Pomysł na biznes:

Jak zarabiać na organizacji ślubów i wesel i zostać konsultantką/tem ślubną/ym?

Budżet początkowy: ok. 0zł

Dochód: 0zł / miesięcznie

Branża:
  • Usługi organizacji uroczystości rodzinnych
  • Usługi
  • Rozrywka

artcile

Podejmij wyzwanie

I żyli długo i szczęśliwie

Kuba podczas pobytu w USA zauważył coś, co wydawało mu się – na bazie doświadczeń
z polskiego podwórka - obce i snobistyczne. Prawie każda para młoda wynajmowała specjalną osobę lub firmę do organizacji i obsługi ślubu oraz wesela. A skoro Polacy tak dynamicznie chłoną trendy i modę z zachodu, to pomysł Kuby musiał być strzałem w dziesiątkę 😊. Tak powstała Warszawska Fabryka Ślubów.

icon

Dla kogo?

  • Dla ekstrawertyków
  • Dla doskonałych organizatorów, lubiących planowanie, z zacięciem do realizowania ślubnych marzeń innych
  • Dla osób pełnych empatii, potrafiących szybko zrozumieć uczucia i potrzeby drugiej osoby
  • Absolwentów wydziałów zarządzania, ale też kierunków artystycznych
icon

Zanim zaczniesz

  • Popytaj znajomych, tych przed i po ślubie, czy byliby zainteresowani takimi usługami
  • Zorganizuj samodzielnie wesele przyjaciołom lub … sobie – to będzie bezcenne doświadczenie i test
  • Zbuduj jak najdłuższą listę możliwych weselnych atrakcji, sprawdź ich koszty i możliwości organizacyjne, logistyczne,
  • Przejrzyj oferty konkurencji – wyciągnij z nich wnioski i innowacyjne inspiracje!
  • Zapisz się na kurs konsultanta ślubnego – zdobądź uprawnienia
  • Zdobądź akredytację Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych
  • Opracuj własną listę atrakcyjnych miejsc (hoteli, pensjonatów, lokali), w których można organizować przyjęcia weselne
artcile

Liczy się pomysł

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Kuba od dawna marzył o własnej firmie i długo szukał pomysłu. Uważał, że jego idea musi być wyjątkowa; że powinien wymyślić coś, na co nikt jeszcze nie wpadł. Podczas pobytu w USA zmienił swoje przekonanie. Zobaczył, że na pozornie prostej rzeczy można zarabiać pieniądze. Wystarczy podejść innowacyjnie. Jak pomyślał – tak zrobił!

Poszukiwane cechy dobrej konsultantki/ dobrego konsultanta ślubnego:

  • Doskonała organizacja pracy. Średnio na organizację ślubu młoda para przeznacza około 200 godzin. Konsultant ślubny ma, na przykład, 6-12 kompleksowych ślubów w sezonie. Tylko dzięki dobrej organizacji jest w stanie zapewnić swoim klientom usługi na najwyższym poziomie. Wielu rzeczy można się nauczyć, ale osoby, które z natury są spóźnialskie, mają skłonność do niedotrzymywania terminów lub robienia wszystkiego na ostatnią chwilę będą miały ogromną trudność w odnalezieniu się na tym rynku.
  • Kreatywność – umysł pełen pomysłów jest niezbędny.
  • Umiejętność zarządzania budżetem i negocjacje. Ważne jest pilnowanie założonego budżetu, częste prowadzenie rozmów w imieniu klientów. Może się też przydać asertywność.
  • Empatia – zdolność słuchania i rozumienia oczekiwań klientów, ich rodzin, gości. To praca
  • z ludźmi.
  • Odporność na stres - opanowanie i zimna krew to w wielu sytuacjach podstawa. Umiejętność pracy z różnymi podwykonawcami, pod presją czasu, nieprzewidziane zdarzenia, wypadki –
  • to wszystko jest na głowie organizatorki/a ślubnego.
  • Dyspozycyjność – praca wieczorami i w weekendy oraz święta. W dniu ślubu – 24 godziny
  • na dobę, a często także pełna dyspozycyjność dzień przed i po ślubie.
  • Prawo jazdy i samochód – bardzo ułatwia organizację, ale można zorganizować sobie kierowcę.
  • Języki obce – komunikatywny angielski to podstawa. Można korzystać z usług tłumaczy, ale osobista rozmowa z klientem - obcokrajowcem bardzo pomaga w pracy.
  • Zainteresowania i hobby – dobrze, gdy temat ślubu, organizacja przyjęć, wymyślanie dekoracji itp. leży w kręgu zainteresowań. Często bycie konsultantką ślubną staje się stylem życia.
  • Kursy i szkolenia – podstawowa wiedza obejmuje: hotelarstwo, gastronomię, bezpośrednią obsługę klienta. Przyda się też certyfikat konsultanta i akredytacja Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych, które uwiarygodnią Twoją ofertę.

 

Młodzi muszą się zakochać.

Resztę zrobi organizator.

Gdy Kuba startował, w Polsce istniały już firmy zajmujące się organizacją ślubów i wesel. Kuba nie był sam na rynku, nie był też pierwszy. Poświęcił jednak wiele czasu na to, by jego oferta różniła się od konkurencji. Zebrał kilkaset pomysłów na wzbogacenie doznań gości weselnych różnymi atrakcjami, przestudiował setki menu różnych restauracji, spędził wiele godzin na wymyślaniu atrakcji, których jeszcze nikt na polskich weselach nie widział.

Zależało mu na tym, aby każde zorganizowane przez niego przyjęcie zapadło w pamięć zarówno gościom, a przede wszystkim nowożeńcom. To oni byli jego klientami. Kuba doskonale zdawał sobie sprawę, że to właśnie oni będą chodzącym nośnikiem reklamowym jego firmy. Wiedział, że żadne nakłady na reklamę nie zastąpią w tej branży rekomendacji zadowolonych klientów.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Szeroka oferta to podstawa

Kuba to prawdziwy wulkan pomysłów. Chcesz zorganizować staropolskie wesele w góralskim klimacie lub na bieszczadzkich stokach ze śliwowicą? Nie ma problemu. Wolisz nowoczesne klimaty, z basenem na wolnym powietrzu, z pływającymi drinkami, a woda spada w przepaść elewacji wieżowca? Żaden problem. Masz na wesele 20 czy 200 tysięcy? Nie ma znaczenia.

Elastyczność podejścia Jakuba może budzić podziw. Jest on w stanie zorganizować każdy rodzaj wesela, z niemalże każdym budżetem. Jego głównym celem jest zadowolenie młodej pary oraz weselnych gości.

icon

Warto wiedzieć

Ślub to: „zawarcie związku małżeńskiego przed urzędnikiem stanu cywilnego lub duchownym.

- ślub cywilny - ślub zawarty przed urzędnikiem stanu cywilnego,

- ślub konkordatowy «ślub zawierany na mocy konkordatu, jednocześnie cywilny i kościeln.

Źródło: Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/szukaj/%C5%9Blub.html, 20.05.2018

W języku potocznym powszechnie używa się błędnego sformułowania, że ślub udzielany jest przez urzędnika lub duchownego. Jednak na gruncie prawa cywilnego, a także kanonicznego oraz zgodnie z semantyką słowa ''ślub", to osoby wstępujące w związek małżeński same udzielają sobie ślubu poprzez wzajemne złożenie deklaracji o charakterze:

  • oświadczenia ("uroczyście oświadczam, że wstępuję w związek małżeński" - art. 7 § 3 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
  • lub ślubowania (ja (...) ślubuję ci... - rota przysięgi małżeńskiej, stosowanej w kościele katolickim).

Natomiast urzędnik lub duchowny jest uprzywilejowanym świadkiem. Jego obecność umożliwia wystąpienie skutków prawnych deklaracji o wstąpieniu w związek małżeński. Zgodnie z art. 7 § 4 (...) kierownik urzędu stanu cywilnego ogłasza, że wskutek zgodnych oświadczeń obu stron małżeństwo zostało zawarte. Z kolei Kodeks prawa kanonicznego (m.in. rozdział V: kanony 1108-1112, 1114, 1116, 1121) w stosunku do duchownego lub innej osoby przyjmującej oświadczenie o wstąpieniu w związek małżeński mówi o jego asystowaniu podczas zawierania małżeństwa.

Jakub, zanim uruchomił promocję swojej firmy, zbudował obszerną bazę dostępnych atrakcji oraz jedzenia, jakie może pojawić się na weselu. Serwuje swoim klientom wszystko to, czego oczekują lub – czego nawet nie wiedzą, że mogą oczekiwać – np. paellę, mule w sosie śródziemnomorskim, gęsi pieczone w całości czy carpaccio z macek ośmiornicy.

Doskonałym pomysłem są również organizowane przez Jakuba tzw. beforki. Termin ten pochodzi
z angielskiego słowa „before”, czyli „przed”. Oznacza imprezę zapoznawczą, która odbywa się
na kilka dni przed planowaną uroczystością i daje możliwość poznania się wszystkim gościom weselnym. To świetne rozwiązanie szczególnie dla większych imprez, gdzie struktura gości jest znacznie szersza niż najbliższa rodzina młodych i wąski krąg ich znajomych. Znacząco jednak podnosi całościowy koszt uroczystości - to połowa kwoty na główne wesele.

icon

Warto wiedzieć

Do niedawna największe problemy Jakuba nie dotyczyły spełniania wyszukanych
i ekstrawaganckich pomysłów swoich klientów. Związane były z urzędnikami. Na ślub cywilny para młoda zawsze musiała stawić się w urzędzie stanu cywilnego i nie było znaczenia, że cała impreza  była zaplanowana np. w Las Vegas lub na Wyspach Dziewiczych. Teraz to się zmieniło – miejsce ślubu, poza lokalem USC, wskazują narzeczeni w podaniu do kierownika urzędu. 

W zakresie oprawy muzycznej także pojawiły się nowe możliwości. Tradycyjny zespół? Owszem, jeśli klient tego oczekuje. Jest też możliwy koncert kubańskiej kapeli połączony z występem tancerek o egzotycznej stylizacji, czy na przykład 50-osobowy chór gregoriański.

artcile

Bez tego ani rusz

Jak rozpocząć taki biznes? Skąd wziąć pieniądze?

Kuba nie potrzebował dużego kapitału na start. Niezaprzeczalną zaletą tego biznesu jest fakt,
że decydującym czynnikiem sukcesu są osobowość i predyspozycje właściciela. Kwotę 10 000 zł, młody przedsiębiorca, otrzymał z urzędu pracy, w ramach dotacji na otwarcie pierwszej działalności gospodarczej. Wziął również kredyt bankowy w wysokości 20 000zł – to wszystko. Tyle wystarczyło na start, do pozyskiwania pierwszych klientów.

Kwota potrzebna na rozruch takiej firmy może być praktycznie zerowa. Zapewne masz już komputer i telefon komórkowy, a to przy odrobinie samozaparcia i silnej woli wystarczy. Na pewno przydatny będzie jeszcze samochód. Jeśli zamierzasz organizować śluby i wesela w większym mieście, bez problemu poradzisz sobie wykorzystując komunikację miejską.

Gdy zajdzie konieczność podróży autem – zawsze możesz wziąć samochód z wypożyczalni lub skorzystać z tzw. car-sharingu.

icon

Wiedza to potęga

Musisz pamiętać, że jako organizator przyjęcia weselnego występujesz przed swoimi klientami z pozycji profesjonalisty - osoby wiedzącej wszystko na temat wesel i potrafiącej poruszać się w tym obszarze bardzo swobodnie. A Twój wizerunek i wynikające z niego rekomendacje są i pozostaną na zawsze najcenniejszym kapitałem Twojej firmy. To nie jest to żaden banał ani slogan.

Najczęstsze nieporozumienia i rozczarowania w czasie ślubów i wesel dotyczą scenerii, sali weselnej oraz jedzenia. Dlatego korzystaj wyłącznie z dostawców/partnerów, których znasz lub bazuj na wiarygodnych rekomendacjach. Taki detal, jak dumnie brzmiący „staropolski stół” z 3 kiełbaskami i wczorajszym chlebem zostanie w pamięci gości znacznie dłużej, niż fantastyczny pokaz fajerwerków czy 8-piętrowy tort
na oczepinach.

Poniżej znajdziesz listę niewygodnych, ale bardzo przydatnych pytań do właściciela sali weselnej (lub innego obiektu, w którym planujesz zorganizować imprezę). Wykorzystaj je w formie ankiety, kierowanej do każdego lokalu, który będziesz chciał wprowadzić do swojej bazy:

  • Cena. Dowiedz się, ile i za co dokładnie masz płacić. Często ukryte koszty (pokrowce na krzesła, kwiaty na stole, świeczniki itp.) potrafią znacznie zwiększyć koszt całkowity.
  • Stolik dla kamerzysty, fotografa i innych członków obsługi - czy jest oddzielny? Jaka jest stawka
  • za tzw. „talerzyk”?
  • Dzieci na weselu – ile trzeb płacić? Czy obiekt zapewnia w standardzie atrakcje dla nich? Jakie?
  • Czy jest minimalna liczba gości, za którą trzeba zapłacić?
  • Ilu gości może pomieścić obiekt? Ile osób może się bawić jednocześnie?
  • Kiedy należy podać ostateczną liczbę gości? Jak rozliczane są niewykorzystane „talerzyki”? -
  • w przypadku rezygnacji z przybycia gości po ustalonym terminie. Czy można to negocjować?
  • Co z baza hotelową? Jak wygląda struktura i standard pokoi?
  • Menu. Do kiedy należy je ostatecznie ustalić? Czy można mieć własną ekipę w kuchni? Jakie rodzaje dań są możliwe do przygotowania? Koniecznie spróbuj serwowane jedzenie!!!
  • Zaliczka – w jakiej wysokości, do kiedy płatna?
  • Do której godziny sala jest standardowo zarezerwowana i co w sytuacji, gdy impreza się przedłuży?
  • Czy przez całe wesele jest w obiekcie (ew. do dyspozycji pod telefonem) osoba decyzyjna?
  • Napoje. Ile, jakie i jak są serwowane?
  • Ciasta, tort - czy są wliczone w cenę?
  • Wiejski/polski/przaśny stół – czy jest możliwy? Co zawiera? Jak wygląda? Ile kosztuje?
  • Czy jest możliwość przyniesienia własnych produktów? (Niektórzy mają głowy i piwnice pełne wędliniarsko-alkoholowych pomysłów).
  • Alkohol - czy można przynieść swój, czy trzeba kupić na miejscu? Co jest w ofercie? Kto dysponuje alkoholem i gdzie jest przechowywany? Do kiedy, ewentualnie, trzeba go dostarczyć?
  • Powitanie gości i pary młodej – jak wygląda standardowe postępowanie/ceremonia?
  • "Szampan" – czy jest w cenie? Jaki gatunek?
  • Atrakcje weselne – przygotuj swoją listę do odhaczenia. Co jest możliwe? Na jakie efekty obiekt nie wyrazi zgody? Co obsługa obiektu jest w stanie zorganizować samodzielnie itp.?
  • Czy do dyspozycji gości jest bezpieczna szatnia? Czy jest miejsce do przechowywania prezentów weselnych? Czy jest sejf do dyspozycji pary młodej?
  • Czy w trakcie wesela jest na miejscu serwis sprzątający? (jeśli obsługa kelnerska tego nie zapewnia).
  • Ilu kelnerów będzie obsługiwać planowaną liczbę gości?
  • Czy obiekt wyposażony jest w monitoring? Czy jest we wszystkich pomieszczeniach? Czy jest agregat prądotwórczy?
artcile

A to ciekawe…

Ślub na każdą kieszeń

Średni koszt organizacji ślubu w Polsce to kwota z przedziału 30 000 – 40 000 zł

(źródło: http://www.sweetwedding.pl/sredni-koszt-slubu-i-wesela/, 20.05.2018).

Dotychczasowi rekordziści wydali na wesele u Jakuba ponad 85 000 zł. Kwoty tej i tak nie można porównywać do zachodnich standardów. Tam dominują coraz bardziej awangardowe pomysły
i stylizacje. Pierwsi klienci Jakuba wydali na swoje wesele prawie 50 000 zł.

Im bardziej zamożny klient, im więcej wyda na organizację wesela. Większe będzie też Twoje wynagrodzenie – ale nie jest to proste przełożenie procentowe. Za większym budżetem weselnym idzie więcej Twojej pracy - przede wszystkim twórczej, kreatywnej. Osoba, która chce przeznaczyć 100 000 zł na wesele ma zdecydowanie większe oczekiwania i ambicje od pary młodej z budżetem 20 000 zł.

Zamożni klienci to duży potencjał. Jest wysoce prawdopodobne, że mają oni równie zamożnych znajomych, którzy będą bawić się na organizowanym przez Ciebie weselu. I jest duże możliwe, że niektórzy z nich są przed ślubem – więc każde wesele to tak naprawdę Twoja tablica reklamowa. Wyobraź sobie, że masz przed sobą ok. 100 osób, które musisz przekonać działaniem, a nie słowami, do swojej oferty. Lepszej okazji nie będzie!!! I nie musisz wydawać setek (jeśli nie tysięcy) złotych na reklamę w Internecie, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Tutaj masz ich na przysłowiowej tacy.

icon

Warto wiedzieć

Zapytaj narzeczonych, czy możesz w dyskretny, ale w widoczny sposób wyeksponować na sali,
np. wizytówki, logotyp na serwetkach, czy zaproszeniach, albo nawet swój rollup, informujący, że jesteś organizatorem tego przyjęcia. Zrób to pod koniec prac organizacyjnych, przed samą imprezą – gdy dasz się już poznać parze młodej i nawiążesz z nimi pozytywną relację.

Poproś również o możliwość uczestniczenia w uroczystości, na której powinieneś pełnić rolę concierge państwa młodych, by zadbać o tak prozaiczne rzeczy, jak czas roznoszenia obiadów przez kelnerów czy czystość toalet!

Zapytaj także o to, czy otrzymasz zdjęcia z imprezy i czy możesz wykorzystać kilka z nich
(wybranych przez parę młodą) do własnych promocyjnych celów. Będą nieocenione w promocji Twojej firmy np. w mediach społecznościowych.

Szukaj rozgłosu i znanych twarzy

Staraj się dotrzeć do znanych osób – na początek choćby z lokalnego środowiska, rozpoznawalnych
w Twoich społecznościach. Na celebrytów przyjdzie czas. Znani i wielcy lubią współpracować
z wielkimi i znanymi, a na taki status trzeba sobie zapracować.

Możesz to zrobić tylko pracą, podnosząc sobie poprzeczkę coraz wyżej, z każdą organizowaną imprezą. Nie ograniczaj się tylko do wesel. Jakub oferuje także organizację wieczorów kawalerskich i panieńskich, imprez integracyjnych dla firm oraz innych ceremonii. Wykorzystuje swój potencjał, jakim jest wyjątkowo rozbudowana baza kontaktów, atrakcji oraz obiektów, w których mogą odbyć się najrozmaitsze imprezy.

Do budowy swojego wizerunku koniecznie wykorzystuj nowoczesne social media. Facebook jest oczywistością, ale nie lekceważ znaczenia Instagrama, Snapchata, Twittera czy ślubnych forów dyskusyjnych. Korzystaj z nich nie tylko prowadząc własne profile, ale także aktywnie komentuj
i uczestnicz w dyskusjach oraz forach.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę