Analiza otoczenia prawnego dla:

Historia producenta rowerów, który wyszedł poza metalowe ramy

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Dla kogo jest otoczenie prawne (wstęp)

Poniższe opracowanie przedstawia otoczenie prawne przykładowego pomysłu na biznes. Omawiany projekt zakłada prowadzenie działalności gospodarczej na wielu płaszczyznach – od produkcji rowerów, ich sprzedaży dystrybucyjnej i detalicznej - do współpracy z różnymi podmiotami w ramach promocji i rozwoju przedsięwzięcia. Wskazane są też potencjalne zagrożenia oraz uprawnienia.

Prezentowany pomysł na biznes polega na produkcji rowerów, sprzedaży ich w sklepie internetowym oraz w sklepach stacjonarnych. Pomysłodawca dba również o kwestie marketingowe i promocyjne. Marka rozrasta się na tyle, że przedsiębiorca decyduje się na wprowadzenie na rynek całkiem nowego produktu – roweru elektrycznego.

W niniejszym opracowaniu są omówione podstawowe zagadnienia prawne, istotne dla rozkręcenia tego typu biznesu. Są to m.in. kwestie finansowania projektu, ochrona własności intelektualnej, zatrudnianie pracowników, a także regulacje prawne ważne przy sprzedaży.

artcile

Wybór formy prowadzenia działalności

W pierwszej kolejności musisz zdecydować, czy planujesz samodzielnie realizować swój pomysł, czy masz zaufanych partnerów branżowych lub biznesowych.

Każda forma prowadzenia działalności gospodarczej ma swoje zalety, ale niesie też określone ryzyka. Wybrany przez Ciebie model musi być dopasowany do charakteru i wielkości planowej działalności. Musisz wziąć pod uwagę również zakres Twojej odpowiedzialności cywilnoprawnej, a więc i finansowej.

Możesz postawić na własne siły i rozpocząć działalność w formie jednoosobowej. Możesz założyć spółkę cywilną lub handlową. Pamiętaj, że wdrażanie nowych pomysłów, niepewność efektów prac badawczo-rozwojowych oraz wdrożeniowych, często wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich nakładów finansowych. Są one konieczne, by odpowiednio przygotować, a następnie realizować projekt. Dlatego trzeba ograniczyć odpowiedzialność materialną. Oczywiście, są różne możliwości finansowania działalności (o tym w dalszej części opracowania). W związku z tym, warto rozważyć prowadzenie firmy w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Patrz bliżej: wybór form prawnych, prowadzenie działalności na mikroporady.pl:

Wybór formy działalności

   

Jeśli nie będziesz działał sam, musisz zadbać o uregulowanie podstawowych kwestii. Dobrym pomysłem może być spisanie (w formie wstępnego projektu) porozumienia o współpracy lub listu intencyjnego przedsięwzięcia, które planujesz podjąć z innymi osobami lub firmami. Pozwoli to na uniknięcie nieporozumień i konfliktów na dalszych etapach podjętej kooperacji i współpracy. Wasze wzajemne ustalenia, relacje, uzgodnienia, spisane w formie dokumentu podpisanego przez upoważnione osoby, stanowić będą o Waszym profesjonalizmie i zaangażowaniu w tworzone przedsięwzięcie.

Popularne i odpowiednie formy prowadzenia działalności przedstawiamy poniżej.

 

2.1 Jednoosobowa działalność gospodarcza

To firma, którą możesz prowadzić samodzielnie. Możesz zatrudniać innych pracowników lub współpracować z członkami rodziny w firmie rodzinnej. Nie potrzebujesz żadnych oszczędności. Jednak odpowiadasz wobec osób trzecich całym swoim majątkiem, a odpowiedzialność ta rozciąga się również na małżonka (dotyczy to odpowiedzialności ze wspólnego majątku) i na osobę, którą się posługujesz.

Twój podstawowy obowiązek - uzyskanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Wniosek możesz złożyć osobiście w urzędzie gminy lub przez Internet. Najpierw musisz ustalić kilka spraw. Są to przede wszystkim:

- nazwa firmy

W niej musi być Twoje imię i nazwisko i ewentualnie człon wskazujący, np. na rodzaj lub produkt.

- data rozpoczęcia działalności

Określ, kiedy chcesz zacząć. Dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie to data, od której będziesz płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku.

- miejsce prowadzenia działalności

Adres (nazwa ulicy, numer budynku, mieszkania) albo nietypowe miejsce (na przykład pawilon nr X w przejściu podziemnym). To miejsce nie musi być Twoją własnością. Może być to, na przykład, mieszkanie, które wynajmujesz. Nie możesz podać miejsca, które nie istnieje lub miejsca, które nie jest związane z Tobą lub Twoją działalnością.

- kody działalności gospodarczej

Są to kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które określają rodzaj działalności (na przykład „produkcja papieru i tektury”, „produkcja narzędzi”).

Warto od razu przemyśleć zakres i ustalić poszczególne kody PKD, aby możliwie szeroko odzwierciedlały zakres Twojego biznesu.
Ponadto musisz zdecydować, która działalność będzie tą przeważającą i wybrać jeden kod główny. Jest to istotne na etapie rejestracji działalności. Obecnie obowiązuje klasyfikacja PKD 2007, wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności. Poszczególne kody PKD możesz też ustalić korzystając ze strony https://www.biznes.gov.pl/tabela-pkd.

W ramach opisywanej działalności, której przedmiotem jest produkcja i sprzedaż rowerów odpowiednie będą następujące kody:

  • 30.92.Z - produkcja rowerów i wózków inwalidzkich
  • 30.91.Z - produkcja motocykli
  • 45.40.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesorió do nich,
  • 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez Internet.

Uwaga! Być może planujesz albo rozważasz wykorzystanie swojego portalu do reklam lub jako „tablicy reklamowej”. Możesz przestrzeń udostępniać odpłatnie reklamodawcom. W związku z tym, uwzględnij także kod 73.12.C – Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) oraz 73.11.Z – działalność agencji reklamowych.

Twoje następne kroki, kolejne wybory:

- forma opodatkowania

Musisz również określić częstotliwość, z jaką będziesz wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (co miesiąc czy co kwartał).

- forma prowadzenia rachunkowości

Przedsiębiorcy często wybierają podatkową księgę przychodów i rozchodów, czyli prostą formę ewidencjonowania kosztów i przychodów.

- informacje związane z ZUS

To kwestie dotyczące m.in. zgłoszenia do ubezpieczenia pracowników, których zatrudnisz.

- rachunek bankowy

Koniecznie musisz wskazać numer rachunku, który będzie służył do rozliczeń
z urzędem skarbowym. Możesz założyć nowy rachunek, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej albo posługiwać się tym, który już masz do użytku prywatnego.

Musisz jeszcze:
  • oznaczyć lokal na miejsce świadczenia usług/sprzedaży produktu,
  • określić siedzibę firmy,
  • kupić kasę fiskalną,
  • przygotować wymaganą dokumentację, regulacje (regulaminy, warunki sprzedaży istotne dla kontrahentów, dokumenty RODO).
Teraz czas na złożenie kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wpis do rejestru CEIDG. Od dnia wpisania, możesz prowadzić swoją działalność, na podstawie Ustawy z dnia 6 marca 2018 r., prawo przedsiębiorców.
Dane Twojej firmy są wpisane do CEIDG w ciągu 1 dnia roboczego, po dniu złożenia wniosku.

 

2.2 Spółka cywilna

Mogą ją utworzyć co najmniej 2 osoby fizyczne bądź prawne. Spółka cywilna nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wspólnicy spółki, będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, podlegają osobno wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do rejestracji spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał.

Aby zarejestrować spółkę cywilną należy:

  • uzyskać wpis w CEIDG (każdy wspólnik osobno),
  • zawrzeć na piśmie umowę spółki,
  • zgłosić w Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS),
  • uzyskać nr REGON,
  • zgłosić ją we właściwym urzędzie skarbowym,
  • uzyskać NIP spółki.

W umowie trzeba zawrzeć m.in. informację o wspólnikach oraz podać:

  • cel gospodarczy, jaki spółka ma realizować,
  • okres funkcjonowania spółki,
  • zakres działalności według PKD,
  • kwestie podziału zysków,
  • wielkość wniesionych wkładów.

Wspólnicy spółki cywilnej mają do wyboru opodatkowanie dochodu na zasadach według skali podatkowej, liniowo lub w formach zryczałtowanych (karta podatkowa czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy majątkiem wspólnym oraz każdy ze wspólników osobno - majątkiem osobistym, bez żadnych ograniczeń. O tym szerzej w art. 864 i n. Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

2.3 Spółki prawa handlowego

Wskazówka

Dobrym pomysłem na formę opisywanej działalności jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Pozwala na pewien rodzaj kontroli nad ryzykiem, które jest równie wysokie, jak potencjalnie korzyści i zyski. Patrz bliżej w mikroporady.pl:

    Wybór formy działalności

W spółkach osobowych (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) podstawowe znaczenie mają wspólnicy, ich kwalifikacje i wykonywana praca. Za zobowiązania spółki osobowej wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem. W spółkach kapitałowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjna) najważniejszym elementem jest kapitał pochodzący od wspólników, na którym opiera się jej funkcjonowanie. Wspólnicy spółki kapitałowej nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki, o czym stanowi art. 151 § 4; art. 3001§4 oraz 301 § 5 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Ryzykują jedynie wniesionym wkładem, którego mogą nie odzyskać w razie niepowodzenia.

Patrz bliżej mikroporady.pl:

  Umowy spółek

Spółka handlowa to forma współdziałania w celu zarobkowym co najmniej dwóch osób (z wyjątkiem spółki z o.o., prostej spółki akcyjnej i spółki akcyjnej). Może ją założyć jeden podmiot, o ile sam nie jest jednoosobową spółką z o.o. Spółka powstaje w wyniku zawarcia umowy, w której wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów oraz ewentualnie przez współdziałanie w inny, określony sposób. Funkcjonowanie spółek handlowych regulują przepisy prawa, a także wspólnicy bądź akcjonariusze w umowie albo statucie spółki.

 

2.4 Firma rodzinna

Przedsiębiorstwo rodzinne to szczególny rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej.

W takiej strukturze zarządzanie firmą pozostaje w rękach najbliższych, spokrewnionych ze sobą osób, które posiadają kontrolę nad własnością w firmie i wspólnie dbają o interesy. Może być prowadzone w dowolnej formie prawnej. Istotne jest to, że decydująca część kapitału, uprawnień kierowniczych, decyzyjnych, organizatorskich pozostaje w rękach jednej rodziny. W takim modelu można swobodnie podzielić obowiązki i uprawnienia pomiędzy członków rodziny, prowadzących wspólnie firmę.

Dobrą formą jest jednoosobowa działalność przedsiębiorcy, z rejestracją zgłoszonych osób współpracujących do ubezpieczeń (z jednoczesnym korzystaniem z ulg na start).

 

2.5 Zakład pracy

Możesz oczywiście zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę. Do wyboru pozostaje kilka wariantów umowy, m.in. na czas określony lub nieokreślony. Masz obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika. Zgodnie z kodeksem pracy, w umowie o pracę należy wskazać:

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy.

Szczegółowe zasady dotyczące umowy o pracę regulują przepisy Działu II Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy.

2.6 Inne

Zatrudnianie „samozatrudnionego”

Samozatrudnienie występuje, gdy osoba fizyczna podejmuje działalność gospodarczą na własny rachunek i osobiście wykonuje określone czynności na rzecz innego podmiotu. Robi to w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Takie osoby prowadzą własną działalność gospodarczą (są wpisane do CEIDG), same odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczki na podatek dochodowy. Nie robi tego pracodawca. Jego jedynym obowiązkiem jest zapłata wynagrodzenia, na podstawie faktury.

Możliwe jest oczywiście udzielanie zleceń lub wykonanie dzieła osobom, których udział i praca w przedsięwzięciu jest okresowo niezbędna. Takie umowy mogą zostać zawarte zarówno z handlowcem, jak i informatykiem, który opracuje projekt graficzny i wykona stronę internetową.

artcile

Aspekty prawne

3.1 Ochrona własności intelektualnej – logo, nazwa, domena internetowa

Jeśli masz pomysł na biznes, który:

  • polega na produkcji i sprzedaży rowerów,
  • z biegiem czasu będzie się rozwijał,
  • wiąże się z wprowadzeniem nowego produktu na rynek (np. roweru elektrycznego)

powinieneś skupić się na podstawowych elementach, które nie tylko wyróżnią Twój pomysł (produkt), ale też zapewnią Twojej firmie rozpoznawalność i pozwolą wypromować markę.

Wybór logo i nazwy dla firmy lub Twojego przedsięwzięcia to sprawa indywidualna i zależy tylko od Ciebie. Możesz stworzyć je sam lub skorzystać z pomocy specjalistów marketingu lub grafików. Oni przygotują i zaprezentują Ci kilka wersji, abyś mógł wybrać najbardziej ciekawy i przykuwający uwagę znak, odróżniający Twój biznes od innych. Pamiętaj, aby Twoja nazwa i logo nie naruszały praw innych podmiotów na rynku.

Jak chronić swoje logo (znak słowno-graficzny tzw. logotyp), nazwę, domenę internetową?

Ochrona znaku słowno-graficznego (dalej: logotypu) może wynikać z prawa autorskiego, jeśli logo i nazwę będzie można określić jako utwory, a więc przedmioty prawa autorskiego.

Utwór prawa autorskiego musi mieć:

  • charakter twórczy (być przejawem twórczej działalności człowieka),
  • charakter indywidualny (niepowtarzalny),
  • ustaloną i utrwaloną postać.

W przypadku, gdy logo lub jego grafikę tworzy dla Ciebie grafik, to on jest jego twórcą. Zadbaj, aby w umowie o wykonanie logo zamieścić odpowiednie zapisy, dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych.

Warto też zamieścić w umowie zapis (bądź zawrzeć osobną umowę):

- o niewykonywaniu autorskich praw osobistych w stosunku do danego dzieła,

- lub o przekazaniu wykonywania autorskich praw osobistych nabywcy utworu graficznego (logo), a więc Tobie.

Dodatkowo można wskazać karę umowną, w przypadku niewywiązywania się z umowy przez autora (np. grafika lub agencję marketingową przygotowującą Twoje logo).

 

3.2 Jak chronić swój biznes w sferze własności intelektualnej?

Rejestracja znaków towarowych

Istotnym zabezpieczeniem praw majątkowych do logo i elementów „tożsamości” Twojego biznesu rowerowego może być rejestracja znaku towarowego. Dotyczy to zarówno logotypu, nazwy, jak też domeny internetowej czy nazwy produktu. Jeśli domena Twojej strony internetowej będzie odpowiadać nazwie przedsiębiorstwa, produktu lub Twojej firmy, zabezpieczonej znakiem towarowym, to ochrona taka rozciągnie się równie na domenę internetową. Domena musi jednak faktycznie zawierać znak towarowy (nazwę), który nie będzie ogólnoinformacyjnym znakiem opisowym.

Organem właściwym do udzielania praw ochronnych na wzory użytkowe, przemysłowe, patenty i znaki towarowe jest Urząd Patentowy RP. Zapewnienie znakom towarowym (logo) odpowiedniej ochrony prawnej pozwala uniknąć naruszeń ze strony osób trzecich. Umożliwia też czerpanie korzyści majątkowych z ich wykorzystania (np. zysk z franczyzy).

Przedsiębiorco, pamiętaj! Znaki towarowe są podstawą budowania reputacji i wizerunku firmy. Warto zadbać o uregulowanie tej kwestii już na samym początku.

Czym jest znak towarowy?

Może nim być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony w szczególności:

  • wyraz włącznie z nazwiskiem,
  • rysunek,
  • litera,
  • cyfra,
  • forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania,
  • melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

 

Co muszę zrobić, aby zarejestrować znak towarowy?

1) Sprawdź i upewnij się, czy oznaczenie nie jest już zarejestrowane przez inną osobę lub podmiot. Pomoże Ci w tym profesjonalista (np. rzecznik patentowy, prawnik specjalizujący się w prawie własności przemysłowej). Nie jest to zadanie trudne – przy wykorzystaniu dostępnych na stronie Urzędu Patentowego baz danych, jesteś w stanie wykonać ten krok samodzielnie.

2) Wypełnij podanie - w celu zgłoszenia znaku towarowego. Pamiętaj o opłacie.

3) Od tego momentu Urząd Patentowy zajmuje się rozpoznaniem Twojego podania. W pierwszej kolejności weryfikuje je pod kątem formalno-prawnym i ogłasza zgłoszenie. Ma to umożliwić wnoszenie ewentualnych uwag, zastrzeżeń przez osoby trzecie, które mają podstawy do sprzeciwu wobec rejestracji danego znaku towarowego. Kolejny etap to merytoryczna ocena zgłoszenia.

4) Jeśli urząd nie stwierdzi przeszkód w rejestracji, ogłoszenie o zgłoszeniu znaku towarowego zostaje opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego RP.

5) Od momentu ogłoszenia, w terminie 3 miesięcy osoby trzecie mogą zgłaszać sprzeciw wobec znaku towarowego. Po bezskutecznym upływie tego terminu lub w przypadku oddalenia sprzeciwu, Urząd Patentowy rejestruje znak towarowy.

Patrz bliżej mikroporady.pl - instrukcje:

Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część A)

  

Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część B)

   

Ważne! Okres ochronny trwa 10 lat. Po tym czasie konieczne jest odnowienie i opłacenie praw do znaków towarowych!

 

3.3 Źródła finansowania działalności

Dotacje z urzędów pracy

Przyszły przedsiębiorca planujący założenie własnej działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży i produkcji między innymi rowerów, może starać się o bezzwrotną dotację z urzędu pracy. Jest to możliwe jedynie w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Warunki uzyskania dotacji:

  • Posiadanie statusu osoby bezrobotnej (po zarejestrowaniu w powiatowym urzędzie pracy jako osoba o takim statusie), statusu Absolwenta Centrum Integracji Społecznej lub Absolwenta Klubu Integracji Społecznej, bezrobotny nie może w przeciągu 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku bez uzasadnienia odmówić przyjęcia propozycji zatrudnienia, przygotowania zawodowego bądź stażu.
  • Odczekanie trzech miesięcy od rejestracji w urzędzie jako osoby bezrobotnej. Po tym czasie można złożyć wniosek o dofinansowanie. Niektóre urzędy skracają ten czas do miesiąca, a inne zwiększają liczbę wymogów. Dlatego warto się zapoznać z wewnętrznym regulaminem przyznawania dotacji obowiązującym w danym urzędzie.
  • Bezrobotny, starający się o dotację z urzędu pracy nie może być studentem studiów dziennych. Może studiować zaocznie.
  • Osoba, która stara się o dofinansowanie nie może prowadzić innej działalności gospodarczej. Dotyczy to okresu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku (w niektórych urzędach pracy obowiązuje dłuższy okres).

Inne, ważne informacje.

  • Dotacji z urzędu pracy nie otrzyma osoba, która w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, bez uzasadnienia, odmówiła przyjęcia propozycji zatrudnienia, przygotowania zawodowego lub stażu.
  • Osoba, która stara się o dofinansowanie z urzędu pracy, nie może mieć na swoim koncie przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu. Dotyczy to okresu 2 lat, liczonych od dnia złożenia wniosku.
  • Dotacji nie uzyska osoba, która już wcześniej otrzymała bezzwrotne środki publiczne na podjęcie działalności lub złożyła w tym samym czasie wniosek o dotację w innym urzędzie.
  • Wysokość dotacji zależy od możliwości finansowych danego urzędu. W praktyce jest to maksymalnie sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.
  • Dofinansowanie należy wykorzystać zgodnie ze złożonym wnioskiem i we wskazanym w umowie terminie. W przypadku złamania warunków umowy lub prowadzenia działalności przez okres krótszy niż 12 miesięcy, trzeba zwrócić urzędowi pełną kwotę uzyskanej dotacji wraz z odsetkami, w terminie 30 dni.
  • Zdarza się, że urzędy rozpatrujące wniosek o udzielenie dotacji, biorą pod uwagę to, czy przyszły przedsiębiorca dysponuje jakimiś środkami, które chce przeznaczyć na finansowanie planowanej działalności. Mówi o tym Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Środki unijne

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, przedsiębiorcy obok samorządów stanowią głównych beneficjentów funduszy unijnych.

Planowane są zmiany w dotychczasowym systemie finansowania. Według informacji Ministerstwa Finansów, w kolejnych latach, ma dominować wsparcie pozadotacyjne, czyli kredyty, poręczenia i pożyczki. Będą one udzielane przez pośredników finansowych, w tym banki oraz fundusze pożyczkowe i poręczeniowe. Będą oferowane na preferencyjnych warunkach, lepszych od tych panujących na rynku komercyjnym.

Obecnie, w ramach funduszy europejskich, wydatkowane są środki m.in. na rozwój działalności firmy (zakup sprzętu, doposażenia) oraz informatyzację (wprowadzenie e-handlu, portale e-usługowe).

Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem dotacji unijnej na swoją działalność, udaj się do jednego z punktów informacyjnych. Tam dowiesz się nie tylko o możliwościach uzyskania wsparcia finansowego, ale także o dotowanych szkoleniach, konkursach i kursach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) dysponuje bogatą ofertą dotacji dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców; przede wszystkim dla projektów realizowanych w formie startupu. Uzyskanie dotacji jest poprzedzone spełnieniem szeregu wymogów formalnych. Jest to procedura przygotowania dokumentów oraz składania wniosków. Przedsiębiorca, który uzyskał środki z funduszy unijnych jest zobowiązany do wykonania danego przedsięwzięcia w określonym czasie i jest z tego skrupulatnie sprawdzany.

Niewywiązanie się z umowy o dofinansowanie

Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu uzyskanego dofinansowania wraz z odsetkami. Dlatego najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców jest zawarcie umowy z firmą, która profesjonalnie zajmuje się sporządzaniem wniosków oraz odpowiada za kontakt z instytucją wdrażającą. Istotne jest odpowiednie sporządzenie umowy. Podmiot, który zajmuje się uzyskiwaniem środków europejskich zobowiązuje się również do nadzoru nad kontaktami beneficjenta z instytucją wdrażającą, w trakcie wykonywania danego projektu.

PARP prowadzi różne nabory wniosków o dofinansowanie w ramach działań programów, m.in.:

- ,,Inteligentny Rozwój'', Wiedza Edukacja Rozwój” - kierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorców w całej Polsce,

- ,,Polska Wschodnia'' - kierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorców z województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz podlaskiego.

Warto na bieżąco śledzić aktualne terminy naborów wniosków do poszczególnych programów, korzystając z oficjalnej strony PARP: http://www.parp.gov.pl/terminy-naborow

 

3.4 Lokalizacja przedsiębiorstwa

Nie ma znaczenia, gdzie będą produkowane rowery - w małym zakładzie pracy czy dużej fabryce. To Ty wybierasz:

  • skalę, na jaką chcesz produkować,
  • miejsce produkcji,
  • czy chcesz komuś powierzyć produkcję (mieć podwykonawcę).

Jeśli wynajmujesz budynek/lokal, to sprawdź, czy możesz w nim prowadzić daną działalność gospodarczą. Właściciel lokalu/budynku powinien przedstawić Ci odpowiednie dokumenty, które potwierdzą ten stan (np. decyzję o pozwoleniu na użytkowanie). Jeżeli chcesz przystosować wynajmowany budynek/lokal do swoich potrzeb (np. przebudować go lub zmienić sposób użytkowania), to musisz uzyskać zgodę właściciela.

 

3.5 Sklep internetowy

Otwarcie sklepu internetowego nie wiąże się z koniecznością spełniania dodatkowych warunków. Pierwszym krokiem jest zakup domeny oraz serwera (o czym była mowa wcześniej). W dobie szeroko pojętej cyfryzacji czy digitalizacji, musisz zadbać o „wygląd” swojego sklepu, czyli o wizualizację swojej witryny. Innym rozwiązaniem jest wynajem lub zakup gotowego oprogramowania wraz z hostingiem, co ograniczy koszty.

Prowadzenie sklepu internetowego możliwe jest w każdej formie, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Sklep internetowy może zatem prosperować jako jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, sp. z o.o., prosta spółka akcyjna lub w formie spółki akcyjnej.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zamierza sprzedawać towary lub usługi objęte opodatkowaniem VAT, musi najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie danej sprzedaży, złożyć formularz VAT-R. Druk ten służy do rejestracji przedsiębiorcy jako czynnego lub zwolnionego podatnika podatku od towarów i usług. Wypełniony formularz należy dostarczyć do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjmuje się, że podstawowym PKD dla prowadzenia działalności gospodarczej przez Internet jest 47.91.Z.

Forma opodatkowania sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy jako osoba fizyczna lub spółka osobowa, masz prawo wybrać następujące formy opodatkowania:

  • ryczałt,
  • zasady ogólne według skali podatkowej,
  • podatek liniowy.

- Działalność usługowa w zakresie handlu jest objęta ryczałtem w wysokości 3%. Dla sklepu internetowego może to być bardzo opłacalne, gdyż podatek jest niski, a formalności ograniczone do minimum. Nie możesz jednak rozliczać kosztów. Pojedyncze uzyskanie przychodu wykluczającego ryczałt nakazuje natychmiastowe przejście na zasady ogólne i prowadzenie księgi przychodów i rozchodów - KPiR.

- Jeśli podatnikowi nie przysługuje prawo do rozliczania się z podatku dochodowego na zasadach ryczałtu, opłacalne mogą okazać się zasady ogólne (gdy przedsiębiorca nie przewiduje przekroczenia pierwszego progu skali – 120 000,00 zł dochodu).

- Jeżeli sklep internetowy będzie prowadzony w formie spółki prawa handlowego, przedsiębiorstwo automatycznie staje się podatnikiem podatku CIT.

Ubezpieczenie w ZUS

Jeżeli sklep internetowy będzie prowadzony w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki osobowej, przedsiębiorca jest zobowiązany zgłosić siebie do ubezpieczeń w ZUS.
 
Jeżeli z czasem nastąpi zmiana w formę wieloosobowej spółki z o.o., spółki komandytowo-akcyjnej, wieloosobowej prostej spółki akcyjnej lub akcyjnej, to nie będzie stanowić podstawy do żadnych ubezpieczeń w ZUS.

Konto firmowe dla sklepu internetowego

Nie ma przepisów, które nakazują przedsiębiorcom posiadanie odrębnego konta firmowego. Płatności związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego mogą odbywać się również za pośrednictwem konta osobistego. Ważne, by jego właścicielem był wyłącznie przedsiębiorca. W przypadku sklepu internetowego zdecydowana większość płatności dokonywana jest za pomocą przelewów. Dlatego warto założyć oddzielny rachunek firmowy.

Regulamin sklepu internetowego

Jest to o zbiór norm i zasad, które regulują sposób dokonywania transakcji na stronie internetowej. Porządkuje także kwestie związane m.in. z komunikacją z klientem. Jest zbiorem informacji dla klienta: o sklepie, formach płatności, czasie oczekiwania itp.

Regulamin musi bazować na obowiązujących przepisach prawnych i ujmować wszystkie kwestie, które powinien wiedzieć kupujący. Ma być napisany językiem zrozumiałym dla potencjalnego klienta, by nie miał problemów ze zrozumieniem jego treści.

Warunki przewidziane w regulaminie sklepu internetowego, powinny wypełniać postanowienia wynikające przede wszystkim z Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, dalej jako "ustawa o prawach konsumenta".

W świetle przywołanej ustawy, konsument ma szczególną ochronę i musi być informowany o wszystkim kwestiach, które ustawodawca uznał za konieczne. Jeżeli transakcje w e-sklepie przeprowadzane są wyłącznie między przedsiębiorcami, regulamin może być bardziej ogólny. Jeżeli sprzedaż jest mieszana (sklep jest dostępny i dla konsumentów, i dla podmiotów profesjonalnych), warto zredagować szczegółowe zasady sprzedawania w e-sklepie.

3.6 Uprawnienia konsumentów kupujących rowery w sklepie stacjonarnym

Prowadząc sprzedaż w sklepie stacjonarnym obowiązują Cię przepisy o sprzedaży zawarte w Kodeksie cywilnym oraz w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

W przypadku wystąpienia wady sprzedanego towaru, przywołana ustawa przyznaje konsumentowi prawo do:

  • wymiany towaru,
  • naprawy,
  • odstąpienia od umowy,
  • obniżenia ceny.

Konsument może zdecydować z którego uprawnienia chce skorzystać.

Producent rowerów może udzielić konsumentowi gwarancji na sprzedany towar, określając jej warunki. Warto zadbać o zwięzłe i rzeczowe przedstawienie procedury reklamacyjnej.

 

3.7 Odpowiedzialność sprzedawcy za przesyłkę

Zgodnie z art. 548 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U 2020.1740), jeżeli rzecz sprzedana ma być wysłana konsumentowi, to przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy odpowiada za przypadkową utratę lub uszkodzenie wysłanego towaru, aż do chwili w której kupujący otrzyma produkt.

Sprzedawca nie może się uchylać od tej odpowiedzialności nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika (np. firmy kurierskiej), któremu powierzył dostawę.

Wygląda to inaczej, jeśli przedsiębiorca nie miał wpływu na wybór przewoźnika. Kiedy konsument decyduje się na innego dostawcę, niż wskazany przez sprzedającego (jako jedna z opcji), sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za przesyłkę.

 

3.8 Sprzedaż dystrybucyjna

W omawianym projekcie, przedsiębiorca jest zarówno producentem, jak i sprzedawcą. Sprzedaż rowerów oraz innych produktów może się odbywać w sposób bezpośredni oraz poprzez sprzedaż dystrybucyjną. W drugim przypadku przedsiębiorca, by zabezpieczyć swoje interesy, powinien zawrzeć odpowiednie umowy z dystrybutorem.

Stronami umowy dystrybucyjnej są przedsiębiorca (producent) oraz dystrybutor. Umowa dystrybucji należy do umów nienazwanych, które można sporządzać na podstawie art. 353 Kodeksu Cywilnego.

W ramach umowy dystrybucji, producent sprzedaje swoje produkty korzystając z usług dystrybutora.

Przedsiębiorca

Zobowiązuje się do sprzedaży artykułów/produktów dystrybutorowi.

Dystrybutor

Kupuje towar, płaci za niego, a następnie odsprzedaje osobom trzecim w swoim imieniu i na swój rachunek w terminach i ilościach przez siebie określonych. Dystrybutorzy to też hurtownie, pośrednicy handlowi lub agencje, które obok umów agencji podejmują się dystrybucji na swoje ryzyko.

Nabycie oraz sprzedaż towarów, a więc dystrybucja na własny rachunek opiera się na uzyskaniu przez dystrybutora prawa do świadczenia we własnym imieniu i na własny rachunek usług niezależnych lub związanych z odsprzedażą towarów.

Zobacz także wzór umowy dystrybucji na stronie mikroporady.pl:

Umowa dystrybucji w e-Handlu

    

 

3.9 Jaki rower może zostać dopuszczony do obrotu?

Wyprodukowany rower, by mógł zostać dopuszczony do obrotu musi spełniać odpowiednie wymagania, przewidziane przepisami prawa. Ma to znaczenie z punktu widzenia norm regulujących możliwość dopuszczenia środka transportu do ruchu drogowego. To oczywiste - przecież nie chcesz, by Twój rower był wykorzystywany jedynie do jazdy na podwórku.

Trzeba też zwrócić uwagę z jakich części będziesz korzystać w procesie produkcji. Aby Twój rower został dopuszczony do sprzedaży w Polsce oraz na terytorium Unii Europejskiej, produkt i jego części muszą mieć odpowiedni certyfikat jakości.

Rowery, rowery elektryczne oraz wszystkie akcesoria powinny być zgodne z odpowiednimi normami jakości - krajowymi oraz międzynarodowymi. Poniżej niektóre normy:

  • Norma EN 15194:2009 Rowery - rowery wspomagane silnikiem elektrycznym (EPAC) - rowery dwukołowe EPAC,
  • Dyrektywa maszynowa 2006/42/WE,
  • Dyrektywa niskonapięciowa 2006/95/WE,
  • Norma EN 14764 Rowery miejskie i wycieczkowe - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań (już nie obowiązuje),
  • Norma EN 14765 Rowery dziecięce - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań,
  • Norma EN 14766 Rowery górskie - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań,
  • Norma EN 14781 Rowery wyścigowe - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań,
  • Dodatkowe wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa urządzeń i wyrobów (ProdSG).

Pamiętaj również o przeprowadzeniu odpowiedniego badania pozwalającego na dopuszczenie roweru do ruchu drogowego.

Oznaczenia CE

Rowery w większości przypadków nie podlegają dyrektywom przewidującym oznaczenie CE. To samo dotyczy rowerów elektrycznych – one podlegają przepisom dotyczącym homologacji. Jednak rowery elektryczne bez homologacji wymagają zarówno oznaczenia CE, jak i deklaracji zgodności.

Produkty, które nie wymagają oznaczenia CE muszą spełniać wymagania przewidziane dyrektywą o ogólnym bezpieczeństwie produktów 2001/95/WE. Nie przewiduje ona obowiązku przeprowadzenia badań wyrobów. Natomiast zakłada zapewnienie przez producenta bezpieczeństwa wyrobów wprowadzanych do obrotu.

 

3.10 Ochrona danych osobowych w sklepie internetowym

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zostały zaostrzone przepisy dotyczące pobierania danych i sposobu ich przetwarzania. Przepisy te dotyczą także przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą na prowadzeniu sklepu internetowego.

Przed rozpoczęciem działalności zapoznaj się szczegółowo z poniższymi instrukcjami i przygotuj się, by odpowiednio przetwarzać i pobierać dane osobowe. W przypadku niewłaściwego stosowania przepisów, przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną w wysokości do 200 000 zł.

Wprowadzone przepisy rozszerzają przede obowiązek informowania konsumentów, których dane zapisujemy i przetwarzamy.


W regulaminie sklepu należy informować o:

  • jakie dane zbierasz i zapisujesz;
  • w jaki sposób i w jakim celu przetwarzasz te dane;
  • w jaki sposób konsument może edytować bądź usunąć swoje dane z bazy (tzw. prawo do bycia zapomnianym);
  • do jakiego organu, konsument może zgłosić naruszenia związane z procesem przetwarzania danych;
  • czy segmentujesz i profilujesz bazę konsumentów (klient musi mieć możliwość wyrażenia zgody na ten proces);
  • nieprzekazywaniu danych osobowych podmiotom trzecim;
  • prawie konsumenta do żądania zaprzestania przetwarzania jego danych osobowych.

Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać także informację o możliwości wniesienia skargi przez konsumenta do organu nadzorczego.

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych wprowadziło także surowe regulacje dotyczące:

  • informowania właściwego organu nadzoru, w ciągu 72 godzin od wykrycia, o przypadkach naruszeń, które mogą skutkować zagrożeniem praw i swobód osób, których dane zostały naruszone,
  • bezzwłocznego poinformowania konsumentów, których dane wyciekły.

Bardzo istotną zmianą jaką wprowadza Rozporządzenie jest obowiązek rozdzielenia pól, dotyczących wyrażenia zgody przez konsumenta. Każda zgoda, na każdy cel powinna zawierać swoje pole. System nie powinien umożliwiać wyboru: „zaznacz wszystko”. Każdy konsument musi oddzielnie wyrazić zgodę, np. na „wykorzystywanie danych w celach marketingowych” i „wykorzystywanie danych w celach realizacji zamówienia”, a także na udostępnienie danych konkretnym podmiotom.

W regulaminie sklepu internetowego, punkty dotyczące ochrony danych osobowych oraz miejsca w których konsument udziela zgody powinny być:

  • wyraźnie wskazane,
  • oznaczone lub/i sformułowane jasnym i czytelnym językiem.

Oznacza to, że użycie nawet jednego słowa prawniczego/branżowego/technicznego, które nie jest powszechnie znane, może sprawić, że wyrażone zgody mogą zostać automatycznie cofnięte i unieważnione.

W każdym przedsiębiorstwie tego typu (e-sklepie) powinien zostać wyznaczony Inspektor Danych Osobowych (można też zatrudnić osobę zewnętrzną posiadającą właściwe kwalifikacje).

 

3.12 Przepisy prawa:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2022.1360);
  2. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. 2022.1467);
  3. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. 2509);
  4. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2020.344);
  5. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. 2021.324);
  6. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. 2022.1138);
  7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
  8. Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz. U. 2020.1426);
  9. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. 2022.1510).
  10. Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. 2022.1648).
  11. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. 2020.287).

 

Stan prawny - 31.01.2023

 

 



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT