Pomysł na biznes:

Jak zostać producentem średniowiecznych replik – kostiumów, broni, zbroi?

Branża:
  • wypożyczalnia wyrobów rękodzieła

artcile

Podejmij wyzwanie

Pasja, która połączyła wieki średnie ze współczesnością – sklep z średniowiecznymi replikami

Kiedy Twoja fascynacja i hobby przeradza się w pracę, a tworzone przez Ciebie produkty są skierowane do prawdziwych pasjonatów, masz szansę trafić do niszy i odnieść sukces. Tak właśnie się stało w przypadku Medieval Market.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób ze zdolnościami manualnymi i technicznymi
  • Dla pasjonatów średniowiecza
  • Dla zainteresowanych rękodziełem i rekonstrukcją strojów historycznych
  • Dla absolwentów kierunków artystycznych, plastycznych
  • Dla osób, które chcą się rozwijać i w dużej mierze stawiają na eksport zapalonych internautów
icon

Zanim zaczniesz

  • Stwórz pierwsze produkty – sprawdź na czym polega produkcja, co jest potrzebne, jacy dostawcy surowców są niezbędni do Twojej produkcji i dostępni na rynku
  • Odwiedź imprezę dla osób uczestniczących w rekonstrukcjach historycznych
  • Zweryfikuj swoją wiedzę i umiejętności – oceń swój profesjonalizm
  • Poznaj branżę, w której chcesz działać – producentów, podwykonawców, organizatorów eventów
  • Zbadaj, kto będzie odbiorcą Twoich produktów – poznaj swoich klientów i ich potrzeby,
  • Sprawdź, jakie możliwości oferuje Ci Internet
  • Zobacz, jak duża jest konkurencja i poznaj jej ofertę
  • Zweryfikuj możliwe do wykorzystania kanały sprzedaży
  • Zastanów się nad wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych
artcile

Liczy się pomysł

Podejmuję rękawicę, czyli zakładam własny biznes

Wszystko zaczęło się od wielkiej pasji Grzegorza do średniowiecza jako epoki historycznej o wyjątkowej kulturze i tradycji. Z czasem zaczął uczestniczyć w rekonstrukcjach turniejów rycerskich i bitew. To oryginalne zainteresowanie przerodziło się w prawdziwą miłość, bez której nie wyobraża sobie życia. Tak powstał Medievel Market. Firma została założona w 2007 roku i zajmuje się projektowaniem, wykonaniem oraz sprzedażą replik strojów i przedmiotów średniowiecznych. Właściciel od początku miał przygotowany plan, który zakładał szybkie wejście na rynki całej Unii Europejskiej przy wykorzystaniu Internetu.

Obecnie, po ponad 10 latach działalności, Medieval Market to wśród pasjonatów średniowiecza marka o bardzo dobrej reputacji. Ma pokaźną grupę oddanych klientów z takich krajów jak: Austria, Czechy, Francja, Niemcy, Włochy, Polska i Stany Zjednoczone.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Fascynacja

Grzegorz jako pasjonat średniowiecza i rekonstrukcji historycznych od lat żył swoją pasją. Wiedział, że takich jak on jest znacznie więcej. A ich głównym problemem jest znalezienie odpowiednich strojów i bibelotów, które pomagają we właściwym odzwierciedleniu charakteru epoki. Dlatego postanowił założyć jednoosobową działalność gospodarczą i tworzyć to, na co jest zapotrzebowanie. Dziś Medieval Market to pięcioosobowe przedsiębiorstwo, współpracujące z wieloma dystrybutorami i rzemieślnikami o zacięciu historyczno-artystycznym.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Pojedynek o klienta – co robić, gdy trafisz do niszy?

Małym firmom często wydaje się, że aby odnieść sukces, muszą sprzedawać produkt dla mas. Inaczej nie mają szansy na wybicie się, a tym bardziej są bez szans na eksport. To nie jest prawda, a jedynie obawa, która paraliżuje i ogranicza możliwości. Każdy biznes, także ten podobny do Medieval Market, ma w ręku niezwykłe narzędzie. Pozwala ono – z dużą swobodą i przy niedużym nakładzie finansowym – wejść zarówno na rynek lokalny, jak i międzynarodowy. A narzędziem tym jest… Internet.

icon

Produkt dla pasjonatów

Co to oznacza dla Twojej firmy?
 

Zadbaj o jak najwyższą jakość – osoby, które czymś się fascynują, mają ogromną wiedzę w danym obszarze. Nie zadowoli ich produkt wykonany z materiałów słabej jakości. Dlatego dbaj, by oferowany przez Ciebie towar był unikatowy. Mile widziane są rzeczy odwzorowujące oryginały – stworzone przez rękodzielniczych rzemieślników.

Obsługa musi być profesjonalna – każdy, nawet najmniejszy kontakt klienta z Twoim sklepem powinien być miłym doświadczeniem. Zawsze odpowiadaj na wiadomości mailowe (najpóźniej następnego dnia). Wszystkie komunikaty na stronie powinny być zgodne z rzeczywistością. Jeśli Twoje usługi mają trafiać do zagranicznych odbiorców, strona internetowa powinna być stworzona w przynajmniej jednym języku obcym – najlepiej angielskim.

Szukaj inspiracji w źródłach – Twoje produkty powinny odwzorowywać to, czym pasjonują się klienci. Jeśli Twoja oferta skierowana jest do fanów jakiejś epoki, filmu czy książki, proponuj rzeczy jak najbliższe oryginałowi. Czytaj, oglądaj, szukaj zdjęć i źródeł – im lepsze repliki, tym większe grono potencjalnych klientów.

Rozpoczynamy turniej, czyli pierwsze starcie z rzeczywistością

Jak to w turniejach rycerskich bywa, pierwsze starcie może być naprawdę bolesne. Jeśli tworzysz produkty dla klientów niszowych, pasjonujących się jasno sprecyzowaną działalnością, ich grono może być naprawdę ograniczone. Jeśli znajdujesz się w takiej sytuacji, postaraj się wyjść poza najbliższe podwórko i rozszerz swoją działalność na kolejne kraje. Być może właśnie taki podbój przyniesie Ci finansowy sukces.

artcile

Bez tego ani rusz

Podbój rynków zagranicznych

W Polsce nie brakuje pasjonatów, ale im bardziej niszowa fascynacja, tym mniejsze grono odbiorców Twoich usług. Wiedział o tym Grzegorz, założyciel Medieval Market. Dlatego od początku miał w głowie ideę wejścia na zagraniczne rynki i poszerzenie grona swoich klientów. Nie zbudował jednak międzynarodowej sieci dystrybucyjnej, a jedynie posłużył się dostępnym wszystkim narzędziem – Internetem. To dzięki temu i wykorzystaniu Google AdWord i Analytics dotarł do klientów z Unii Europejskiej oraz takich krajów jak: Australia, RPA czy Singapur.

Jak to działa? Według Grzegorza to niezwykle proste. Największą zaletą jest to, że nie idziesz na oślep – jak to bywa to w przypadku ulotek czy bannerów. To klient znajduje Ciebie. Wystarczy, że wpisze do wujka Google interesujące go hasło. Jeśli jest ono związane z tym, co masz w swojej ofercie, prędzej czy później natrafi na Twoją stronę. Ty definiujesz jedynie hasła i opis do wyszukiwarki oraz ustawiasz kampanię na konkretny kraj. Nic więcej. Dodatkowe podpowiedzi otrzymujesz od Analyticsa, który pokazuje skuteczność kampanii i wyświetla sugerowane hasła do wykorzystania przy tej czy kolejnej reklamie. Dzięki takim działaniom aż 70% klientów Medieval Market to klienci pochodzący spoza Polski.

icon

Mała sprzedaż na rynku lokalnym?

Postaw na eksport

Masz klientów, ale liczyłeś na znacznie więcej? Nie obwiniaj się, tak może się zdarzyć. W przypadku produktów dla pasjonatów, a więc niszowych - odbiorców lokalnych może po prostu „zabraknąć”. Dlatego warto pomyśleć o eksporcie.

Na rynkach zagranicznych nie zabraknie pasjonatów, a Ty poszerzysz grono swoich klientów. Dodatkowo możesz liczyć na większy zysk – im bardziej rozwinięty kraj i wyższe zarobki, tym ludzie są bardziej skorzy do przeznaczania większej sumy na swoje pasje i fascynacje.

artcile

A to ciekawe…

Jak rozszerzyć ofertę?

Repliki sprzedawane przez Medieval Market to coś więcej niż wypożyczalna strojów karnawałowych czy kostiumów służących do rekonstrukcji lub balów przebierańców. To przedmioty dla pasjonatów, które są wykonane z najlepszej jakości materiałów, a ich wzory opierają się na zachowanych eksponatach muzealnych lub źródłach historycznych.

Szeroki asortyment towarów związany jest z odtwarzaniem realiów wieków średnich, a produkty są piękne i trwałe. Właściciel firmy współpracuje z wysokiej klasy rzemieślnikami, którzy ze swoich zainteresowań zrobili sposób na życie. Dzięki takiemu outsourcingowi, Medieval Market może oferować klientom prawdziwe rękodzielnicze perełki, takie jak: historyczne stroje damskie i męskie, akcesoria uzupełniające wizerunek rycerza, giermka lub damy dworu, a także elementy uzbrojenia czy wyposażenia wnętrz.

Klient nie tylko korzysta z oferty umieszczonej na stronie sklepu internetowego, ale ma też możliwość indywidualnego zamówienia. Może poprosić o wykonanie ręcznie swojego kostiumu. Takie podejście – nastawione na indywidualne potrzeby odbiorcy – buduje świadomość marki jako empatycznej i w pełni profesjonalnej.

icon

Warto wiedzieć

Repliki historyczne, filmowe kosztują niemałe pieniądze, dlatego klient nie tylko powinien mieć możliwość zwrotu, ale też zgłoszenia uwag czy poprawek. Medieval Market w takich sytuacjach zobowiązuje się do poprawy, wymiany produktu lub zwrotu pieniędzy.

PAMIĘTAJ

Jeśli jesteś pewny jakości swojego produktu czy usługi, dawaj swoim klientom możliwość przetestowania i wymiany towaru. Nawet, gdy przez chwilę wydaje Ci się, że na tym tracisz, w przyszłości, może się to przełożyć na większy zysk.

Dodatkowo

Przy zakupie poza sklepem stacjonarnym, klient ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu. Wyjątkiem mogą być rzeczy przygotowane na indywidualne zamówienie. Większość sklepów internetowych przedłuża ten okres. Nie ma to wpływu na wzrost liczby zwrotów.

Medieval Market w liczbach

Ceny strojów i innych produktów historycznych wydają się konkurencyjne, choć dla lokalnego odbiorcy wcale nie są niskie. Najtańsza suknia damska kosztuje 289 zł, a najdroższa 850 zł. Za strój męski trzeba zapłacić od 285 zł do 810 zł. Buty to wydatek rzędu 800 zł. Najbardziej kosztowne są namioty. Ich ceny wahają się od 1 100 zł do nawet 10 000 zł.

Ceny nie odstraszają klientów Firma z roku na rok coraz bardziej się rozwija i dociera do kolejnych krajów. Na profilu marki na Facebooku można przeczytać wiele pozytywnych recenzji – większość w języku angielskim i niemieckim. A nie ma przecież lepszej rekomendacji niż zadowoleni klienci.

icon

Postaw na rękodzieło

Najnowsza technologia na co dzień ułatwia wiele rzeczy – również prowadzenie firmy. Korzystaj więc z jej zdobyczy i traktuj jako narzędzie, dzięki któremu możesz dotrzeć do klienta. W tym celu dobrze sprawdzi się Internet, media społecznościowe czy aplikacje mobilne.

Jeśli jednak chodzi o proponowane przez Ciebie produkty. Jeżeli powstały głównie dzięki pracy twórczej człowieka, to ich cena może być wysoka. Rękodzieło cały czas zyskuje na wartości, a klienci doceniają, gdy zamówione przez nich stroje w całości zostały wykonane ręcznie. Dlatego unikaj maszyn i postaw na zdolnych rzemieślników i ich artystyczne zacięcie.

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się nie możesz spocząć na laurach; swój biznes musisz znać od podszewki. Dlatego korzystaj z kursów, szkoleń. Kursy rękodzieła odbywają się m.in. na Uniwersytecie Ludowym Rzemiosła Artystycznego. Nauka trwa 4 semestry.

  2. Uczestnicz w branżowych konferencjach i eventach. W Polsce organizowanych jest mnóstwo rekonstrukcji średniowiecznych, rekonstrukcji bitew, rekonstrukcji wojennych i festiwali historycznych, turnieje rycerskie itp. Kalendarz dostępny jest na stronie https://dobroni.pl/kalendarium/rekonstrukcje lub https://www.facebook.com/groups/kalendarium/ Np. - Międzynarodowy Turniej Rycerski w Szydłowie, - Turniej Rycerski na Zamku w Rabsztynie

    W Polsce działają m.in.:

    - Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznych – praktycznie w każdym mieście można je odnaleźć

    - Stowarzyszenie Kultury Średniowiecza Bractwo Rycerskie Zamku Olsztyn,

    - Niepołomickie Bractwo Rycerskie

    I wiele innych organizacji.

  3. Podpatruj konkurencję zrób własną listę najlepszych producentów napojów – zarówno tych, którym się udało, jak również tych zapomnianych. Zostań ich klientem, przeanalizuj produkt i sposoby działania, poszukaj inspiracji dla swojego projektu. Aby wiedzieć, co się dzieje, zaglądaj na profile społecznościowe Polskich Drużyn Rekonstrukcji Wczesnośredniowiecznych i stronę Historykon.pl.

  4. Czytaj i oglądaj im więcej, tym lepiej. Aby poszerzać swoją ofertę i dbać o rozwój, czytaj czasopisma historyczne, takie jak np. „Mówią wieki”. Znajdziesz tam artykuły i opisy bitew, a także zdjęcia i ryciny przedstawiające ówczesnych ludzi i ich stroje. Pamiętaj też o lekturze prasy oraz książek związanych ze sprzedażą, zarządzaniem biznesem i reklamą.

  5. Szukaj partnerów biznes związany z rękodziełem i tworzeniem replik to nie tylko sprzedaż strojów i akcesoriów, ale też ich wynajem. Dlatego podejmij współpracę z zamkami i muzeami, które organizują dla swoich gości różne imprezy i bale. Medieval Market współpracuje m.in. z fundacją „Zamek Dybów i Gród Nieszawa”.

  6. Możesz też założyć fanpage na Facebooku najlepiej, by każdy post był w języku polskim i angielskim. W ten sposób będziesz w stałym kontakcie ze wszystkimi swoimi klientami. Będziesz ich informować o nowościach, promocjach, organizowanych akcjach. To też idealne miejsce, by mówić o swoim produkcie i zaprezentować jego najważniejsze zalety.

artcile

Słowniczek pojęć

  • Historyczne rekonstrukcje - to zbiór działań, podczas których uczestnicy odtwarzają konkretne wydarzenia z przeszłości (najczęściej bitwy – zob. osobny artykuł) lub różne aspekty życia w wybranym okresie historycznym. Robią to w strojach i za pomocą artefaktów wytworzonych współcześnie lub oryginalnych. Odtwarzanie wydarzeń historycznych ma długą historię, dłuższą od turniejów rycerskich. Zapisy z epoki starożytnego Egiptu, Grecji lub Rzymu mówią o przypominaniu wielkich zwycięstw militarnych ówczesnych władców. W 1687 roku król Jakub II odtworzył oblężenie Budapesztu na polach Hunslow Heath. W okresie wojen napoleońskich regularne oddziały wojskowe inscenizowały w Hyde Parku wielkie bitwy dla mieszkańców Londynu.

    Źródło: Wikipedia, Rekonstrukcja historyczna 11.11.2017

  • Bractwo rycerskie - współczesne stowarzyszenie, którego członkowie (kobiety i mężczyźni) odwzorowują zwyczaje oraz realia średniowiecza. Robią to w ramach rekonstrukcji historycznej . W Polsce tworzą tak zwany Ruch Rycerski.

    Poprzez stroje, broń, pancerze oraz inne elementy ubioru i wyposażenia, obejmującego właściwie każdą dziedzinę życia tworzą żywe skanseny. Organizują turnieje oraz konwenty, a także inscenizują wydarzenia historyczne (np. bitwę pod Grunwaldem, oblężenie Malborka). Niektóre bractwa prowadzą również działalność dydaktyczną w szkołach. Wiele rekwizytów wykonują samodzielnie. Są wśród nich artyści, rzeźbiarze, malarze, muzycy, kowale, płatnerze, zielarze.

    Bractwa są organizacjami hierarchicznymi, gdzie obowiązuje zasada starszeństwa (zarówno wiekiem, jak i czasem członkostwa). Stopnie hierarchii są często zapożyczone z historycznych stopni wojskowych i funkcji pełnionych w chorągwi czy na dworze. Są bractwa, w których jest wolny nabór członków. Większość jednak organizuje procesy inicjacyjne, podczas których ubiegający się o członkostwo musi wykazać się angażowaniem, wiedzą historyczną, sprawnością fizyczną, a nawet potwierdzić swoją dobrą opinię w aspekcie obyczajowym i moralnym. Nierzadko bractwa rycerskie zasilają członkowie organizacji harcerskich, choć obie formy aktywności są całkiem niezależne od siebie.

    Członkowie danego bractwa są powiązani relacjami koleżeństwa, lojalności i przyjaźni (co nie przeszkadza w umiarkowanej rywalizacji na polu sprawności fizycznej, w zakresie wiedzy czy władania bronią). Częstym zjawiskiem jest wstępowanie w związki małżeńskie par, które poznały się w bractwie. Znane są przypadki zaślubin (po uprzedniej zgodzie odpowiednich władz kościelnych) z zachowaniem przedsoborowego ceremoniału typowego dla epoki, z którą związane jest dane bractwo.

    Działalność w bractwach jest w większości przypadków hobbystyczna, ale coraz częściej uczestnicy i aktywiści ruchu rycerskiego wiążą swoje życie zawodowe z rekonstrukcją historyczną. Zarządzający bractwem zajmują się organizacją imprez i wydarzeń komercyjnych, artyści i rzemieślnicy wykonują elementy uzbrojenia i ozdoby, absolwenci wydziałów historycznych wyszukują cenne dla spektakli i funkcjonowania bractwa informacje, krawcy szyją i sprzedają stroje stylizowane na dawne wieki, absolwenci szkół gastronomicznych przygotowują potrawy pasujące do odtwarzanej epoki itd. Dzięki temu bractwa są często zatrudniane do pomocy w przemyśle filmowym i rozrywkowym.

    Obóz bractwa rycerskiego

    W Polsce działają m.in.:

    • Bractwo Rycerskie Ziemi Kaliskiej
    • Bractwo Rycerskie Ziemi Rudzkiej
    • Bractwo Rycerskie Grodu Zabrzańskiego
    • Bractwo Rycerskie Smocza Kompania
    • Inowłodzkie Bractwo Rycerskie (zmiana nazwy na Bractwo Rycerskie Satis Per Se)

    Dawniej bractwami rycerskimi nazywano również bractwa kurkowe.

    źródło; Wikipedia.pl, Bractwo rycerskie, 11.11.2017

  • Starogardzka Wolna Drużyna Łucznicza - grupa zajmująca się propagowaniem oraz odtwarzaniem łucznictwa tradycyjnego oraz z przełomu XIV i XV wieku.

  • Nordelag - grupa odtwarzająca barwne życie ludów zamieszkujących obszar brzegów Morza Bałtyckiego w okresie X i XI wieku.

  • Oliwska Drużyna Najemna Inogici - zajmuje się rekonstrukcją średniowiecza z naciskiem na rzemiosło wojenne: walkę rycerską i łucznictwo tradycyjne.

  • Fabryka Świń - pasjonaci XV-wiecznego rycerstwa, którzy biorą udział w Mistrzostwach Świata.

  • Gdańska Szkoła Rycerska - rekonstruuje dawne sposoby walki oraz kulturę materialną z przełomu XIV i XV wieku.

  • Drużyna Niflheim - od 2008 roku zajmują się rekonstrukcją okresu wczesnego średniowiecza (IX-XI wiek).

  • Drużyna Wojów Bolesławowych Białozór - odtwarza czasy Bolesława Chrobrego, a jej szeregi zasilają zarówno wikingowie, jak i Słowianie.

  • Grupa Radyna - zajmuje się okresem wczesnego średniowiecza (VIII-X wiek). Wytwarza strzały i ceramikę, ma własny zespół muzyki dawnej.

  • Elementy stroju średniowiecznego -

    Strój kobiecy składa się z:

    - bielizny, czyli giezła – długiej koszuli noszonej pod suknią,

    - odzieży spodniej

    Stanowiła razem z bielizną podstawę ubioru. Element ten był noszony przez wszystkich bez względu na warstwę społeczną. Różnice polegały jedynie na doborze kroju lub materiału, z którego miała być wykonana odzież. W przypadku kobiet to tzw. suknie spodnie, czyli noszone pod spodem.

    - odzieży wierzchniej

    Trzecia i najbardziej widoczna warstwa stroju. Pełniła funkcję ochronną i reprezentacyjną. Świadczyła przede wszystkim o statusie materialnym osoby, która ją nosiła. Wśród ubiorów wierzchnich można wyróżnić: cotehardie, houppelande, robe, surcot i płaszcz.

    - nakrycia głowy

    Mówiło nie tylko statusie społecznym, ale też stanie cywilnym. Średniowieczne nakrycia głowy: czapki, kapelusze, czepki, kaptury i chustki.

    Strój męski składa się z:

    - bielizny, czyli koszuli (camisia), gaci (bracca) i pasa zwanego gacnikiem,

    - odzieży spodniej – czyli nogawic (później spodni), dubletu lub joupli czy cotte.

    - odzieży wierzchniej

    Podobnie jak w przypadku stroju kobiecego, można wyróżnić coterhardie, houppelande, robe, surcot i płaszcz.

    - nakrycia głowy - chaperon, czapka, czepek, kapelusz z rogożyny, kaptur – np. „zadymowy”.

    Oprócz zwykłego stroju męskiego był też strój bojowy – np. przeszywalnica, czyli gruby pikowany kaftan zakładany pod kolczugę.

    Źródło: medieval-market.com, strefahistorii.pl

artcile

Czy to się opłaca?

Sława i chwała – czyli jak zostać rycerzem biznesu

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0 – 5 000 zł (1)

Podstawa Twoich działań – zarówno sprzedażowych, jak i marketingowych. Bez tego niewiele osób dowie się o Twojej działalności. Bez względu na to, czy zajmiesz się rekonstrukcją strojów historycznych, tworzeniem kostiumów filmowych lub teatralnych – MUSISZ mieć własną stronę internetową. Dzięki niej skontaktujesz się ze swoimi potencjalnymi klientami i partnerami biznesowymi. Prostą stronę internetową, która będzie Twoją wizytówką, a nie narzędziem do reklamy, możesz mieć już za około 1 000 zł netto. Strona z wieloma funkcjami i rozbudowanym menu to wydatek sięgający nawet 5 000 zł.

 

2. Sklep internetowy: 0 – 10 000 zł (2)

Skup się przede wszystkim na sprzedaży w sieci. Oczywiście możesz mieć swój sklep stacjonarny lub showroom, gdzie klient może przymierzyć interesujący go strój. To jednak powinien być tylko dodatek do Twojego prężnie działającego sklepu internetowego. Jeśli myślisz, że wystarczy umieszczać swoje artykuły na takich serwisach aukcyjnych jak Allegro czy eBay - jesteś w błędzie. Nie zbuduje to wizerunku Twojej firmy jako profesjonalnej, wyróżniającej i wartej zaufania.

Wystarczą odpowiednie umiejętności, a sklep możesz postawić samodzielnie. Jeśli ich nie masz, skorzystaj z usług profesjonalistów. Uruchomienie przez nich prostego sklepu z modułem płatności online to wydatek około 5 000 zł. Bardziej skomplikowane projekty mogą Cię kosztować nawet 10 000 zł.

 

3. Domena i serwer: 500 zł / rok (3)

Aby strona www i sklep internetowy działały, musisz mieć swoją domenę (czyli adres internetowy) i serwer. Tak jak w powyższych wyliczeniach, tak i tutaj ceny są bardzo różne. Podana kwota dotyczy podstawowego serwera (konta hostingowego). Gdy Twój sklep zacznie generować duży ruch, przyda się serwer dedykowany (jego koszt to nawet kilka tysięcy złotych rocznie).

 

4. Wyposażenie biura i magazynu: 8 000 zł (4)

  • Komputer, najpraktyczniej wybrać laptop – ok. 2 500 zł
  • Drukarka ze skanerem do faktur i innych dokumentów – ok. 1 000 zł
  • Kasa fiskalna, podstawowy model – ok. 1 200 zł łącznie z fiskalizacją
  • Biurko, fotel i oświetlenie – ok. 800 zł
  • Meble biurowe (m.in. szafa na dokumenty) – ok. 1 500 zł
  • Przybory biurowe i inne – ok. 1 000 zł.

 

5. Pierwsza produkcja: 10 000 zł (5)

Wszystko zależy od tego, czy będziesz tworzyć repliki samodzielnie, czy zdecydujesz się na podwykonawców. Wysokość kwoty, za jaką ktoś wykona dla Ciebie usługi rękodzielnicze, zależy od Waszych wspólnych i indywidualnych ustaleń. Pamiętaj jednak, że im więcej zamawiasz u jednego podwykonawcy, tym masz większą szansę na rabat. Minusem w takim przypadku jest jednak fakt, że wykonanie zamówienia może przeciągnąć się w czasie.

 

6. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 12 300 zł

W większości przypadków pierwsze miesiące działalności firmy to straty. Dlatego warto się zabezpieczyć, odkładając pewną kwotę, z pomocą której utrzymasz siebie i swój biznes. Podana suma to 3-miesięczne koszty (patrz - Koszty operacyjne poniżej).

 

7. Działania w mediach społecznościowych: 0 zł

Repliki strojów historycznych to branża, w której warto nawiązywać bliskie kontakty z kontrahentami, klientami i grupami historycznymi. Dzięki temu zdobędziesz zaufanie – a o to przecież Ci chodzi. Idealnym narzędziem będzie profil na Facebooku lub Instagramie. Możesz pochwalić się produktami, pokazać ich jakość, zdjęcia. A dodatkowym atutem jest fakt, że nie kosztuje Cię to ani grosza – liczy się dobry pomysł i odrobina kreatywności.


Razem: 45 800 zł

W naszej ocenie, na rozpoczęcie biznesu związanego z replikami strojów historycznych, wystarczy Ci taka kwota.

--

(1), (2) - opracowanie własne na podstawie konsultacji i ofert 5 firm zajmujących się budową sklepów i stron www.

(3) – na podstawie analizy oferty 3 wiodących firm hostingowych na polskim rynku

(4) – źródło: opracowanie własne na podstawie cen z serwisu Allegro.pl

(5) kwota szacunkowa, bazująca na cenach Medieval Market i przyjętej marżowości produktów na poziomie 100%, pozwalająca na zakup po kilku sztuk z danego asortymentu.

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem magazynu: 800 zł/miesiąc (1)

Jeśli masz duży dom, mieszkanie lub garaż, sprawa rozwiąże się sama. Jeśli jednak nie masz miejsca na przechowywanie towaru czy prowadzenia małego biura, zdecyduj się na wynajem magazynu. Na początek wystarczy 40-50 m kw. w pobliżu dużego miasta. Dzięki temu będziesz mieć łatwy dojazd na organizowane konferencje, targi czy do partnerów biznesowych. Powierzchni magazynowych szukaj w Internecie – na serwisach aukcyjnych i stronach, które zajmują się wynajmem.

 

2. Zakup materiałów: 3 000/miesiąc

Jest to oczywiście jedynie kwota szacunkowa. Może się różnić w zależności od tego, ile otrzymasz zamówień. Przyjęliśmy połowę kwoty pierwszej produkcji, która pokryje zakup tkanin i stworzenie wykrojów.

 

3. Obsługa księgowa: 300 zł/miesiąc (2)

Wszystko zależy od formy prawnej Twojej działalności czy opodatkowania. Jeśli czujesz się na siłach, księgowość możesz prowadzić na własną rękę. Jeśli uznasz, że bardziej opłaca się przeznaczyć czas na rozwijanie biznesu, za prowadzenie księgowości w podstawowym zakresie w okolicach dużego miasta zapłacisz ok. 200-300 zł.


Razem: 4 100 zł miesięcznie

--

(1) - źródło: analiza ofert wynajmu nieprofesjonalnych powierzchni magazynowych w serwisie otodom.pl, na terenie miejscowości oddalonej o 50 km od Warszawy

(2) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców

icon

Przychody

1. Sprzedaż produktów: 16 000 zł (1)

Dla potrzeb niniejszego opracowania wykorzystaliśmy ceny Medieval Market, zakładając, że obejmują one 100% marży.

  • Ubiór damski – średnia cena 600 zł
  • Ubiór męski – średnia cena 500 zł
  • Namiot – średnia cena 4 000 zł

Zakładając, że uda Ci się przyciągnąć do sklepu online ok. 2 000 użytkowników, spośród których wskaźnik konwersji wyniesie 1%, otrzymasz miesięcznie ok. 20 zamówień. Bazując na ww. cenach, możemy przyjąć średnią wartość zamówienia na poziomie 800 zł. Ze sprzedaży osiągniesz zarobek w wysokości nawet 16 000 zł.


Razem: 11 900 miesięcznie

--

(1) – źródło: Medieval Market

icon

Dochody:

11 900 miesięcznie

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Zanim zaczniesz produkcję…

  1. Co dokładnie będzie Twoją niszą bohater tego pomysłu na biznes skoncentrował się na replikach strojów średniowiecznych, którymi sam się interesował. Pomyśl, co jest Twoją pasją i zacznij na tym zarabiać.

  2. Plan działania idea lub pomysł, który od początku masz w głowie pozwoli na zrobienie harmonogramu rozwoju własnej firmy. Dzięki temu będziesz działać i krok po kroku zrealizujesz założone przez siebie cele.

  3. Szukaj różnych sposobów finansowania jeśli posiadasz już e-biznes i zależy Ci na rozwinięciu swojej działalności, możesz skorzystać z dotacji ogłaszanych przez PO IR (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój).

  4. Pomysł na rozwój pamiętaj, że podejmowanie nowych wyzwań jest w biznesie bardzo ważne – dzięki nim rozwijasz się i zdobywasz nowych klientów. Właściciel Medieval Market nie stoi w miejscu – ciągle szuka nowych rozwiązań i rynków, na których mógłby reklamować swoje produkty.

icon

Dlaczego warto?

- Połączysz swoją pasję z biznesem i sposobem na życie. Czy można chcieć więcej?

- Sprzedając produkt niszowy, będący efektem rękodzieła, masz szanse na wyższe marże.
Zyskasz też grono lojalnych klientów, którzy są zainteresowani tym, co robisz i będą polecać Cię innym.

- Masz szansę działać nie tylko na rynku lokalnym, ale też światowym. A to wszystko za pośrednictwem Internetu – bez konieczności budowania sieci dystrybucyjnej.

- Rozwijasz swoją pasję, czyli swój biznes – będziesz szukać nowych możliwości, wzorów, tkanin czy rycin, na których możesz się wzorować. Poznasz też narzędzia służące do promocji i reklamy.

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę