Pomysł na biznes:

Jak zarabiać na organizacji ślubów i wesel i zostać konsultantką/tem ślubną/ym?

Budżet początkowy: ok. 0zł

Dochód: 0zł / miesięcznie

Branża:
  • usługi organizacji uroczystości rodzinnych

artcile

Podejmij wyzwanie

I żyli długo i szczęśliwie

Kuba podczas pobytu w USA zauważył coś, co wydawało mu się – na bazie doświadczeń
z polskiego podwórka - obce i snobistyczne. Prawie każda para młoda wynajmowała specjalną osobę lub firmę do organizacji i obsługi ślubu oraz wesela. A skoro Polacy tak dynamicznie chłoną trendy i modę z zachodu, to pomysł Kuby musiał być strzałem w dziesiątkę 😊. Tak powstała Warszawska Fabryka Ślubów.

icon

Dla kogo?

  • Dla ekstrawertyków
  • Dla doskonałych organizatorów, lubiących planowanie, z zacięciem do realizowania ślubnych marzeń innych
  • Dla osób pełnych empatii, potrafiących szybko zrozumieć uczucia i potrzeby drugiej osoby
  • Absolwentów wydziałów zarządzania, ale też kierunków artystycznych
icon

Zanim zaczniesz

  • Popytaj znajomych, tych przed i po ślubie, czy byliby zainteresowani takimi usługami
  • Zorganizuj samodzielnie wesele przyjaciołom lub … sobie – to będzie bezcenne doświadczenie i test
  • Zbuduj jak najdłuższą listę możliwych weselnych atrakcji, sprawdź ich koszty i możliwości organizacyjne, logistyczne,
  • Przejrzyj oferty konkurencji – wyciągnij z nich wnioski i innowacyjne inspiracje!
  • Zapisz się na kurs konsultanta ślubnego – zdobądź uprawnienia
  • Zdobądź akredytację Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych
  • Opracuj własną listę atrakcyjnych miejsc (hoteli, pensjonatów, lokali), w których można organizować przyjęcia weselne
artcile

Liczy się pomysł

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Kuba od dawna marzył o własnej firmie i długo szukał pomysłu. Uważał, że jego idea musi być wyjątkowa; że powinien wymyślić coś, na co nikt jeszcze nie wpadł. Podczas pobytu w USA zmienił swoje przekonanie. Zobaczył, że na pozornie prostej rzeczy można zarabiać pieniądze. Wystarczy podejść innowacyjnie. Jak pomyślał – tak zrobił!

Poszukiwane cechy dobrej konsultantki/ dobrego konsultanta ślubnego:

  • Doskonała organizacja pracy. Średnio na organizację ślubu młoda para przeznacza około 200 godzin. Konsultant ślubny ma, na przykład, 6-12 kompleksowych ślubów w sezonie. Tylko dzięki dobrej organizacji jest w stanie zapewnić swoim klientom usługi na najwyższym poziomie. Wielu rzeczy można się nauczyć, ale osoby, które z natury są spóźnialskie, mają skłonność do niedotrzymywania terminów lub robienia wszystkiego na ostatnią chwilę będą miały ogromną trudność w odnalezieniu się na tym rynku.
  • Kreatywność – umysł pełen pomysłów jest niezbędny.
  • Umiejętność zarządzania budżetem i negocjacje. Ważne jest pilnowanie założonego budżetu, częste prowadzenie rozmów w imieniu klientów. Może się też przydać asertywność.
  • Empatia – zdolność słuchania i rozumienia oczekiwań klientów, ich rodzin, gości. To praca
  • z ludźmi.
  • Odporność na stres - opanowanie i zimna krew to w wielu sytuacjach podstawa. Umiejętność pracy z różnymi podwykonawcami, pod presją czasu, nieprzewidziane zdarzenia, wypadki –
  • to wszystko jest na głowie organizatorki/a ślubnego.
  • Dyspozycyjność – praca wieczorami i w weekendy oraz święta. W dniu ślubu – 24 godziny
  • na dobę, a często także pełna dyspozycyjność dzień przed i po ślubie.
  • Prawo jazdy i samochód – bardzo ułatwia organizację, ale można zorganizować sobie kierowcę.
  • Języki obce – komunikatywny angielski to podstawa. Można korzystać z usług tłumaczy, ale osobista rozmowa z klientem - obcokrajowcem bardzo pomaga w pracy.
  • Zainteresowania i hobby – dobrze, gdy temat ślubu, organizacja przyjęć, wymyślanie dekoracji itp. leży w kręgu zainteresowań. Często bycie konsultantką ślubną staje się stylem życia.
  • Kursy i szkolenia – podstawowa wiedza obejmuje: hotelarstwo, gastronomię, bezpośrednią obsługę klienta. Przyda się też certyfikat konsultanta i akredytacja Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych, które uwiarygodnią Twoją ofertę.

 

Młodzi muszą się zakochać.

Resztę zrobi organizator.

Gdy Kuba startował, w Polsce istniały już firmy zajmujące się organizacją ślubów i wesel. Kuba nie był sam na rynku, nie był też pierwszy. Poświęcił jednak wiele czasu na to, by jego oferta różniła się od konkurencji. Zebrał kilkaset pomysłów na wzbogacenie doznań gości weselnych różnymi atrakcjami, przestudiował setki menu różnych restauracji, spędził wiele godzin na wymyślaniu atrakcji, których jeszcze nikt na polskich weselach nie widział.

Zależało mu na tym, aby każde zorganizowane przez niego przyjęcie zapadło w pamięć zarówno gościom, a przede wszystkim nowożeńcom. To oni byli jego klientami. Kuba doskonale zdawał sobie sprawę, że to właśnie oni będą chodzącym nośnikiem reklamowym jego firmy. Wiedział, że żadne nakłady na reklamę nie zastąpią w tej branży rekomendacji zadowolonych klientów.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Szeroka oferta to podstawa

Kuba to prawdziwy wulkan pomysłów. Chcesz zorganizować staropolskie wesele w góralskim klimacie lub na bieszczadzkich stokach ze śliwowicą? Nie ma problemu. Wolisz nowoczesne klimaty, z basenem na wolnym powietrzu, z pływającymi drinkami, a woda spada w przepaść elewacji wieżowca? Żaden problem. Masz na wesele 20 czy 200 tysięcy? Nie ma znaczenia.

Elastyczność podejścia Jakuba może budzić podziw. Jest on w stanie zorganizować każdy rodzaj wesela, z niemalże każdym budżetem. Jego głównym celem jest zadowolenie młodej pary oraz weselnych gości.

icon

Warto wiedzieć

Ślub to: „zawarcie związku małżeńskiego przed urzędnikiem stanu cywilnego lub duchownym.

- ślub cywilny - ślub zawarty przed urzędnikiem stanu cywilnego,

- ślub konkordatowy «ślub zawierany na mocy konkordatu, jednocześnie cywilny i kościeln.

Źródło: Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/szukaj/%C5%9Blub.html, 20.05.2018

W języku potocznym powszechnie używa się błędnego sformułowania, że ślub udzielany jest przez urzędnika lub duchownego. Jednak na gruncie prawa cywilnego, a także kanonicznego oraz zgodnie z semantyką słowa ''ślub", to osoby wstępujące w związek małżeński same udzielają sobie ślubu poprzez wzajemne złożenie deklaracji o charakterze:

  • oświadczenia ("uroczyście oświadczam, że wstępuję w związek małżeński" - art. 7 § 3 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
  • lub ślubowania (ja (...) ślubuję ci... - rota przysięgi małżeńskiej, stosowanej w kościele katolickim).

Natomiast urzędnik lub duchowny jest uprzywilejowanym świadkiem. Jego obecność umożliwia wystąpienie skutków prawnych deklaracji o wstąpieniu w związek małżeński. Zgodnie z art. 7 § 4 (...) kierownik urzędu stanu cywilnego ogłasza, że wskutek zgodnych oświadczeń obu stron małżeństwo zostało zawarte. Z kolei Kodeks prawa kanonicznego (m.in. rozdział V: kanony 1108-1112, 1114, 1116, 1121) w stosunku do duchownego lub innej osoby przyjmującej oświadczenie o wstąpieniu w związek małżeński mówi o jego asystowaniu podczas zawierania małżeństwa.

Jakub, zanim uruchomił promocję swojej firmy, zbudował obszerną bazę dostępnych atrakcji oraz jedzenia, jakie może pojawić się na weselu. Serwuje swoim klientom wszystko to, czego oczekują lub – czego nawet nie wiedzą, że mogą oczekiwać – np. paellę, mule w sosie śródziemnomorskim, gęsi pieczone w całości czy carpaccio z macek ośmiornicy.

Doskonałym pomysłem są również organizowane przez Jakuba tzw. beforki. Termin ten pochodzi
z angielskiego słowa „before”, czyli „przed”. Oznacza imprezę zapoznawczą, która odbywa się
na kilka dni przed planowaną uroczystością i daje możliwość poznania się wszystkim gościom weselnym. To świetne rozwiązanie szczególnie dla większych imprez, gdzie struktura gości jest znacznie szersza niż najbliższa rodzina młodych i wąski krąg ich znajomych. Znacząco jednak podnosi całościowy koszt uroczystości - to połowa kwoty na główne wesele.

icon

Warto wiedzieć

Do niedawna największe problemy Jakuba nie dotyczyły spełniania wyszukanych
i ekstrawaganckich pomysłów swoich klientów. Związane były z urzędnikami. Na ślub cywilny para młoda zawsze musiała stawić się w urzędzie stanu cywilnego i nie było znaczenia, że cała impreza  była zaplanowana np. w Las Vegas lub na Wyspach Dziewiczych. Teraz to się zmieniło – miejsce ślubu, poza lokalem USC, wskazują narzeczeni w podaniu do kierownika urzędu. 

W zakresie oprawy muzycznej także pojawiły się nowe możliwości. Tradycyjny zespół? Owszem, jeśli klient tego oczekuje. Jest też możliwy koncert kubańskiej kapeli połączony z występem tancerek o egzotycznej stylizacji, czy na przykład 50-osobowy chór gregoriański.

artcile

Bez tego ani rusz

Jak rozpocząć taki biznes? Skąd wziąć pieniądze?

Kuba nie potrzebował dużego kapitału na start. Niezaprzeczalną zaletą tego biznesu jest fakt,
że decydującym czynnikiem sukcesu są osobowość i predyspozycje właściciela. Kwotę 10 000 zł, młody przedsiębiorca, otrzymał z urzędu pracy, w ramach dotacji na otwarcie pierwszej działalności gospodarczej. Wziął również kredyt bankowy w wysokości 20 000zł – to wszystko. Tyle wystarczyło na start, do pozyskiwania pierwszych klientów.

Kwota potrzebna na rozruch takiej firmy może być praktycznie zerowa. Zapewne masz już komputer i telefon komórkowy, a to przy odrobinie samozaparcia i silnej woli wystarczy. Na pewno przydatny będzie jeszcze samochód. Jeśli zamierzasz organizować śluby i wesela w większym mieście, bez problemu poradzisz sobie wykorzystując komunikację miejską.

Gdy zajdzie konieczność podróży autem – zawsze możesz wziąć samochód z wypożyczalni lub skorzystać z tzw. car-sharingu.

icon

Wiedza to potęga

Musisz pamiętać, że jako organizator przyjęcia weselnego występujesz przed swoimi klientami z pozycji profesjonalisty - osoby wiedzącej wszystko na temat wesel i potrafiącej poruszać się w tym obszarze bardzo swobodnie. A Twój wizerunek i wynikające z niego rekomendacje są i pozostaną na zawsze najcenniejszym kapitałem Twojej firmy. To nie jest to żaden banał ani slogan.

Najczęstsze nieporozumienia i rozczarowania w czasie ślubów i wesel dotyczą scenerii, sali weselnej oraz jedzenia. Dlatego korzystaj wyłącznie z dostawców/partnerów, których znasz lub bazuj na wiarygodnych rekomendacjach. Taki detal, jak dumnie brzmiący „staropolski stół” z 3 kiełbaskami i wczorajszym chlebem zostanie w pamięci gości znacznie dłużej, niż fantastyczny pokaz fajerwerków czy 8-piętrowy tort
na oczepinach.

Poniżej znajdziesz listę niewygodnych, ale bardzo przydatnych pytań do właściciela sali weselnej (lub innego obiektu, w którym planujesz zorganizować imprezę). Wykorzystaj je w formie ankiety, kierowanej do każdego lokalu, który będziesz chciał wprowadzić do swojej bazy:

  • Cena. Dowiedz się, ile i za co dokładnie masz płacić. Często ukryte koszty (pokrowce na krzesła, kwiaty na stole, świeczniki itp.) potrafią znacznie zwiększyć koszt całkowity.
  • Stolik dla kamerzysty, fotografa i innych członków obsługi - czy jest oddzielny? Jaka jest stawka
  • za tzw. „talerzyk”?
  • Dzieci na weselu – ile trzeb płacić? Czy obiekt zapewnia w standardzie atrakcje dla nich? Jakie?
  • Czy jest minimalna liczba gości, za którą trzeba zapłacić?
  • Ilu gości może pomieścić obiekt? Ile osób może się bawić jednocześnie?
  • Kiedy należy podać ostateczną liczbę gości? Jak rozliczane są niewykorzystane „talerzyki”? -
  • w przypadku rezygnacji z przybycia gości po ustalonym terminie. Czy można to negocjować?
  • Co z baza hotelową? Jak wygląda struktura i standard pokoi?
  • Menu. Do kiedy należy je ostatecznie ustalić? Czy można mieć własną ekipę w kuchni? Jakie rodzaje dań są możliwe do przygotowania? Koniecznie spróbuj serwowane jedzenie!!!
  • Zaliczka – w jakiej wysokości, do kiedy płatna?
  • Do której godziny sala jest standardowo zarezerwowana i co w sytuacji, gdy impreza się przedłuży?
  • Czy przez całe wesele jest w obiekcie (ew. do dyspozycji pod telefonem) osoba decyzyjna?
  • Napoje. Ile, jakie i jak są serwowane?
  • Ciasta, tort - czy są wliczone w cenę?
  • Wiejski/polski/przaśny stół – czy jest możliwy? Co zawiera? Jak wygląda? Ile kosztuje?
  • Czy jest możliwość przyniesienia własnych produktów? (Niektórzy mają głowy i piwnice pełne wędliniarsko-alkoholowych pomysłów).
  • Alkohol - czy można przynieść swój, czy trzeba kupić na miejscu? Co jest w ofercie? Kto dysponuje alkoholem i gdzie jest przechowywany? Do kiedy, ewentualnie, trzeba go dostarczyć?
  • Powitanie gości i pary młodej – jak wygląda standardowe postępowanie/ceremonia?
  • "Szampan" – czy jest w cenie? Jaki gatunek?
  • Atrakcje weselne – przygotuj swoją listę do odhaczenia. Co jest możliwe? Na jakie efekty obiekt nie wyrazi zgody? Co obsługa obiektu jest w stanie zorganizować samodzielnie itp.?
  • Czy do dyspozycji gości jest bezpieczna szatnia? Czy jest miejsce do przechowywania prezentów weselnych? Czy jest sejf do dyspozycji pary młodej?
  • Czy w trakcie wesela jest na miejscu serwis sprzątający? (jeśli obsługa kelnerska tego nie zapewnia).
  • Ilu kelnerów będzie obsługiwać planowaną liczbę gości?
  • Czy obiekt wyposażony jest w monitoring? Czy jest we wszystkich pomieszczeniach? Czy jest agregat prądotwórczy?
artcile

A to ciekawe…

Ślub na każdą kieszeń

Średni koszt organizacji ślubu w Polsce to kwota z przedziału 30 000 – 40 000 zł

(źródło: http://www.sweetwedding.pl/sredni-koszt-slubu-i-wesela/, 20.05.2018).

Dotychczasowi rekordziści wydali na wesele u Jakuba ponad 85 000 zł. Kwoty tej i tak nie można porównywać do zachodnich standardów. Tam dominują coraz bardziej awangardowe pomysły
i stylizacje. Pierwsi klienci Jakuba wydali na swoje wesele prawie 50 000 zł.

Im bardziej zamożny klient, im więcej wyda na organizację wesela. Większe będzie też Twoje wynagrodzenie – ale nie jest to proste przełożenie procentowe. Za większym budżetem weselnym idzie więcej Twojej pracy - przede wszystkim twórczej, kreatywnej. Osoba, która chce przeznaczyć 100 000 zł na wesele ma zdecydowanie większe oczekiwania i ambicje od pary młodej z budżetem 20 000 zł.

Zamożni klienci to duży potencjał. Jest wysoce prawdopodobne, że mają oni równie zamożnych znajomych, którzy będą bawić się na organizowanym przez Ciebie weselu. I jest duże możliwe, że niektórzy z nich są przed ślubem – więc każde wesele to tak naprawdę Twoja tablica reklamowa. Wyobraź sobie, że masz przed sobą ok. 100 osób, które musisz przekonać działaniem, a nie słowami, do swojej oferty. Lepszej okazji nie będzie!!! I nie musisz wydawać setek (jeśli nie tysięcy) złotych na reklamę w Internecie, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Tutaj masz ich na przysłowiowej tacy.

icon

Warto wiedzieć

Zapytaj narzeczonych, czy możesz w dyskretny, ale w widoczny sposób wyeksponować na sali,
np. wizytówki, logotyp na serwetkach, czy zaproszeniach, albo nawet swój rollup, informujący, że jesteś organizatorem tego przyjęcia. Zrób to pod koniec prac organizacyjnych, przed samą imprezą – gdy dasz się już poznać parze młodej i nawiążesz z nimi pozytywną relację.

Poproś również o możliwość uczestniczenia w uroczystości, na której powinieneś pełnić rolę concierge państwa młodych, by zadbać o tak prozaiczne rzeczy, jak czas roznoszenia obiadów przez kelnerów czy czystość toalet!

Zapytaj także o to, czy otrzymasz zdjęcia z imprezy i czy możesz wykorzystać kilka z nich
(wybranych przez parę młodą) do własnych promocyjnych celów. Będą nieocenione w promocji Twojej firmy np. w mediach społecznościowych.

Szukaj rozgłosu i znanych twarzy

Staraj się dotrzeć do znanych osób – na początek choćby z lokalnego środowiska, rozpoznawalnych
w Twoich społecznościach. Na celebrytów przyjdzie czas. Znani i wielcy lubią współpracować
z wielkimi i znanymi, a na taki status trzeba sobie zapracować.

Możesz to zrobić tylko pracą, podnosząc sobie poprzeczkę coraz wyżej, z każdą organizowaną imprezą. Nie ograniczaj się tylko do wesel. Jakub oferuje także organizację wieczorów kawalerskich i panieńskich, imprez integracyjnych dla firm oraz innych ceremonii. Wykorzystuje swój potencjał, jakim jest wyjątkowo rozbudowana baza kontaktów, atrakcji oraz obiektów, w których mogą odbyć się najrozmaitsze imprezy.

Do budowy swojego wizerunku koniecznie wykorzystuj nowoczesne social media. Facebook jest oczywistością, ale nie lekceważ znaczenia Instagrama, Snapchata, Twittera czy ślubnych forów dyskusyjnych. Korzystaj z nich nie tylko prowadząc własne profile, ale także aktywnie komentuj
i uczestnicz w dyskusjach oraz forach.

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Zdobądź i cały czas rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się z pewnością już znasz się na organizacji wesel, ale wiedzy i umiejętności nigdy za wiele. Zdobywaj nowe kwalifikacje, ucz się języków obcych, czytaj literaturę związaną z obrzędami ślubnymi w różnych częściach świata. Nic bardziej nie zaskoczy Hindusa biorącego w Polsce ślub niż Twoje propozycje, nawiązujące do tradycyjnych zwyczajów w jego rodzinnych stronach.

    Możesz zostać członkiem Polskiego Związku Konsultantów Ślubnych. Oni organizują profesjonalne szkolenia oraz nadają konsultantom certyfikaty zawodowe. Szkolenia dostępne są także w innych, prywatnych agencjach. Sprawdź w Internecie, gdzie odbywają się szkolenia czy kursy konsultanta/ konsultantki ślubnej.

  2. Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy. Nie ograniczaj się tylko do Polski. Gdy czas Ci na to pozwoli, regularnie odwiedzaj imprezy we Włoszech i Francji (uchodzące za mekki stylu i ekstrawagancji) czy organizowane w egzotycznych krajach. Każda taka podróż uzbroi Cię w wiedzę, którą zaimponujesz swoim Klientom.

    Przykłady targów: Targi Ślubne – EXPO XXI – Warszawa, Targi Ślubne, Targi Ślubne Wedding, Polska Gala Ślubna. Wystarczy przeszukać „Kalendarz Targów Ślubnych” – targi w Polsce odbywają się przez cały rok w różnych miejscowościach.

  3. Obserwuj konkurencję zrób własną listę firm organizujących śluby oraz różne eventy. Obserwuj ich działalność i aktywność w Internecie. Analizuj oferty, promocje, sposób komunikacji z rynkiem. Szukaj w tym twórczej inspiracji, ale nigdy nie kopiuj.

  4. Załóż specjalistyczny blog dzielenie się wiedzą zapewni Ci mnóstwo odwiedzin. Musisz mieć dobrze stargetowaną grupę docelową. Twoje teksty na blogu będą odpowiedzią na kwestie, które frapują młode pary przed ślubem. Dlatego jeśli będziesz tworzyć wartościowe, merytoryczne artykuły – będziesz mieć wysokie pozycje w wyszukiwarkach i bardzo dużą oglądalność. Za tym będzie szła duża liczba zapytań ofertowych.

  5. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. o historii ślubów w Polsce i w różnych zakątkach świata. Zaprenumeruj newslettery wszystkich portali ślubnych, dołącz do tematycznych grup dyskusyjnych w social mediach oraz dyskusji na forach internetowych. Obserwuj publikacje statystyczne, wydawane przez GUS, dotyczące różnych miejsc w Polsce. Bądź na bieżąco!

    Przykłady czasopism branżowych: e-Wedding Lifestyle’owy Magazyn Ślubny, Magazyn Wesele,

    Modny Ślub, Moda Ślub, Młoda Para od A do Z, Martha Stewart Wedding, Magazyn Ślubny Targi Ślubne i wiele innych.

    Na rynku dostępne są także publikacje książkowe, np. „ŚLUB I WESELE. Instrukcja obsługi”, „Organizacja wesel”, „Ślub doskonały”, „Jak zorganizować idealne wesele” i wiele innych.

artcile

Słowniczek pojęć

  • Ślub - uroczystość zawarcia małżeństwa, podczas której strony składają przysięgę małżeńską w obecności świadków. W antropologii kulturowej ślub jest uznawany za jeden z obrzędów przejścia.

    Współcześnie, ślub może mieć charakter:

    świecki – zwany również "ślubem cywilnym"; zawierany przed uprawnionym urzędnikiem.

    • W Wielkiej Brytanii występuje również inna forma ślubu cywilnego - ślub humanistyczny.
    • wyznaniowy – zazwyczaj zwany "ślubem kościelnym", mający moc prawną lub też pozbawiony takiego następstwa.
    • mieszany – ślub wyznaniowy, który wywiera skutki także w sferze prawa cywilnego, po spełnieniu odpowiednich zasad (np. ślub konkordatowy).

    Ślub może być przeprowadzony per procura, gdy uczestniczy w nim tylko jedna ze stron, zaś druga składa deklarację woli zawarcia małżeństwa za pośrednictwem swojego przedstawiciela.

    Przyszli małżonkowie oraz świadkowie składają podpisy na dokumentach ślubnych.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ślub 20.12.2017

  • Konsultant ślubny (doradca ślubny) - niezależny doradca wynajmowany przez parę młodą w celu zorganizowania i aranżacji ceremonii ślubnych oraz uroczystości weselnych.

    Taka osoba zna branżę ślubno-weselną i potrafi zaplanować oraz zorganizować skomplikowaną uroczystość. Może korzystać z usług podwykonawców.

    Para młoda może wskazać konsultantowi tylko kilka elementów do zorganizowania (organizacja częściowa) lub powierzyć zaaranżowanie całej uroczystości (organizacja pełna). Młodzi mają też prawo oczekiwać, by konsultant był obecny w dniu ślubu i wesela, by czuwał nad wszystkimi elementami, które składają się na organizację wesela.

    W 2007 r. powstało Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych, które zrzesza najbardziej profesjonalne firmy w branży. Jego zadaniem jest popularyzacja tego zawodu w Polsce, a także dbanie o jakość usług świadczonych na rzecz młodych par przez wedding plannerów. Stowarzyszenie podejmuje też szereg inicjatyw na rzecz branży ślubnej.

    Konsultant prowadzi zwykle własną działalność gospodarczą. Współpracuje z gronem podwykonawców, z takich obszarów, jak: catering, oprawa muzyczna, fotografia, dekoracje itp. Prowadzi i opiekuje się klientem podczas całego procesu organizacji. W trakcie współpracy poznaje szczegółowe oczekiwania klienta i stara się im sprostać.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konsultant_%C5%9Blubny 20.12.2017

  • Beforek - to potocznie spotkanie w gronie znajomych, poprzedzające główną imprezę towarzyską: https://sjp.pl/beforek 20.12.2017

  • Concierge - osoba do zadań specjalnych, osobisty asystent klienta na czas realizacji jakiś planów, wydarzeń, pobytu w określonymi miejscu, ale też wycieczek, czy też po prostu asystent do załatwiania spraw niemożliwych i realizowania marzeń.

    Źródło: Brella.pl, Concierge - Kim jest, jakie ma zadania, wszystko o zawodzie, 20.05.2018

icon

Dlaczego warto?

  • Nie potrzebujesz dużego kapitału na start
  • Masz dynamiczną pracę, w której dzieje się bardzo dużo
  • Nie ma szans, by popaść w rutynę
  • Twoja praca polega na dzieleniu się wiedzą, co zazwyczaj sprawia dużą przyjemność
  • Poznajesz wielu ludzi, pozyskujesz wiele nowych kontaktów, które mogą zaowocować
  • w przyszłości
  • Z czasem zyskujesz miano eksperta w swojej dziedzinie, wśród coraz większego grona osób
  • Widzisz natychmiast, że Twoja praca przynosi efekty w postaci świetnie bawiących się gości i zadowolonych narzeczonych
artcile

Czy to się opłaca?

Jakub miał na start ok. 30 000 zł. Jednak biznes polegający na organizacji przyjęć ślubnych przy odrobinie inwencji i samozaparcia możesz uruchomić bez przysłowiowego grosza przy duszy. Najwięcej zależy od Ciebie – Twoich predyspozycji, siły woli i przebicia, charyzmy oraz umiejętności zarażania innych swoimi pomysłami i pasją!

icon

Koszty początkowe

Zakładamy poziom zero + własne auto – czyli, że nie masz żadnego sprzętu, ale posiadasz samochód, którego koszty eksploatacji trzeba także uwzględnić w biznesplanie.

 

1. Zakup laptopa: 3 000 zł (1)

Taka kwota pozwoli Ci na zakup nowego komputera, o dobrych parametrach (którego bateria wystarczy na cały dzień pracy) oraz kolorowej drukarki. Możesz również w tej cenie zakupić flagowy tablet.

 

2. Serwis www oraz podstawowe materiały marketingowe: 3 000 zł (2)

Serwis internetowy, przy odrobinie wiedzy i czasu, możesz uruchomić samodzielnie, na bazie oprogramowania open-source (czyli bezpłatnie). Jeśli zdecydujesz się kupić gotowy motyw graficzny dla serwisu www i wynająć freelancera do uruchomienia witryny, kwota ok. 1 500 zł powinna wystarczyć. Trzeba będzie jeszcze zaprojektować i wydrukować efektowne materiały marketingowe (broszura, kupony promocyjne i lojalnościowe, itp.) dotyczące Twojej oferty. To pozostałe 1 500 zł.

 

3. Rezerwa na pierwsze miesiąca działania: 10 000 zł

To paradoksalnie najwyższa pozycja w kosztach początkowych. Musisz zapewnić sobie i założonej firmie utrzymanie w pierwszych miesiącach działania. Jakub znalazł pierwszych klientów już po niecałym miesiącu, ale lepiej posiadać poduszkę bezpieczeństwa umożliwiającą swobodne działanie.


Razem: 16 000 zł

--

(1) – opracowanie własne na podstawie cen w wiodących, internetowych sklepach z elektroniką

(2) – na podstawie cenników drukarni internetowych i konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych

icon

Koszty operacyjne

Sprowadzają się do kosztów transportu i bieżących materiałów marketingowych oraz kosztów promocyjnych.

 

1. Koszty paliwa i amortyzacji samochodu: 550 zł (1)

Założenia:

- będziesz odwiedzać 15 potencjalnych klientów w miesiącu, w obrębie 50 km,

- pozyskasz 2 imprezy w miesiącu (średniorocznie),

- na każdą imprezę wyjeździsz ok. 500 km,

- pokonasz autem ok. 1 700 km w skali miesiąca.

Jeśli Twoje auto będzie zasilane gazem LPG (co przy takich przebiegach jest mocno wskazane) lub będzie mieć oszczędny silnik diesla, na paliwo wydasz ok. 400 zł miesięcznie (10L gazu lub 5L diesla na 100 km). Do tego doliczmy 150 zł - tytułem kosztu ubezpieczenia i eksploatacji auta.

 

2. Abonament na telefon i Internet mobilny: 150 zł

Będziesz potrzebować nowoczesny smartfon z nielimitowaną liczbą połączeń oraz dużym pakietem danych, by móc swobodnie pracować w terenie. Taka kwota wystarczy na najlepszą ofertę u operatorów komórkowych.

 

3. Księgowość: 300 zł (2)

Przy odrobinie wolnego czasu, możesz prowadzić księgowością samodzielnie lub korzystać z komercyjnych programów działających w formie SaaS (oprogramowanie jako usługa). Masz wówczas niewielką opłatę miesięczną (ok. 30-50 zł). Jeśli nie chcesz interesować się „papierkami”, za obsługę małej działalności gospodarczej w biurze księgowym zapłacisz ok. 300 zł.

 

4. Koszty promocji: 3 000 zł (3)

To zdecydowanie największa pozycja w Twoim budżecie miesięcznym – i zarazem najbardziej elastyczna. Im więcej czasu poświęcisz na autopromocję w Internecie, tym mniej wydasz gotówki. Absolutnie musisz być obecny i aktywny we wszystkich portalach ślubnych, musisz aktywnie uczestniczyć we wszystkich social mediach. Do tego warto „łapać” klientów, którzy szukają Twoich usług w wyszukiwarce - to będzie najdroższe w całej promocji. Możesz przyjąć, że pozyskanie jednego użytkownika na Twojej stronie www w Internecie będzie kosztować ok. 1,50 zł. Jeżeli przeznaczysz na działania w wyszukiwarce 2 500 zł, możesz liczyć na ok. 1 600 potencjalnych klientów na swojej stronie www.


Razem: 4 000 zł

--

(1) – cena paliwa wg stanu na grudzień 2017, stacja Orlen w Warszawie

(2) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych.

(3) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych

icon

Przychody

To jak ułożysz cennik za swoje usługi zależy do Ciebie. Możesz przyjąć model prowizyjny (% od budżetu na organizację imprezy) lub stałą zryczałtowaną cenę za całą usługę lub godzinę pracy. Pamiętaj, że Twoja praca jest warta tyle, ile rynek jest w stanie za nią zapłacić!

 

1. Organizacja wesel i innych imprez: 15 000 zł

Przyjęliśmy wcześniej w części kosztowej, że średniorocznie będziesz organizować 2 imprezy w miesiącu. Jeśli każda z nich będzie mieć budżet 50 000 zł, a Twoje wynagrodzenie ustalisz na poziomie 15% wartości tego budżetu – da to przytoczoną kwotę.


Razem: 15 000 zł

artcile

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie?

  1. PKD podstawową podklasą dla takiej działalności będzie „93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna”.

    Warto ją uzupełnić o dodatkowe wpisy:
    - 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki
    - 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja
    - 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
    - 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
    - 46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju

  2. Źródła pozyskiwania klientów zastanów się, czy pary młode to jedyna grupa Twoich potencjalnych klientów. Jako świetny organizator, z dużą bazą kontaktów, możesz równie dobrze organizować imprezy integracyjne, wieczory przy mikrofonie, rocznice firmowe czy inne uroczystości i ceremonie.

  3. Służbowy samochód w takiej działalności będziesz potrzebować samochodu; być może już go masz. Jeśli nie, przemyśl formę zakupu. Jeżeli kupisz auto używane, musisz liczyć się z kosztami napraw. Jeśli będziesz dużo jeździć, niespodziewana awaria może oznaczać nie tylko koszty naprawy, ale i straty finansowe oraz wizerunkowe spowodowane niezrealizowanymi zleceniami. Nowy samochód kosztuje dużo, jednak być może leasing lub wynajem będzie dobrym rozwiązaniem?

  4. Materiały marketingowe twórz dużo treści edukacyjnych, propagujących dobre i nietuzinkowe praktyki organizacji imprez, wesel, ślubów. Daj się poznać światu jako niekonwencjonalny specjalista w tym zakresie, z głową pełną pomysłów!

  5. Metody dotarcia do potencjalnych klientów bądź tam, gdzie są Twoi klienci. A ci najczęściej szukają opinii, inspiracji i przykładów w Internecie. Każdego dnia dbaj o swój internetowy wizerunek. Możesz również wykupić usługę monitoringu sieci pod kątem interesujących Cię słów kluczowych (zapoznaj się z ofertą Brand24.com). Codziennie otrzymasz raport z dyskusji ślubnych w sieci.

  6. Sezon na śluby trwa od maja do października to najpopularniejsze miesiące. To wtedy nastąpi finalizacja Twoich zamówień, ale przygotowania będą planowane i zrealizowane znacznie wcześniej.

  7. Średni czas przygotowania do ślubu – około 200 dni. Wszystko zależy od rozmachu, pomysłowości i oczekiwań klientów. Realizacja niektórych atrakcji wymaga jednak czasu i cierpliwości, a często także czekania na wolny termin (np. miejsca w upatrzonej restauracji, czy wolnego terminu zespołu muzycznego itp.).

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę