Analiza otoczenia prawnego dla:
Pomoc dla rodziców - jak założyć sklep internetowy z akcesoriami dla wcześniaków – specjalizacja w wąskiej dziedzinie

Dla kogo jest otoczenie prawne (wstęp)
Niniejsze otoczenie prawne zostało przygotowane z myślą o nowych przedsiębiorcach, jak i tych, którzy mają już za sobą pierwsze kroki w biznesie i planują zmianę obszaru działalności lub dodatkową aktywność zarobkową. Stanowi ono kompendium wiedzy na temat podstawowych zagadnień z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego szczególnie istotnych dla przedsiębiorcy. Możesz również czerpać z niego wiedzę na temat prawa handlowego, podatkowego, a nawet prawa bankowego.
W dokumencie omawiamy aspekty prawne związane z realizacją konkretnego pomysłu na biznes – sklepu internetowego z akcesoriami dla wcześniaków. Wszelkie informacje może jednak zastosować także do prowadzenia podobnych działalności np. sklepów internetowych z akcesoriami oraz ubrankami dla dzieci. Pomożemy Ci w wyborze formy współpracy z innymi podmiotami, formy prawnej i wskażemy sposoby pozyskiwania kapitału.
Każdy rodzic chce jak najlepiej dla swojego dziecka, każdy ma inną wizję jego ubioru, stylu i kultury, którą chce mu przekazać. Między innymi z tych powodów branża dziecięca ciągle się rozwija. Pamiętaj jednak, że zajmując się odsprzedażą ubranek oraz akcesoriów dla wcześniaków, najważniejsze jest ich zdrowie i bezpieczeństwo! Ci mali bohaterowie przychodząc na świat wykazali ogromną wolę walki, teraz należy im ułatwić dalsze funkcjonowanie.
Z niniejszego opracowania dowiesz się na jakie zagadnienia prawne powinieneś zwrócić uwagę, aby zapewnić sukces swojemu biznesowi. Polecamy uważnie przeczytać przygotowaną przez nas instrukcję, ponieważ nie wszystko jest tak dziecinnie proste, jak mogłoby się wydawać.

Wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej
Tytułem wstępu powołamy definicję działalności gospodarczej, którą zawiera art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (do tej ustawy jeszcze będziemy wracać, nazywając ją: „Prawem przedsiębiorców”): „działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły”. Nie wystarczy jednak zakupić lokal, potrzebny sprzęt i założyć stronę internetową, aby prowadzić działalność gospodarczą. Przede wszystkim trzeba wybrać odpowiednią formę prawną i zarejestrować działalność we właściwym rejestrze.
W tym względzie wybór jest ograniczony do jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej – z obowiązkiem rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz do spółek prawa handlowego podlegających wpisowi do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). W dalszej części opracowania przedstawimy Ci najważniejsze kwestie dotyczące poszczególnych form prawnych.
Czytaj także:
Poradnik – Wybór formy działalności
2.1 Jednoosobowa działalność gospodarcza
Jeżeli cenisz sobie niezależność, lubisz podejmować decyzje samodzielnie albo obawiasz się wchodzenia w biznes z innymi osobami, ta forma prawna będzie dla Ciebie odpowiednia. Od chwili wpisu do CEIDG - stajesz się przedsiębiorcą, od chwili zatrudniania pracowników – stajesz się pracodawcą, a od chwili zaciągnięcia zobowiązania – stajesz się dłużnikiem. Innymi słowy – odpowiadasz absolutnie za wszystko, a zwłaszcza za zobowiązania powstałe w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Twoja odpowiedzialność jest nieograniczona, pamiętaj także, że wierzyciel może zaspokoić swoje roszczenie z majątku wspólnego małżonków. Mówiąc górnolotnie Twoja osoba wypełnia całe uniwersum Twojej działalności gospodarczej. Wyrazem tego jest również sposób uregulowania nazwy. Zgodnie z art. 434 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej jako „k.c.”) firmą osoby fizycznej (będącej przedsiębiorcą) jest jej imię i nazwisko. Dopuszczalne jest jednak zastosowanie określeń dodatkowych, zwłaszcza wskazujących na przedmiot działalności gospodarczej lub na miejsce jej prowadzenia czyli źródła zaopatrzenia. Bardzo często w języku potocznym używa się określenia „firma”, mając na myśli jakieś przedsiębiorstwo. Z prawnego punktu widzenia jest to pewnego rodzaju nieścisłość, bowiem firma to nic innego jak oznaczenie przedsiębiorcy – jego nazwa. Skoro już przy tym jesteśmy, to dodamy, że firma nie może wprowadzać w błąd i powinna dostatecznie odróżniać się od innych podmiotów, wykonujących działalność gospodarczą na tym samym rynku.
Jak już wspominaliśmy wykonywanie działalności gospodarczej wymaga uzyskania wpisu do CEIDG. Postępowanie w tej sprawie jest wszczynane na wniosek i co ważne – jest wolne od opłat. Od czasu wejścia w życie tzw. Konstytucji dla Biznesu (2018 r.), kładzie się szczególny nacisk na „zasadę jednego okienka”, choć jej początki sięgają już 2009 r. Przedsiębiorca nie musi występować do GUS o nadanie numeru REGON, podobnie nie musi dokonywać zgłoszenia do ZUS lub Urzędu Skarbowego. Wszystko to następuje za pośrednictwem CEIDG. Jak zatem zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą? Sposobów jest kilka:
2.1.1 Składając wizytę w urzędzie gminy, miasta lub urzędzie dzielnicy m.st. Warszawy:
2.1.2 Przez Internet
2.1.3 Pocztą
Wniosek przesyłasz listem poleconym do właściwego urzędu. Pamiętaj jednak, że musisz opatrzyć go podpisem notarialnie poświadczonym.
Wniosek składany w sposób tradycyjny, może złożyć za Ciebie Twój pełnomocnik!
Czytaj także:
Poradnik – Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie
Poradnik – Formy opodatkowania działalności
2.2 Spółka cywilna
Spółką cywilną niejako otwieramy ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej jako „k.c.”). Spółka cywilna w zasadzie nie ma nic do prawa spółek, ponieważ nie jest spółką handlową. Klasyfikuje się ją jako umowę nazwaną. Oczywiście w żadne sposób jej to nie umniejsza, bowiem ta forma prawna w znaczącym stopniu uczestniczy w obrocie prawnym i gospodarczym.
Na czym zatem polega istota spółki cywilnej? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w art. 860 k.c.: „Przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów”. Skoro już jesteśmy przy wkładach, to musisz wiedzieć, że wkładem wspólnika może być wniesienie do spółki prawa własności nieruchomości lub innych praw albo świadczenie usług.
Poniżej prezentujemy najważniejsze zasady funkcjonowania spółki cywilnej:
- Umowa spółki powinna być stwierdzona pismem;
- Wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki solidarnie – wierzyciel może zaspokoić swoje roszczenie wedle własnego uznania. Wspólnikowi, który spłacił dług przysługuje roszczenie regresowe (wyrównawcze) do pozostałych;
- Każdy wspólnik ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki;
- Każdy wspólnik ma prawo do reprezentowania spółki, chyba że w umowie spółki postanowiono inaczej;
- Nie można rozporządzać udziałem w majątku wspólnym;
- Nie można żądać podziału wspólnego majątku wspólników w czasie trwania spółki;
- Każdy wspólnik ma niezbywalne prawo do udziału w zyskach, w tym zakresie uczestniczy w stratach. Umowa spółki może przewidywać postanowienia zwalniające określonego wspólnika lub wspólników (ale nie wszystkich!) od udziału w stratach;
- Spółka cywilna, ponieważ nie ma podmiotowości prawnej, nie jest przedsiębiorcą. Status ten mają jej wspólnicy i w tym zakresie podlegają wpisowi do CEIDG.
Zobacz także:
Umowa spółki cywilnej – wzór z komentarzem prawnym
2.3 Spółki prawa handlowego
Spółki prawa handlowego dzielą się na dwie kategorie: osobowe i kapitałowe. Do pierwszej zalicza się spółki: jawne, partnerskie, komandytowe i komandytowo akcyjne, zaś do drugiej: spółkę akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz prostą spółkę akcyjną. Ich cechą wspólną jest podstawa prawna – tj. ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych („k.s.h.”). Dość dodać, że spółki handlowe podlegają wpisowi do KRS, a wpis ten ma charakter konstytutywny. Z chwilą rejestracji spółka kapitałowa nabywa osobowość prawną. Z kolei spółki osobowe są ułomnymi osobami prawnymi, a zdolność do czynności prawnych przyznaje im ustawa. Oznacza to, że spółki mogą we własnym imieniu nabywać prawa, zaciągać zobowiązania pozywać i być pozywane.
Trudno wskazać, która ze spółek będzie najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy produkującego ubranka dla wcześniaków. Z pewnością nie może być to spółka partnerska, zarezerwowana do wykonywania wolnych zawodów specjalistycznych. Odradzamy także spółkę komandytowo-akcyjną oraz akcyjną z uwagi na skomplikowanie tych form oraz wysoki próg minimalnego kapitału w przypadku tej drugiej. Przeciw spółce komandytowej przemawia konieczność opłacenia sumy komandytowej oraz współdziałanie dwóch rodzajów wspólników – komplementariusza oraz komandytariusza. W naszej ocenie dla początkującego przedsiębiorcy doskonale sprawdziłyby się: spółka jawna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz prosta spółka akcyjna.
Z najważniejszych informacji na temat spółki jawnej, która możemy „zmieścić” w naszym poradniku jest to, że jej wspólnicy ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązania spółki. Jednak to rozwiązanie zrekompensują Ci równe prawa do zysku i udziału w stracie, a także prawo i obowiązek każdego wspólnika do prowadzenia spraw spółki. Kodeks spółek handlowych prezentuje również elastyczne podejście do stanowienia zasad reprezentacji w spółce jawnej.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, czyli popularna spółka z o. o., może być zawiązana w każdym celu prawnie dopuszczalnym, nawet przez jedną osobę. Pewnego rodzaju elastyczność k.s.h., o której już pisaliśmy nieco wyżej, wyraża się w przypadku tej spółki częstością występowania klauzuli „chyba, że umowa spółki stanowi inaczej”. Relatywnie niewielka wysokość kapitału zakładowego (5000 zł) i minimalna nominalna wartość udziału (50 zł) nie powinny odstraszać nawet początkujących przedsiębiorców. Pamiętaj, że przecież te pieniądze są cały czas Twoje.
Prosta spółka akcyjna to nowość w polskim prawie handlowym. Nie ma w niej kapitału zakładowego, a wnoszone (nawet w terminie 3 lat od dnia zawiązania spółki) wkłady pokrywają kapitał akcyjny. Jest on z resztą symboliczny, bo wynosi nie mniej niż 1 zł. Wprowadzenie p.s.a. do polskiego prawa handlowego było procesem długotrwałym, na szczęście już od jakiegoś czasu kolejni przedsiębiorcy przecierają szlaki w tej formie prawnej. Należy mieć na uwadze, że zdecydowana większość doktryny z zadowoleniem przyjęła możliwość zakładania prostej spółki akcyjnej.
Czytaj także:
Umowa spółki jawnej – wzór z komentarzem prawnym
Umowa spółki z o. o. – wzór z komentarzem prawnym
Porada - Prosta spółka akcyjna – czym jest? Kto i kiedy może ją założyć?

Pozostałe aspekty prawne związane z prowadzeniem działalności
Niniejsze otoczenie zostało, przygotowane dla osób, które chcą prowadzić sklep internetowy z produktami dla wcześniaków.
Jeżeli dotarłeś do tego etapu naszego opracowania, zapewne wiesz już kim jest wcześniak, ale z ostrożności przypominamy.
Wcześniakiem jest dziecko urodzone pomiędzy 22 a 37 tygodniem ciąży. Wcześniakiem nazywane też jest dziecko, które w chwili urodzenia nie ważyło więcej niż 500 gram.
Należy pamiętać, że Ci mali bohaterowie mogą mieć na wstępie szereg problemów zdrowotnych, wcześniaki m.in. :
- mają wyjątkowo cienką skórą, nie mają do końca ukształtowanej tkanki tłuszczowej;
- nie posiadają wykształconej chrząstki w małżowinie usznej;
- posiadają nie do końca wykształcony układ oddechowy oraz nerwowy;
- posiadają zaburzenia psychoruchowe;
- nie posiadają odruchu ssania;
- w chwili narodzin posiadają wyprostowane kończyny.
3.1 Atesty i normy
Musimy pamiętać, że wcześniaki to dzieci, które wymagają szczególnej opieki. Sprzedawane przez Twój sklep akcesoria oraz ubranka powinny wyróżniać się nie tylko rozmiarami oraz funkcjonalnością dopasowywaną do potrzeb tych najmniejszych dzieci, ale przede wszystkim powinny być bezpiecznie.
Wszyscy rodzice niemowlaków zwracają ogromną uwagę na jakość wybieranych ubranek, starając się aby były one wykonane z jak najlepszych materiałów. Rodzice wcześniaków jeszcze bardziej przykładają do tego uwagę!
Dlatego najważniejsze jest, aby Twoje ubranka i akcesoria nie tylko były dostosowane do wcześniaków rozmiarem i funkcjonalnością, ale także były wykonane z bezpiecznych i przetestowanych materiałów.
Nie istnieją ściśle określone wymogi prawa, jakie powinny spełniać ubranka dla dzieci.
Jednakże, pewne uregulowania zostały określone w ustawie z dnia 12 grudnia 2003 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów.
Przepisy ustawy informują, że bezpieczeństwo produktu ocenia się w szczególności z uwzględnieniem jego zgodności z wymaganiami określonymi w dokumentach normalizacyjnych.
Wymogi, które wynikają z norm technicznych są uznawane za mi minimalne wymogi, a produkty, które ich nie spełniają uważane są za niebezpieczne.
Dokument, uważany za wykładnie normy, to Polska Norma PN-EN 14682 „Bezpieczeństwo odzieży dziecięcej — Sznury i sznurki ściągające w odzieży dziecięcej — Specyfikacja”, wdrażająca (europejską) normę zharmonizowaną EN 14682, dotycząca odzieży dla dzieci i młodzieży poniżej 14 roku życia (z podziałem na odzież przeznaczoną dla dzieci poniżej 7 roku życia i dla dzieci i młodzieży w wieku pomiędzy 7-14 lat). W trakcie oceny produktu bieżę się pod uwagę ryzyko uwięźnięcia sznurów i sznurków ściągających i ryzyko związane z ew. powstaniem obrażeń twarzy spowodowanych sznurami przy szyi lub kapturze.
Zgodnie z normą wymagania dzieli się poszczególnych obszarów (głowa, szyja, klatka piersiowa). Dodatkowe wymagania skierowane są do różnego typu sznurków dekoracyjnych, sznurów funkcyjnych, sznurów elastycznych oraz patek regulujących.
W załączniki do normy, znajdują się rysunki, które ilustrują dozwolone oraz niedozwolone zastosowania sznurków.
Zanim zdecydujesz się więc wprowadzić do swojego sklepu określone produkty, warto sprawdzić, czy spełniają one normy wskazane powyżej.
Dodatkowo, możesz też sprawdzić czy tkaniny, z których są wykonane posiadają odpowiednie atesty np. Certyfikat Oeko-Tex Standard 100.
Certyfikat Oeko-Tex Standard 100 to znak nadawany przez członków Międzynarodowego Stowarzyszenia na Rzecz Badań i Rozwoju Ekologii Wyrobów Włókienniczych Oeko-Tex.
Oznaczane są nim tekstylia, które nie zawierają żadnych czynników rakotwórczych, barwników azotowych oraz alergizujących, a także innych szkodliwych związków, takich jak pestycydy, formaldehydy czy metale ciężkie. Znak Oeko-Tex można znaleźć na odzieży, pościeli czy pluszowych zabawkach dla dzieci.
Certyfikat Oeko-Tex Standard 100 jest od 1992 roku wiodącym na świecie znakiem bezpieczeństwa wyrobów włókienniczych. Produkty, którym przyznano ten znak, są wolne od substancji szkodliwych w stężeniach mających negatywny wpływ na stan zdrowia człowieka m.in. pestycydów, chlorofenoli, formaldehydu, barwników alergizujących, zabronionych barwników azowych i ekstrahowalnych metali ciężkich.
Powyższy certyfikat potwierdza także spełnienie wymagań zawartych w załączniku XVII REACH (włączając stosowanie barwników azowych, niklu itp.), amerykańskich wymagań odnośnie do całkowitej zawartości ołowiu w artykułach dla dzieci ICPSIA, (z wyłączeniem akcesoriów wykonanych ze szkła). Ułatwia sprzedaż wyrobów włókienniczych, przede wszystkim na rynkach krajów Unii Europejskiej, Rosji, Ukrainy Białorusi, USA, Kanady, Japonii i innych.
3.2 Rekomendacje instytucji naukowych – Instytut Matki i Dziecka
Liderem wśród skojarzeń z akcesoriami i ubrankami dla niemowląt niewątpliwie jest rekomendacja Instytutu Matki i Dziecka. Instytut Matki i Dziecka jest najstarszą w Polsce i najbardziej doświadczoną jednostką wydającą opinie o produktach dla dzieci
Logo Instytutu Matki i Dziecka ma bardzo wysoką rozpoznawalność. Instytut Matki i Dziecka jest powszechnie postrzegany jako jedna z najbardziej wiarygodnych organizacji, która opiniuje i weryfikuje produkty nie tylko pod względem ich ogólnego oraz zdrowotnego bezpieczeństwa, lecz także zwraca uwagę na bezpieczeństwo rozwojowe, uwzględnia aspekt doboru produktu do wieku dziecka. Opinię powstają w wyniku współpracy lekarzy, praktyków oraz naukowców przy wykorzystaniu pełnego zaplecza diagnostycznego instytutu.
Aktualnie Instytut Matki i Dziecka wydaje opinię dotyczące m.in.:
- żywności dla niemowląt i dzieci,
- produktów mlecznych,
- suplementów diety,
- kosmetyków dla dzieci oraz niemowląt,
- środków do prania i płukania przeznaczonych do odzieży dziecięcej i niemowlęcej,
- akcesoriów dziecięcych w tym: butelek oraz smoczków, termosów i podgrzewaczy,
- odzieży dziecięcej,
- pieluszek jednorazowego użytku oraz wielorazowych.
Aby uzyskać opinię Instytutu Matki i Dziecka należy bezpośrednio kontaktować się z Instytutem Matki i Dziecka wskazując rodzaj produktów, dla których miałaby być przygotowana opinia i celem ustalenia jakie dokumenty będą niezbędne do jej przygotowania.
3.3 Odpowiedzialność sprzedawcy
Niewątpliwie prowadząc sklep internetowy zastanawiasz się jaką odpowiedzialność ponosisz za sprzedaż swoich towarów.
Z uwagi na specyficzny rodzaj sprzedawanych przez Ciebie produktów poniżej przedstawimy dwa oddzielne rodzaje odpowiedzialności.
Po pierwsze odpowiadasz m.in. z tytułu tzw. rękojmi za rzecz sprzedaną, która ma wadę fizyczną bądź prawną. Ponadto, warto zwrócić uwagę, że Twoje produkty będą wykorzystywane dla najmłodszych, muszą być więc przede wszystkim bezpiecznie.
Poniżej przedstawiamy także rozważania dotyczące Twojej odpowiedzialności za sprzedaż produktu, która mogłaby wywołać szkodę np. rozstrój zdrowia wcześniaka.
3.3.1 Odpowiedzialność za uszkodzenie produktu
Jednym z podstawowych praw, które przysługuje kupującym jest tzw. rękojmia, przysługująca kupującym na podstawie art. 556 k.c.
Zgodnie ze wskazanym przepisem: „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).”
Kupujący, który zapłacił cenę za produkt posiadający wady fizyczne bądź prawne (jest niezgodna z umową) może dochodzić od sprzedawcy:
- obniżenia ceny – w proporcji takiej w jakiej wartość rzeczy wadliwej pozostaje w stosunku do wartości rzeczy wadliwej;
- odstąpienia od umowy – skutkujące obowiązkiem zwrotu wzajemnie spełnionych świadczeń – uprawnienie to przysługuje jedynie w sytuacji w której wada rzeczy jest istotna, tj. uniemożliwiająca korzystanie z niej w sposób zgodny z jej przeznaczeniem i właściwościami;
- naprawy uszkodzonej rzeczy;
- wymiany rzeczy na rzecz wolną od wad;
Za rzecz niezgodną z umową sprzedaży uznaje się w szczególności sytuację, w której:
- rzecz sprzedana nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
- rzecz sprzedana nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
- rzecz sprzedana nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
- rzecz sprzedana została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
O tym, że produkt posiada wadę, kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę najpóźniej w terminie miesiąca od wykrycia wady.
W tym miejscu należy wskazać, że to po stronie sprzedawcy stoi obowiązek wykazania, że rzecz sprzedana nie miała wady w chwili jej wydania, zgodnie bowiem z art. 5562
Podsumowując w sytuacji, gdy kupujący niezwłocznie po tym jak wykrył wadę produktu zawiadomił o tym sprzedawcę, to na sprzedawcy ciążą jego obowiązki i jest on obowiązany do zaspokojenia roszczenia kupującego, o którym piszemy na wstępie niniejszego punktu.
3.3.2 Odpowiedzialność za szkodę
Jak już kilkukrotnie zostało wskazane, sprzedając akcesoria dla wcześniaków, najważniejsze jest aby były one bezpieczne. Warto więc, abyś upewnił się, że wprowadzany przez Ciebie produkt nie będzie stanowił zagrożenia dla życia i zdrowia dziecka i nie będzie uznany za produkt niebezpieczny.
Za produkt „niebezpieczny” uznawany jest produkt, który używany w ramach zwyczajnego przeznaczenia, zgodnego z nie zapewnił bezpieczeństwa. Dla możliwości przypisania odpowiedzialności za produkt niebezpieczny, najważniejsze jest, aby stwierdzić czy w chwili wprowadzenia produktu do obrotu zapewniał on poziom bezpieczeństwa, jakiego należało oczekiwać według ogólnego stanu wiedzy, okoliczności wprowadzenia na rynek i sposobu zaprezentowania produktu jego odbiorcy.
W sytuacji gdy, na skutek użytkowania produktu dojdzie do powstania szkody, poszkodowanemu (lub w przypadku wystąpienia szkody na zdrowiu bądź życiu wcześniaka, działającym w jego imieniu rodzicom bądź przedstawicielom ustawowym) przysługuje roszczenie o naprawienie wyrządzonej szkody. Naprawienie szkody obejmuje zarówno stratę poniesioną wprost w wyniku zdarzenia powodującego szkodę oraz potencjalnych korzyści jakie zostały utracone w wyniku wystąpienia zdarzenia powodującego szkodę
Za naprawienie szkody wyrządzonej przez produkt niebezpieczny w pierwszej kolejności odpowiedzialny jest producent. Kodeks Cywilny przewiduje, jednakże możliwość objęcia odpowiedzialnością także m.in.: importerów, czyli osoby, które wprowadzają na rynek produkt pochodzenia zagranicznego. W doktrynie i orzecznictwie spotyka się odmienne poglądy, czy określenie „importerzy”, obejmuje wyłącznie podmioty, które realizują import w ścisłym tego słowa znaczeniu, czy odpowiedzialnością objęte są także podmioty, które oferują produkty pochodzenia wewnątrzwspólnotowego (nabyte nie tyle w drodze importu, co w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru).
W sytuacji stosowanie szerszej definicji importu, odpowiedzialność solidarną wraz ze sprzedawcą ponosić mogą także sklepy zajmujące się dystrybucją na terenie kraju produktów wytworzonych poza granicami Polski, lecz w ramach Europejskiego obszaru gospodarczego.
3.4 Nazwa i logo
Jak już wskazywaliśmy na wstępie, na rynku znajduje się już wiele sklepów internetowych, które sprzedają ubranka oraz akcesoria dla dzieci jednakże, Twój sklep ma być wyjątkowy albowiem będzie zabierał specjalistyczne akcesoria dla wcześniaków ważne więc aby się wyróżnić, tak by klienci wiedzieli, że to Ty posiadasz asortyment dla najmłodszych bohaterów.
W naszej ocenie warto zastanowić się na początku nad chwytliwą nazwą i logo Twojego sklepu, które pomogą rozróżnić go od innych konkurencyjnych sklepów internetowych. Warto aby nawiązywała ona do specyfiki Twojego przedsiębiorstwa czyli wcześniaków.
Gdy już wymyślisz nazwę oraz logo, zastanów się czy nie chcesz zastrzec swoich praw do nich, unikając w przyszłości sytuacji gdy, ktoś zacznie prowadzić podobny sklep z logo i nazwą podobnymi bądź nawet takimi samymi jak Twoje!
Znak towarowy jako taki nie podlega rejestracji, jednakże możliwe jest udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy. Najpopularniejszymi znakami towarowymi są znaki słowne, czyli nazwy lub słowno-graficzne, czyli loga. Jednakże zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej, znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony, w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. Zatem jeżeli masz niestandardowe pomysły, być może warto byłoby rozważyć rejestrację prawa ochronnego na znak towarowy.
Skutkiem rejestracji nie jest sama możliwość posługiwania się logo w obrocie, lecz nabycie praw ochronnych związanych z używanym przez Ciebie znakiem. Zarejestrowanie znaku towarowego, np. loga, oznacza, że żaden inny przedsiębiorca nie będzie mógł używać tego samego lub podobnego do Twojego znaku towarowego. W przypadku, gdyby jednak podmiot trzeci naruszył ten zakaz, to będzie Ci przysługiwało roszczenie o zaniechanie naruszeń, roszczenie o naprawienie szkody, roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Odpowiedniego zgłoszenia dokonuje się w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
Pamiętaj, że w przypadku zlecenia podmiotowi trzeciemu wykonania logo powinieneś zadbać, aby w umowie znalazły się odpowiednie postanowienia w przedmiocie przeniesienia autorskich praw majątkowych. Na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorskimi prawami majątkowymi objęte jest wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Utworem w omawianym przypadku będzie logo. Natomiast pole eksploatacji to inaczej sposób korzystania z utworu, np. używanie logo w materiałach reklamowych w formie papierowej lub używanie logo w materiałach reklamowych w formie elektronicznej. Co istotne, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji. Zadbaj więc, aby w umowie znalazło się postanowienie zgodnie z którym przeniesienie autorskich praw majątkowych objęte będzie jedynie wynagrodzeniem wskazanym w umowie.
Przykład umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych znajdziesz tutaj:
Umowa zbycia majątkowych praw autorskich- wzór wraz z komentarzem
Umowa o opracowanie logo – wzór z komentarzem prawnym
3.5 Sklep internetowy
Jeżeli chcesz prowadzić swoją firmę prowadząc sprzedaż online, powinieneś zadbać na początek o stworzenie strony internetowej. Powinna być ona zaprojektowana tak aby każdy z użytkowników szybko odnalazł niezbędne dla siebie produkty. Jej grafika oraz kolorystyka powinna przemawiać do rodziców wcześniaków, którzy wchodząc na Twojej stronie od razu będą odczuwać, że w tym miejscu odnajdą to akcesoria dla swoich maluchów.
Być może warto zlecić stworzenie takiej strony (sklepu internetowego) dobremu specjaliście? W tym miejscu odsyłamy Cię do pkt. „Nazwa i logo”, w którym opisujemy jak najlepiej zawrzeć umowę z taką osobą.
Następnym krokiem, który powinieneś podjąć jest zakup właściwej, wybranej przez ciebie domeny oraz serwera (możesz w tym celu zawrzeć umowę zlecenia z informatykiem, który pomoże Ci zrobić to sprawnie.
Czytaj także:
Umowa zlecenia – wzór z komentarzem prawnym
Poradnik – Zestawienie form zatrudnienia
3.5.1 Domena
Koszty rejestracji domeny są niewielkie (domenę odnawiamy co roku).
- Musisz utworzyć konto u jednego z tzw. rejestratorów domen. Przykładowe firmy to: nazwa.pl, home.pl, active24.pl lub domeny.pl. Podajesz tu online wszystkie dane (firmowe lub osobiste) i szukasz domeny. Te stanowiące odzwierciedlenie popularnych słów, np. kredyty.pl są – oczywiście – od dawna zajęte. Niech to będzie wyzwanie dla Twojej kreatywności!
- Funkcję prowadzenia rejestru krajowej domeny internetowej, tj. domeny z końcówką .pl, pełni Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) Państwowy Instytut Badawczy.
- W praktyce, rejestracja domen dokonywana jest przez firmy partnerskie NASK. Spośród ich ofert, możesz wybrać tę najbardziej konkurencyjną cenowo.
- Sprawdź, czy adres Twojego portalu, czyli wybrany przez Ciebie ciąg wyrazów, nie jest już wykorzystywany przez kogoś innego. W tym celu skorzystaj z Krajowego Rejestru Domen: https://www.dns.pl/.
- Zapoznaj się z regulaminem, określającym warunki świadczenia usług przez NASK w zakresie utrzymywania nazw w domenie.pl. Znajdziesz go na stronie: dns.pl.
Wszelkie prawa i obowiązki związane z użytkowaniem przez Ciebie domeny.pl będą opierały się na umowie zawartej pomiędzy Tobą a NASK (lub akredytowanym partnerem). Zwróć uwagę, że prawo do domeny nie jest prawem własności. Masz status abonenta domeny, ale Twoje logo (o ile je wcześniej zgłosiłeś w Urzędzie Patentowym) będzie objęte prawem ochrony do znaku towarowego.
3.5.2 Serwer
Większość firm oferujących rejestrację domeny proponuje również usługi serwerowe. Utrzymywaniem serwerów zajmują się firmy hostingowe. Miejsce na serwerze można wykupić od jednego dostawcy – właśnie jako „usługi hostingowe”. Przed wyborem firmy, przeczytaj opinie innych internautów. Tworzenie strony internetowej to także wybór języka programowania oraz szaty graficznej dla Twojego portalu. Jeżeli nie masz umiejętności w tym zakresie, możesz skorzystać z pomocy programisty i/lub grafika - freelancera, który za ustaloną kwotę podejmie się tego zadania.
3.5.3 Forma opodatkowania sklepu internetowego.
Prowadząc tylko sklep internetowy jako osoba fizyczna lub spółka osobowa podatnikowi przysługuje prawo do wyboru formy opodatkowania między: ryczałtem, zasadami ogólnymi według skali podatkowej a podatkiem liniowym.
Działalność usługowa w zakresie handlu jest objęta ryczałtem w wysokości 3%. Takie opodatkowanie sklepu internetowego ryczałtem w wysokości 3% może być bardzo opłacalne, z uwagi na to, że taki podatek jest niski. Jednak korzystając z ryczałtu, nie ma możliwości rozliczania kosztów.
3.5.4 Konto firmowe dla sklepu internetowego
Jeżeli będziesz zakładał swój sklep internetowy musisz wcześniej przejść przez procedurę otwarcia rachunku bankowego on-line. Przepisy prawa nie nakazują jednak, aby przedsiębiorca posiadał odrębny rachunek bankowy dla środków uzyskiwanych/wydatkowanych w ramach swojej działalności, możesz więc korzystać ze subkonta utworzonego przy Twoim rachunku prywatnym. Istotne jednak jest to, żeby wówczas właścicielem konta w banku był wyłącznie przedsiębiorca (małżonkowie o ile prowadzą wspólnie przedsiębiorstwo). Z uwagi na to, iż w przypadku sklepu internetowego zdecydowana większość płatności dokonywana jest za pomocą przelewów to warto jednak zdecydować się na założenie oddzielnego „rachunku firmowego”.
3.5.5 Regulamin sklepu internetowego
Chcąc prowadzić sprzedaż on-line warto wcześniej przygotować właściwy regulamin Twojego sklepu internetowego. Regulamin taki jest zbirem norm i zasad, które są ujęte w jednym dokumencie i wskazują jak można zakupić Twoje produkty za pomocą Twojej strony internetowej. W regulaminie powinieneś zamieścić także informację dotyczące kwestii możliwych i akceptowanych przez Ciebie forma płatności, czasie oczekiwania na realizację zamówienia itp. Regulamin musi spełniać standardy ogólnych warunków umów i świadczenia usług drogą elektroniczną.
Zobacz także:
Regulamin sklepu internetowego
3.5.6 Dane osobowe, które będziesz przetwarzać
Pamiętaj, że prowadząc sklep internetowy, będziesz gromadził i przetwarzał dane osobowe Twoich klientów, wcześniej wiec szczegółowo powinieneś się zapoznać z regulacjami prawnymi związanymi z ochroną danych osobowych zawartymi w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („Rozporządzenie”).
Na gruncie Rozporządzenia, przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem, m.in. wtedy, gdy jest ono niezbędne do wykonania umowy lub zawarcia umowy. Takim przypadkiem jest korzystanie z dokonywanie sprzedaży na odległość (sprzedaż on-line).
Z uwagi na fakt, że zasadą jest wyrażenie jednoznacznej zgody na przetwarzanie danych osobowych, w regulaminie Twojego sklepu internetowego powinno znaleźć się odpowiednie postanowienie w tym zakresie. Postanowienie regulaminu powinno zostać skonstruowane w taki sposób, aby nie powstały wątpliwości, kupujący wyraził zgodę dobrowolnie, świadomie i jednoznacznie. Pamiętaj również o tym, że nie ma możliwości wyrażenia zgody zbiorczej na wszystkie cele przetwarzania. W konsekwencji, co do każdego celu w regulaminie powinno się znaleźć odpowiednie postanowienie o wyrażeniu zgody.
Odrębna zgoda klienta będzie również potrzebna, jeżeli planujesz profilowanie klientów. Profilowanie oznacza dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się.
Ponadto regulamin sprzedaży online powinien zawierać postanowienia w przedmiocie:
- danych, jakie będziesz zbierać i zapisywać;
- sposobu i celu przetwarzania zbieranych przez Ciebie danych;
- prawa do bycia zapomnianym, tj. sposobu w jaki użytkownik może edytować lub usunąć swoje dane osobowe z Twojej bazy;
- organu, do jakiego konsument może zgłosić naruszenie związane z procesem przetwarzania danych;
- Twojego zobowiązania, że dane osobowe użytkownika nie zostaną wydane podmiotom trzecim;
- prawa użytkowania do żądania od Ciebie zaprzestania przetwarzania jego danych osobowych;
- możliwości wniesienia skargi przez konsumenta do właściwego organu.
Dostosowanie regulaminu do wymogów Rozporządzenia nie jest Twoim jedynym obowiązkiem w zakresie danych osobowych. Musisz również pamiętać, że masz obowiązek informowania właściwego organu nadzoru o przypadkach naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych, które mogą skutkować zagrożeniem praw i swobód osób, których dane zostały naruszone w ciągu 72 godzin od wykrycia naruszenia oraz masz obowiązek bezzwłocznie poinformować użytkownika, którego dane wyciekły o tym fakcie.
Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i udostępniania danych osobowych:
Porada - Zasady przetwarzania i udostępniania danych osobowych, tworzenie zbiorów
Zobacz:
Procedura/Regulamin w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji
Porada Zasady przetwarzania i udostępniania danych osobowych, tworzenia zbiorów
Regulamin sklepu internetowego powinien być skonstruowany na obowiązujących przepisach prawnych i omawiać wszelkie istotne dla kupującego zagadnienia. Pamiętaj, aby Twój regulamin skonstruowany był w sposób jasny i czytelny i nie budził żadnych wątpliwości.
Pamiętaj, że przepisy chronią konsumenta jako podmiot nieprofesjonalny, nie powinieneś wiec w żaden sposób wykorzystywać niewiedzy swoich klientów!
Twój regulamin nie może więc zawierać żadnych klauzul niedozwolonych. Klauzulami niedozwolonymi są takie postanowienia umowy (regulaminu), które kształtują prawa konsumentów w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszając ich interesy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi rejestr klauzul niedozwolonych, w którym możesz sprawdzić, czy dane postanowienie zostało uznane za klauzulę niedozwoloną. Rejestr klauzul niedozwolonych jest dostępny bezpłatnie online na stronie internetowej UOKIK - https://uokik.gov.pl/index.php.
Musisz jednak pamiętać, że pomimo obszerności rejestru klauzul niedozwolonych ma on jedynie charakter pomocniczy. Zatem fakt, że dane postanowienie nie zostało w nim uwzględnione nie oznacza, że w realiach konkretnego stanu faktycznego nie zostanie za takie uznane.
Pamiętaj także, że Twój regulamin powinien zostać nieodpłatnie udostępniony Twoim klientom jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży.
Przykładowy regulamin sprzedaży możesz bezpłatnie pobrać z serwisu mikroPorady.pl wykorzystując w tym celu poniższy link:
Regulamin sprzedaży – wzór z komentarzem prawnym
3.6 Zatrudnienie pracowników
Wraz z rozwojem Twojego przedsiębiorstwa niewątpliwie przybywać będzie obowiązków. To tylko Twoja decyzja czy swoje przedsiębiorstwo chcesz prowadzić samodzielnie, przy pomocy wspólnika czy też przy pomocy pracowników. Być może warto, abyś zastanowił się nad zatrudnieniem osoby posiadającej doświadczenie z wcześniakami bądź wiedzą medyczną w tym zakresie np. posiadającą wykształcenie medyczne np. pielęgniarkę bądź położną. Taka osoba nie tylko może prowadzić sprzedaż w Twoim sklepie internetowym, ale także doradzać klientom medycznie uzasadniając swoje rekomendacje.
Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu pracowników warto abyś dowiedział się, w jaki sposób możesz to zrobić.
Najpopularniejszym sposobem jest zawarcie umowy o pracę. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy stanowi, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Podstawowymi elementami umowy o pracę jest określenie jej przedmiotu, tj. rodzaju pracy, miejsca wykonywania pracy, wysokości wynagrodzenia pracownika, wymiaru czasu pracy oraz terminu jej rozpoczęcia.
W praktyce oznacza to, że konkretna osoba, z którą zawrzesz umowę o pracę będzie zobowiązana do osobistego świadczenia pracy na Twoją rzecz i w Twoim imieniu, a zatem na Twoje ryzyko. Za działania pracownika odpowiadać będziesz Ty – jako pracodawca. Pracownik będzie wykonywał pracę w dni wskazane w umowie, np. w dni robocze lub w dni ustalane w comiesięcznym harmonogramie. Wykonywanie pracy przez pracownika ma polegać na starannym działaniu, wykonywanym pod kierownictwem pracodawcy. Warto więc sprecyzować w umowie oczekiwania wobec pracownika, tak aby dla obu stron umowy było jasne, co należy do jego obowiązków. Wbrew niektórym praktykom na rynku, umowa o pracę nie dotyczy wszelkiej pracy, lecz pracy określonej co do rodzaju, a więc pracy o charakterze powtarzalnym. Miej świadomość, że zatrudniany przez Ciebie pracownik nie powinien wykonywać każdej pracy, jaką mu zlecisz, lecz tylko tę wynikającą z umowy.
Do Twoich obowiązków będzie zaś należała wypłata wynagrodzenia.
Umowę o pracę możesz zawrzeć na okres próbny albo od razu na czas określony lub na czas nieokreślony. Proponujemy, aby pierwsza umowa była umową zawartą na okres próbny. Okres próbny wynosi maksymalnie 3 miesiące i służy sprawdzeniu kompetencji pracownika.
Pamiętaj, że umowa o pracę musi być zawarta w formie pisemnej najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy. W przeciwnym razie narazisz się na karę grzywny w wysokości od 1.000 zł do 30.000 zł, co byłoby dla Ciebie dotkliwe, tym bardziej że dopiero zaczynasz prowadzić działalność, więc prawdopodobnie nie dysponujesz zbyt dużym budżetem.
Taka sama kara grozi Ci, jeżeli pomimo spełnienia wszystkich wyżej wskazanych cech, zawierasz z osobą trzecią umowę cywilnoprawną, np. umowę zlecenie lub umowę o świadczenie usług.
Nie oznacza to jednak, że w ramach swojej działalności nie możesz również zawierać umowy zlecenie. Przepisy o umowie zlecenie znajdują się w Kodeksie cywilnym. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie (odpowiednik pracownika) zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (odpowiednik pracodawcy – Ciebie). W przeciwieństwie do umowy o pracę, umowa zlecenie nie musi zostać zawarta w formie pisemnej, a wynagrodzenie nie ma charakteru obligatoryjnego. Niemniej jednak, jeżeli postanowienia zawartej umowy nie stanowią inaczej i nic innego nie wynika z okoliczności, przyjmujący zlecenie (zleceniobiorca) jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w wysokości odpowiadającej wykonanej przez niego pracy. Natomiast tak jak w przypadku umowy o pracę, zleceniobiorca jest zobowiązany jedynie do starannego działania. Odmiennie niż pracownik, zleceniobiorca nie musi się jednak stosować do wskazówek dającego zlecenie.
Zobacz również:
Umowa o pracę – wzór z komentarzem prawnym
Umowa zlecenia – wzór z komentarzem prawnym
Umowa o dzieło – wzór z komentarzem prawnym
Poradnik – Zestawienie form zatrudnienia
3.7 Źródła finansowania
3.7.1 Dotacje z urzędu pracy
Bezrobotny, absolwent CIS, absolwent KIS zamierzający podjąć działalność gospodarczą, mogą złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu albo ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej wniosek o dofinansowanie, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności.
Wniosek o dofinansowanie powinien zawierać:
- imię i nazwisko;
- adres miejsca zamieszkania;
- numer PESEL, jeżeli został nadany;
- kwotę wnioskowanego dofinansowania;
- symbol i przedmiot planowanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) na poziomie podklasy;
- kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej oraz źródła ich finansowania;
- szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach dofinansowania, przeznaczanych na zakup towarów i usług, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, materiałów, towarów, usług i materiałów reklamowych, pozyskanie lokalu, pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem działalności gospodarczej;
- proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu dofinansowania (np. poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (aval), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym albo akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika – o zwrocie patrz poniżej).
- podpis.
Wraz z wnioskiem musisz również złożyć m.in. oświadczenie o:
- nieotrzymaniu bezzwrotnych środków Funduszu Pracy lub innych bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej;
- nieposiadaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku jego posiadania - oświadczenie o zakończeniu działalności gospodarczej w dniu przypadającym w okresie przed upływem co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku;
- niepodejmowaniu zatrudnienia w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej;
- niekaralności w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny;
- zobowiązaniu się do prowadzenia działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia oraz niezawieszania jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy;
- niezłożeniu wniosku do innego starosty o przyznanie dofinansowania lub przyznanie jednorazowo środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
Wysokość dotacji różni się w zależności od urzędu pracy ją przydzielającą. W każdym przypadku dotacja nie może jednak wynosić więcej niż równowartość sześciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.
Jeżeli urząd pracy uwzględni wniosek zawierana jest umowa.
Środki finansowe pochodzące z dofinansowania muszą zostać wykorzystane zgodnie ze złożonym wnioskiem i umową. Zgodność ma dotyczyć zarówno celu ich wydatkowania, jak i terminu. W przeciwnym razie, jak również w sytuacji, gdy jednoosobowa działalność gospodarcza będzie prowadzona krócej niż 12 miesięcy, będziesz zobowiązany do zwrotu urzędowi pełnej kwoty udzielonej dotacji.
Informacje na temat aktualnie prowadzonych naborów do poszczególnych programów, w ramach których możesz otrzymać dotację na założenie działalności gospodarczej, dostępne są na stronach urzędów pracy. Przykładowo, obecnie w urzędzie pracy w Łodzi realizowany jest projekt „Z dotacją na start” w ramach którego możesz otrzymać:
- diagnozę predyspozycji uczestników do zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej;
- wsparcie szkoleniowe przed założeniem działalności gospodarczej;
- jednorazowa dotacja na założenie działalności gospodarczej w wysokości 23 050 zł;
- finansowe wsparcie pomostowe w wysokości do 2 600 zł miesięcznie.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronach Wojewódzkiego Urzedu Pracy w Łodzi (https://wuplodz.praca.gov.pl/web/rpo-wl/dotacje-na-rozpoczecie-dzialalnosci-gospodarczej).
3.7.2 Środki unijne
Fundusze unijne stanowią potencjalne źródło finansowania mikro, małych oraz średnich firm. Ich celem jest poprawienie konkurencyjności mniejszych firm. Warto skorzystać ze środków unijnych jak najszybciej, bowiem z informacji podawanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że w przeciągu następnych kilku lat dotacje mają być zastępowane kredytami, poręczeniami i pożyczkami udzielanymi na preferencyjnych warunkach przez pośredników finansowych takich jak banki lub fundusze pożyczkowe i poręczeniowe.
Jeżeli jesteś zainteresowany pozyskaniem środków finansowych z Unii Europejskiej, w pierwszej kolejności powinieneś udać się do Centralnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Warszawie lub Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w poszczególnych miastach wojewódzkich („Punkt Informacyjny”), w których można uzyskać szczegółowe informacje w zakresie możliwości pozyskania dotacji na daną działalność. Przede wszystkim dowiesz się jakie aktualnie programy unijne są realizowane, jakie musisz spełniać kryteria i do kiedy trwa nabór wniosków do danego programu. Konsultacje w Punkcie są bezpłatne. Punkty Informacyjne prowadzą również konsultacje w formie telefonicznej.
Innym miejscem, w którym możesz uzyskać informacje na temat aktualnych programów pomocowych jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości („PARP”). W jej ramach funkcjonuje specjalna infolinia obsługiwana przez ekspertów udzielających informacji na temat obsługiwanych przez PARP programów.
W ramach PARP uruchomione zostały programy operacyjne „Inteligentny Rozwój”, „Polska Wschodnia”, „Wiedza Edukacja Rozwój”. Program „Inteligentny Rozwój” skierowany jest przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorców. W jego ofercie znajdziesz projekty mające na celu przyczynienie się do rozwoju realizujących je podmiotów np. poprzez ekspansję na nowe rynki lub ulepszenie oferowanych produktów.
Program „Wiedza Edukacja Rozwój” również adresowany jest do małych i średnich przedsiębiorców. Projekty w ramach tego programu mają m.in. przyczynić się do aktywizacji zawodowej ludzi młodych – do 30 roku życia. Na ten cel została przeznaczona kwota 2 035 mln euro.
Szczególnie ciekawe projekty oferowane są dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw typu start-up w ramach programu „Polska Wschodnia”, który jest realizowany na terenie województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego lub warmińsko-mazurskiego.
Warto śledzić terminy naboru wniosków do poszczególnych projektów korzystając z harmonogramu zamieszczonego oficjalnej strony intrenetowej PARP - Harmonogram Naborów (https://www.parp.gov.pl/harmonogram-naborow?sort=end&display=round).
Szczegółowe wymogi, jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie środków z PARP w ramach wskazanych programów znajdziesz na stronie:
Poprawne przygotowanie wniosku jest czasochłonne, dlatego też warto udać się do profesjonalisty po pomoc w tym zakresie.
3.7.3 Anioł biznesu
Warto również rozważyć współpracę z aniołem biznesu. Mianem anioła biznesu określa się prywatnego inwestora, który wspiera innych przedsiębiorców poprzez inwestycje własnego kapitału w rozwój ich działalności. Anioły biznesu najczęściej działają w sektorze start-upów. W zamian za partycypację w kosztach danego przedsięwzięcia anioł biznesu oczekuje niewielkich udziałów i odpowiadającego tym udziałom zysku. Największą zaletą tej formy finansowania jest niemalże natychmiastowe uzyskanie niezbędnych środków pieniężnych oraz brak obowiązku spłaty odsetek od kwoty pożyczki tak jak ma to miejsce w przypadku kredytu bankowego. Warto dodać, że z pomocy aniołów biznesu korzystały na początku takie firmy jak Apple czy Starbucks.
Najprostszą drogą na pozyskanie anioła biznesu jest zwrócenie się do instytucji zrzeszającej osoby chętne do inwestowania w perspektywiczne projekty. W Polsce jedną z najstarszych i najpopularniejszych instytucji tego typu jest PolBAN Business Angel Club z siedzibą w Bydgoszczy i biurem w Warszawie. W pierwszej kolejności polecamy jednak dokonać rozpoznania, czy na lokalnym rynku nie ma podmiotu, który chciałaby wesprzeć Twój biznes. Firmy często chętnie wspierają lokalne przedsięwzięcia, inwestycje lub po prostu osoby pochodzące z ich regionu.
3.7.4 Kredyt bankowy
Jeżeli nie masz możliwości skorzystania z wyżej wskazanych źródeł finansowania możesz rozważyć zawarcie z bankiem umowy kredytu. Kredyt bankowy stanowi wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorcy, gdyż umożliwia sfinansowanie wszelkich inwestycji. Ubiegając się o kredyt powinieneś skonsultować się z doświadczonym doradcą. Oprócz tego Twój pomysł na biznes będzie podlegać indywidualnej ocenie banku. Bank sprawdzi również Twoją zdolność kredytową i dopiero wtedy zaproponowane zostaną Ci warunki kredytu.
Zwróć uwagę, że pracownik banku przedstawiający warunki kredytu będzie podkreślał konkurencyjność oferty na rynku. Warto jednak samemu dokonać porównania ofert różnych banków. Możesz także rozważyć skorzystanie z bezpłatnych usług doradców kredytowych. W ten sposób już na początku możesz zaoszczędzić część pieniędzy, które przeznaczyłbyś na spłatę odsetek w przypadku zawarcia umowy kredytu z pierwszym bankiem.
Istotna jest także kwestia waluty kredytu. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie uzyskanie i spłata kredytu w walucie, w której rzeczywiście zarabiasz. Rozumiemy jednak, że bank może zaoferować Ci atrakcyjny kredyt w walucie obcej. Musisz jednak pamiętać o ryzyku zmian kursów walutowych, którego wyeliminować się nie da. Dla pełniejszej oceny sytuacji poproś pracownika banku o przedstawienie symulacji spłat rat kredytu oraz o udzielenie dokładnych informacji w przedmiocie sposobu ustalania przez bank kursu waluty, po której będzie przeliczał wysokość raty w walucie obcej na walutę polską, a także informacji czy umowa kredytu obejmuje kredyt walutowy, czy złotówkowy. Dokładnie przeczytaj umowę oraz załączone do niej dokumenty. Ponadto sprawdź, czy treść umowy zgadza się z informacjami udzielonymi przez pracownika banku.
Jeżeli planujesz pozyskanie kredytu bankowego, musisz pamiętać, aby wszcząć procedurę odpowiednio wcześniej, gdyż proces udzielania kredytu jest długotrwały. Musisz również liczyć się z tym, że udzielenie kredytu bankowego będzie dla Ciebie stałym obciążeniem. Może okazać się to problematyczne, jeżeli Twoja działalność nie będzie przynosić zysków, co może zdarzyć się zwłaszcza na początku jej prowadzenia.
Słowniczek – Wniosek kredytowy
Akty prawne:
- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U.2022.1467 t.j.);
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. z 2018 r. poz. 227);
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2022.1360);
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U.2022.1510 t.j.);
- Rozporządzenie z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie uprawnień pracowniczych osób wykonujących pracę nakładczą (Dz.U. 1976 Nr 3, poz. 19);
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. 2020.287);
- Ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. 2022.5 t.j.).
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.2021.1062 t.j.);
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2020.344 t.j.).
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U.2021.324 t.j.);
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. 2020.176 t.j.);
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2022.690 t.j.).
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2021.162 t.j.);
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej i punkcie informacji dla przedsiębiorcy (Dz.U.2022.541 t.j.);
- Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.2022.1683 t.j.);
- Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U.2020.2021 t.j.);
- Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz.U. z 2021. 222. t.j.);
- Dyrektywa 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (Dz.U.UE.L. z 2002 r. nr 11).
Stan prawny – 31 sierpnia 2022 r.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482