlepiej działają. W jednym miesiącu poświęć więcej budżetu na media społecznościowe, a w innym na Google Adwords.

 

2. Wynajem magazynu: 1 600 zł/miesiąc (2)

Rowerów raczej nie przechowasz w domu, więc przyda Ci się zaplecze magazynowe. Każdy model ściągniesz z własnej fabryki lub od innego producenta przynajmniej po dwie sztuki. Przyda Ci się powierzchnia podobna do metrażu sklepu internetowego, czyli 100 m2.

Średni koszt za 1 metr kwadratowy to 20 zł.

 

3. Obsługa księgowa: 500 zł/miesiąc (3)

Dobra księgowa to skarb dla każdego przedsiębiorcy. Nie warto brać rozliczania faktur i podatków na siebie. Skup się na swojej specjalizacji i rozwijaniu biznesu. Usługa księgowa w przypadku sklepu powinna kosztować około 500 zł.


Razem: 5 100 zł miesięcznie

--

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z ekspertem rynku ds. kampanii Google AdWords

(2) - źródło: analiza ofert wynajmu nieprofesjonalnych powierzchni magazynowych w serwisie otodom.pl, na terenie miejscowości oddalonej o 50 km od Warszawy

(3) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców

icon

Przychody

1. Sprzedaż rowerów: 30 000 zł (1)

Dobry sklep rowerowy sprzedaje 300 rowerów w ciągu miesiąca. Marża w tej branży waha się od 15 do 30 procent. Najlepsze są w stanie zarobić miesięcznie „na czysto” od 10 000 zł do 30 000 zł.

 

2. Serwis rowerów: 24 000 zł (2)

Przychód z tej części działalności jest zależny od Twoich mocy przerobowych. Zakładając, że w ciągu jednego dnia Ty lub Twoja załoga jesteście w stanie przygotować do sezonu 8 rowerów, to w skali miesiąca przez Wasz warsztat przejeżdża około 240 jednośladów. Średni koszt serwisu to około 100 zł. To znaczy, że przychód z naprawy lub konserwacji może być podobny do tego, co sprzedaż rowerów.


Razem: 54 000 miesięcznie

--

(1) – źródło: http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/319796,sklep-z-rowerami-na-start-potrzeba-200-tys-zl.html

(2) – opracowanie własne na podstawie analizy cen serwisowania rowerów.

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  • Logistyka - prowadzenie manufaktury rowerów oraz sklepu to duże przedsięwzięcie. Musisz zadbać o zatowarowanie lokalu - własnego, jak również innych, nierzadko konkurencji. Przy tak dużym produkcie jak rower, cena transportu może być wysoka, podobnie jak koszt ewentualnych opóźnień.

  • Przemyśl sezonowość produktu - zima nie jest najlepszym czasem na sprzedaż rowerów, ale na serwis - tak. Warto uwzględnić ten fakt w swoim planie.

  • Identyfikacja wizualna - klienci nie podejmują racjonalnych decyzji. Kierują się trendami, marką i własnymi upodobaniami. Dlatego ważny jest ciekawy design produktów, nazwa oraz wizualna otoczka.

  • Ambasadorowie marki - mogą to być zarówno influencerzy, czyli znane z Internetu i telewizji twarze, jak również lojalni klienci. Pierwsza grupa przedstawi Twój produkt lub pozytywnie się o nim wypowie w zamian za pieniądze lub barter. Osoby zadowolone z zakupów w Twoim sklepie same chętnie podzielą się pochlebną opinią. Im także warto w jakiś sposób podziękować. Niewielki rabat zawsze dobrze wpłynie na wasze relacje.

  • Lista rzeczy, o których musisz pamiętać -

    Rozpoczęcie działalności poprzedź wnikliwą analizą rynku i konkurencji, szans oraz zagrożeń, a także potencjału grupy docelowej. Przygotuj biznesplan, strategie marketingowe w dłuższej i krótszej perspektywie czasowej. Własna marka rowerowa to naprawdę bardzo duże przedsięwzięcie – to wieloletni maraton, podczas którego trudno zawrócić.

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę