Pomysł na biznes:

Oświetlenie dla nurków - jak wypłynąć na szerokie wody w wyspecjalizowanym biznesie

Branża:
  • handel
  • produkcja i sprzedaż sprzętu rekreacyjnego
  • usługi dla biznesu
  • Sport

artcile

Podejmij wyzwanie

Zanurkuj w świecie biznesu

Jeśli robisz to, co lubisz - nie przepracujesz ani sekundy. Doskonałym przykładem jest Ammonite System. To jeden z najbardziej cenionych producentów oświetlenia podwodnego dla nurków.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób ze zdolnościami technicznymi
  • Dla absolwentów kierunków technicznych, inżynierów
  • Dla pasjonatów nurkowania
  • Dla osób ceniących budowanie relacji biznesowych z podwykonawcami
  • Dla osób zainteresowanych technologiami Internetowymi, sprzedażą przez internet
icon

Zanim zaczniesz

  • Przemyśl swój produkt – jego zastosowanie, jeśli jesteś miłośnikiem konkretnego sportu z pewnością znasz potrzeby osób, które go uprawiają, to może być podpowiedź, w którym kierunku zmierzać przy produkcji produktu
  • Sprawdź, czym Twój produkt może się wyróżnić
  • Poznaj faktyczne potrzeby klienta końcowego, zostań „swoim klientem”
  • Zapoznaj się z działaniem i ofertą konkurencji
  • Poznaj możliwe kanały sprzedaży
  • Zweryfikuj możliwości wykorzystywania najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych
  • Stwórz prototyp i sprawdź ich jakość w praktyce
artcile

Liczy się pomysł

Nauka pływania, czyli początek biznesu

Wszystko zaczęło się od kursu nurkowania. Tam poznali się Piotr i Aleksander. Zostali przyjaciółmi. Razem poświęcili się wspólnej pasji. Nurkowanie stało się miłością życia, której owocem jest Ammonite System. Firma powstała w 2006 roku i zajmuje się projektowaniem oraz pro­dukcją sprzętu do nurkowania, a ściś­lej – oświetlenia. Na początku podpatrywali innych i szukali nowych rozwiązań, ko­rzystając ze wsparcia inżynierów z Wrocławia i Warszawy. Zaprzyjaź­nione sklepy pomagały im w sprzedaży towarów.

10 lat później, mogli powiedzieć, że wypłynęli na szerokie wody. Dziś ich sieć dystrybutorów i dealerów to łącznie aż 19 państw z całego świata – od Polski i Ukrainy, przez Włochy i Hiszpanię, po Filipiny i egzotyczne Palau.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z potrzeby

Aleksander, jako doświadczony nurek i instruktor nurkowania, chciał sam korzystać z profesjonalnego oświetlenia podczas podwodnych wypraw. Wziął więc sprawy w swoje ręce i skonstruował pierwszą latarkę – nigdy nie została sprzedana. Leży w pamiątkowej gablocie, w głównej siedzibie firmy i wywołuje uśmiech na twarzy jej twórców. Patrząc na dzisiejsze standardy, pierwszy produkt firmy Ammonite System był po prostu siermiężny.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Wyspecjalizowany produkt, wąska grupa odbiorców

Nikt nie powiedział, że udany biznes to taki, który ma produkt znany szerokiej publiczności, a potencjalnymi klientami jest 50% społeczeństwa. Często osiągnięcie specjalizacji się w jednej branży, a nawet w jednym produkcie, który trafia do bardzo wąskiego grona odbiorców może przynieść odpowiednie zyski. Potwierdzeniem tego jest na przykład oświetlenie dla nurków firmy Ammonite System, a także ACR System, producent technologii stabilizacji obrazu dla filmowców.

icon

Wiedza to potęga

Wąska grupa o szczególnych potrzebach.
Co to oznacza dla Twojej firmy?

Produkty niszowe, skierowane do wąskiego grona odbiory, to może być strzał w dziesiątkę. Warto jednak pamiętać o następujących kwestiach:

Poczta pantoflowa – małe, niszowe grupy często wymieniają się doświadczeniami i opiniami na temat produktów czy usług. Wykorzystują do tego zarówno możliwości Internetu – fora, Facebook, inne media społecznościowe jak również rozmowy w cztery oczy podczas zjazdów, szkoleń czy przyjacielskich spotkań.

Postaw na jakość – odbiorcy wiedzą, czego potrzebują i znają jakość oferowaną na rynku. Ze względu na ograniczony asortyment, chętnie testują nowości. Jest niemal pewne, że opowiedzą o tym innym. Ci z kolei przekażą dalej tę informację. Tylko od Ciebie zależy, jak będą mówić o Twoich produktach czy usługach.

Obsługa musi być priorytetem – wiele firm pamięta o jakości produktu, jednak często zapominają o jakości obsługi. A to bezcenna wartość, która może przekonać klientów. Świetnym przykładem są operatorzy telefonii komórkowej. Każdy z nich oferuje bezpłatne minuty, sms-y i nieograniczony Internet, więc pozyskać klienta można właśnie wysoką jakością obsługi.

Szukaj nowych rozwiązań w starych produktach – nie trzeba wynajdywać koła od nowa, czasem wystarczy dodać lepszy bieżnik, żeby wyróżnić się na rynku.

Źródło: Polskie latarki dla nurków zdobywają świat, Wyborcza.biz http://wyborcza.pl/akcje_specjalne/1,155411,19626163,polskie-latarki-dla-nurkow-zdobywaja-swiat.html [dostęp: 2.08.2018 r.].

Dziewiczy rejs – pierwsze próby sprzedaży

Początki nigdy nie są łatwe. Tak samo było z Ammonite System. Aleksander i Piotr kupili bilety lotnicze, spakowali walizkę latarek i ruszyli na targi sportów wodnych BOOT w Düsseldorfie. Odważnym krokiem przemierzali kolejne alejki wypełnione bogatymi stoiskami, prezentując swoją ofertę. Sukcesu na targach nie było. Zyskali jednak bezcenną wiedzę i doświadczenie w sprzedaży, które zaprocentowało w przyszłości.

artcile

Bez tego ani rusz

Wody międzynarodowe

Holandia. To pierwszy kierunek eksportu. Latarkami produkcji Ammonite Sys­tem zainteresowała się firma Dive Equipment, która postanowiła wprowadzić je do swojej oferty. Dalej Piotr i Aleksander postanowili popłynąć z prądem. Polskie oświetlenie dla nurków pojawiło się na takich rynkach, jak: Niemcy, Belgia, Włochy, Rosja, Austria, Hiszpania, Ukraina, Szwecja czy Dania. Ammonite Sys­tem ma również swoich przedstawicieli w odległych zakątkach świata - w Meksyku, Korei Południowej czy Palau. Obecnie trwają rozmowy z odbiorcami w Norwegii.

Każdy kraj rządzi się innymi pra­wami. Jednak najtrudniej wejść na rynek niemiecki. Jest bardzo her­metyczny i praktycznie zamknięty dla zagranicznych dostawców.

Na przykład - w Niemczech do odbioru odpadów elektronicznych należy zatrudnić niemiecką firmę. Nie ma innego wyjścia. Co więcej, Niemcy pracują nad ustawą zmuszającą zagraniczne firmy do korzystania z usług oficjalnego niemieckiego przedstawiciela prawnego. Inne jest podejście brytyjskie. Anglia to przyjazny kraj, którego mieszkańcy chętnie sięgają po produkty Ammonite Sys­tem.

icon

Warto wiedzieć

Niskie zapotrzebowanie na lokalnym rynku? Pomyśl o eksporcie.

Produkt, którego odbiorcami jest wąska grupa konsumentów wymaga innego podejścia niż produkt przeznaczony dla mas. Dlaczego? Po pierwsze - na rodzimym rynku może „zabraknąć” nabywców lub cena produktu może stanowić dla nich barierę nie do przeskoczenia.

Ekspansja zagraniczna pozwala uniknąć tej pułapki. Rynki zachodnie oferują wielokrotnie więcej konsumentów, którzy dla realizacji swojej pasji czy rozwoju kariery są w stanie wydać więcej.

Potwierdza to nie tylko przykład Ammonite Sys­tem, ale również wielu innych wysoko wyspecjalizowanych firm, które swoje główne zyski czerpią z eksportu (na przykład polska branża jachtowa).

Źródło: Gazeta Wyborcza, Polskie latarki zdobywają świat, 2018.08.02

artcile

A to ciekawe…

Jak zbudowany jest produkt Ammonite System

Firma Piotra i Aleksandra na swojej stronie internetowej oferuje sprzęt nurkowy „dla tych, którzy rozwijają swoją pasję i przekraczają kolejne granice”.

Latarki Ammonite System to coś więcej niż obudowy z Jelcza i diody z USA. O sukcesie polskich latarek dla nurków zdecydowało połączenie wysokiej jakości produktu z doskonałą obsługą klienta i serwisem. Ammonite System stara się dostarczyć zamówiony sprzęt maksymalnie w ciągu dwóch tygodni (w innych firmach czeka się nawet ponad miesiąc). Co więcej, polski producent daje aż trzyletnią gwarancję, czyli rok więcej niż konkurencja. To buduje świadomość niezawodności oferowanego sprzętu.
 

Na wydłużenie okresu gwarancji pozwala faktyczna jakość urządzeń. W dużej mierze decydują o tym polscy dostawcy poszczególnych części. Jest wsparcie krajowych inżynierów; obudowy produkowane są w Jelczu. Szybki (tzw. twarde anodyzowanie) są wykonywane przez polski zakład hartujący - warszawski Anodal. Firma korzysta również z półproduktów japońskich, niemieckich i amerykańskich.

Ammonite System zatrudnia cztery osoby, ale korzysta z około stu poddostawców i ściśle współpracuje z kilkunastoma podmiotami. Wszystko to zaowocowało między innymi czterema świetnymi latarkami kablowymi, z zewnętrznym akumulatorem. Jest wśród nich, świecąca do dziewięciu godzin, Led Radical z najlepszym akumulatorem na rynku. Dzięki tym produktom Ammonite System zaspokaja potrzeby 90% nurków.

 

Promocja, reklama, sprzedaż. Jak?

Do skutecznej promocji produktu nie potrzebujesz milionowych budżetów. Wystarczy przemyślana i konsekwentna strategia. Ammonite System, do reklamowania i sprzedaży swoich produktów, wykorzystuje następujące kanały:

  1. social media
  2. mailing
  3. kontakt bezpośredni.
  4. blog
  5. współpraca z ambasadorami – pasjonatami nurkowania, osobami znanymi i rozpoznawalnymi w branży

Kluczowe jest też umożliwienie pierwszego kontaktu z towarem. Ammonite System zna wysoką wartość swojego produktu. Piotr i Aleksander dobrze wiedzą, że jeśli pasjonat nurkowania dostanie go w swoje ręce, efekt „WOW” jest niemal pewny.

Przykład: jeden ze Szwedzkich odbiorców zamówił zestaw oświetleniowy. Po miesiącu prób zdecydował się dystrybucję latarek na własnym rynku.

icon

Warto wiedzieć

Nowy produkt jest nieznany potencjalnemu odbiorcy. To wiąże się z dużymi obawami zakupowymi. Pojawia się dylemat: Czy spróbować czegoś nowego i trzymać kciuki, żeby nie wyrzucić pieniędzy w błoto, czy kupić to, co już znam? – nie jest super, ale działa. Twoim zadaniem jest rozwiązać ten dylemat.

PAMIĘTAJ

Jeśli jesteś pewny jakości swojego produktu czy usługi, pozwól innym przetestować. Chwilowa strata może przynieść długotrwały zysk.

Ambasadorowie są na wagę złota

Kto lepiej pokaże możliwości specjalistycznego oświetlenia podwodnego niż postacie liczące się w podwodnym świecie?

Ze sprzętem Ammonite System nurkuje słynna Sabine Kerkau, która zwiedza i fotografuje zatopione wraki (m.in. U-Bo- ota U-455 czy samolot Focke Wulf 58 zatopiony w jeziorze Bourget we Francji), techniczny nurek jaskiniowy Leigh Cunningham mający na koncie pięć nurkowań poniżej 200 m czy Garry Dallas (dyrektor centrum szkoleniowego RAID UK & Malta specjalizujący się w nurkowaniu jaskiniowym).

icon

Znani promują nieznane

Bez względu na branżę, warto wykorzystać znane osoby – zarówno w szerokiej, jak i wąskiej grupie odbiorców. Pamiętaj, żeby wybierać osoby, które są bliskie Twojej grupie docelowej. Jeśli chcesz stworzyć konkurencję Ammonite System, wybierz nurków. Jeśli chcesz otworzyć catering dietetyczny - wybierz sportowca lub osobę znaną ze zdrowego odżywiania, z walki z nadwagą. Ambasador marki – to osoba, która w pozytywnym tonie wypowiada się o danej marce. Oficjalny ambasador często podpisuje konkretną umowę z firmą i jego wizerunek często staje się obliczem firmy. Tym samym może w większym stopniu wpływać na decyzje zakupowe klientów. Korzyści dla firmy z posiadania ambasadora marki:

- wzbudzanie zaufania do produktu,

- wpływanie na decyzje zakupowe

- wsparcie w czasie kryzysu wizerunkowego,

- informowanie o nowościach, zmianach w produktach.

Nie prześpij swojej szansy

Cena oświetlenia polskiego producenta jest konkurencyjna – chociaż dla krajowego użytkownika nie jest najniższa. Najtańsza latarka kompaktowa kosztuje 339 zł (Led One), a najtańszy zestaw - 2,6 tys. zł (Led Prime i akumulator ACCU 7 Ah Li- thium). Najdroższy zestaw to Led Ra- dical +/ACCU 24 Ah Lithium – kosztuje 4,5 tys. zł.

Efekt? Ponad milion złotych rocznego obrotu i nieustająco rosnąca sprzedaż. W ostatnim roku - około 130 akumulatorów serii ACCU THERMO, około 250 zestawów oświetleniowych i około 500 latarek kompaktowych.

Ammonite System cały czas stawia na rozwój. Spoczywanie na laurach nie leży w naturze firmy. Polski producent planuje poszerzyć asortyment latarek kompaktowych oraz przygotowuje się do wprowadzenia do oferty oświetlenia, niezbędnego przy wideofilmowaniu pod wodą.

icon

Warto wiedzieć

Trzymaj rękę na pulsie

Technologia rozwija się każdego dnia. Tworząc specjalistyczne produkty dla wąskiej grupy odbiorców, należy na bieżąco dostosowywać je do najnowszych rozwiązań i korzystać z najnowszej technologii elektronicznej. Nie daj się wyprzedzić konkurencji. Dowiedz się, jaka była historia takich firm jak Kodak czy Nokia, które przegapiły technologiczne trendy.

artcile

Zbuduj własną markę

Rozwijaj się!

  1. Poszukaj nowych kwalifikacji, które pomogą rozwinąć Twój biznes. Na rynku dostępnych jest wiele kursów nurkowania, także zawodowego i freedivingu. Możesz też zapisać się na kurs sprzedaży czy zarządzania. Wartościowe warsztaty znajdziesz już w cenie 1 500 zł.

    W Polsce działają liczne stowarzyszenia branżowe, np.:

    - Stowarzyszenie Nurków Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej w Gdyni

    - Profesjonalne Stowarzyszenie Instruktorów Nurkowania

    - Centrum Turystyki Podwodnej „Nautica” w Krakowie

    - NAUI Narodowe Towarzyszenie Instruktorów Nurkowania, Kraków

    - KRAB Akademicki Klub Podwodny AGH

  2. Szukaj nowych podwykonawców, którzy zaoferują Ci swój produkt czy usługę na lepszych warunkach niż aktualni kontrahenci. Pamiętaj – musisz ufać swoim partnerom w biznesie.

  3. Uczestnicz w branżowych targach i spotkaniach – znajdziesz tam nowinki zarówno branżowe, jak i techniczne, dotyczące Twojej działalności. Poznasz narzędzia i ludzi, którzy mogą okazać się bardzo pomocni w dalszym rozwoju biznesu.

    W Polsce są to m.in.

    - Targi Wiatr i Woda c

    - Targi Żeglarstwa i Sportów Wodnych Boatshow.

    - Konferencja nurkowa BalticTech

    - Targi Nurkowe „Podwodna Przygoda”, Warszawa

    - Targi Nurkowe Dive Show Poland

     

    W Polsce działają też liczne stowarzyszenia i organizacje branżowe – np. Górnośląskie Centrum Nurkowe Sea-Fish.

  4. Obserwuj konkurencję – zarówno krajową, jak i zagraniczną. Stwórz listę firm, zapisz się na newsletter i zrób jednorazowe zakupy. Poznasz nie tylko produkt, ale również sposób obsługi i działania posprzedażowe.

  5. Możesz założyć blog/vlog w języku angielskim, który podpięty będzie pod Twoją stronę WWW. To idealne miejsce do opowiadania o swoim produkcie. Możesz wykorzystać materiały filmowe, ponieważ internauci wybierają je częściej niż tradycyjne artykuły. Warto o tym pamiętać ze względu na pozycjonowanie. Google umieszcza WWW wysoko w wynikach wyszukiwania, jeśli treść jest wartościowa i aktualizowana.

  6. Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj. Przede wszystkim zamów prenumeratę branżowych czasopism.

    Przykłady czasopism, także internetowych:

    - Divers24,

    - Wielki Błękit,

    - NURAS Magazyn Nurkowanie On-line,

    - BlueLife Magazyn,

    - Podwodny Świat,

    - Nowy Magazyn Nurkowanie i wiele innych.

    Pamiętaj też o lekturze prasy i książek związanych ze sprzedażą, zarządzaniem biznesem czy reklamą.

artcile

Słowniczek pojęć

Sprawdź i zacznij działać

  • Organizacje nurkowe -

    • PADI (Professional Association of Diving Instructors) – największa na świecie organizacja szkoląca płetwonurków na wszystkich poziomach zaawansowania - rekreacyjnego i zawodowego. Standardy nurkowe wyznaczone przez PADI są przyjmowane przez pozostałe znaczące organizacje na świecie.
    • CMAS (Confederation Mondiale desActivites Subaquatiques) – federacja zrzeszająca organizacje nurkowe z całego świata; założona w 1958 roku. W Polsce, organizacjami afiliowanymi przez CMAS są: KDP PTTK – Komisja Działalności Podwodnej, Polski Związek Płetwonurkowania, Komisja Płetwonurkowania LOK.
    • TDI Technical Diving International – największa na świecie organizacja szkoląca nurków technicznych
    • SDI Scuba Diving International – siostrzana organizacja do TDI, szkoląca nurków rekreacyjnych
    • NAUI National Association of Underwater Instructors
    • SSI Scuba Schools International
    • BSAC
    • PSAI Professional Scuba Association International
    • CEDIP – European Committee of Professional Diving Instructors (Comité Européen Des Instructeurs de Plongée professionnels) – organizacja dla profesjonalnych instruktorów nurkowania, reprezentowana przez 16 europejskich organizacji nurkowych. W Polsce CEDIP jest reprezentowany przez Szkołę Profesjonalnych Instruktorów Nurkowania SPIN.
    • IANTD – najstarsza federacja prowadząca szkolenia techniczne, utworzona na początku lat 80. w USA przez Dicka Rutkowskiego. Od początku promowała korzystanie z mieszanek oddechowych (nitrox, trimix) zamiast sprężonego powietrza. Z tego powodu, przez wiele lat była wyklęta przez inne federacje i popularna stała się w połowie lat 90. Obecnie IANTD jest najpopularniejszą i największą federacją techniczną, choć oferuje także kursy nurkowania rekreacyjnego. W USA programy nurkowania jaskiniowego są kompatybilne z programami federacji czysto jaskiniowych, jak NSS-CDS czy NACD. IANTD jest bardzo popularna w USA, Europie, Azji. Filozofią IANTD jest "IANTD believes it is better to be safe, cautious and demanding in training than to have one accident".
    • IDA
    • UDI
    • GUE – Global Underwater Explorers GUE należy do najmłodszych federacji, ale bardzo prężnie się rozwija. Związana jest z osobą Jarroda Jablonskiego. GUE oferuje bardzo spójny program oparty o filozofię DIR (Doing it Right), wywodzącą się z systemu Hogarthian. Nurkowie GUE są znani z wielu spektakularnych wypraw nurkowych (Britannic, projekt Wakula).
  • Sprzęt do nurkowania -

    Nurkowanie (szczególnie niekomercyjne) wymaga używania:

    – sprzętu podstawowego - tzw. ABC nurkowe (maska, fajka, płetwy),

    – sprzętu powietrznego:

    - butli (jednej lub więcej) ze sprężonym powietrzem (najczęściej) lub innym gazem,

    - automatu oddechowego, który redukuje ciśnienie z butli do ciśnienia otoczenia, umożliwiając swobodne oddychanie (obecne standardy bezpieczeństwa wymagają posiadania dwóch),

    - kamizelki ratowniczo-wyrównawczej (KRW).

    – sprzętu pomocniczego:

    - kompensatora pływalności (ang. BCD) (tzw. z ang. jacket) lub skrzydła (odmiana kompensatora pływalności) do regulacji/kontroli pływalności,

    - skafandra nurkowego mokrego lub suchego w zależności od warunków,

    - butów,

    - ciężarków ołowianych (tzw. balastu) rekompensujących dodatnią pływalność skafandrów,

    - komputerów lub tabel nurkowych,

    - głębokościomierza i zegarka do określenia bezpiecznej głębokości, czasu przebywania pod wodą i pozostałego czasu bezdekompresyjnego (nurkowania rekreacyjne),

    - manometru do określenia ilości czynnika oddechowego w butli (wyrażonej w barach, psi lub MPa),

    - oświetlenia w postaci co najmniej jednego źródła światła (latarka nurkowa, lampa HID, lampa LED),

    - noża lub sekatora i wielu innych.

    źródło: Nurkomania - nurkomania.pl 2018.08.02

artcile

Czy to się opłaca?

Zgłębiamy liczby

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0-5 000 zł(1)

Jeśli nie można Cię znaleźć w Internecie, to znaczy, że nie istniejesz. Bez względu na to, czym chcesz się zajmować, potrzebujesz, chociaż nie MUSISZ, mieć własną stronę internetową. Jest ona najczęściej pierwszym kontaktem z potencjalnym klientem, dlatego warto w nią zainwestować. Projekt strony internetowej zależy od jej funkcjonalności i zawartości. Proste projekty wizytówkowe można mieć za około 1 000 zł netto, ale lepsze WWW - to koszt nawet 5 000 zł. Oczywiście, możesz stworzyć ją samodzielnie, korzystając z oprogramowania typu open-source.

 

1. Sklep internetowy : 0-10 000 zł(1)

Jeśli oprócz sprzedaży przez przedstawicieli stacjonarnych, chcesz sprzedawać swoje produkty w sieci, warto pomyśleć o sklepie internetowym. Handlowanie na serwisach aukcyjnych (Allegro, eBay) niekoniecznie zbuduje wizerunek profesjonalnej i wyróżniającej się jakością firmy.

Dysponując odpowiednimi umiejętnościami, sklep online możesz postawić samodzielnie. Jeśli zdecydujesz się na usługi profesjonalistów, wykonanie sklepu internetowego, to koszt minimum

5 000 złotych. Taka kwota pozwoli na uruchomienie sklepu na systemie open-source z niezbędnymi modułami do płatności online, integracji z systemami aukcyjnym itp.

 

2. Domena i serwer: 500 zł/rok(2)

Aby strona WWW i sklep internetowy działały, musisz mieć swoją domenę (czyli adres internetowy) i serwer. Tak jak w powyższych wyliczeniach - i tutaj ceny są bardzo różne. Podana kwota dotyczy podstawowego serwera (konta hostingowego). Gdy Twój sklep zacznie generować duży ruch, przyda się serwer dedykowany (jego koszt to nawet kilka tysięcy złotych rocznie).

 

3. Wyposażenie biura i magazynu: 8 000 zł(3)

  • komputer, najpraktyczniej wybrać laptop – ok. 2 500 zł
  • drukarka ze skanerem do faktur i innych dokumentów – ok. 1 000 zł
  • kasa fiskalna, podstawowy model – ok. 1 200 zł łącznie z fiskalizacją
  • biurko, fotel i oświetlenie – ok. 800 zł
  • meble biurowe (m.in. szafa na dokumenty) – ok. 1 500 zł
  • przybory biurowe i inne – ok. 1 000 zł

 

4. Pierwsza produkcja: 30 000 zł(4)

Zakładamy, że poszczególne podzespoły produkowane będą przez podwykonawców, a Ty zajmiesz się jedynie ich składaniem. Pamiętaj, że wysokość tej kwoty zależy od rodzaju sprzedawanych latarek i ustaleń z kontrahentami. Dodatkowo, im więcej elementów zamawiasz u jednego dostawcy, tym na większe rabaty możesz liczyć. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o liczbę zamawianych elementów – im więcej ich zamówisz, tym ich cena będzie niższa. Z drugiej strony, im mniej standardowy wzór, tym wyższy koszt.

Warto rozejrzeć się na rynku i porównać oferty pięciu podwykonawców. Opłacalne może się okazać skorzystanie z usług partnerów zagranicznych – wbrew pozorom dostawcy spoza Polski mogą oferować niższe ceny, przy zachowaniu wysokiej jakości.

 

5. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 12 400 zł

W większości przypadków pierwsze miesiące działalności firmy to straty. Dlatego warto się zabezpieczyć finansowo, by móc utrzymać siebie i swój biznes. Podana kwota to suma kosztów promocji, wynajmu magazynu i księgowej przez 4 miesiące (patrz: Koszty operacyjne poniżej).

 

6. Działania w mediach społecznościowych: 0 zł

Oświetlenie dla nurków to branża, w której nawiązywanie bliskich kontaktów z klientami jest niezwykle ważne – trzeba po prostu zdobyć ich zaufanie. Idealnym narzędziem jest profil na Facebooku. Tam możesz pochwalić się jakością, pokazywać użytkownikom wykorzystanie produktu czy zbudować profesjonalny wizerunek. Koszt? 0 zł. Tu liczy się Twój czas i kreatywność. Możesz oczywiście zatrudnić specjalistów, ale przy małej skali, lepiej wziąć sprawy w swoje ręce.


Razem: 65 500 zł

W naszej ocenie, ta kwota wystarczy na rozpoczęcie biznesu przez typowego „Kowalskiego”.

Pamiętaj, że wszystko zależy od wielu uwarunkowań oraz posiadanych przez Ciebie zasobów – wiedzy, umiejętności, szybkości uczenia się i efektywności Twojej pracy oraz Twoich pomysłów.

--

(1) - opracowanie własne na podstawie konsultacji i ofert 5 firm zajmujących się budową sklepów WWW

(2) – na podstawie analizy oferty 3 wiodących firm hostingowych na polskim rynku

(3) – źródło: opracowanie własne na podstawie cen z serwisu Allegro.pl

(4) - kwota szacunkowa, bazująca na cenach Ammonite System i przyjętej marży produktów na poziomie 100%, pozwalająca na zakup po kilka sztuk z danego asortymentu.

icon

Koszty operacyjne

1. Początkowa promocja: 2 000 zł/miesiąc(1)

We współczesnym biznesie konkurencja zmusza przedsiębiorców do nieustającego zabiegania o klienta. Mali i średni przedsiębiorcy powinni opanować skuteczne wykorzystanie Internetu, jako relatywnie niedrogiego sposobu promocji.

Uśredniony koszt pozyskania jednego użytkownika z reklam w wyszukiwarce Google dla tej branży wyniesie ok. 60-70 gr. Możemy przyjąć, że wydając 1 000 zł na działania Google AdWords, pozyskasz ok. 1 500 użytkowników w miesiącu. Kolejny 1 000 zł proponujemy przeznaczyć na reklamę w social mediach oraz na kampanie newsletterowe. To pozwoli na dotarcie do kilkudziesięciu tysięcy potencjalnych klientów. Ruch kierujemy do Twojego sklepu online.

Przy takiej skali promocji, możesz zyskać w sklepie online ruch na poziomie ok. 3 000 użytkowników. Średnio 1% złoży zamówienie.

Pamiętaj, że w zakresie promocji wiele możesz robić samodzielnie – bądź aktywny w Internecie i social mediach, bierz udział w dyskusjach, podpisując się jako właściciel biznesu.

 

2. Wynajem magazynu: 800 zł/miesiąc(2)

Na początku działalności możesz pomieścić asortyment w swoim mieszkaniu, domu czy garażu. Jak to w życiu bywa, nie zawsze mamy takie możliwości. Druga połówka może nie pokochać wszechobecnych kartonów i codziennych wizyt kuriera. Dlatego warto wynająć magazyn – szczególnie jeśli biznes się rozrośnie.

Na początek stawiamy na powierzchnię ok. 40-50 m2, znajdującą się w pobliży dużego miasta. Średni koszt powierzchni to 20 zł/m2, czyli 800-1 000 zł miesięcznie. Gdzie szukać magazynu? Standardowo polecamy wujka Google. Pamiętaj, że oprócz miejsca na podzespoły będziesz potrzebować trochę przestrzeni na składanie urządzeń, biurko czy szafy.

 

3. Zakup produktów do montażu: 15 000/miesiąc

Ta kwota może być 5 razy wyższa i 5 razy niższa – będzie wynikową sprzedaży w Twoich sklepie. Przyjęliśmy połowę kosztów pierwszej produkcji. Zakładamy, że 50% towaru znajdzie swojego nabywcę.

 

4. Obsługa księgowa: 300 zł/miesiąc(3)

Zależy od formy prawnej Twojej działalności czy opodatkowania. Jeśli czujesz się na siłach, księgowość możesz prowadzić na własną rękę. Jeśli uznasz, że bardziej opłaca się przeznaczyć czas na rozwijanie biznesu, za prowadzenie księgowości, w podstawowym zakresie, w okolicach dużego miasta zapłacisz ok. 200-300 zł.


Razem: 18 100 zł miesięcznie

--

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z ekspertem rynku ds. kampanii Google AdWords

(2) - źródło: analiza ofert wynajmu nieprofesjonalnych powierzchni magazynowych w serwisie otodom.pl, na terenie miejscowości oddalonej o 50 km od Warszawy

(3) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców

icon

Przychody

1. Sprzedaż produktów: 48 000 zł(1)

Wysokość sprzedaży uzależniona jest od wielu czynników – w szczególności, gdy bierzemy pod uwagę sprzedaż offline. Dla potrzeb niniejszego opracowania przyjęliśmy, że sprzedaż online to 50% obrotów, a sprzedaż tradycyjna - 50% obrotów. Do obliczeń wykorzystaliśmy ceny Ammonite System, zakładając, że obejmują one 100% marży.

  • latarka kompaktowa – 339 zł
  • zaawansowana latarka – 800 zł
  • zestaw oświetleniowy – 2600 zł

Zakładając, że uda Ci się przyciągnąć do sklepu online ok. 3 tys. użytkowników, spośród których wskaźnik konwersji wyniesie 1%, otrzymasz miesięcznie ok. 30 zamówień. Bazując na ww. cenach, możemy przyjąć średnią wartość zamówienia na poziomie 800 zł i uzupełnić ją o kolejne 30 zamówień tradycyjnych – ze sprzedaży osiągniesz 48 000 zł.


Razem: 48 000 miesięcznie

--

(1) – źródło: Ammonite System

PAMIĘTAJ!

Warto inwestować w pozyskanych klientów. Szansa na pozyskanie zamówienia od stałego klienta jest kilkukrotnie wyższa niż od nowego. Dbaj o swoich klientów. Pokazuj im nieustannie, że są dla Ciebie ważni, np. poprzez spersonalizowane mailingi i podpowiedzi, przesyłanie życzeń z okazji urodzin czy różnych świąt.

artcile

Co warto przemyśleć na starcie?

Zanim zanurzysz się w biznesie…

  1. Zastanów się nad spółką – zakładanie samodzielnego biznesu wiąże się z większymi nakładami finansowymi oraz dużym obciążeniem psychicznym. W spółce jest lżej – możesz konsultować swoje pomysły, dzielić się kosztami czy delegować niektóre obowiązki. Jeśli myślisz o wspólniku, poszukaj takiego, który ma umiejętności inne od Twoich. Dzięki temu będziecie się znakomicie uzupełniać.

  2. Pamiętaj o formalnościach – Twoja firma musi uzyskać pozytywną opinię sanepidu, dotyczącą warunków sanitarnohigienicznych. Musi spełniać wszystkie restrykcyjne wymogi. Dlatego bardzo ważny jest wybór właściwego lokalu.

  3. Działania marketingowe – pamiętaj o skutecznej reklamie. Jeśli nie masz odpowiednich środków, możesz zacząć od mediów społecznościowych – takich jak Facebook.

icon

Dlaczego warto?

– Możesz połączyć pasję z biznesem – to najpiękniejsza rzecz na świecie

– Produkując i sprzedając produkt niszowy, masz szansę na wyższe marże i łatwiej Ci będzie zarówno pozyskać lojalność klientów, jak i promować się za pomocą tzw. poczty pantoflowej

– Działając na wielu rynkach zyskujesz dostęp do kilkuset milionów konsumentów

- Rozwijasz się nieprzerwanie – będziesz nieustannie szukać nowych możliwości i poznawać nowe narzędzia do promocji i sprzedaży

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę