Analiza otoczenia prawnego dla:

Okno na biznes – jak zostać producentem okien i drzwi

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Kto może skorzystać z otoczenie prawnego (wstęp)

Przedsiębiorco, jeśli zainspirowałeś się przedstawioną przez nas historią producenta okien i drzwi, warto, abyś przeczytał ten artykuł. Przedstawiamy w nim aspekty prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na produkcji i dystrybucji okien i drzwi. Pozornie wydaje się, że wystarczy zacząć produkować omawiane produkty, a następnie znaleźć klientów, którzy je kupią. Rzeczywistość może Cię jednak nieco zaskoczyć.

Obowiązujące prawo polskie i europejskie nakłada na producentów okien szereg wymogów formalno- prawnych oraz technicznych. Pozornie chcesz produkować jedynie okna i drzwi, a w praktyce okazuje się, że będziesz musiał zaznajomić się również z przepisami Prawa budowlanego.

Przeanalizowaliśmy wszystkie wymogi i procedury dla Ciebie! Po lekturze tego artykułu będziesz już wiedział, jakie wymogi muszą spełniać okna i drzwi, w tym gdzie mogą być usytuowane i jaką powierzchnie powinny zajmować. Dodatkowo wyjaśnimy Ci, czym jest współczynnik przenikania ciepła, ile wynosi oraz jak ma się on do oszczędzania energii. Wreszcie, opowiemy Ci o procedurze uzyskania oznakowania CE, które jest niezbędne do wprowadzenia Twoich okien na rynek.

 

Przeczytaj uważnie poniższe opracowanie i ciesz się swoim własnym planem na biznes !

artcile

Wybór formy prowadzenia działalności

Przedsiębiorco, zanim przejdziesz do samej produkcji okien i drzwi, musisz zdecydować, w jakiej formie chcesz prowadzić swoją działalność gospodarczą. Wszytko zależy od tego, czy będziesz działał samodzielnie, czy też ze wspólnikiem/wspólnikami. Ponadto, przy wyborze formy prowadzenia działalności  trzeba również zwrócić uwagę na odpowiedzialność, którą będziesz ponosił – kształtuje się ona inaczej w zależności od danej formy prawnej.

Poniżej przedstawiamy Ci możliwe formy prowadzenia działalności, zapoznaj się z nimi i zdecyduj, co będzie dla Ciebie odpowiednie. Naszym zdaniem warto, abyś rozważył jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

2.1. Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest formą prowadzenia przedsiębiorstwa, jaką możesz prowadzić samodzielnie bądź - według własnego uznania i potrzeb - zatrudniać w nim pracowników/ członków swojej rodziny.

Aby rozpocząć prowadzenie działalności w tej formie należy uzyskać wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej („CEIDG”) - rejestrze prowadzonym przez Ministra właściwego dla spraw gospodarki. Wniosek o wpis do rejestru możesz złożyć online na stronie CEIDG (https://aplikacja.ceidg.gov.pl/CEIDG/Index.aspx) bądź osobiście udając się do najbliższego urzędu gminy.

 

Zanim jednak rozpoczniesz wypełnianie formularza wniosku o wpis w CEIDG, musisz ustalić poniższe kwestie:

  • nazwa firmy

Nazwą przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jest firma przedsiębiorcy tj. jego imię i nazwisko.

Firma może zostać poszerzona o dodatkowy element, który będzie nawiązywał do rodzaju prowadzonej działalności (nie jest to element konieczny!).

  • data rozpoczęcia działalności

Określ, kiedy chcesz zacząć prowadzić działalność. Możesz najpierw rozpocząć przygotowania, złożyć wniosek o wpis do CEIDG, ale jako początek prowadzonej działalności wskazać datę przyszłą!

Pamiętaj, że dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych datą rozpoczęcia działalności będzie data, od której będziesz płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Nie może być ona więc wcześniejsza niż data złożenia wniosku.

  • siedziba działalności

Siedzibą działalności nazywane jest miejsce jej rejestracji. Zgodnie z brzmieniem przepisów prawa siedzibą jest miejscowość.  Powszechnie, w języku potocznym, przyjmuje się, że siedzibą jest adres (nazwa ulicy, numer budynku, mieszkania, kod pocztowy) bądź wskazanie szczegółowo miejsca wykonywanej działalności (na przykład pawilon nr X w przejściu podziemnym).Twoja siedziba nie musi być Twoją własnością. Może być to chociażby mieszkanie, które wynajmujesz. Musisz jednak dysponować pisemną zgodą właściciela mieszkania. Jeżeli planujesz prowadzić działalność w domu rodzinnym również potrzebne Ci będzie oświadczenie właścicieli domu (Twoich rodziców) o wyrażeniu takiej zgody. Wymóg zgody pozostaje aktualny nawet, jeżeli wciąż mieszkasz z rodzicami. W każdym przypadku pamiętaj jednak, iż, nie możesz podać miejsca, które nie istnieje lub miejsca, które nie jest związane z Tobą lub Twoją działalnością.

  • kody działalności gospodarczej

Są to kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które określają rodzaj działalności (na przykład „produkcja papieru i tektury”, „produkcja narzędzi”). Wskazanie przynajmniej jednego kodu jest Twoim obowiązkiem. Jeśli podasz więcej — zdecyduj, który jest główny.

Listę aktualnych kodów PKD odpowiednich dla wszystkich typów działalności możesz sprawdzić pod adresem Serwisu Informacyjno-Usługowego dla Przedsiębiorcy (https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd).

W omawianym przypadku rekomendujemy rozważenie następujących kodów:

22.23.ZP -RODUKCJA WYROBÓW DLA BUDOWNICTWA Z TWORZYW SZTUCZNYCH

  • 23.12.Z - kształtowanie i obróbka szkła płaskiego;
  • 25.12.Z - produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej;
  • 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej

 

Przedsiębiorco!

Musisz wiedzieć, że prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, odpowiadasz za jej zobowiązania całym swoim majątkiem, a odpowiedzialność ta rozciąga się także na Twojego małżonka, jeżeli posiadacie tzw. małżeńską wspólność majątkową.

 

2.2. Spółka cywilna

Spółka cywilna, może zostać utworzona, przez co najmniej dwie osoby fizyczne bądź dwie osoby prawne. Omawiana forma została opisana w art. 860 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny („Kodeks cywilny”, „k.c.”). Stosownie do treści powołanego przepisu Przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów. Spółka cywilna nie jest więc niczym innym jak umową zawartą pomiędzy wspólnikami.

 

Przedsiębiorco, pamiętaj! Spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej, dlatego korzysta z podmiotowości prawnej zawiązujących ją wspólników. Spółka cywilna, w odróżnieniu od spółek osobowych prawa handlowego nie jest również tzw. ułomną osobą prawną, czyli jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

 

Zatem, jeśli chcesz zawiązać spółkę cywilną zarówno Ty, jak i Twój wspólnik będący osobą fizyczną musicie najpierw założyć indywidualną działalność gospodarczą i uzyskać wpis w CEIDG (o czym była mowa wyżej).

Jak już zostało wspomniane, osoby prawne również mogą zawiązać spółkę cywilną. W takim przypadku – jeżeli któryś ze wspólników jest spółką prawa handlowego – prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego („KRS”).

Po uregulowaniu opisanych powyżej kwestii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Ciebie i Twoich wspólników, musicie podjąć następujące kroki:

  • zawrzeć na piśmie umowę spółki cywilnej

Umowa spółki cywilnej - wzór

  • zgłosić spółkę w Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS),
  • uzyskać nr REGON,
  • zgłosić zawiązanie spółki we właściwym urzędzie skarbowym,
  • uzyskać numer NIP spółki.

 

Uwaga!

Za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę cywilną odpowiadać będą wszyscy jej wspólnicy majątkiem wspólnym spółki, a także każdy wspólnik osobno całym swoim majątkiem.

 

2.3. Spółki prawa handlowego

Spółka prawa handlowego, to przedsiębiorstwo, działające w celu zarobkowym, założone przez dwie i więcej osób (wyjątkiem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna, które mogą być prowadzone przez jedną osobę, chyba że tą osobą miałaby być jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ).

Wszelkie kwestie związane ze spółkami prawa handlowego, w tym między innymi sposób ich tworzenia, działania, rozwiązywania oraz przekształceń zostały uregulowane w Kodeksie spółek handlowych.

Spółki prawa handlowego dzielą się na:

  • spółki osobowe (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna);
  • spółki kapitałowe (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna oraz już niebawem prosta spółka akcyjna).

 

To co odróżnia spółki osobowe od spółek kapitałowych to w szczególności:

  • fakt, że spółka kapitałowa może zostać zawiązana nawet przez jednego wspólnika. Spółka osobowa, dla zawarcia potrzebuje co najmniej dwóch wspólników.
  • fakt, że w spółkach osobowych (wykluczając spółkę komandytową i komandytowo – akcyjną) skład osobowy wspólników nie może się zmienić w trakcie trwania spółki, chyba, że umowa spółki stanowi inaczej. W spółce kapitałowej skład wspólników może być dowolnie modyfikowany, jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej
  • fakt, że w spółce osobowej za zobowiązania spółki jej wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem, w spółce kapitałowej,  wspólnicy  ponoszą wyłącznie ryzyko utraty wkładu zainwestowanego w spółkę.

Ponadto, należy pamiętać, że wszystkie spółki kapitałowe podlegają obowiązkowemu wpisowi do KRS. W tym zakresie patrz także:

Porada – Jakich ogłoszeń spółki muszą dokonywać w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wpisów do KRS?

 Jakie zmiany musisz wpisać do KRS i jak to zrobić?

 

W tym miejscu warto wskazać, że wspólnicy spółki kapitałowej nie ponoszą odpowiedzialności za jej zobowiązania. Odpowiedzialność takich wspólników polega na możliwości utraty wniesionych przez nich wkładów.

artcile

Aspekty prawne związane z produkcją okien i drzwi

3.1. Stolarka budowlana (okienna i drzwiowa) – jakie wymagania przewidują przepisy?

Przedsiębiorco, na pewno już wiesz, czym jest stolarka budowlana. Warto jednak wskazać, że omawiane pojęcie nie ma definicji legalnej – czyli ujętej w przepisach prawa. Dlatego też odwołamy się do wyjaśnienia tego zagadnienia zamieszczonego na stronie internetowej encyklopedia.pwn.pl, zgodnie z którą stolarkę budowlaną stanowią wyroby budowlane z drewna stanowiące wyposażenie (okna, drzwi, drewniane schody) i elementy wykończenia budynku (wbudowane meble). Tym samym pojęcie to można utożsamiać z samymi oknami i drzwiami.

Zanim przystąpisz do produkcji okien i drzwi musisz wiedzieć, że stolarka budowlana powinna spełniać odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach prawa. Zastosowanie znajdą tutaj zarówno przepisy prawa polskiego, jak i unijnego. Niemalże wszystkie kwestie związane z budownictwem na terenie naszego kraju reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane („Prawo budowlane”). Przedmiotem regulacji Prawa budowlanego jest działalność obejmująca sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych. Dodatkowo w ustawie tej zostały określone zasady działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach.

Przedsiębiorco, zanim więc rozpoczniesz swój biznes w zakresie produkcji okien i drzwi, zapoznaj się z przepisami Prawa budowlanego normującymi Twoją przyszłą działalność. Poniżej opisujemy najważniejsze regulacje w trym zakresie.

 

Produkowane przez Ciebie okna i drzwi będą musiały spełniać odpowiednie wymagania, co pozwoli na wprowadzenie ich na rynek. Prawa budowlane wskazuje, jakie parametry powinny być zastosowane przy produkcji omawianych produktów. Analizując wymagania, jakie muszą spełnić Twoje produkty, warto, abyś posiadał trochę szerszą wiedzę w zakresie budownictwa, w tym na przykład orientował się:

  • które pomieszczenia wymagają montażu okien?
  • kiedy do wymiany okien potrzebne jest uzyskanie pozwolenia?

 

Poniżej przedstawiamy Ci odpowiedzi na te i inne pytania.

 

3.1.1. Warunki ogólne, jakie muszą spełniać obiekty budowlane

Jak już wspomnieliśmy, Prawo budowlane przewiduje szereg wymagań dla stolarki budowlanej, dlatego też skupimy się na tych najważniejszych. Ogólne wymagania, jakie muszą spełniać obiekty budowlane zostały ujęte w art. 5 ust 1 Prawa budowlanego:

 

„Obiekt budowlany jako całość oraz jego poszczególne części, wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych, oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając:

1) spełnienie podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych określonych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EWG (Dz. Urz. UE L 88 z 04.04.2011, str. 5, z późn. zm.), dotyczących:

a) nośności i stateczności konstrukcji,

b) bezpieczeństwa pożarowego,

c) higieny, zdrowia i środowiska,

d) bezpieczeństwa użytkowania i dostępności obiektów,

e) ochrony przed hałasem,

f) oszczędności energii i izolacyjności cieplnej,

g) zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych;”.

 

3.1.2. W których pomieszczeniach muszą znaleźć się okna oraz jakie powinny spełniać wymagania?

Istotne znaczenie w omawianej kwestii ma Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1065, „Rozporządzenie” lub „Warunki techniczne”). Rozporządzenie to ustala warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i związane z nimi urządzenia, ich usytuowanie na działce budowlanej oraz zagospodarowanie działek przeznaczonych pod zabudowę, zapewniające spełnienie wymagań art. 5 i 6 ustawy  Prawa budowlanego.

Przedsiębiorco, zwróć uwagę, iż zgodnie z Rozporządzeniem, niektóre pomieszczenia muszą mieć okna, należą do nich:

  • Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – powinny one mieć zapewnione oświetlenie dzienne, dostosowane do jego przeznaczenia, kształtu i wielkości. (§ 57 Rozporządzenia). W takich pomieszczeniach stosunek powierzchni okien, liczonej w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:8, natomiast w innym pomieszczeniu, w którym oświetlenie dzienne jest wymagane ze względów na przeznaczenie - co najmniej 1:12.

 

Za pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi uważa się pomieszczenia, w których te same osoby mają spełniać więcej niż 4 godziny dziennie. Zaliczymy więc do nich biura, sypialnie, salon, a także pomieszczenia, w których odbywa się produkcja, chyba, że specyfika produkcji przewiduje inaczej. Dlatego też nie powinno budzić Twoich zastrzeżeń,  że w wielu mieszkaniach łazienki lub kuchnie nie posiadają okien – w końcu nikt z nas chyba nie lubi spędzać w kuchni połowy dnia!

Zauważ, że ustawodawca nie wymaga od Ciebie produkowania okien o określonej wielkości. Ważne jest jedynie, aby łączna powierzchnia okien w pomieszczeniu przeznaczonym na pobyt ludzi odpowiadała wymogom przytoczonym powyżej. Dlatego też nie musisz ograniczać swojej fantazji -  będziesz mógł zaproponować swoim przyszłym klientom zarówno duże okna, jak i kilka małych – byleby łączna przeszklona powierzchnia była odpowiednia.

 

1.1.3. Okna w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy

Chyba nikt z nas nie chciałby pracować w pomieszczeniu bez okien, w końcu skąd czerpać wtedy energię do działania?! W woli przykładu okna w takim pomieszczeniu po ich otwarciu nie powinny ograniczać swobodnego przejścia. Co więcej światło nie powinno razić pracowników w oczy i przez to utrudniać wykonywania przez niech pracy. Dlatego też pracodawca musi zapewnić odpowiednie instalacje osłon okiennych, po to, aby pracownicy mogli samodzielnie zmieniać ilość światła przenikającego do pomieszczenia, w którym przebywają.  

 

1.1.4. W jakiej odległości od działki sąsiedniej można zamontować okna i drzwi budynku?

Przedsiębiorco, pamiętaj! Ściana budynku, na której znajdują się okna lub drzwi musi być usytuowana w odległości co najmniej 4 metrów od granicy działki sąsiedniej (§ 12 ust. 1 pkt 1 Warunków technicznych).

Jednakże, w przypadku ściany budynku bez okien i drzwi – wystarczy odległość 3 metrów od granicy działki sąsiedniej, a jeśli plan miejscowy przewiduje taką możliwość - dopuszcza się nawet posadowienie budynku w odległości 1,5 metra od granicy z działką sąsiednią lub bezpośrednio przy niej.

Uwaga! Okna usytuowane w pomieszczeniach znajdujących się wyżej niż na drugim piętrze, a także na niższych piętrach, o ile wychodzą na ulicę, muszą być otwierane do wewnątrz!

 

1.1.5. Jakie wymagania muszą spełniać drzwi?

Przedsiębiorco, przystępując do produkcji drzwi, pamiętaj:

  • drzwi muszą umożliwiać dogodne warunki ruchu, w tym również osobom niepełnosprawnym; nie dotyczy to jednak budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, budynków rekreacji indywidualnej oraz budynków na terenach zamkniętych z wyłączeniem budynków użyteczności publicznej;
  •  drzwi wejściowe do budynku i ogólnodostępnych pomieszczeń użytkowych oraz do mieszkań powinny mieć co najmniej: szerokość 0,9 m i wysokość 2 m; w przypadku zastosowania drzwi zewnętrznych dwuskrzydłowych szerokość skrzydła głównego nie może być mniejsza niż 0,9 m;
  • w wejściach do budynku i ogólnodostępnych pomieszczeń użytkowych mogą być zastosowane drzwi obrotowe lub wahadłowe, pod warunkiem usytuowania przy nich drzwi rozwieranych lub rozsuwanych, przystosowanych do ruchu osób niepełnosprawnych;
  • w drzwiach do mieszkań i pomieszczeń mieszkalnych w budynku zamieszkania zbiorowego wysokość progów nie może przekraczać 0,02 m;

 

1.1.6. Czy wymiana okien wymaga uzyskania pozwolenia ?

Przedsiębiorco, co do zasady nie ma przeszkód, aby bez pozwolenia wymieniać okna i drzwi w domach, czy biurach Twoich klientów. Istotne jest jedynie, aby nie zmieniać przy tym ich kształtu, tzn. nie naruszyć przy tym struktury budynku.

W przypadku, w którym Twój klient chciałby wymienić okna na nowe o takich samych wymiarach, co dotychczasowe – mamy do czynienia z tzw. bieżącą konserwacją, do wykonania której nie wymaga się uzyskania pozwolenia lub dokonania zgłoszenia.

Kiedy zatem mamy do czynienia z przebudową budynku stanowiącą roboty budowlane, których wykonanie wymaga  uzyskania pozwolenia ?

Każdą sytuację należy oceniać indywidualnie. Jeśli dochodzi do ingerencji w bryłę budynku - jego ścianę, czy elewację - można to zakwalifikować jako przebudowę obiektu budowlanego, która zgodnie z Prawem budowlanym, co do zasady, stanowi roboty budowlane i wymaga uzyskania pozwolenia. Chodzi o sytuacje, gdy na przykład Twój klient chciałby przerobić okno na parterze domu jednorodzinnego na wyjście do ogrodu.

Jednakże niektóre zmiany/ingerencje w budynek mogą być poczytywane jako remont, który stosownie do treści art. 29 ust. 3 pkt 2 Prawa budowlanego, nie wymaga pozwolenia na budowę. W tym przypadku wystarczające jest samo zgłoszenie.

Przedsiębiorco, pamiętaj ! Przeprowadzenie remontu nie wymaga uzyskania pozwolenia!

Przedsiębiorco, w związku z powyższym, zanim przystąpisz do realizacji swojego pomysłu na biznes, warto, abyś zapoznał się z następującymi pojęciami:

  • REMONT (art. 3 ust. 8 Prawa budowlanego)

„należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym”

  • ROBOTY BUDOWLANE (art. 3 ust. 7 Prawa budowlanego)

„należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego”

  • PRZEBUDOWA (art. 3 ust. 7 a Prawa budowlanego)

„należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego”.

 

3.2. Jakie parametry muszą spełniać okna i drzwi? Współczynnik przenikania ciepła

Jak zapewne wiesz, zarówno okna, jak i drzwi musza spełniać określone normy w odniesieniu do jednej z ich funkcji, jaką jest utrzymanie ciepła w pomieszczeniach. Intencją prawodawcy przy wprowadzeniu przepisów dotyczących parametrów omawianych produktów było ograniczenie zużycia energii potrzebnej do ogrzania pomieszczenia.

Dlatego też przy produkcji okien i drzwi należy stosować wymagany prawem współczynnik przenikania ciepła (U), który stanowi chyba najważniejszy parametr techniczny okna. Współczynnik ten, to nic innego, jak wskaźnik izolacji termicznej okna. Wyznacza on więc, w jakim zakresie okno pozwala zachować ciepło w pomieszczeniu – im wskaźnik jest niższy, tym okno zapewnia większe ciepło w pomieszczeniu.

Przedsiębiorco, musisz wiedzieć, że na rynku obecnych jest wiele rodzajów okien. O ich jakości, a co za tym idzie cenie, decydują takie właściwości jak:

  • energooszczędność – zachowują większe ciepło w pomieszczeniach, więc pozwalają mniej płacić za ogrzewanie;
  • izolacyjność ciepła oszklenia – czyli w zależności od szyby okna, mogą dawać więcej lub mniej ciepła;
  • rama okna – w zależności od tego, z czego jest wykonana, pozwala zachować więcej lub mniej ciepła, najlepsze pod tym względem najprawdopodobniej są ramy wykonane ze stali nierdzewnej lub z drewna.

Współczynnik przenikania ciepła:

  • w przypadku okien, drzwi balkonowych i powierzchni szklanych, które się nie otwierają – maksymalnie 0,9 W/(m2K);
  • W przypadku okien dachowych - maksymalne 1,1 W(m2k);
  • W przypadku drzwi wejściowych – maksymalnie 1,3 W(m2K).

 

3.3. Budynki i okna będą bardziej energooszczędne, rachunki za ogrzewanie będą niższe – co przewidują przepisy prawa europejskiego?

Od stycznia 2021 roku obowiązują nowe przepisy Dyrektywy europejskiej 2010/31/UE („Dyrektywa”), których celem jest zmniejszenie ilości energii potrzebnej do ogrzania budynków.  Przed styczniem 2021 roku wartość przewidziana dla ogrzania budynku wynosiła 95 kWh/ m2 rok obecnie, nie powinna przekraczać 70 kWh/m2rok.

 

Przedsiębiorco, pamiętaj ! Dyrektywy są aktem prawnym Unii Europejskiej, w którym zawarte są określone wymagania w zależności od  przedmiotu dyrektywy. Przy czym dyrektywa wskazuje jedynie cel, jaki ma zostać osiągnięty i tym samym nie jest bezpośrednio stosowana w krajach Unii Europejskiej. Oznacza to, że dyrektywy podlegają tzw. implementacji do wewnętrznego systemu prawnego państw członkowskich. Implementacja zaś polega na wydaniu/uchwaleniu przez państwa członkowskie aktu prawnego – najczęściej ustawy, której przepisy będą odpowiadały wymaganiom przewidzianym w detektywie. Implementacja dyrektywy powoduje więc osiągnięcie celu zawartego w dyrektywie. Kraje Unii Europejskiej mają obowiązek implementowania dyrektywy.

Wracając do omawianej Dyrektywy, jej postanowienia zostaną wprowadzone do polskiego porządku prawnego poprzez zmianę Rozporządzenia.  Rozwiązania europejskiego prawodawcy można najprościej wyjaśnić w ten sposób, że domy i inne budynki będą bardziej energooszczędne, ponieważ będą korzystały z naturalnych źródeł energii, takich jak na przykład słońce, a konkretniej promienie słoneczne. Jak to się ma do okien i drzwi? Otóż okna i drzwi muszą zostać zaprojektowane w taki sposób, aby pozwalały na jak największe przenikanie promieni słonecznych, a tym samym ciepła do wnętrza pomieszczenia. Dodatkowo okna i drzwi muszą pozwalać również na utrzymywanie ciepła w pomieszczeniach, a także ich odpowiednią wentylację.

 

3.4. Dopuszczenie okien i drzwi do obrotu

Przedsiębiorco, zanim zaczniesz sprzedawać swoje okna, warto abyś dowiedział się, jakie musisz spełniać wymagania. Otóż wymagania te zostały określone w:
  • Ustawie o z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych („Ustawa o wyrobach budowlanych”)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. 2016.1966.).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG – „Rozporządzenie 305/2011

Wyroby budowlane, do których należą okna, zanim zostaną dopuszczone do obrotu muszą najpierw uzyskać znak budowlany B lub znak CE, a także muszą posiadać załączoną do nich Deklarację Właściwości Użytkowych Wyrobu, która stanowi ich opis. To właśnie w tym dokumencie umieszcza się wszystkie zastosowane przy danym oknie parametry, do których zaliczyć można między innymi przepuszczalność powietrza, obciążenie wiatrem, czy wodoszczelność.

Zgodnie z art. 4 Ustawy o wyrobach budowlanych wyrób może być wprowadzony do obrotu, lub udostępniany na rynku krajowym, jeżeli nadaje się do stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych, w zakresie odpowiadającym jego właściwościom użytkowym i zamierzonemu zastosowaniu co oznacza, że jego właściwości użytkowe umożliwiają prawidłowo zaprojektowanym i wykonanym obiektom budowlanym, w których ma on być zastosowany w sposób trwały, spełnienie podstawowych wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane”.

O tym, czy wyrób budowlany powinien uzyskać znak budowlany B, czy też znak CE rozstrzyga art. 5 Ustawy o wyrobach budowlanych:

„1. Wyrób budowlany objęty normą zharmonizowaną lub zgodny z wydaną dla niego europejską oceną techniczną, może być wprowadzony do obrotu lub udostępniany na rynku krajowym wyłącznie zgodnie z rozporządzeniem Nr 305/2011. Wzór oznakowania CE określa załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30).

2. Wyrób budowlany nieobjęty normą zharmonizowaną, dla której zakończył się okres koegzystencji, o którym mowa w art. 17 ust. 5 rozporządzenia Nr 305/2011, i dla którego nie została wydana europejska ocena techniczna, może być wprowadzony do obrotu lub udostępniany na rynku krajowym, jeżeli został oznakowany znakiem budowlanym, którego wzór określa załącznik nr 1 do ustawy.

3. Wyrób budowlany nieobjęty zakresem przedmiotowym zharmonizowanych specyfikacji technicznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 rozporządzenia Nr 305/2011, może być udostępniany na rynku krajowym, jeżeli został legalnie wprowadzony do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w Turcji, a jego właściwości użytkowe umożliwiają spełnienie podstawowych wymagań przez obiekty budowlane zaprojektowane i budowane w sposób określony w przepisach techniczno-budowlanych, oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej. Wraz z wyrobem budowlanym udostępnianym na rynku krajowym dostarcza się informacje o jego właściwościach użytkowych oznaczonych zgodnie z przepisami państwa, w którym wyrób budowlany został wprowadzony do obrotu, instrukcje stosowania, instrukcje obsługi oraz informacje dotyczące zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa, jakie ten wyrób stwarza podczas stosowania i użytkowania.”

Ustawa o wyrobach budowlanych musi być analizowana łącznie z Rozporządzeniem 305/2011, ponieważ nowelizacja tej ustawy została wprowadzona właśnie po to, aby wdrożyć do polskiego systemu prawnego wymogi przewidziane w Rozporządzeniu 305/2011, w wielu miejscach więc Ustawa o wyrobach budowlanych odsyła do tego rozporządzenia.

 

3.4.1. Europejskie normy wyrobów

Normy zharmonizowane to specyfikacje techniczne przyjęte przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki (CENELEC), Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) na podstawie mandatu udzielonego przez Komisję Europejską i przyjęte przez te jednostki normalizacyjne. Komisja Europejska przez wydanie mandatu formalnie zleca jednostkom normalizacyjnym przygotowanie norm przewidzianych do normalizacji. [1]

Przedsiębiorco, wprowadzając więc okna do obrotu będziesz zobowiązany do przestrzegania odpowiednich unijnych norm wyrobów. Dodatkowo, będziesz musiał poinformować klientów o tym, jakie normy zostały zastosowane przy Twoich oknach.

Na przykład produkując okna PCV będziesz zobowiązany do przestrzegania zharmonizowanej normy unijnej PN-EN 14351-1+A1:2010. Norma ta określa wymagania dotyczące wytwórstwa i eksploatacji okien.

 

3.3.2. Oznakowanie CE

Oznakowanie CE jest jedynym oznakowaniem potwierdzającym zgodność wyrobu budowlanego objętego normą zharmonizowaną lub dla którego wydana została europejska ocena techniczna, z deklarowanymi właściwościami użytkowymi w odniesieniu do jego zasadniczych charakterystyk objętych tą normą zharmonizowaną lub europejską normą techniczną.

Oznakowanie CE umieszcza się na wyrobie budowlanym lub na jego etykiecie w sposób widoczny, czytelny i trwały. W przypadku gdy nie jest to możliwe lub nie można tego zapewnić z uwagi na charakter wyrobu, umieszcza się je na opakowaniu lub na dokumentach towarzyszących (art. 9 Rozporządzenia 305/2011).

Producent wyrobu budowlanego objętego normą zharmonizowaną lub wyrobu zgodnego z wydaną dla niego europejską oceną techniczną zobowiązany jest – przed jego wprowadzeniem do obrotu – do sporządzenia deklaracji właściwości użytkowych oraz oznakowania wyrobu znakiem CE. Z każdym wyrobem udostępnianym na rynku z oznakowaniem CE dostarczana jest kopia deklaracji właściwości użytkowych w formie papierowej lub przesyłana drogą elektroniczną. Jeśli partia tego samego wyrobu dostarczana jest jednemu użytkownikowi, może być przekazywana tylko jedna kopia deklaracji właściwości użytkowych w formie papierowej lub przesyłana drogą elektroniczną. W przypadku przekazywania kopii deklaracji właściwości użytkowych drogą elektroniczną na życzenie odbiorcy przekazywana jest mu kopia deklaracji w formie papierowej.

Oznakowanie CE umieszcza się wyłącznie na wyrobach budowlanych, dla których producent sporządził deklarację właściwości użytkowych zgodnie z obowiązującym prawem. Przez umieszczenie lub zlecenie umieszczenia oznakowania CE producent bierze na siebie odpowiedzialność za zgodność wyrobu budowlanego z deklarowanymi właściwościami użytkowymi oraz za jego zgodność ze wszystkimi mającymi zastosowanie wymaganiami określonymi w przepisach prawa odnoszącymi się do umieszczenia tego oznakowania.

Do oznakowania CE mają zastosowanie ogólne zasady określone w art. 30 rozp.765/2008, tzn. oznakowanie CE może być umieszczone wyłącznie przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela[2]

Przedsiębiorco, jak już zostało wspomniane, zanim Twoje okna zostaną dopuszczone do obrotu, będą musiały przejść testy, podczas których ocenie zostanie poddana ich zgodność z dyrektywami i specyfikacją techniczną. Dopiero po uzyskaniu pozytywnego wyniku testu, okna uzyskają potwierdzenie ich właściwości i zostaną oznakowane znakiem CE.

Dodatkowo, jako producent okien będziesz zobowiązany do przedstawienia swoim klientom spisu parametrów zastosowanych - Deklaracja Właściwości i Użytkowych Wyrobów. Warto również abyś rozważył przygotowanie etykiety energetycznej okien, którą również będziesz przedstawiał swoim klientom. W tym dokumencie poinformujesz klientów o tym, jak Twoje okna przyczyniają się do zatrzymania ciepła w pomieszczeniach i tym samym ograniczają koszty ogrzewania!

 

3.5. Strona internetowa producenta okien i drzwi

Niewątpliwie jednym z najważniejszych elementów Twojego przedsiębiorstwa jest jego dobra reklama, a w tym samym  posiadanie własnej, właściwie przygotowanej i zarejestrowanej strony internetowej.

Pierwszym krokiem w stronę rozwoju Twojej działalności powinien być więc zakup właściwej, wybranej przez Ciebie domeny oraz serwera (możesz w tym celu zawrzeć umowę zlecenia z informatykiem, który pomoże Ci zrobić to sprawnie i szybko. Wzór umowy zlecenia możesz pobrać tutaj:

 Umowa zlecenia – wzór

 

3.5.1. Domena

Koszty rejestracji domeny są niewielkie (domenę odnawiamy co roku). Poniżej zamieszczamy krótką instrukcję stworzenia domeny:

  • Musisz utworzyć konto u jednego z tzw. rejestratorów domen. Przykładowe firmy to: nazwa.pl, home.pl, active24.pl lub domeny.pl. Podajesz tu online wszystkie dane (firmowe lub osobiste) i szukasz domeny. Te stanowiące odzwierciedlenie popularnych słów, np. kredyty.pl są – oczywiście – od dawna zajęte. Niech to będzie wyzwanie dla Twojej kreatywności!
  • Funkcję administratora prowadzącego rejestr krajowej domeny internetowej, tj. domeny z końcówką .pl, pełni Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) Państwowy Instytut Badawczy.
  • W praktyce, rejestracja domen dokonywana jest przez firmy partnerskie NASK. Spośród ich ofert, możesz wybrać tę najbardziej konkurencyjną cenowo.
  • Sprawdź, czy adres Twojego portalu, czyli wybrany przez Ciebie ciąg wyrazów, nie jest już wykorzystywany przez kogoś innego. W tym celu skorzystaj z przeglądarki domen – dns.pl.

Wszelkie prawa i obowiązki związane z użytkowaniem przez Ciebie domeny.pl będą opierały się na umowie zawartej pomiędzy Tobą a NASK (lub akredytowanym partnerem). Zwróć uwagę, że prawo do domeny nie jest prawem własności. Masz jedynie status abonenta domeny, a nie jej właściciela.  Jednakże niezależnie od tego Twoje logo (o ile je wcześniej zgłosiłeś w Urzędzie Patentowym) będzie objęte prawem ochrony do znaku towarowego.

 

3.5.2. Serwer

Większość firm oferujących rejestrację domeny proponuje również usługi serwerowe. Utrzymywaniem serwerów zajmują się firmy hostingowe. Miejsce na serwerze można wykupić od jednego dostawcy – właśnie jako „usługi hostingowe”. Przed wyborem firmy, przeczytaj opinie innych internautów. Tworzenie strony internetowej to także wybór języka programowania oraz szaty graficznej dla Twojego portalu. Jeżeli nie masz umiejętności w tym zakresie, możesz skorzystać z pomocy programisty i/lub grafika - freelancera, który za ustaloną kwotę podejmie się tego zadania.

 

3.5.3. Pozycjonowanie strony internetowej

Jeżeli posiadasz już swoją stronę internetową, ważne, by wyświetlała się ona twoim potencjalnym klientom.

By tak się stało, musisz sprawić, że Twoja strona internetowa będzie właściwie pozycjonowana, tzn. że będzie odwiedzana, przez jak największą liczbę odwiedzających.

Twoja strona internetowa będzie wyświetlała się tym częściej, im częściej będzie pojawiała się w Internecie.

Aby wypozycjonować swoją stronę, możesz udać się do specjalisty bądź sam na początek próbować zwiększyć jej pozycjonowanie „domowymi sposobami”.

 

Jako najpopularniejsze „domowe sposoby” należy wymienić:

  • Katalogowanie strony internetowych – Możesz samodzielnie, dodawać swoją stronę do jak największej ilości katalogów stron WWW;
  • Wypowiadanie się na forach internetowych (w szczególności w tematyce związanej z agrobiznesem) - pamiętaj jednak, aby Twoje wypowiedzi miały charakter merytoryczny, a nie stanowiły jedynie reklamy - takie zachowanie może być bowiem negatywnie odebrane przez użytkowników serwisów.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj porady zamieszczone w serwisie Mikroporady.pl:

 Instrukcja - Strona internetowa przedsiębiorcy

 

3.6. Logo producenta okien i drzwi

Logo to oznaczenie graficzne, nawiązujące do Twojej działalności.

Jeżeli chcesz, aby Twoja firma była rozpoznawalna przez potencjalnych, powinieneś zadbać o elementy, które będą się z nim kojarzyć. Najprostsza formą, jest tworzenie ciekawego, charakterystycznego logo, które umieszczać będziesz na swojej witrynie internetowej, w serwisach społecznościowych, na elementach reklamowych, teczkach, czy długopisach którymi posługujesz się Ty oraz Twoi pracownicy obsługujący klientów.

Gdy będziesz już miał przygotowane swoje logo powinieneś zastrzec by nikt inny nie mógł posługiwać się Twoim znakiem towarowym (logo), budującym Twoją markę na rynku sprzedażowym.

 

3.6.1. Jak chronić swoje logo (znak słowno-graficzny tzw. logotyp),  nazwę?

Znak słowno - graficzny chroniony jest prawem autorskim, albowiem zarówno logo jak i nazwa można określić jako przedmiot prawa autorskiego z uwagi na ich indywidualność, twórczy charakter, a także możliwość ustalenia i utrwalenia w odpowiedniej postaci.

Jeżeli dla stworzenia Twojego logo oraz ustalenia nazwy przedsiębiorstwa współpracować będziesz z profesjonalistami, pamiętaj o zawarciu w umowie klauzul w zakresie przeniesienia praw autorskich.

Kolejny krokiem, po ustaleniu jak wyglądać będzie Twoje logo jest jego rejestracja jako znaku towarowego w postaci oznaczenia słowno-graficznego bądź graficznego, której dokonać możesz składając wniosek w Urzędzie Patentowym RP.

Musisz wiedzieć, że Twoje prawo ochronne po udzieleniu Ci praw do znaku towarowego trwa 10 lat, po tym okresie musisz ponownie uiścić opłatę i złożyć wniosek.

 

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony (art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej).

Zapewnienie znakom towarowym (logo) odpowiedniej ochrony prawnej przede wszystkim pozwala uniknąć naruszeń ze strony osób trzecich, ale także pozwala na czerpanie korzyści majątkowych z ich wykorzystania (zysk np. z franczyzy).

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej w zakresie zgłoszenia znaku towarowego i uzyskania praw ochronnych dla Twojego logo odwiedź serwis mikroporady.pl:

 Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część A)

 Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część B)

 

3.7. Zatrudnianie pracowników

Jeżeli uznasz, że w Twojej firmie konieczne jest zatrudnienie pracowników lub zlecenie wykonania konkretnych czynności osobom trzecim , a zapewne tak będzie (w końcu sam nie będziesz w stanie zająć się całą produkcją), proponujemy, abyś skorzystał ze sprawdzonych, przygotowanych przez zespół prawników, wzorów:

 Umowa o pracę

 Umowa zlecenia

 Umowa o dzieło

 Umowa o pracę nakładczą

 

3.8. RODO w sprzedaży okien

Prowadząc sprzedaż swoich produktów, w tym sprzedaż internetową, będziesz przechowywał i przetwarzał dane osobowe swoich klientów, dlatego też musisz zadbać o uzyskanie zgody klientów na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych.

Przed rozpoczęciem zbierania danych powinieneś:

  • Poinformować klientów, że będziesz gromadzić ich dane osobowe, przechowywać je i będziesz je przetwarzał,
  • uzyskać zgody na zakres przetwarzania danych Twoich klientów oraz innych danych osobowych, które będziesz przetwarzał na zasadzie powierzenia.

 

Ponadto, powinieneś poinformować klientów:

  • że będziesz administratorem ich danych  osobowych wskazując dokładną nazwę administratora danych czyli Twojej firmy;
  • wskazać, jaki jest cel zbierania danych a także określić podstawę prawną na podstawie, której dane będą przetwarzane;
  • wskazać jak długo będziesz przechowywał dane o których mowa;
  • o przysługujących im uprawnieniach, a więc prawie do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i prawie do przenoszenia danych,
  • o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do organu nadzorczego (czyli obecnego GIODO).

 

Zgodnie z RODO, czyli Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz.UE.L 2016 Nr 119, str. 1), informacje powinny być przekazane w sposób zwięzły, przejrzysty, zrozumiały i łatwo dostępny.

 

O RODO możesz także przeczytać tutaj:

Porada Zasady przetwarzania i udostępniania danych osobowych, tworzenia zbiorów

 Procedura/Regulamin w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji

 Słowniczek – RODO

 

Akty prawa:

• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz.U. 2022.1360 t.j.);
• Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2021.162 t.j.);
• Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2022.541 t.j.);
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. 2022.690 t.j.);
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. 2007.251.1885);
• Ustawa z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2022.1457 t.j.)
• Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz.U. 2021.2351 t.j.);
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1065);
• Dyrektywa europejska 2010/31/UE;
• Ustawia o z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. 2021.1213 t.j.);
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. poz. 1966 z późn. zm.).
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG)

 

Stan prawny – 30 września 2022 r. 

 

[1] Kisilowska Helena. Art. 5. W: Ustawa o wyrobach budowlanych. Komentarz [online]. Wolters Kluwer Polska, 2019-09-30 02:05

[2] Kisilowska Helena. Art. 5. W: Ustawa o wyrobach budowlanych. Komentarz [online]. Wolters Kluwer Polska, 2019-09-30.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT