Pomysł na biznes:
Meble skrojone na miarę – jak pracowitość, cierpliwość i wytrwałość w doskonaleniu własnych talentów prowadzi do stworzenia wysokiej jakości produktów i dochodowego biznesu

Podejmij wyzwanie
Solidny zawód
W czasach PRL-u szkoły zawodowe i technika wybierały tłumy. W nowym tysiącleciu pozycja tej formy edukacji znacznie spadła. Młodzi ludzie stawiali na licea, a następnie studia – najchętniej humanistyczne. Zabrakło wykwalifikowanych mechaników, hydraulików czy elektryków. Rynek jednak zweryfikował te wybory. W 2015 roku niemal połowa gimnazjalistów stawiała na technika i zawodówki, by zdobyć solidną profesję. Jak wskazują statystyki, aż 98,4% absolwentów tych szkół znajduje zatrudnienie. O tym, jak przydatny może być fach w ręku, przekonał się bohater naszego artykułu.
Źródło: https://gratka.pl/m/regiopraca/portal/rynek-pracy/edukacja/nauke-w-zawodowce-luc-technikum-wybiera-juz-prawie-polowa-gimnazjalistow [dostęp: 08.01.2019 r.].
Dla kogo?
- Dla wykwalifikowanych tapicerów
- Dla absolwentów technologii drewna, projektowania mebli, architektury wnętrz i kierunków artystycznych
- Dla osób, które interesują się urządzaniem wnętrz
- Dla pasjonatów meblarstwa
- Dla tych, którzy widzą swoją biznesową szansę w spersonalizowanym produkcie
Zanim zaczniesz
- Miej fach w ręce – zanim zaczniesz produkować meble, o ich powstawaniu musisz wiedzieć wszystko
- Zastanów się, kto będzie Twoim klientem – ustal półkę cenową swoich produktów
- Chroń swoją własność intelektualną – zadbaj o to, by konkurencja nie korzystała z Twoich autorskich pomysłów
- Obmyśl strategię rozwoju – zastanów się, w jakim kierunku chcesz podążać
Szlifowanie umiejętności w praktyce pozwoli Ci zyskać wiedzę, której nie zdobędziesz, siedząc z nosem w książkach. Warsztat to doskonałe miejsce, by zyskać zawód i rozpocząć własną biznesową ścieżkę

Liczy się pomysł
Edukacja, praktyka, własny biznes
Szkoła podstawowa, potem średnia, czasem studia – tak wygląda edukacja sporej części naszego społeczeństwa. Długie godziny spędzone nad książkami czy praktyki zawodowe często nic nie dają. Ponad połowa Polaków nie pracuje w swoim wyuczonym zawodzie. Piotr postanowił jednak podążać wybraną przez siebie ścieżką. Jak potoczyły się jego zawodowe losy?
Źródło: https://wyborcza.pl/1,155287,17874721,Ponad_polowa_Polakow_nie_pracuje_w_wyuczonym_zawodzie.html [dostęp: 08.01.2019 r.].
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z wieloletniej nauki
Piotr uczył się w szkole zawodowej. Jako przyszłą profesję wybrał tapicerstwo. Przykładał się do nauki, by w przyszłości móc kontynuować tę ścieżkę kariery. Będąc nastolatkiem, zaczął terminować u mistrza Antoniego. Starszy pan dzielił się z młodym uczniem swoją wiedzą i doświadczeniem, dzięki czemu Piotr pokochał ten zawód. Każdego dnia spędzał długie godziny w warsztacie, szlifując swoje umiejętności pod okiem nauczyciela. Pan Antoni słynął z wysokiej jakości mebli, dlatego też bohater naszego tekstu musiał każdą czynność wykonywać perfekcyjnie. Niestety mistrz przeszedł na emeryturę. Piotr podjął więc decyzję, by rozpocząć swoją przygodę z własnym biznesem. W 1973 roku nie było to proste zadanie. Zainwestował pieniądze, które udało mu się odłożyć podczas pracy u pana Antoniego. Tak powstał pierwszy zakład produkujący meble Kler. Piotr wraz ze swoim pracownikiem w pocie czoła tworzyli piękne sprzęty. W Dobrodzieniu, gdzie zlokalizowany był warsztat, często odbywały się wystawy mebli. W ten sposób wieść o produktach Kler obiegła Polskę lotem błyskawicy.
Źródło: http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,7099810,20091013RP-DGW,W_kryzysie_otwieramy_nowe_salony,wywiad.html [dostęp: 08.01.2019 r.].
Prawdziwy rozkwit firmy Piotra nastąpił dzięki przemianom ustrojowym. Wcześniej prowadzenie biznesu nie spotykało się z aprobatą władz. Budowę większego warsztatu i zatrudnienie sześciu pracowników można by porównać do balansowania na bardzo cienkiej linie. Choć Piotr powolutku rozwijał swoją firmę, zamówień było zbyt dużo jak na tak skromny zespół. Na robione na zamówienie meble marki Kler trzeba było czekać nawet 3 lata. To jednak nie zniechęcało klientów, którzy wiedzieli, że jakość produktów Piotra jest najwyższa. I tak zostało do dzisiaj. Obecnie Kler ma kilkadziesiąt salonów w Polsce oraz poza nią.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Dbaj o swoje prawa
Kiedy stworzysz mebel idealny, który jest wyposażony w autorskie rozwiązania techniczne, dobrze pilnuj swojego pomysłu. Piotr często doświadcza kradzieży własności intelektualnej. Konkurencja czasem „inspiruje” się projektami i rozwiązaniami stosowanymi przez jego firmę. Właściciel marki Kler twierdzi, że meble będące mocnym nawiązaniem do jego kolekcji można znaleźć w ofertach polskich, litewskich, ukraińskich, chińskich, a nawet amerykańskich przedsiębiorstw. Co zrobić w takim przypadku? Przymknąć oko czy stanąć do walki? Zobacz, jakie możliwości daje Ci prawo.
Wiedza to potęga
Własność intelektualna
Własność intelektualna to dzieło pracy twórczej, które jest unikatowe i zasługuje na ochronę prawną ze względu na wartość ekonomiczną, gospodarczą albo sprzyjającą rozwojowi. Są to dokonania ludzkiego intelektu, takie jak piosenki czy znaki towarowe. Własność intelektualną dzielimy na następujące podgrupy:
- prawa autorskie i prawa pokrewne,
- prawo własności przemysłowej,
- prawo do baz danych,
- dobra osobiste,
- prawa dotyczące know-how.
Ze względu na charakter tego artykułu skupimy się na prawie własności przemysłowej. Wyróżniamy różne rodzaje rozumienia tego terminu. Są to: wynalazek, wzór użytkowy, wzór przemysłowy, znak towarowy, topografia układów scalonych, pochodzenie tworu w sensie geograficznym.
Regulacje prawne dotyczące własności przemysłowej weszły w życie 30 czerwca 2000 roku. Celem tych rozwiązań legislacyjnych jest ochrona wyjątkowości i innowacyjności rozwiązań w przemyśle. Mają one także ułatwiać identyfikację produktu z danym przedsiębiorstwem za pomocą indywidualnych i oryginalnych znaków towarowych.
Jak chronić swoje interesy?
1. Zrób research. Upewnij się, że własność intelektualna, którą chcesz zgłosić, nie była przez nikogo wcześniej prezentowana, a znak towarowy spełnia nałożone przez urząd wymogi.
2. Złóż wniosek o przyznanie patentu albo prawa ochronnego w Urzędzie Patentowym. Możesz to zrobić drogą tradycyjną albo elektroniczną. Podanie powinno zawierać następujące dane: opis wzoru albo wynalazku, a także zastrzeżenia patentowe bądź ochronne.
3. Ureguluj płatność zgodną z aktualną tabelą.
4. Poczekaj na decyzję urzędu. Jeśli będzie pozytywna, uzyskasz patent na 20 lat albo prawo ochronne na 10 lat – z możliwością przedłużenia.
Źródła:
https://www.legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim/wlasnosc-intelektualna [dostęp: 08.01.2019 r.],
https://ww.paih.gov.pl/prawo/ochrona_wlasnosci_przemyslowej# [dostęp: 08.01.2019 r.],
https://mikroporady.pl/porady/jak-skutecznie-chronic-wlasnosc-intelektualna [dostęp: 08.01.2019 r.].
Piotr doskonale wie, jak ważne jest zabezpieczenie praw do pomysłu czy wynalazku. Pozwala to na ochronę własności intelektualnej, a także jej komercjalizację. Dzięki temu możesz uzyskiwać dochód poprzez udzielanie licencji na korzystanie z Twojego dzieła.

Bez tego ani rusz
Relacje z klientami
Odpowiednia obsługa jest niezwykle ważna. Pozwala na poznanie oczekiwań klienta, dopasowanie się do jego potrzeb oraz uzyskanie informacji zwrotnej o jakości produktu. W salonach Kler zamówienie każdego mebla łączy się z rozmowami, które trwają nawet 8 godzin! Piotr kładzie duży nacisk na to, by sprzedawcy dobrze rozumieli klienta oraz potrafili się nim odpowiednio zająć.
Warto wiedzieć
Obsługa klienta
Jeśli chcesz, by Twoja firma odniosła sukces, nie wystarczy, że stworzysz dobry produkt, zastosujesz nowoczesne technologie albo gustownie urządzisz salon sprzedaży. Na pierwszym miejscu zawsze będą relację międzyludzkie – innymi słowy – poziom obsługi klienta. Poznaj więc złote zasady, które rządzą tą dziedziną działalności gospodarczej.
1. Dobre wychowanie. To podstawa w relacji z klientem. Kulturalne powitanie i pożegnanie, rozmowa na wysokim poziomie, unikanie kolokwializmów oraz zwroty grzecznościowe to absolutne minimum. Dlatego też zwracaj uwagę na to, kogo zatrudniasz do obsługi swoich klientów.
2. Stalowe nerwy. Klienci są różni. Jedni są uprzejmi, inni mniej. Dlatego też w tej pracy potrzebne są stalowe nerwy. Pracownicy działu obsługi klienta czy sprzedawcy nie mogą się unosić. Zamiast dawać się sprowokować, powinni w kulturalny sposób załagodzić sytuację i ostudzić emocje.
3. Nie ma problemów nie do rozwiązania. Klient nie może usłyszeć, że czegoś nie da się zrobić. Taki komunikat zdecydowanie zniechęca do korzystania z usług Twojej firmy. Jeśli coś naprawdę nie jest możliwe, zaproponuj inne, korzystne dla klienta rozwiązanie. Podejdź do danej sytuacji indywidualnie, odchodząc od utartych schematów.
Jakie są zalety stosowania wysokiej jakości obsługi klienta?
- Przewaga nad konkurencją – to coś, co Cię wyróżni na tle innych, podobnych firm.
- Lojalność klienta – zadowolony klient chętniej wróci po kolejne produkty czy usługi.
- Marketing szeptany – jeden zadowolony klient poleci Twoją firmę kilku kolejnym osobom.
- Silniejsza pozycja na rynku.
Źródła:
https://dopierwszejpracy.pl/tomasz-jurek/indywidualne-podejscie-do-klienta-i-budowanie-relacji [dostęp: 08.01.2019 r.],
https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/biznes/podejscie-indywidualne-do-klienta-a-podniesienie-sprzedazy-254081 [dostęp: 08.01.2019 r.].

A to ciekawe…
Personalizacja
Czym różnią się salony Kler od tysięcy innych sklepów meblowych w naszym kraju? Oferują meble na zamówienie na dużą skalę. Ich produkty dopasowane są do potrzeb klientów. Czasem tych najdziwniejszych. Klient z chorwackiego Zagrzebia poprosił o… 20-metrową kanapę, na której może siedzieć jednocześnie nawet 30 osób. Choć zamówienie było niecodzienne, firma Piotra dała radę. W ten sposób zyskała nowego, zadowolonego klienta oraz reputację firmy, dla której nie ma rzeczy niemożliwych.
Źródło: http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,7099810,20091013RP-DGW,W_kryzysie_otwieramy_nowe_salony,wywiad.html [dostęp: 08.01.2019 r.].
Warto wiedzieć
Personalizacja – nowy trend w biznesie
Personalizacja polega na dostosowywaniu produktu do indywidualnych potrzeb klienta. Konsumenci coraz częściej poszukują towarów nietuzinkowych, oryginalnych i skrojonych na miarę. Mass customization oraz mass personalization stanowią obecnie ok. połowy wszystkich modeli biznesowych, które biorą udział w konkursach na najlepsze biznesplany. Z rozwiązań tych korzystają niemal wszystkie branże. Możemy zamówić spersonalizowane buty, sukienki, samochody, artykuły spożywcze, ceramikę, artykuły piśmiennicze – innymi słowy – każdy produkt dostępny w sprzedaży. Badania wskazują, że 1/5 konsumentów jest w stanie zapłacić o 20% więcej za produkt spersonalizowany.
Źródła:
https://magazyn.allegro.pl/10153-personalizacja-czyli-produkty-bardzo-osobiste [dostęp: 08.01.2019 r.],
https://hmmegatrends.com/from-mass-production-to-mass-personalization-1ad6746dc24d [dostęp: 08.01.2019 r.].
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?