Pomysł na biznes:

Oświetlenie dla nurków - jak wypłynąć na szerokie wody w wyspecjalizowanym biznesie

Branża:
  • Handel
  • Produkcja i sprzedaż sprzętu rekreacyjnego
  • Usługi dla biznesu
  • Sport

artcile

Podejmij wyzwanie

Zanurkuj w świecie biznesu

Jeśli robisz to, co lubisz - nie przepracujesz ani sekundy. Doskonałym przykładem jest Ammonite System. To jeden z najbardziej cenionych producentów oświetlenia podwodnego dla nurków.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób ze zdolnościami technicznymi
  • Dla absolwentów kierunków technicznych, inżynierów
  • Dla pasjonatów nurkowania
  • Dla osób ceniących budowanie relacji biznesowych z podwykonawcami
  • Dla osób zainteresowanych technologiami Internetowymi, sprzedażą przez internet
icon

Zanim zaczniesz

  • Przemyśl swój produkt – jego zastosowanie, jeśli jesteś miłośnikiem konkretnego sportu z pewnością znasz potrzeby osób, które go uprawiają, to może być podpowiedź, w którym kierunku zmierzać przy produkcji produktu
  • Sprawdź, czym Twój produkt może się wyróżnić
  • Poznaj faktyczne potrzeby klienta końcowego, zostań „swoim klientem”
  • Zapoznaj się z działaniem i ofertą konkurencji
  • Poznaj możliwe kanały sprzedaży
  • Zweryfikuj możliwości wykorzystywania najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych
  • Stwórz prototyp i sprawdź ich jakość w praktyce
artcile

Liczy się pomysł

Nauka pływania, czyli początek biznesu

Wszystko zaczęło się od kursu nurkowania. Tam poznali się Piotr i Aleksander. Zostali przyjaciółmi. Razem poświęcili się wspólnej pasji. Nurkowanie stało się miłością życia, której owocem jest Ammonite System. Firma powstała w 2006 roku i zajmuje się projektowaniem oraz pro­dukcją sprzętu do nurkowania, a ściś­lej – oświetlenia. Na początku podpatrywali innych i szukali nowych rozwiązań, ko­rzystając ze wsparcia inżynierów z Wrocławia i Warszawy. Zaprzyjaź­nione sklepy pomagały im w sprzedaży towarów.

10 lat później, mogli powiedzieć, że wypłynęli na szerokie wody. Dziś ich sieć dystrybutorów i dealerów to łącznie aż 19 państw z całego świata – od Polski i Ukrainy, przez Włochy i Hiszpanię, po Filipiny i egzotyczne Palau.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z potrzeby

Aleksander, jako doświadczony nurek i instruktor nurkowania, chciał sam korzystać z profesjonalnego oświetlenia podczas podwodnych wypraw. Wziął więc sprawy w swoje ręce i skonstruował pierwszą latarkę – nigdy nie została sprzedana. Leży w pamiątkowej gablocie, w głównej siedzibie firmy i wywołuje uśmiech na twarzy jej twórców. Patrząc na dzisiejsze standardy, pierwszy produkt firmy Ammonite System był po prostu siermiężny.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Wyspecjalizowany produkt, wąska grupa odbiorców

Nikt nie powiedział, że udany biznes to taki, który ma produkt znany szerokiej publiczności, a potencjalnymi klientami jest 50% społeczeństwa. Często osiągnięcie specjalizacji się w jednej branży, a nawet w jednym produkcie, który trafia do bardzo wąskiego grona odbiorców może przynieść odpowiednie zyski. Potwierdzeniem tego jest na przykład oświetlenie dla nurków firmy Ammonite System, a także ACR System, producent technologii stabilizacji obrazu dla filmowców.

icon

Wiedza to potęga

Wąska grupa o szczególnych potrzebach.
Co to oznacza dla Twojej firmy?

Produkty niszowe, skierowane do wąskiego grona odbiory, to może być strzał w dziesiątkę. Warto jednak pamiętać o następujących kwestiach:

Poczta pantoflowa – małe, niszowe grupy często wymieniają się doświadczeniami i opiniami na temat produktów czy usług. Wykorzystują do tego zarówno możliwości Internetu – fora, Facebook, inne media społecznościowe jak również rozmowy w cztery oczy podczas zjazdów, szkoleń czy przyjacielskich spotkań.

Postaw na jakość – odbiorcy wiedzą, czego potrzebują i znają jakość oferowaną na rynku. Ze względu na ograniczony asortyment, chętnie testują nowości. Jest niemal pewne, że opowiedzą o tym innym. Ci z kolei przekażą dalej tę informację. Tylko od Ciebie zależy, jak będą mówić o Twoich produktach czy usługach.

Obsługa musi być priorytetem – wiele firm pamięta o jakości produktu, jednak często zapominają o jakości obsługi. A to bezcenna wartość, która może przekonać klientów. Świetnym przykładem są operatorzy telefonii komórkowej. Każdy z nich oferuje bezpłatne minuty, sms-y i nieograniczony Internet, więc pozyskać klienta można właśnie wysoką jakością obsługi.

Szukaj nowych rozwiązań w starych produktach – nie trzeba wynajdywać koła od nowa, czasem wystarczy dodać lepszy bieżnik, żeby wyróżnić się na rynku.

Źródło: Polskie latarki dla nurków zdobywają świat, Wyborcza.biz http://wyborcza.pl/akcje_specjalne/1,155411,19626163,polskie-latarki-dla-nurkow-zdobywaja-swiat.html [dostęp: 2.08.2018 r.].

Dziewiczy rejs – pierwsze próby sprzedaży

Początki nigdy nie są łatwe. Tak samo było z Ammonite System. Aleksander i Piotr kupili bilety lotnicze, spakowali walizkę latarek i ruszyli na targi sportów wodnych BOOT w Düsseldorfie. Odważnym krokiem przemierzali kolejne alejki wypełnione bogatymi stoiskami, prezentując swoją ofertę. Sukcesu na targach nie było. Zyskali jednak bezcenną wiedzę i doświadczenie w sprzedaży, które zaprocentowało w przyszłości.

artcile

Bez tego ani rusz

Wody międzynarodowe

Holandia. To pierwszy kierunek eksportu. Latarkami produkcji Ammonite Sys­tem zainteresowała się firma Dive Equipment, która postanowiła wprowadzić je do swojej oferty. Dalej Piotr i Aleksander postanowili popłynąć z prądem. Polskie oświetlenie dla nurków pojawiło się na takich rynkach, jak: Niemcy, Belgia, Włochy, Rosja, Austria, Hiszpania, Ukraina, Szwecja czy Dania. Ammonite Sys­tem ma również swoich przedstawicieli w odległych zakątkach świata - w Meksyku, Korei Południowej czy Palau. Obecnie trwają rozmowy z odbiorcami w Norwegii.

Każdy kraj rządzi się innymi pra­wami. Jednak najtrudniej wejść na rynek niemiecki. Jest bardzo her­metyczny i praktycznie zamknięty dla zagranicznych dostawców.

Na przykład - w Niemczech do odbioru odpadów elektronicznych należy zatrudnić niemiecką firmę. Nie ma innego wyjścia. Co więcej, Niemcy pracują nad ustawą zmuszającą zagraniczne firmy do korzystania z usług oficjalnego niemieckiego przedstawiciela prawnego. Inne jest podejście brytyjskie. Anglia to przyjazny kraj, którego mieszkańcy chętnie sięgają po produkty Ammonite Sys­tem.

icon

Warto wiedzieć

Niskie zapotrzebowanie na lokalnym rynku? Pomyśl o eksporcie.

Produkt, którego odbiorcami jest wąska grupa konsumentów wymaga innego podejścia niż produkt przeznaczony dla mas. Dlaczego? Po pierwsze - na rodzimym rynku może „zabraknąć” nabywców lub cena produktu może stanowić dla nich barierę nie do przeskoczenia.

Ekspansja zagraniczna pozwala uniknąć tej pułapki. Rynki zachodnie oferują wielokrotnie więcej konsumentów, którzy dla realizacji swojej pasji czy rozwoju kariery są w stanie wydać więcej.

Potwierdza to nie tylko przykład Ammonite Sys­tem, ale również wielu innych wysoko wyspecjalizowanych firm, które swoje główne zyski czerpią z eksportu (na przykład polska branża jachtowa).

Źródło: Gazeta Wyborcza, Polskie latarki zdobywają świat, 2018.08.02

artcile

A to ciekawe…

Jak zbudowany jest produkt Ammonite System

Firma Piotra i Aleksandra na swojej stronie internetowej oferuje sprzęt nurkowy „dla tych, którzy rozwijają swoją pasję i przekraczają kolejne granice”.

Latarki Ammonite System to coś więcej niż obudowy z Jelcza i diody z USA. O sukcesie polskich latarek dla nurków zdecydowało połączenie wysokiej jakości produktu z doskonałą obsługą klienta i serwisem. Ammonite System stara się dostarczyć zamówiony sprzęt maksymalnie w ciągu dwóch tygodni (w innych firmach czeka się nawet ponad miesiąc). Co więcej, polski producent daje aż trzyletnią gwarancję, czyli rok więcej niż konkurencja. To buduje świadomość niezawodności oferowanego sprzętu.
 

Na wydłużenie okresu gwarancji pozwala faktyczna jakość urządzeń. W dużej mierze decydują o tym polscy dostawcy poszczególnych części. Jest wsparcie krajowych inżynierów; obudowy produkowane są w Jelczu. Szybki (tzw. twarde anodyzowanie) są wykonywane przez polski zakład hartujący - warszawski Anodal. Firma korzysta również z półproduktów japońskich, niemieckich i amerykańskich.

Ammonite System zatrudnia cztery osoby, ale korzysta z około stu poddostawców i ściśle współpracuje z kilkunastoma podmiotami. Wszystko to zaowocowało między innymi czterema świetnymi latarkami kablowymi, z zewnętrznym akumulatorem. Jest wśród nich, świecąca do dziewięciu godzin, Led Radical z najlepszym akumulatorem na rynku. Dzięki tym produktom Ammonite System zaspokaja potrzeby 90% nurków.

 

Promocja, reklama, sprzedaż. Jak?

Do skutecznej promocji produktu nie potrzebujesz milionowych budżetów. Wystarczy przemyślana i konsekwentna strategia. Ammonite System, do reklamowania i sprzedaży swoich produktów, wykorzystuje następujące kanały:

  1. social media
  2. mailing
  3. kontakt bezpośredni.
  4. blog
  5. współpraca z ambasadorami – pasjonatami nurkowania, osobami znanymi i rozpoznawalnymi w branży

Kluczowe jest też umożliwienie pierwszego kontaktu z towarem. Ammonite System zna wysoką wartość swojego produktu. Piotr i Aleksander dobrze wiedzą, że jeśli pasjonat nurkowania dostanie go w swoje ręce, efekt „WOW” jest niemal pewny.

Przykład: jeden ze Szwedzkich odbiorców zamówił zestaw oświetleniowy. Po miesiącu prób zdecydował się dystrybucję latarek na własnym rynku.

icon

Warto wiedzieć

Nowy produkt jest nieznany potencjalnemu odbiorcy. To wiąże się z dużymi obawami zakupowymi. Pojawia się dylemat: Czy spróbować czegoś nowego i trzymać kciuki, żeby nie wyrzucić pieniędzy w błoto, czy kupić to, co już znam? – nie jest super, ale działa. Twoim zadaniem jest rozwiązać ten dylemat.

PAMIĘTAJ

Jeśli jesteś pewny jakości swojego produktu czy usługi, pozwól innym przetestować. Chwilowa strata może przynieść długotrwały zysk.

Ambasadorowie są na wagę złota

Kto lepiej pokaże możliwości specjalistycznego oświetlenia podwodnego niż postacie liczące się w podwodnym świecie?

Ze sprzętem Ammonite System nurkuje słynna Sabine Kerkau, która zwiedza i fotografuje zatopione wraki (m.in. U-Bo- ota U-455 czy samolot Focke Wulf 58 zatopiony w jeziorze Bourget we Francji), techniczny nurek jaskiniowy Leigh Cunningham mający na koncie pięć nurkowań poniżej 200 m czy Garry Dallas (dyrektor centrum szkoleniowego RAID UK & Malta specjalizujący się w nurkowaniu jaskiniowym).

icon

Znani promują nieznane

Bez względu na branżę, warto wykorzystać znane osoby – zarówno w szerokiej, jak i wąskiej grupie odbiorców. Pamiętaj, żeby wybierać osoby, które są bliskie Twojej grupie docelowej. Jeśli chcesz stworzyć konkurencję Ammonite System, wybierz nurków. Jeśli chcesz otworzyć catering dietetyczny - wybierz sportowca lub osobę znaną ze zdrowego odżywiania, z walki z nadwagą. Ambasador marki – to osoba, która w pozytywnym tonie wypowiada się o danej marce. Oficjalny ambasador często podpisuje konkretną umowę z firmą i jego wizerunek często staje się obliczem firmy. Tym samym może w większym stopniu wpływać na decyzje zakupowe klientów. Korzyści dla firmy z posiadania ambasadora marki:

- wzbudzanie zaufania do produktu,

- wpływanie na decyzje zakupowe

- wsparcie w czasie kryzysu wizerunkowego,

- informowanie o nowościach, zmianach w produktach.

Nie prześpij swojej szansy

Cena oświetlenia polskiego producenta jest konkurencyjna – chociaż dla krajowego użytkownika nie jest najniższa. Najtańsza latarka kompaktowa kosztuje 339 zł (Led One), a najtańszy zestaw - 2,6 tys. zł (Led Prime i akumulator ACCU 7 Ah Li- thium). Najdroższy zestaw to Led Ra- dical +/ACCU 24 Ah Lithium – kosztuje 4,5 tys. zł.

Efekt? Ponad milion złotych rocznego obrotu i nieustająco rosnąca sprzedaż. W ostatnim roku - około 130 akumulatorów serii ACCU THERMO, około 250 zestawów oświetleniowych i około 500 latarek kompaktowych.

Ammonite System cały czas stawia na rozwój. Spoczywanie na laurach nie leży w naturze firmy. Polski producent planuje poszerzyć asortyment latarek kompaktowych oraz przygotowuje się do wprowadzenia do oferty oświetlenia, niezbędnego przy wideofilmowaniu pod wodą.

icon

Warto wiedzieć

Trzymaj rękę na pulsie

Technologia rozwija się każdego dnia. Tworząc specjalistyczne produkty dla wąskiej grupy odbiorców, należy na bieżąco dostosowywać je do najnowszych rozwiązań i korzystać z najnowszej technologii elektronicznej. Nie daj się wyprzedzić konkurencji. Dowiedz się, jaka była historia takich firm jak Kodak czy Nokia, które przegapiły technologiczne trendy.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę