Pomysł na biznes:
Kulinarny biznes w internecie – jak początkowe porażki i niepowodzenia zamienić w dochodową działalność?
Podejmij wyzwanie
Dokonaj zmiany, której nie będziesz żałował
Niekiedy czujemy, że musimy coś zmienić w naszym życiu. Dotychczasowy stan rzeczy przestaje nam odpowiadać, zaczynamy się rozglądać, szukać, zastanawiać się. Jeżeli takie myśli dotyczą naszej pracy, jest to znak, że już najwyższa pora znaleźć coś, w czym się spełnimy. Zastanów się nad tym, co Cię nakręca, co sprawia, że rano wstajesz z łóżka z uśmiechem na twarzy. Jak już znajdziesz odpowiedź, po prostu zacznij to robić.
Poznaj historię Leszka z Pizza Portal i zainspiruj się do działania!
Dla kogo?
- Dla miłośników nowych technologii
- Dla pasjonatów dobrego jedzenia
- Dla tych, którzy dysponują dużym budżetem
- Dla zainteresowanych ciągłym rozwojem
- Dla lubiących pracę w zespole
- Dla osób z wykształceniem technologicznym lub IT
- Dla osób z wykształceniem gastronomicznym
Zanim zaczniesz
- Odwiedź pobliskie restauracje i lokale. Zapytaj, czy byłyby zainteresowane współpracą
- Zbierz team, który się zajmie tworzeniem strony internetowej i aplikacji
- Sprawdź oferty najmu lokalu gastronomicznego
- Porozmawiaj z ludźmi, którzy są od Ciebie bardziej doświadczeni w zakresie IT
- Sprawdź ofertę konkurencji – zobacz, ile firm zajmujących się podobnymi usługami działa w Twojej okolicy
W dzisiejszych czasach ludzie są stale zabiegani. Dni upływają na siedzeniu za biurkiem, staniu w korkach czy planowaniu spotkań biznesowych. Do tego dochodzi mnóstwo innych zajęć i przede wszystkim – obowiązków. Starając się wyrwać chociaż chwilę dla siebie, szukamy sposobów na oszczędzanie czasu. Właśnie stąd taka popularność usług, które wyręczają nas z pewnych obowiązków. Pomóż ludziom w złapaniu oddechu i przekonaj się, że możesz na tym zarobić.
Liczy się pomysł
Niełatwe łatwego początki
Czasem, żeby znaleźć właściwą drogę, trzeba próbować wiele razy i mieć odrobinę szczęścia. Los często rzuca na nieznane wody i to właśnie szczęśliwy zbieg okoliczności sprawia, że możemy osiągnąć sukces. To właśnie ciągła gotowość i dostrzeganie okazji, kiedy tylko się pojawią, sprawiają, że wykorzystujemyszansę, którą otrzymaliśmy.
A porażki? Te są tylko nieco mniej przyjemnym wstępem do czegoś większego. Czegoś, co zmieni nasze całe dotychczasowe życie. Warto pamiętać o tym, że jeżeli gdzieś zamykają się drzwi, musimy zacząć szukać okna, przez które spojrzymy na sytuację z nieco innej perspektywy. A ta perspektywa może być kluczem do przyszłego sukcesu. W swoich działaniach zawsze staraj się patrzeć z szerszej perspektywy, a wkrótce się przekonasz, że ma to przełożenie na wszystkie aspekty Twojego życia. Dla Leszka z Pizza Portal początki również nie były łatwe, a wszystko zaczęło się od studiów na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Sąsiedzkie pogawędki początkiem biznesu
Leszek urodził się w Warszawie, ale jako małe dziecko wyjechał z rodzicami do Szwecji. To właśnie tam dorastał. W 2001 roku postanowił wrócić do Polski. Powód? Bardzo prosty – rozpoczęcie studiów na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Początki nie należały łatwych. Problemy zaczęły się już na granicy. Celnicy nie chcieli go przepuścić z powodu telewizora i komputera, za które nie zapłacił cła. Na studiach wytrzymał rok, a w międzyczasie złodzieje ukradli mu samochód oraz rzeczony telewizor i komputer. Lech wrócił do Szwecji, gdzie zaczął studia na Lulea University of Technology. To właśnie tutaj zaczął działać na rzecz uniwersyteckiego inkubatora technologicznego. Wkrótce w inkubatorze spotkał swoich obecnych wspólników, z którymi prowadzi firmę do dziś. A zaczęło się od zwykłych sąsiedzkich rozmów na koniec dnia.
Historia Leszka jest doskonałym przykładem tego, że początkowe porażki i niepowodzenia mogą być pięknym wstępem do równie pięknej historii o wielkim sukcesie. Gdyby nie pobyt w Polsce i pasmo rozczarowań, być może nigdy nie zdecydowałby się na powrót do Szwecji. Bez tego nigdy nie powstałby Pizza Portal. Ty również nie przejmuj się przeciwnościami i z wiarą w siebie realizuj postawione przed sobą cele. Jeżeli chcesz działać w tej samej branży co Leszek, zacznij działać. Poszukaj wartościowych partnerów i zastanówcie się, jak zamienić ideę w biznes. Potrzebujesz jedynie trochę motywacji i uporu w dążeniu do sukcesu.
Wiedza kluczem do sukcesu!
Jak się ma rynek aplikacji mobilnych? Świetnie!
Firma App Annie przygotowała coroczny raport, który podsumowuje globalny poziom wykorzystania aplikacji mobilnych. Rok 2017 był przełomowy, zresztą zgodnie z oczekiwaniami. Prawda jest taka, że z każdym dniem, coraz częściej rozwiązujemy nasze sprawy przez telefon, a aplikacje nam to ułatwiają. Właśnie dlatego pobieramy je coraz częściej, jednocześnie spędzając w nich coraz więcej czasu. W 2017 roku liczba pobrań aplikacji mobilnych wzrosła o 60% względem roku 2015. Jednocześnie zwiększyły się wydatki konsumenckie na aplikacje i to aż o 105% (do 86 mld dolarów)[1]. Jest to mocno zarysowany trend, który z każdym rokiem będzie się pogłębiał. Co to oznacza dla Ciebie? Jeżeli wykorzystasz go i w umiejętny sposób połączysz z ideą, możesz stworzyć biznes, który w krótkim czasie osiągnie sukces. A które aplikacje cieszą się największą popularnością? App Annie zna odpowiedź również na to pytanie. Otóż najwięcej użytkowników skupiały:
- aplikacje zakupowe (np. Zalando),
- aplikacje do video streamingu (np. Netflix; użytkownicy tego typu aplikacji, spędzają w nich najwięcej czasu),
- aplikacje turystyczne i podróżnicze (np. TripAdvisor),
- aplikacje do współdzielenia pojazdów (np. Uber),
- aplikacje społecznościowe (np. Facebook).
[1]Źródło: http://www.mobiletrends.pl/raport-2017-roku-rynek-aplikacji-mobilnych-mial-sie-swietnie/ [dostęp: 10.0.2018 r.].
Wiedza to potęga
Twoja własna aplikacja
Jeżeli chcesz pójść w ślady Leszka – założyciela strony Pizza Portal – zacznij od pomysłu. Obserwuj ludzi i zanurz się w ich codzienności. Zobacz, jak się zachowują, czego im brakuje, jak możesz uprzyjemnić im dzień. Może zdecydujesz się na wyprowadzanie psów na spacer? A może będziesz dowozić potrzebne rzeczy na imprezy? Możliwości jest wiele. Ludzie na każdym kroku szukają okazji do ułatwienia sobie życia, a jeżeli wpadniesz na to, jak to zrobić, osiągniesz sukces. Przyglądaj się również rozwiązaniom, które już funkcjonują i zastanów się, jak możesz je ulepszyć. Czy potrzebujesz Pizza Portalu, żeby zamówić coś do jedzenia? Oczywiście, że nie. Dawniej wystarczył telefon, ale jednak wykorzystanie internetu znacznie ułatwiło wiele spraw, w tym zamawianie jedzenia na dowóz. Czym jednak jest aplikacja mobilna? Każdy kojarzy ją jako ikonkę na ekranie telefonu, ale dowiedzmy się nieco więcej na temat.
Aplikacja mobilna – rodzaj oprogramowania przeznaczonego na urządzenia mobilne – smartfony i tablety. W pojęciu aplikacji mobilnej mieszczą się programy o różnorodnym zastosowaniu: biurowe, reklamowe, rozrywkowe (w tym gry), handlowe i inne. Jednym z utrudnień związanych z tworzeniem aplikacji mobilnych jest konieczność dostosowania ich do możliwości różnorodnych urządzeń mobilnych dostępnych na rynku.
Źródło:
https://mobilecardcastpl.wordpress.com/slowniczek-pojec-mobilnych/ [dostęp: 10.08.2018 r.].
Kiedy już podejmiesz decyzję, czym się chcesz zajmować i jak miałaby działać Twoja aplikacja, pamiętaj – przed wyruszeniem w dalszą drogę, należy zebrać drużynę. Przejrzyj fora oraz grupy dyskusyjne na Facebooku i znajdź ludzi, którzy pomogą Ci w rozwoju interesu. Czasem podczas wspólnej rozmowy przychodzą nam do głowy rozwiązania, na które nie wpadlibyśmy samemu. Być może wspólnymi siłami uda Wam się rozwinąć pomysł jeszcze bardziej, dzięki czemu zwiększycie szanse na sukces.
Bez tego ani rusz
Pomyśl o funkcjonalności
Możesz mieć świetny pomysł i ładną aplikację, ale jeżeli nie będzie ona funkcjonalna, ludzie nie będą chcieli z niej korzystać. Wyjdź z założenia, że chcesz stworzyć coś, z czego sam chciałbyś korzystać. Jakie funkcje byłyby dla Ciebie niezbędne? Geolokalizacja, płatność kartą przez aplikację? Pytań jest wiele i dopiero kiedy zadasz je samemu sobie, znajdziesz odpowiedzi. Kiedy Leszek rozwijał Pizza Portal, pomysł zamawiania jedzenia przez internet nie był czymś nowym. Zazwyczaj odbywało się to za pomocą strony WWW i e-maila.
Było to niestety czasochłonne i sprawiało niemały problem pracownikom restauracji. Klienci również nie byli zachwyceni, ponieważ na porządku dziennym były pomyłki oraz długi czas oczekiwania na zlecenie. Twórcy Pizza Portalu postanowili uprościć ten proces. Wspólnymi siłami stworzyli rozwiązanie dostosowane do wszystkich restauracji, które ułatwiało życie klientom. Teraz mogli płacić za posiłek przez internet bez konieczności posiadania przy sobie gotówki.
Warto wiedzieć
Jakie są najpopularniejsze funkcje w aplikacjach mobilnych?
Geolokalizacja – proces określania położenia geograficznego osób lub rzeczy, za pomocą nawigacji w urządzeniu mobilnym. Dzięki geolokalizacji można w precyzyjny sposób określić współrzędne geograficzne i śledzić ruch określonych obiektów.
Freemium – model biznesowy, najczęściej stosowany w grach mobilnych. W takim modelu dostęp do aplikacji jest powszechnie dostępny i darmowy, ale za pewne funkcje i dobra wirtualne trzeba zapłacić. Nazwa ta powstała w wyniku połączeniu dwóch słów – free (darmowy) i premium.
Mikropłatności – są stosowane w opłatach za dostęp do wybranych serwisów, usług internetowych, biletów. Do płacenia możemy użyć wirtualnego portfela czy karty kredytowej podpiętej do aplikacji.
Źródło: http://marketingmobilny.pl/slownik-pojec/ [dostęp: 10.08.2018 r.].
A to ciekawe…
Czas to pieniądz
Zanim pojawił się Leszek ze swoim portalem, największym problemem dla restauracji byli klienci zamawiający przez telefon. Taka osoba często nie wie, co chce kupić, a rozmowa z nim zdaje się trwać w nieskończoność. Ten czas pracownik mógłby poświęcić na coś innego. Dodatkowo notatki po rozmowie z taką osobą są często pokreślone, a wtedy nietrudno o błąd.
Warto wiedzieć
Inkubator technologiczny
Początki firmy miały miejsce w uniwersyteckim inkubatorze technologicznym, w którym Lech poznał swoich przyszłych wspólników. Czym jednak są takie inkubatory? Inkubator Technologiczny to nic innego, jak typ programu wspierania przedsiębiorczości, rozwijany w miejscu powiązanym z instytucjami naukowo-badawczymi. Definiować go można jako wyodrębniony organizacyjnie ośrodek, który łączy ofertę lokalową z usługami wspierającymi rozwój małych firm. W takim miejscu możesz nawiązać ciekawe znajomości z ludźmi z wielu różnych branż, a także liczyć na potencjalne wsparcie od pracowników naukowych.
Inkubatory technologiczne, zwane również Parkami, to także świetny pomysł na oszczędzenie pieniędzy. Przykład? W Białymstoku startupy istniejące na rynku nie dłużej niż 3 lata, w ramach opłaty za najem powierzchni biurowych otrzymują zniżki w stawce czynszu – 80% w pierwszym roku działalności, 70% w drugim, 60% w trzecim. Dodatkowo wynajmując biuro w takim inkubatorze, dostajesz darmowy dostęp do sal szkoleniowych, a także promocję Twojej firmy na stronie internetowej Parku.
Zastanów się, gdzie chcesz rozpocząć swoją działalność. Stworzenie dogodnych warunków pod rozwój firmy jest fundamentalne i może przynieść efekty bardzo szybko.
Źródło: Białostocki Park Naukowo-Technologiczny, https://bpnt.bialystok.pl/PL/przestrzen-bpn-t/inkubator-technologiczny [dostęp: 10.08.2018 r.].
Zbuduj własną markę
Konsekwentnie wchodź na wyższy poziom
Zdobądź wiedzę - nie musisz wiedzieć wszystkiego na temat programowania, tworzenia stron czy nowych technologii, ale zdobądź podstawową wiedzę, dzięki której nie będziesz się poruszał po omacku. Z czego korzystać do poszerzania swoich horyzontów? Możliwości masz wiele – od prasy branżowej, przez portale internetowe, na tutorialach wideo kończąc. Zastanów się, która forma jest dla Ciebie najlepsza i… do roboty!
Bierz udział w konferencjach - każdego roku w Polsce odbywają się dziesiątki konferencji i targów branżowych. Podczas takich wydarzeń nawiążesz kontakty z wieloma interesującymi ludźmi, od których możesz się wiele nauczyć. Dowiesz się, co aktualnie w branży piszczy i jakie trendy są przewidywane na przyszły rok. Konferencje to również idealne miejsce do pozyskania nowych klientów.
Walcz o najwyższe laury - spróbuj swoich sił w licznych konkursach. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, jak do niektórych problemów podchodzi konkurencja i poznasz rozwiązania, które będziesz mógł zastosować u siebie. Dużą zachętę stanowią również pieniądze. Organizatorzy niektórych konkursów oferują nawet kilkadziesiąt tysięcy nagrody dla najlepszego startupu.
Korzystaj z pomocy specjalistów - nie bój się pytać o zdanie ludzi bardziej doświadczonych od siebie. Wykorzystuj ich doświadczenia i lekcje życiowe, żeby samemu unikać powtarzania ich błędów. Dodatkowo otaczanie się specjalistami z wielu branż poszerzy Twoje horyzonty i umożliwi patrzenie na pewne sprawy pod nieco innym kątem.
Słowniczek pojęć
Znasz je?
Urządzenie mobilne - trzeba przyznać, że jest to pojęcie niezwykle szerokie, a pokuszenie się o precyzyjną definicję wydaje się niemożliwe. Pojęcie to odnosiło się początkowo jedynie do telefonów komórkowych z dostępem do sieci. Teraz do smartfonów dołączyły tablety, phablety, smartwatche oraz inne urządzenia zaliczane do grupy technologii ubieralnych. Integracja urządzeń mobilnych z urządzeniami zewnętrznymi dodatkowo komplikuje sprawę i powoduje, że termin ten staje się coraz szerszy.
Marketing mobilny - jest to rodzaj przekazu reklamowego, którego zadaniem jest dotarcie do odbiorcy poprzez jego urządzenie mobilne. Co się składa na marketing mobilny? Są to wszystkie instrumenty i narzędzia, umożlwiające kontakt marki z konsumentem – wiadomości SMS, strony i aplikacje mobilne oraz umieszczone tam reklamy.
Augmented Reality - jest to nic innego, jak rozszerzona rzeczywistość. Dzięki tej technologii możliwe jest połączenie świata realnego z tym wygenerowanym za pomocą komputera. AR w czasie rzeczywistym nakłada grafikę 3D i/lub dźwięk na obraz z kamery. Rozszerzona rzeczywistość znajduje zastosowanie w biznesie, nauce, marketingu, jak i rozrywce. Kilka lat temu olbrzymią popularnością cieszyła się gra Pokemon GO, która wykorzystywała AR.
HTML - (ang. HyperText Markup Language) – to język wykorzystywany do tworzenia stron internetowych. HTML5 to jego najnowsza wersja, która powstała dzięki rozwinięciu języków HTML 4 i XHTML.
Źródła:
https://mobilecardcastpl.wordpress.com/slowniczek-pojec-mobilnych/ [dostęp: 10.08.2018 r.]. http://marketingmobilny.pl/slownik-pojec/ [dostęp: 10.08.2018 r.].
Czy to się opłaca?
Sprawdź, czy zyskasz
Koszty początkowe
1. Strona internetowa: 1 000–4 500 zł(1)
Założyć biznes internetowy i nie mieć swojej strony internetowej, jest jak pokonanie maratonu na rękach. Niby można, ale szanse na sukces są niemal zerowe. Potraktuj postawienie strony jak inwestycję, która przez długi czas będzie Ci się zwracała. To właśnie na witrynie znajdą się wszelkie informacje na temat Twojej firmy i usług, które świadczysz. A poza tym? A poza tym wszystko, na co masz ochotę – wskazówki dojazdu, reklama video, system logowania dla klientów. Im bardziej rozbudowana będzie Twoja strona, tym więcej za nią zapłacisz. O czym należy pamiętać? Przede wszystkim o tym, żeby strona została zbudowana w oparciu o system CMS (Content Management System - system zarządzania treścią: dedykowane oprogramowanie, które ułatwia towrzenie i prowadzenie strony internetowej oraz jej aktualizację i ewentualna rozbudowę, również przez redakcyjny personel nietechniczny). Ułatwi Ci to zarządzanie treścią oraz umożliwi ciągłą aktualizację witryny. Kolejną istotną rzeczą jest integracja strony internetowej z kanałami marki w social mediach. Dzięki temu zwiększysz ruch na swoich profilach, a także dotrzesz do młodszej części swojej grupy docelowej.
2. Aplikacja mobilna: 7 000–400 000 zł(2)
Tu koszty zależą przede wszystkim od tego, jakie funkcje ma spełniać Twoja aplikacja. Im bardziej skomplikowane będzie jej działanie, tym więcej czasu oraz ludzi będzie musiało nad nią pracować, a to znacznie zwiększa poniesione koszty. Jak wyglądają ceny aplikacji w Europie?
- Od 1 500 do 5 000 euro – prosta aplikacja, zaprojektowana dla konkretnej firmy z myślą o prowadzeniu okresowej kampanii,
- od 5 000 do 35 000 euro – aplikacja zintegrowana z bazą danych, która znajduje się serwerze zewnętrznym,
- od 2 000 do 35 000 euro – konkretna aplikacja sprzętowa, np. aplikacja fotograficzna,
- od 5 000 do 100 000 euro – aplikacja rozwiązująca konkretny cel/problem,
- od 7 500 do 100 000 euro – gry mobilne; jako, że są niezwykle skomplikowane, ich przygotowanie jest najbardziej kosztowne. Przykład? Angry Birds i 100 000 euro budżetu na rozwój jednej gry z serii.
3. Działania w mediach społecznościowych: 0–2 000 zł
Być w mediach społecznościowych to Twoje być albo nie być na rynku. Zgromadź wokół swojej marki ludzi i utrzymuj z nimi kontakt za pomocą kanałów w social mediach. Dzięki temu będziesz na bieżąco z ich opiniami, a także zyskasz możliwość szybkiej reakcji. Zadbaj o angażujące treści i umacniaj więź między marką a konsumentem.
Razem: 8 000–406 500 zł, średnio ok. 200 000 zł
Ta kwota powinna wystarczyć Ci na rozpoczęcie działalności. Nie zapomnij również o kosztach założenia własnej firmy oraz innych kwotach, zależnych od Twoich preferencji.
(1) - opracowanie własne na podstawie kalkulatora kosztów strony internetowej - https://jak-zrobic-strone.pl/ile-kosztuje-strona-internetowa/ [dostęp: 10.08.2018 r.].
(2) – https://mobirank.pl/2014/05/04/ile-kosztuje-zrobienie-aplikacji-mobilnej/ [dostęp: 10.08.2018 r.].
Koszty operacyjne
1. Dojazdy do klientów, benzyna: 1 000 zł/miesiąc
Jeżeli podobnie jak Leszek nawiążesz współpracę z restauracjami i lokalami gastronomicznymi, konieczne mogą być podróże biznesowe, podczas których będziesz podpisywać nowe umowy i załatwiał sprawy z fakturami. Koszt? Jeżdżąc własnym autem, wydasz na benzynę nawet 1 000 zł.
2. Obsługa księgowa: 200–500 zł/miesiąc
Obsługą księgową możesz zająć się samodzielnie lub zlecić ją profesjonalnej księgowej. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko będzie prowadzone jak trzeba – poszukaj kogoś, kto wszystkie formalności załatwi za Ciebie. Koszt nie będzie duży, a możesz zyskać spokój w prowadzeniu własnego biznesu.
Razem: 1 500 zł/miesiąc
Przychody
1. Pośrednictwo: 18 000 zł(1)
Jeżeli Twój biznes będzie się opierał na pośrednictwie między restauracją a konsumentem (tak jak Pizza Portal), Twoje przychody będą zależały od trzech rzeczy: ilości złożonych zamówień i ich wysokości, a także wysokości prowizji, którą sobie zażyczysz. Firma Leszka zarabia obecnie 10% wartości każdego zamówienia. Ile więc możesz zarobić? Dobre pytanie, postarajmy się na nie odpowiedzieć. Zakładając, że każda restauracja osiąga zamówienia wysokości 3 000 zł miesięcznie, a Ty współpracujesz ze stoma lokalami, pobierając nieco niższą prowizję w wysokości 6%, w ciągu miesiąca możesz zarobić nawet 18 000 zł.
Razem: 16 500 miesięcznie
Pamiętaj, że z czasem możesz współpracować z coraz większą liczbą lokali, zwiększyć wysokość prowizji, czy rozszerzyć działalność. Innym źródłem zarobku mogą być miejsca reklamowe na Twojej stronie, w końcu duży ruch oznacza duże zasięgi, a to kolejny strumień zasilający morze Twoich potrzeb.
(1) – http://natemat.pl/9919,120-milionow-w-dwa-lata-jak-sie-zarabia-w-internecie [dostęp: 10.08.2018 r.].
Co warto przemyśleć na starcie
O tym pamiętaj!
Potrzeby konsumenckie - Leszek z Pizza Portal uważa, że dobra firma powinna odpowiadać na rzeczywiste potrzeby klientów, a także rozwiązywać ich problemy. Właśnie tak jest w przypadku jego firmy. Pizza Portal zaspokaja potrzeby głodnych Polaków i rozwiązuje kwestie organizacyjne po stronie lokali gastronomicznych. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces, musisz pamiętać o tych dwóch ważnych założeniach.
Identyfikacja wizualna - jest to podstawowe narzędzie, którego celem jest kreowanie wizerunku Twojej marki na rynku. Co możemy zaliczyć do identyfikacji wizualnej? Są to szeroko rozumiane symbole i zachowania, mające na celu osiągnięcie spójnej identyfikacji rynkowej oraz wyróżnienie jej na tle konkurencji. Na identyfikację wizualną składa się wszystko, co w jakikolwiek sposób powiązane jest z wizerunkiem firmy, np.:
- logo,
- plakaty,
- ulotki,
- strona WWW,
- wizytówki,
- social media.Reklama - możesz mieć najlepszy pomysł na świecie, a Twoja aplikacja może rozwiązywać wszystkie problemy, z jakimi musi się uporać konsument. Jeżeli nikt o niej nie usłyszy, nigdy nie osiągniesz sukcesu. Określ swoją grupę docelową, a następnie postaraj się do niej trafić w każdym możliwym punkcie styczności (touchpoincie). Możliwości masz mnóstwo – od spotów w lokalnym radiu, po citylighty i billboardy, na bannerach w internecie kończąc. Pamiętaj jednak, że Twoje działania powinny być starannie przemyślane. Jeżeli Twoim potencjalnym klientem jest nastolatek, prościej zapoznać go z Twoją ofertą na Facebooku, niż w radiu, którego i tak nie słucha.
Lista rzeczy, o których musisz pamiętać – zakładając jakąkolwiek firmę w branży internetowej, musisz pamiętać o pewnych kwestiach, które pomogą Ci wyznaczyć właściwy kurs dla odpowiedniego rozwoju. Zadbaj więc o:
- analizę rynku i konkurencji,
- analizę SWOT,
- plan działania,
- określenie grupy docelowej i cech marki,
- stronę WWW,
- aplikację, która spełnia oczekiwania klienta,
- formalności, takie jak ZUS czy US,
- działania reklamowe, dzięki którym wszyscy o Tobie usłyszą.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482