Pomysł na biznes:

Okno na biznes – jak zostać producentem okien i drzwi

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja wyrobów z drewna
  • Motoryzacja
  • Budownictwo

artcile

Podejmij wyzwanie

Niepozorne początki – droga do wielkiego sukcesu

Firma Oknoplast została założona przez Adama 24 lata temu. Przez te ponad dwie dekady imponująco się rozwinęła, stając się jednym z głównych graczy na rynku polskim oraz liczącym się partnerem w innych krajach europejskich. Doskonałe wyczucie czasu i spora odwaga sprawiły, że firma odniosła sukces i stale się rozwija.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób ze zdolnościami manualnymi, 
  • Dla pasjonatów budownictwa, ale też majsterkowania
  • Dla absolwentów budownictwa, architektury i kierunków pokrewnych.
icon

Zanim zaczniesz

  • Poznaj specyfikę branży – budownictwo, stolarka okienna, drzwiowa - sprawdź, jakie trendy dotyczą tego sektora
  • Wybierz swoją grupę docelową – czy mają to być klienci indywidualni, którzy budują własny dom, czy duże przedsiębiorstwa zajmujące się budynkami biurowymi? A może masz w zanadrzu co nieco dla każdej z tych grup?
  • Zastanów się, czy będziesz produkował własne produkty, czy raczej na początku skupisz się na prowadzeniu przedstawicielstwa producenta czy po prostu sklepu
  • Zastanów się, komu i gdzie chcesz sprzedawać swoje produkty. Rozważ eksport

Od dawna chodzi Ci po głowie pomysł na własny biznes? Nie obawiaj się spełniać marzeń. Podchodź jednak ostrożnie do realizacji takich planów. Aby wszystko poszło po Twojej myśli, przygotuj się merytorycznie. Odłóż pieniądze, które staną się Twoim kapitałem początkowym. Zaplanuj strategię rozwoju. Zobacz, jak z prowadzeniem firmy radzi sobie Adam. Może zainspiruje Cię jego wyjątkowa, biznesowa historia? 

artcile

Liczy się pomysł

Innowacja w trudnych czasach

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z prozaicznej potrzeby

Adam zaczął swoją przygodę z produkcją okien już w latach osiemdziesiątych. Przechadzając się po krakowskich uliczkach, zaobserwował, że nieszczelne, stare okna nastręczają właścicielom wielu problemów i trosk. Stare i zniszczone nie izolowały dobrze przed chłodną, środkowoeuropejską zimą. Mieszkańcy rozpaczliwie zatykali je kawałkami materiału, co nie przynosiło niestety oczekiwanych rezultatów. Wtedy to właśnie w głowie Adama pojawił się pomysł, by zamiast drogich, importowanych okien z Niemiec, zaproponować konsumentom solidny produkt od polskiego przedsiębiorcy. Koncepcja firmy spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem i okazała się imponującym sukcesem. Pierwszy rok działalności Oknoplastu przyniósł obrót w wysokości 4 milionów złotych. Dzięki dobremu zarządzaniu firma utrzymała to tempo rozwoju i nadal powiększa pole swojego działania.

Praktyka czyni mistrza – od pracownika hali produkcyjnej po najwyższe stanowisko w firmie

Stworzona przez Adama firma nadal świetnie radzi sobie na rynku. Jednak to nie jej założyciel stoi obecnie na czele Oknoplastu i planuje nowe ścieżki rozwoju. Spuściznę po pierwszym prezesie przejął jego syn. Nie zasiadł on jednak od początku w skórzanym fotelu – aby skutecznie zarządzać biznesem, musiał nauczyć się o nim wszystkiego od samych podstaw.

Mikołaj – bo tak ma na imię obecny prezes Oknoplastu – zaczynał swoją pracę w hali produkcyjnej. Bacznie przyglądał się całemu procesowi, dzięki czemu zna tę dziedzinę od podszewki. Następnie przeniósł się do działu finansowego, gdzie po kolei poznawał tajniki robienia biznesu tak, by przynosił jak najwyższe zyski. To przecież podstawa działania każdej firmy. W drodze do sukcesu miał również takie przystanki, jak staż w dziale reklamy i marketingu. Dzięki niemu dowiedział się, jak skutecznie prezentować atuty swoich produktów szerokiemu gronu potencjalnych klientów. W 2007 roku stał się wreszcie główną osobą zarządzającą Oknoplastem. 

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Doświadczenie to podstawa

Niedługo staniesz się właścicielem rodzinnego biznesu? A może chcesz założyć zupełnie nową firmę? Bez względu na to, z jakiego miejsca zaczynasz, pamiętaj, że doświadczenie w branży, w której chcesz działać, to absolutna podstawa. Zatrudnij się w firmie, która zajmuje się podobną dziedziną biznesu i chłoń wiedzę jak gąbka. To najlepsza inwestycja w Twój biznes. Wspinając się po szczeblach kariery, poznasz każdy z poziomów organizacji firmy, co przełoży się na sprawne zarządzanie nią w przyszłości.

icon

Wiedza to potęga

Rodzaje okien

  • Okna energooszczędne – produkty o niskim współczynniku przenikania ciepła. Według obowiązujących od 2017 roku przepisów, nie może być on wyższy niż 1,1 W/m2K dla okien pionowych i 1,3 W/m2K dla okien dachowych.Takie produkty pozwalają skuteczniej ogrzewać dom czy mieszkanie oraz znacznie obniżyć rachunki za ogrzewanie.
  • Okna chroniące przed hałasem – dom powinien być wolny od hałasów z zewnątrz. Jeżeli stoi przy ruchliwej ulicy albo wśród głośnych sąsiadów, okna dźwiękoszczelne zapewnią mieszkańcom spokój,
  • Okna antywłamaniowe – dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, są zdecydowanie odporniejsze na uszkodzenia. Ciężko je zbić, a podważenie okna jest dużo trudniejsze. Solidna konstrukcja utrudnia dostanie się do środka i znacznie wydłuża proces włamywania,
  • Okna połaciowe – inaczej nazywane dachowymi. Stosowane na poddaszach, gdy wybór standardowych okien jest niemożliwy albo niepraktyczny. Skrzydła tego typu mogą być uchylne bądź obrotowe. 
  • Okna balkonowe – istnieją trzy typy: rozwieralno-uchylne, przesuwne i składane. Mogą być montowane z progiem albo bez.
  • okna nieotwierane – pełniące funkcję ozdobną albo doświetlającą. Są odporniejsze na włamanie niż klasyczne okna uchylne i otwierane,
  • okna samoczyszczące – dzięki specjalnej powłoce brud mniej przywiera do powierzchni, a deszcz nie pozostawia na niej nieestetycznych smug.

 

Źródło: Murator Dom, https://muratordom.pl/budowa/okna/rodzaje-okien-jak-moga-otwierac-okna-tradycyjne-dachowe-aa-eQcP-1tWL-AHb9.html 22.07.2018 r.

Dobry czas na Twój biznes – nie przegap okazji!

Uważnie obserwuj rynek, który Cię interesuje. Choć to żmudna i czasochłonna praca, naprawdę warto. Dzięki temu dobrze się w nim rozeznasz i łatwiej będzie Ci wybrać korzystny moment na rozpoczęcie działalności. Adam wykorzystał w tym celu zmiany ustrojowe, które dawały duże możliwości rozwoju. To, co oczywiste na zachodzie Europy, u nas było jeszcze w powijakach. Pomysł na produkcję okien w skali świata nie był innowacyjny, jednak w naszym kraju stanowił nie lada gratkę dla mądrze zarządzających biznesem przedsiębiorców. 

To niejedyny dobry moment, który postanowił wykorzystać Adam na swojej biznesowej drodze. Podobnie było w 2004 roku, gdy Polska dołączała do Unii Europejskiej. To właśnie wtedy dla naszych przedsiębiorców otworzyły się zagraniczne rynki. Znacznie ułatwiło to podjęcie decyzji o eksporcie, który jest aktualnie jednym z ważnych filarów działalności Oknoplastu.

icon

Jak nie przeoczyć korzystnego czasu w biznesie?

Wielu właścicieli firm nie ma odwagi korzystać z okazji, jakie pojawiają się podczas zmian politycznych i gospodarczych. Brak kurażu w podejmowaniu ryzyka wiąże się z powolnym rozwojem, stagnacją bądź dużymi problemami. Niestety często skutkują one zakończeniem działalności. Jeżeli chcesz mądrze i skutecznie rozwijać swój biznes, zastosuj się do naszych porad.

 

  • Śledź na bieżąco nowe ustawy i rozporządzenia, by móc wykorzystać właściwy czas na rozwój firmy albo przygotować rozwiązania na „ciężkie czasy”.
  • Stale obserwuj pojawiające się możliwości dotacji z Unii Europejskiej bądź z budżetu państwa.
  • Korzystaj z intratnych sojuszy Polski – tak jak Adam podczas przystąpienia naszego kraju do UE.
  • Branża producentów okien zależna jest od budownictwa – monitoruj jego rozwój i trendy, jakie pojawiają się na rynku.
artcile

Bez tego ani rusz

Garść użytecznej wiedzy

W każdym, nawet najlepiej zarządzanym biznesie zdarzają się ciężkie momenty. Światowy kryzys gospodarczy to coś, co położyło się cieniem na działalności dużej liczby polskich przedsiębiorstw. Wiele z nich nie stanęło już na nogi. Firma Oknoplast należy jednak do nielicznej grupy tych biznesów, które w trakcie recesji zanotowały… wzrost sprzedaży. Jak to możliwe? Dzięki dobrym ruchom biznesowym i doskonałej jakości obsługi firma ta ma świetną opinię wśród klientów. Duże doświadczenie na rynku okien oraz przemyślana strategia działania sprawiły, że pozycja przedsiębiorstwa jest stabilna i solidna. Osoby budujące domy czy budynki biurowe zdawały sobie sprawę z tego, że tak duży biznes nie zniknie w jeden dzień. Nie można było tego powiedzieć o małych i raczkujących na tym rynku graczach, którzy nie przetrwali kryzysu. Dzięki temu firma zdeklasowała konkurencję i wyszła obronną ręką w trudnych dla biznesu czasów. 

icon

Nagrody i wyróżnienia dla Oknoplastu

Prezentowana firma od 24 lat działa na polskim rynku, a od 2004 roku także w innych krajach. Dbałość o każdy szczegół relacji z klientem, zaowocował wieloma nagrodami. Obecnie 70% osób kupujących produkty tej firmy dokonało zamówienia dzięki poleceniu rodziny czy znajomych. 

 

  • Złoty Champion Roku – Ranking Budowlana Marka Roku
  • Premium Brand 2010, 2011 i 2017 – Marka Wysokiej Reputacji
  • Międzynarodowy Champion 
  • Ruban d’Honneur – European Business Award
  • SuperBrands 2013/2014 – Created In Poland SuperBrands
  • Laur Konsumenta 2009 i 2011
  • Laur Klienta 2010 – Grand Prix
  • Wizytówka Polski 2009 i 2010
  • Top Marka 2010
  • Solidna Firma 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 

Zadbaj o przyrodę 

Duże firmy, które zajmują się produkcją okien, emitują sporo zanieczyszczeń. Nie jest to jednak nieunikniony proces. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych, ekologicznych (i często ekonomicznych!) rozwiązań, podczas pracy fabryki da się zadbać o środowisko naturalne.

Oknoplast wprowadza surowe standardy, które mają za zadanie ograniczyć negatywny wpływ produkcji na naturę. Działalność tego biznesu prowadzona jest świadomie i odpowiedzialnie. Marka współpracuje z instytutami badawczymi, które pomagają jej skutecznie troszczyć się o naturę.

icon

Warto wiedzieć

Biznes i natura

Pamiętaj o tym, że nie jesteś sam na tej planecie. Dbaj o okolicę, w której siedzibę ma Twoja firma. Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw wdraża rozwiązania proekologiczne. Dlatego też stworzono konkurs „Ekoodpowiedzialni w biznesie”. Podzielony jest on na dwie kategorie: „Przedsiębiorstwo” oraz „Innowacje środowiskowe”. Celem wydarzenia jest zwrócenie uwagi na rozwiązania sprzyjające naszej planecie. Wygrana jest formą uznania za troskę o środowisko naturalne. 

Chcesz działać odpowiedzialnie i ekologicznie? W tym celu możesz wdrożyć system ochrony środowiska.

 

  • Ogranicz emisję zanieczyszczeń emitowanych do powietrza – przecież nie chcesz być współwinnym powstawania smogu.
  • Stosuj bezściekowe rozwiązania – dzięki temu zanieczyszczenia z hali produkcyjnej nie przedostaną się do wód gruntowych.
  • Utylizuj szkodliwe odpady zgodnie z prawem – korzystaj z usług specjalistycznych firm, które zadbają o to, by nic a nic nie dostało się do środowiska naturalnego.

 

Źródło: Biznes-Firma, http://www.biznes-firma.pl/ekoodpowiedzialni-w-biznesie-%E2%80%93-konkurs-dla-firm/28471 22.07.2018 r.

Jakość zamiast ilości

Oknoplast nie jest pierwszą firmą produkującą okna, w którą zainwestował Adam. Wcześniej oszczędności ulokował w dwóch innych podobnych biznesach. Dlaczego postanowił z nich zrezygnować? Jego wspólnicy chcieli produkować dużo i tanio, nie zwracając uwagi na jakość. Właściciel Oknoplastu nie chciał na to przystać. Już wtedy zdawał sobie sprawę, że taka droga na skróty jest po prostu ślepą uliczką. Podziękował za współpracę swoim partnerom biznesowym i włożył wszystkie środki finansowe, i dużo pracy w rozwijanie własnej firmy. W prowadzonym przez niego samodzielnym biznesie, to jakość jest najwyższym priorytetem.

Dzięki temu, że Adam podążał za swoimi celami, Oknoplast jest jedną z wiodących firm na rynku. Skuteczna reklama, ponadprzeciętna jakość i doskonała obsługa klienta zaowocowały obrotem rzędu 270 milionów złotych rocznie. Adam natomiast otrzymał tytuł przedsiębiorcy roku. To naprawdę imponujące dokonanie!

artcile

A to ciekawe…

Eksport – czy to się opłaca?

To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Odpowiedź na nie jest wcale taka oczywista. Wszystko zależy od Twojej wiedzy o rynkach, na których chcesz funkcjonować oraz od tego, jak wygląda obecna sytuacja geopolityczna. Twórca Oknoplastu postanowił wykorzystać fakt, że Polska dołącza do wspólnoty europejskiej. Otwarte granice dały mu szansę na wielokierunkowy rozwój. Teraz nie jest już zależny wyłącznie od polskiego rynku i ma wiele dróg dystrybucji. 

Obecnie firma posiada 600 przedstawicielstw w krajach takich, jak: Austria, Czechy, Słowacja, Węgry, Szwajcaria, Słowenia, Niemcy czy Francja. Współpracuje także z zagranicznymi przedsiębiorstwami. Połączył swoje siły z marką VEKA, która produkuje profile PCV. Od 45 do 60% towarów przeznaczanych jest na eksport.

icon

Warto wiedzieć

Sposób na udany eksport

Czasem zdarza się tak, że bez eksportowania części swojej produkcji dalszy rozwój biznesu jest niemożliwy. Nie wiesz od czego zacząć? Podpowiadamy!

 

  • Znajdź rynki, które nie są jeszcze nasycone.
  • Nie miej kompleksu polskiego producenta – śmiało stawaj do walki z zagranicznymi gigantami.
  • Dokładnie przeanalizuj każdy możliwy scenariusz.
  • Nawiąż dobre relacje biznesowe podczas targów budowlanych.
  • Początkowo możesz korzystać z dystrybucji poprzez partnerów biznesowych, bez konieczności otwierania własnych punktów sprzedaży.

 

Eksport to doskonały sposób, by rozwinąć swój biznes. Warto jednak pamiętać, że nie jest to łatwy proces. Jakie błędy przedsiębiorcy popełniają najczęściej?

 

  • zbyt szybkie poddawanie się,
  • niewiarygodni zagraniczni partnerzy biznesowi,
  • niewykonanie szczegółowej analizy rynku,
  • niedostosowanie produktu albo usługi do potrzeb zagranicznego konsumenta,
  • niewystarczające fundusze,
  • brak dobrze wykształconych pracowników,
  • brak dobrej strategii biznesowej.

 

Źródło: Wspieramyeksport.pl

https://wspieramyeksport.pl/api/public/files/790/Pierwsze_kroki_w_eksporcie_1.pdf 22.07.2018 r.

 

W Polsce działa Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która pomaga polskim przedsiębiorcom w ekspansji zagranicznej. Agencja prowadzi liczne zagraniczne biura handlowe, analizuje potencjalne rynki i kanały dystrybucji, udostępnia lokalne kontakty, organizuje misje gospodarcze, warsztaty i szkolenia dedykowane przyszłym eksporterom. 

Produkt luksusowy czy dla mas?

To duży dylemat. Ciężko jest na początku działalności stwierdzić, co będzie dobrym rozwiązaniem. Istnieją firmy, które produkują okna bardzo wysokiej jakości, z najlepszych materiałów i w modnym designie. Są też takie, w których liczy się dotarcie do klienta o przeciętnej zawartości portfela. Osoby zarządzające Oknoplastem nie miały tego problemu – po prostu stworzyły różne linie okien, drzwi i rolet zewnętrznych, które dopasowane są do różnych budżetów. Olbrzymia hala produkcyjna mieści spokojnie kilka linii, gdzie tworzone są okna do mieszkań w blokach i eleganckich willach na przedmieściach wielkich miast.

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty – buduj swoją markę.

Profesjonalizm to nie tylko miły uśmiech podczas rozmów z klientem, lecz także solidne, merytoryczne przygotowanie. Każdy przedsiębiorca powinien nieustannie się doszkalać, by nadążyć za szybko zmieniającym się rynkiem. Dlatego też poświęć część swojego biznesowego czasu na wertowanie magazynów budowlanych i udział w branżowych targach, a na pewno nie pożałujesz. 

    1. Ucz się szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych. Branża zmienia się dynamicznie, technika i technologia rozwijają się dzień po dniu.

      Aby nadążać – trzeba szukać nowych informacji i wiedzy. Na rynku jest mnóstwo szkół, uczelni i kursów, np. kierunek budownictwo, architektura na większości uczelni technicznych,  Fakryka Stolarzy,  Zakład Doskonalenia Zawodowego oferuje m.in. kurs stolarza. Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych dot. dokumentacji, materiałów, obrabiarek i urządzeń wykorzystywanych w stolarstwie; produkcji warsztatowej stolarki oraz w zależności od potrzeb słuchaczy: zmontowania oraz montażu okien; konstruowania, wykonywania i montażu drzwi / szaf / mebli / schodów drewnianych / boazerii / ścianek działowych / podłóg z desek / sufitów i podłogo-sufitów.

    2. Zapoznaj się z działalnością lub zostań członkiem którejś z organizacji branżowych. W Polsce działają m.in.:

      - Związek Polskie Okna i Drzwi – największa organizacja zrzeszająca polskich producentów, dostawców z branży stolarki budowlanej.  

      - Ogólnopolskie Stowarzyszenie Producentów Okien – reprezentują wyłącznie producentów okien drewnianych, plastikowych i z aluminium.

      - Stowarzyszenie Stolarzy Polskich

      - Cech Rzemiosł Drzewnych i Innych Zawodów.

      - Izba Projektowania Budowlanego, 

      - Izba Tradycji Stolarskiej,

      - Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa,

      - Związek Zawodowy Budowlani,

      - Stowarzyszenie Architektów Polskich.

      - Stowarzyszenie Dom Drewniany

      - Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.

    3. Uczestnicz w targach, konferencjach, wystawach i spotkaniach branżowych. Poznasz ludzi ze środowiska, potencjalnych klientów a także zyskasz możliwość prezentacji własnej oferty. Wypatrzysz trendy, poznasz nowości i ciekawostki, dowiesz się jakie są historie innych, wymienisz doświadczenie i wiedzę.

      Przykłady imprez:

      - Kongres Stolarki Polskiej, Forum Stolarki Polskiej, Centralne Targi Budownictwa Building Industry Solutions Warszawa, Gliwickie Targi Budownictwa, Targi Budowlane Dom i Otoczenie Katowice, Targi Budowane Budma Poznań, Targi Budowlane Interbud Łódź, Kongres Budownictwa Polskiego, Ogólnopolski Kongres Branży Budowlanej, SIBEX Nowoczesny Dom i Ogród Częstochowa, Targi Nowy Dom Nowe Mieszkanie Warszawa i wiele innych.

      Bierz udział w konkursach, plebiscytach itp., np.:

      - Top Ten Okna,

      - Lider Rynku Stolarki

      - Top Builder i wiele innych.

       

    4. Czytaj zaopatrz się w branżową literaturę, np. dotyczącą stolarki lub ogólnie budownictwa. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach. 

      Wśród magazynów najpopularniejszymi są:

      • OKNO – kwartalnik, który istnieje już od 23 lat. To magazyn dla osób, które interesują się nowinkami związanymi z szybami czy stolarką okienną
      • ProfiOkno – magazyn, którego początki sięgają 2009 roku. Jego tematyka skupia się wokół okien i nowoczesnych rozwiązań z nimi związanych. 
      • Monitor Budownictwa– dwumiesięcznik, raport zawierający najważniejsze informacje o sytuacji na rynku
      • Stolarstwo.pl – serwis informacyjny branży leśnej, drzewnej i meblarskiej
      • Blog-stolarski.pl 
      • Miesięcznik Dom i drewno
      • Miesięcznik Ładny Dom
      • Miesięcznik Murator
      • Stolarstwo.pl – portal branży stolarstwa
      • TechnikiStolarskie.pl 
      • Świat Szkła – miesięcznik dla profesjonalistów z branży szklarskiej i okiennej
      • Profiokno  – bezpłatny kwartalnik, wszystko co musisz wiedzieć o oknach i drzwiach
    5. Załóż bloga specjalistycznego dzielenie się wiedzą buduje ekspercką pozycję i wizerunek w sieci. Nie obawiaj się, że klienci zamiast płacić za twoją wiedzę, będą korzystać z niej za darmo. Jeśli na swoich stronach i profilach internetowych będziesz merytorycznym ekspertem jest większa szansa, że to właśnie z Twoich usług i produktów skorzystają i zwrócą się bezpośrednio do Ciebie.  

    6. Obserwuj konkurencję zrób własną listę firm zajmujących się produkcją i sprzedaż podobnego asortymentu. Obserwuj ich strony internetowe, cenniki, profile społecznościowe, zaprenumeruj newslettery, obserwuj aktywność w sieci, sprawdzaj jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe. Nie kopiuj ich działań, ale szukaj w nich inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych.   

    artcile

    Słowniczek pojęć

    Terminy, które warto znać

    • Główny Urząd Nadzoru Budowlanego - instytucja, która zajmuje się dbaniem o przestrzeganie prawa budowlanego oraz wprowadzaniem nowych produktów na polski rynek. Jest to nowoczesny, sprawnie działający organ państwowy. Koordynuje pracę urzędów wojewódzkich. Zapobiega katastrofom budowlanym oraz bierze udział w tworzeniu prawa dotyczącego tej branży.

    • Konserwator zabytków - urzędnik, który zajmuje się ochroną zabytkowych terenów i budowli. Decyduje o warunkach przebudowy oraz renowacji obiektów o wartości historycznej. Dokonuje też rekonstrukcji zabytków oraz znalezisk archeologicznych. Dba o to, by kolejne pokolenia mogły oglądać perły architektury, rzeźby i malarstwa.

    • Architekt - specjalista w dziedzinie projektowania i wznoszenia budowli w zgodzie z obowiązującym prawem. (źródło: Słownik Języka Polskiego). Zajmuje się zarówno stroną estetyczną budynku, jak i jego konstrukcją. Architekci, by wykonywać swój zawód, muszą spełnić kryteria ustalone przez Izbę Architektów RP.

    • Centrum Analiz Branżowych - to agencja badawcza specjalizująca się w badaniach rynku stolarki budowlanej w Polsce oraz w pozostałych krajach europejskich.

    • Certyfikat jakości TÜV - certyfikat potwierdzający wysoką jakość produktu oraz jego bezpieczeństwo podczas użytkowania

    • Certyfikat zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy TÜV OHSAS 18001 - poświadczenie tego, iż firma spełnia wszelkie normy zapewniające bezpieczeństwo i komfort swoim pracownikom. Pozwala usunąć wszystkie czynniki, które potencjalnie stanowią niebezpieczeństwo w miejscu pracy

    • Atest Higieniczny PZH - atest, który jest gwarancją tego, że produkt stosowany zgodnie z instrukcjami producenta nie ma negatywnego działania na zdrowie czy środowisko naturalne

    • Aprobata Techniczna ITB - ocena produktu, która stwierdza, iż jest on zdatny do użytku. Potwierdzona jest badaniami nad produktem w oparciu o stosowne wyliczenia, dokumentację czy opinie ekspertów w danej dziedzinie

    • CE - certyfikat ten stwierdza zgodność produktu z normami obowiązującymi w każdym z państw Unii Europejskiej

    artcile

    Czy to się opłaca?

    Wydatki, przychody, dochody…

    icon

    Koszty początkowe

    1. Strona internetowa, domena i hosting: 0–4 500 zł (średnio 2 250 zł)

    Jeżeli chcesz dotrzeć do swoich klientów, musisz wiedzieć, że obecnie najwięcej informacji poszukuje się w internecie. Dlatego też koniecznością jest posiadanie estetycznej, funkcjonalnej i zachęcającej do zajrzenia strony. Tutaj nie warto oszczędzać. Strona-wizytówka to zbyt mało, by w obecnych czasach zainteresować potencjalnych kupujących. Stworzenie witryny z systemem CMS, dzięki któremu możesz modyfikować treści pojawiające się na stronie, to koszt około 4 500 zł. Hosting i domena są śmiesznie tanie, ale tylko przez pierwszy rok użytkowania. Wtedy kosztują około 0 zł – domena i ok. 60 zł – hosting. Po tym czasie koszty mogą wzrosnąć nawet do 1 900 zł za całość.

    2. Wyposażenie biura i magazynu: średnio 40 125 zł

    To także ważna rzecz. Musisz przecież na czymś siedzieć, drukować i pisać. Biurko to koszt 200–800 zł. Krzesło kosztować Cię może ok. 200–700 zł, a lampka na biurko w granicach
    50–300 zł. Z pewnością przyda się też szafa na dokumenty, którą możesz znaleźć w sklepach internetowych już za 200 zł, jednak droższe modele kosztować Cię będą nawet 800 zł. Długopisy, kartki czy spinacze to w wersji oszczędnej około 500 zł na start. 

    Nieco więcej funduszy potrzeba, by zakupić niezbędny sprzęt elektroniczny, czyli laptop (koszt porządnego modelu oscyluje w granicach 2 500 zł) oraz drukarkę i skaner, które mogą kosztować Cię ok. 500 zł.

    Najdroższym z elementów z tego działu są maszyny do konstrukcji okien. Załóżmy, że tworzysz produkt z gotowych elementów. Na używany sprzęt do początkowej produkcji, która nie będzie jeszcze zbyt duża, warto przeznaczyć około 35 000 zł (według portalu Sprzedajemy.pl).

    3. Pierwsza partia towaru: 60 000 zł

    Przyjmijmy, że chciałbyś sprzedawać okno o standardowej wielkości i parametrach za ok.
    1 000 zł za sztukę, a jego wyprodukowanie kosztowałoby Cię 30% ostatecznej ceny. W takim wypadku do pierwszej produkcji 200 okien potrzebujesz oszczędności rzędu 60 000 zł. Szukaj oszczędności, wybierając tanich, choć sprawdzonych dostawców. Rozejrzyj się też poza granicami Polski, być może znajdziesz tam półprodukty o porównywalnej jakości, ale w znacznie korzystniejszej cenie.

    4. Oszczędności na pierwsze miesiące funkcjonowania firmy: 86 625 zł

    Aby nie martwić się początkowymi stratami, co jest w biznesie zupełnie normalnym zjawiskiem, stwórz bufor finansowy. Umożliwi Ci on skupienie się na rozwijaniu firmy. Będąc przygotowanym na taką ewentualność, nie wpadniesz w tarapaty już na samym początku działalności. Najlepiej, by Twoje oszczędności pokrywały trzy miesiące firmowych potrzeb.


    Razem: 102 375 zł

    (kwota nie zawiera oszczędności na pierwsze miesiące funkcjonowania firmy)

    icon

    Reklama

    1. Media społecznościowe: 0 zł

    Działania w mediach społecznościowych są zupełnie darmowe. To modne i skuteczne rozwiązanie reklamowe. Wystarczy kilka chwil i konto na Facebooku, Instagramie bądź Twitterze już jest założone. Codziennie poświęcaj kilka chwil, by wrzucać na swoje profile ciekawe treści czy informacje o aktualnie obowiązujących zniżkach. 

    2. Artykuły sponsorowane w prasie: 300–700 zł (średnio 500 zł)

    Jeżeli masz lekkie pióro możesz przygotować taki artykuł samodzielnie. Koszt umieszczenia reklamy tego typu w lokalnej gazecie wynosi około kilkuset złotych (300–700 zł). Warto zdecydować się na taki artykuł, by zaistnieć w świadomości okolicznych mieszkańców. 

    3. Pozycjonowanie: 80–120 zł/miesiąc (średnio 100 zł/miesiąc)

    Teksty SEO pisane są na specjalne zamówienie. Zawierają frazy kluczowe powiązane z Twoją firmą. Odsyłają w bezpośredni sposób do Twojego serwisu i poprawiają pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. Koszty pozycjonowania w województwie małopolskim, skąd pochodzi Oknoplast, to ok. 80–120 zł za miesięczną, podstawową obsługę (1 słowo kluczowe).

    4. Promocja dla nowych klientów: 20 000 zł

    Gratisy i zniżki to chyba jeden z najskuteczniejszych sposobów, by pozyskać nowych klientów. Każdy przecież chce zapłacić jak najmniej. Na upusty podczas początków działalności warto przeznaczyć pewną kwotę. Najlepiej, by stanowiła ona 10% wartości sprzedawanych produktów, czyli ok. 20 000 zł.


    Razem: 20 600 zł

    icon

    Koszty operacyjne

    1. Wynajem magazynu: 2 500–3 000 zł/miesiąc (średnio 2 750 zł/miesiąc)

    Swoją przygodę z produkcją okien powinieneś rozpocząć od znalezienia idealnej lokalizacji dla firmy. Potrzebujesz nie tylko biura, lecz także hali produkcyjnej, gdzie wykonywane będą oferowane przez Ciebie towary. Na samym początku nie musi być to duża powierzchnia. Wystarczy ok. 150 m2. W województwie małopolskim zapłacisz za to ok. 2 500 zł miesięcznie, w Warszawie ok. 3 000 zł (według serwisu OLX).

    2. Księgowość: 400 zł/miesiąc 

    Aby sprawnie prowadzić interesy, Twoje sprawy księgowe muszą być bez zarzutu. Jeżeli potrafisz zapanować nad stosem rozliczeń, faktur i spraw skarbowy – to doskonale! Oszczędzisz w ten sposób około 400 zł miesięcznie, ponieważ właśnie tyle wynosi średnio opłata za usługi profesjonalnej księgowej w Małopolsce.

     


    Razem: 3 150 zł

    icon

    Przychody

    1. Sprzedaż produktów: 111 375 zł

    Przyjęliśmy wcześniej, że wyprodukowanie 200 sztuk okien, czyli pierwszej partii towaru wyniesie Cię 60 000 zł, czyli 30% wartości sprzedawanego produktu. Od pozostałych 70% (140 000 zł) odejmij jeszcze miesięczne koszty utrzymania i reklamy – 28 625 zł. Daje Ci to 111 375 zł dochodu.


    Razem: 111 375 zł

    Kwoty podane w biznesplanie zostały oszacowane na podstawie zestawienia ofert po trzech firm zajmujących się programowaniem, hostingiem, sprzedażą domen, pozycjonowaniem i księgowością.

    Kwoty sprzętów zostały ustalone na podstawie sklepu Google.

    artcile

    Co warto przemyśleć na starcie

    Działaj spokojnie i według założonego planu

    1. Zatrudniaj profesjonalistów dbaj o to, by w Twojej firmie pracowały kompetentne i profesjonalne osoby o odpowiednich umiejętnościach. Wniosą one do Twojego biznesu znacznie więcej niż osoby bez właściwego przygotowania.

    2. Ciągle się doszkalaj zadbaj o to, by wiedza Twoja i Twoich pracowników była stale aktualizowana. Rynek zmienia się bardzo szybko, a osoby, które za nim nie nadążają, mogą wypaść z gry.

    3. Bądź otwarty na zmiany nie trzymaj się kurczowo tylko jednego rynku albo produktu. Staraj się być elastyczny i dostosowywać do potrzeb swoich klientów.

    4. Dbaj o klienta staraj się, by każdy etap współpracy przebiegał nienagannie. Zyskasz tym opinię stabilnego i uczciwego biznesmena, który troszczy się o swoich kontrahentów.



    Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

    Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

    Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

    • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
    • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
    • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
    • banku wiedzy
    • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

    Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

    Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

    Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

    Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

    A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

    A czy wiesz, że...

    Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

    KRS 0000318482

    Przejdź do Twój e-PIT

    KRS 0000318482

    Przejdź do Twój e-PIT