Pomysł na biznes:

Mały klient, wielki biznes – salon fryzjerski dla dzieci

Branża:
  • Usługi dla dzieci
  • Usługi
  • Moda

artcile

Podejmij wyzwanie

Siła kobiet

Jeśli masz pomysł, który czymś się wyróżnia i jest dobrze dopasowany do potrzeb klienta, masz wielkie szanse na sukces. Nawet wtedy, kiedy wydaje się, że w branży, w której zamierzasz pracować jest spora konkurencja.

Doskonałym tego przykładem jest Lucky Look – salon fryzjerski dla dzieci.

icon

Dla kogo?

  • Dla pasjonatów sztuki fryzjerskiej i adeptów fryzjerstwa, absolwentów szkół fryzjerskich
  • Dla ludzi, którzy lubią kontakt z dziećmi
  • Dla zainteresowanych usługami dla najmłodszych
  • Dla tych, którzy mają kreatywne pomysły
icon

Zanim zaczniesz

  • Stwórz wstępną ofertę fryzjerską i „przetestuj ją” wśród znajomych
  • Zobacz, z jaką konkurencją musisz się zmierzyć – sprawdź, jaka oferta jest na terenie, na którym zamierzasz działać
  • Poznaj potrzeby klientów – czyli, na jakie usługi fryzjerskie jest największe zapotrzebowanie i dlaczego
  • Skonsultuj się z kimś, kto zna się na tym biznesie, zatrudnij się w zakładzie fryzjerskim
  • Sprawdź, jak robią to inni – udaj się do konkurencji jako klienta
artcile

Liczy się pomysł!

Adeptki fryzjerstwa, czyli pierwsze kroki w biznesie

Wszystko zaczęło się w ulewny wieczór, gdy Katarzyna i Beata rozmawiały o swoich dzieciach i ich strachu przed obcinaniem włosów. Zgodnie doszły do wniosku, że w mieście brakuje fryzjera dla dzieci. I szybko postanowiły to zmienić. Owocem ich pomysłu jest Lucky Look – pierwszy salon fryzjerski dla dzieci w Katowicach. Firma powstała w 2011 roku i jest czymś więcej niż miejscem, gdzie obcina się najmłodszym włosy. Organizowane są tu warsztaty i spotkania dla rodziców, a każde dziecko po zakończonym strzyżeniu otrzymuje nagrodę.

Dziś salon nie narzeka na brak klientów, wręcz przeciwnie. Nie raz i nie dwa zdarza się, że Lucky Look przyjmuje dziennie 40 małych klientów. Dodatkowo, właścicielki na prośbę rodziców rozszerzyły zakres swojej działalności i oferują również usługi dla dorosłych.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z życia.

Katarzyna jako troskliwa mama za każdym razem, gdy musiała iść z synkiem do fryzjera, przeżywała koszmar. Wiedziała, że jej malec boi się strzyżenia jak ognia. Zaczęła szukać rozwiązania. Niestety tam, gdzie mieszkali nie było fryzjera dla dzieci, a najbliższy był w Krakowie. Razem ze swoją przyjaciółką Beatą postanowiły to zmienić. Udały się na „przeszpiegi”- zobaczyły, że do fryzjera dziecięcego jest ciągle kolejka. Wiedziały, że nie ma się nad czym zastanawiać. Pora działać.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Wymagający klient, czyli… usługi dla dzieci

Rodzice zrobią wszystko dla swoich dzieci. Dbają o ich zdrowie, higienę, pielęgnację, a także o wygląd i dobry humor. Myli się ten, kto myśli, że w biznesie skierowanym dla dzieci nie ma wielkich pieniędzy. Są! – i jest ich coraz więcej. Wystarczy tylko dobrze się rozejrzeć, tak jak założycielki Lucky Look.

icon

Usługi dla najmłodszych

Co to oznacza dla Twojej firmy?

Wykaż się kreatywnością – białe puste ściany, współczesna muzyka i nowoczesne meble nie zachęcą dzieci do przyjścia, a przecież na tym najbardziej Ci zależy. Zadowolone dziecko to zadowolony rodzic, który chętnie do Ciebie wróci. Dlatego dostosuj lokal do oczekiwań i gustu najmłodszych klientów. Szybko zobaczysz, że takie podejście naprawdę się opłaca.

Zadbaj o wygodę – dzieci i rodziców. Gdy przychodzą do Ciebie, muszą mieć zapewniony najwyższy komfort. Warto więc pomyśleć o poczekalni, która będzie bawialnią, zapewnieniu niani, która zajmie się maluchami podczas czekania na ich kolej oraz o odpowiednio dostosowanych meblach. Dziecko nie może siedzieć na zwykłym krześle, bo będzie mu niewygodnie. Dlatego rozmawiaj ze swoimi klientami. Pytaj, co im się podoba, a co koniecznie trzeba zmienić. Dzięki temu poznasz zdanie osób dla Ciebie najważniejszych – rodziców i ich dzieci.

Obsługa musi być niestandardowa – a raczej standardowo przystosowana do wieku klienta, wiele firm zajmujących się usługami dla dzieci pamięta o kolorowym i oryginalnym wystroju, ale kompletnie zapomina o właściwym podejściu. Z maluchami nie wolno rozmawiać jak z dorosłymi. Dzieci muszą czuć, że są bezpieczne i „zaopiekowane”. Muszą też widzieć, że podchodzi się do nich z uśmiechem, radością i życzliwością – wtedy nie tylko będzie milej i weselej, ale też dużo bardziej profesjonalnie.

Słuchaj rodziców – w końcu przyprowadzili do Ciebie swój największy skarb. Jeśli oni będą zadowoleni, sukces masz już prawie w kieszeni. Pamiętaj też, że rodzice lubią przekazywać sobie informacje na temat miejsc i usług. Dlatego lepiej, żeby żaden z nich nie zaczął rozpowiadać niepochlebnych rzeczy na Twój temat.

Przyglądaj się innym firmom – niekoniecznie z tej samej branży. Wystarczy, że ich usługi są skierowane do dzieci. Możesz podpatrzeć pomysły na wystrój, promocje, akcje specjalne czy ogólne podejście do obsługi klienta.

Poczuj się dzieckiem – przypomnij sobie, jak to było być małym. Co Cię interesowało? Co wywoływało uśmiech na twarzy? Co było kompletnym rozczarowaniem? Dzieci – choć obecnie nowocześnie wychowywane – nadal mają podobne upodobania i gust, co dzieci 20, 30 czy 40 lat temu.

artcile

Bez tego ani rusz

Najpierw były przeszpiegi

Gdy Katarzyna i Beata zdecydowały się na wspólne przedsięwzięcie, postanowiły zobaczyć jak to wygląda w innym mieście. Pojechały do Krakowa, gdzie znajdował się najbliższy salon fryzjerski dla dzieci. Umówiły syna Katarzyny na wizytę i postanowiły przy okazji o wszystko wypytać i zobaczyć, jak funkcjonuje taki biznes. Zadawały pytania dotyczące klientów, sprzętu oraz samej organizacji firmy. Zainteresowanie rodziców usługami fryzjerskimi dla dzieci przeszło ich najśmielsze oczekiwania. I to napawało entuzjazmem. Nie były jednak zachwycone tym, co zobaczyły. Nie podobała im się atmosfera, która panowała w salonie. Fryzjerki były smutne lub złe, a żadna z nich nie uśmiechała się ani nie rozmawiała z dziećmi. Założycielki Lucky Look wiedziały, że u nich na pewno będzie inaczej.

icon

Zadbaj o pierwsze wrażenie

Podobno książki nie należy oceniać po okładce, ale i tak wszyscy to robimy. Dlatego pierwsze wrażenie jest takie ważne. Traktuj osoby, które do Ciebie przychodzą nie jak klientów, ale jak gości. Podchodź do nich z otwartością i sercem, a będą chcieli wrócić.

Zanim otworzysz salon, kilka razy upewnij się, że wszystko jest takie, jakie być powinno. W biznesie nie ma miejsca na błędy – zwłaszcza tym, który jest skierowany do dzieci i ich rodziców. Nie ma więc mowy o niedoróbkach, pozostałościach po remoncie, kurzu czy niezabezpieczonych krawędziach. Rodzic musi wiedzieć, że jego dziecko jest bezpieczne i wyjdzie w stu procentach zadowolone.

Potwierdza to przykład Lucky Look i wielu sal zabawowych, które są zlokalizowane w popularnych centrach handlowych.

Jak wygląda Lucky Look?

Lucky Look to coś więcej niż zwykły salon fryzjerski dla dzieci. O sukcesie firmy zdecydował dobry pomysł i jego przemyślana realizacja. Katarzyna i Beata przygotowały dokładny kosztorys i plan, który krok po kroku realizowały. Znalazły lokal o powierzchni 60 m kw. i od razu podjęły decyzję, że to będzie ten.

icon

Warto wiedzieć

Nie bój się pytać!

Jeśli masz taką możliwość, zasięgaj rady przyjaciół, rodziny i osób, które w jakiś sposób są związane z branżą. Beata i Katarzyna poprosiły o poradę zaprzyjaźnionego fryzjera. Początkowo był zaskoczony ich pomysłem, a jego nastawienie nie miało wiele wspólnego z entuzjazmem i radością. Dał im jednak parę cennych wskazówek. Polecił architekta, doradził w kwestii doboru kosmetyków czy przeprowadzania rekrutacji fryzjerów. Założycielki Lucky Look dowiedziały się między innymi, że lepiej zatrudnić kobiety. Wielu rodziców nie chce, żeby ich dziecko strzygł mężczyzna.

Po wynajęciu lokalu przyszedł czas na remont i wystrój. Panie miały wstępną wizję, jak ma wyglądać ich salon, ale kompletnie nie miały pojęcia, co będzie motywem przewodnim. A bez tego raczej trudno o sukces, zauważenie i dobre pierwsze wrażenie.

W końcu przyszło olśnienie. Ściany salonu miały ozdabiać postaci z bajek wytwórni Warner Bros. Nie ma przecież dziecka, które nie zna przygód Królika Bugsa czy Strusia Pędziwiatra. Katarzyna i Beata nie mogły jednak tak po prostu namalować podobizn postaci z kreskówek - musiały zdobyć odpowiednią zgodę. Napisały do amerykańskiej wytwórni filmowej z prośbą o możliwość wykorzystania wizerunków barwnych bohaterów. Po otrzymaniu zgody pojawiły się pierwsze problemy. Namalowanie Bugsa czy Strusia kosztowało krocie. W popularnym serwisie olx, ceny za takie usługi zaczynają się od 50 zł za jedną postać niewielkich rozmiarów. Całe ściany to już prawdziwy majątek. Kasia i Basia szukały więc innego rozwiązania – postawiły na tapety.

W przypadku mebli również szukały oszczędności. Zamiast kupować nowe fotele fryzjerskie po 1 000-2 000 zł(1), znalazły meble używane z Allegro w cenie 400-800 zł (2). Takie podejście naprawdę się opłaciło – nie tylko dla kieszeni, ale i wyglądu salonu. Za niewielkie pieniądze Lucky Look zyskał dwa dziecięce fotele - jeden w kształcie samochodu, a drugi konika. Dzieci wprost je uwielbiają i z chęcią siadają do strzyżenia. Ułatwia to pracę fryzjerowi, a także poprawia humor rodzicom, którzy często na obcinanie włosów swoim maluchom przychodzą z wielkimi obawami.

W salonie są też inne akcesoria i przedmioty dostosowane do potrzeb i gustu dzieci. Mowa między innymi o kolorowych pelerynkach czy minisali zabaw, która pełni rolę poczekalni.

--

Źródło:

(1) - opracowanie własne na podstawie analizy cen kilku wiodących hurtowni fryzjerskich

(2) – opracowanie własne na postawie analizy cen w serwisie Allegro.pl

artcile

A to ciekawe...

Kłopoty w raju

Kiedy już wszystko było przygotowane na otwarcie, Katarzynie i Beacie brakowało pracowników. Początkowo sądziły, że z tym nie będzie najmniejszego problemu, bo przecież praca z dziećmi to sama przyjemność. Poszukiwania zaczęły od urzędu pracy. I tu spotkało je pierwsze rozczarowanie. Owszem przychodziły dziewczyny z wykształceniem fryzjerskim, ale liczyły na podbicie papierka, że stawiły się tam, gdzie wysłał je urząd. Po tym niezbyt przyjemnym doświadczeniu, właścicielki Lucky Look pojechały do szkoły fryzjerskiej. Jednak dyrektorka szkoły szybko ostudziła ich entuzjazm stwierdzeniem, że absolwenci szkoły niestety nie szukają pracy.

Wtedy pojawiło się światełko w tunelu. Z urzędu pracy przyszła do salonu Martyna – sympatyczna dziewczyna, z wyjątkowym podejściem do dzieci. Później dołączyła Marzena. Obie fryzjerki pracują do dziś, a rodzice chwalą sobie ich umiejętności i entuzjazm.

icon

Warto wiedzieć

Jeśli prowadzisz salon fryzjerski lub inne miejsce, które oferuje podobne usługi, sprawdź koniecznie umiejętności Twoich przyszłych pracowników. Nie polegaj jedynie na cv i rekomendacjach. Nigdy nie wiesz, kto je pisał i ile mają wspólnego z rzeczywistością.

Katarzyna i Beata zanim zatrudniły Martynę, poprosiły ją o wykonanie próbnego strzyżenia syna jednej z nich. Dzięki temu zyskały pewność, że przyjęta przez nie osoba jest kompetentna i spełnia ich wymagania.

Reklama dźwignią handlu

Masz napięty budżet i niewiele pieniędzy na promocję? Zacznij od mediów społecznościowych. Właścicielki Lucky Look o otwarciu salonu informowały jedynie na Facebooku, a już pierwszego dnia miały 8 klientów. Czasem wystarczy naprawdę niewiele, by się wyróżnić i zostać zauważonym. Potem, tak jak Beata i Katarzyna, możesz się promować poprzez różne kanały:

  • reklamę wieloformatową,
  • reklamy w prasie,
  • oklejenie własnego samochodu logotypem firmy.

Kluczowe jest jednak to, co powiedzą o Tobie i Twoich usługach klienci. Poczta pantoflowa ma wielką moc – wystarczy jedna pozytywna opinia, a za chwilę będziesz mieć pełne ręce roboty. Podobnie jest w przypadku krytyki – jedno złe słowo potrafi zepsuć renomę firmy na długie lata.

 

Lucky Look w liczbach

Strzyżenie chłopca kosztuje 32-34 zł, a dziewczynki 32-42 zł. Jeśli podczas wizyty mama lub tata też chcą skorzystać z usługi, mają taką możliwość. Mama za strzyżenie zapłaci 39 zł, a tata - 29 zł. Za farbowanie trzeba zapłacić od 69 do 109 zł. Rodzeństwo otrzymuje zniżkę 15% na usługi, a jeśli do salonu przyjdzie dziecko, które ma urodziny, może liczyć na 50% rabatu.

Efekt? 7 lat działalności, nawet 40 klientów w ciągu dnia, blisko 4 000 obserwujących na Facebooku i wiele zadowolonych dzieci. Lucky Look nie spoczywa na laurach i nieustannie realizuje nowe pomysły. Od warsztatów strzyżenia, organizowanych w przedszkolach, poprzez naukę czesania dla dzieci, aż po otwarcie wypożyczalni strojów karnawałowych.

icon

Otwartość i ciągły rozwój

Dzieci są bardzo wdzięcznymi klientami, ale nie lubią stagnacji. Trzeba im dostarczać nowych wrażeń i oferować coś więcej niż zwykłą usługę. Dlatego myśl kreatywnie, poszerzaj zakres swoich usług. Testuj, sprawdzaj, badaj. Zobacz, co się sprawdza, a co nie przynosi żadnych efektów.

W Lucky Look każde dziecko otrzymuje po strzyżeniu nagrodę – smaczne ciasteczko, które może schrupać w bawialni. Dodatkowo, jeśli ma ochotę, może przynieść bajkę - będzie jej słuchać podczas podcinania włosów.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę