Pomysł na biznes:
Socjalna spółdzielnia urody

Podejmij wyzwanie
Pasja, która połączyła pięć kobiet
Grupa kobiet z Bydgoszczy postanowiła zmienić swoje życie. Nie miały fortuny, bogatych mężów, studiów ukończonych na kilku kierunkach. Kierowała nimi chęć zmiany, stworzenia czegoś dla innych, ale przede wszystkim chęć pracy dla praca siebie.
Dla kogo?
- Dla osób zainteresowanych tematyką mody i urody
- Dla absolwentów szkół i kursów związanych z usługami i kosmetologią, wizażem, fryzjerstwem itp. lub osób stojących dopiero przed wyborem tych szkół,
- Dla tych, którzy lubią rozmawiać z ludźmi, potrafią przekonać ich do swoich racji
- Dla tych, którzy wiedzą jak ważną rolę w dzisiejszych czasach pełni wygląd i lubią w tym zakresie pomagać innym
- Dla osób, które nie boją się zmian i chętnie podejmują nowe wyzwania
Zanim zaczniesz
- Zdobądź lub podnieś kwalifikacje dokumentujące Twoje umiejętności
- Zbierz wszystkie informacje na temat różnych metod dbania o urodę - trendy ciągle się zmieniają
- Czytaj i zdobywaj wiedzę, bądź na bieżąco, by zaoferować najlepsze usługi
- Najwięcej uwagi poświęć temu, na czym Twoim zdaniem znasz się najlepiej – stwórz swój katalog usług
- Znajdź potencjalnych współpracowników, ludzi innych niż Ty - biznes zyska, jeśli wasze umiejętności będą się uzupełniać
- Pamiętaj o promocji lokalu: zarówno o tej internetowej, jak i bezpośredniej
- Zastanów się, do jakich klientów będziesz kierować swoje usługi
Kasia - pomysłodawczyni przedsięwzięcia to absolwentka studium kosmetycznego i szkoły charakteryzacji. Miała wprawdzie kiedyś własny salon kosmetyczny, ale biznes skończył się niepowodzeniem. W Spółdzielni Socjalnej pracuje z kobietami otwartymi na nowe wyzwania, z różnymi pasjami i wykształceniem. Razem tworzą Salon Urody - pięcioosobowy zespół, który skoncentrowany jest na uzupełnianiu swoich usług i dobrej obsłudze klientek. W swojej ofercie mają usługi upiększania, pielęgnowania ciała, włosów, dłoni i stóp. Dwie spośród nich uczyły się w technikum kosmetycznym, jest też kosmetolog i wizażystka.
Dziewczyny uzupełniają się wzajemnie wiedzą, umiejętnościami, czy jak w przypadku pomysłodawczyni, doświadczeniem w biznesie. Co jeszcze je łączy? Każda z nich ma za sobą trudną przeszłość - jedne: brak perspektyw po szkole, brak doświadczenia, inne: utratę pracy, rozwód, samotne wychowywanie dziecka, problemy zdrowotne i brak pracy. Zamiast się poddać, postanowiły postawić wszystko na jedną kartę i odnieść sukces zakładając salon kosmetyczny. W swoim salonie urody Elles postawiły na to, w co ludzie chętnie inwestują – w swój wygląd.

Liczy się pomysł
Jak zbudować zespół
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Dziewczyny z Bydgoszczy postanowiły zmienić coś nie tylko w życiu swoim, ale wszystkich Bydgoszczanek. Impulsem była Kasia, która pociągnęła za sobą cały zespół. Każda z nich miała inne umiejętności, które świetnie uzupełniały się – to właśnie postanowiły wykorzystać bohaterki tego pomysłu na biznes, dostrzegając lukę w tego typu usługach na lokalnym rynku.
Dzisiejsze czasy wymagają od ludzi konkretnego wizerunku: sylwetki o nienagannych kształtach okrytej ubraniami podkreślającymi to, co mają podkreślić, a ukrywającymi to, co jest do ukrycia, fryzury modnej i wystylizowanej tak, by wyglądała na niedbałą i naturalną. W przypadku kobiet ważny jest jeszcze makijaż - dopasowany do okazji, uwydatniający zarys ust i podkreślający kolor oczu. Kobiety generalnie lubią dbać o siebie i potrafią zorganizować się finansowo, chociażby na nową fryzurę. Usługi upiększania, poprawiania urody mają więc swój potencjał i mogą stanowić doskonały biznes.
Wiele dróg i możliwości
Rynek usług fryzjersko – kosmetycznych jest w Polsce mocno rozwinięty. Istnieje wiele salonów, prowadzonych zarówno w formie lokalnych biznesów, jak i sieciowych. Rozpatrując uruchomienie własnego salonu weźmy pod uwagę kilka możliwości, jakie mamy do dyspozycji:
a) Salon tworzony od zera z własną marką
b) Salon tworzony samodzielnie od zera, ale pod patronatem marki (np. producenta chemii fryzjerskiej)
c) Salon tworzony jako sieciowa placówka franczyzowa
Każdy z tych wariantów wymaga innych nakładów finansowych i czasowych, ale różni się także w zakresie późniejszych zobowiązań i potencjalnych zysków. Warto wziąć wszystkie czynniki pod uwagę, by podjąć najlepszą dla nas decyzję.
Sukces w biznesie to wiedza i odpowiedni podział obowiązków
Kluczem jest jednak dobrany zespół, w którym każdy odpowiedzialny jest za inny rodzaj usługi. To stanowi gwarancję na sprawnie działający biznes. Tak właśnie jest w przypadku właścicielek salonu urody Elles w Bydgoszczy, które dostrzegły w biznesie związanym z kształtowaniem wizerunku szansę na swój sukces zawodowy.
W ofercie salonu znaleźć zabiegi upiększające, makijaż, przedłużenie paznokci, stylizację sylwetki. Klientka może uzyskać poradę dotyczącą doboru kolorów odpowiednich do jej typu urody, czy fryzury podkreślającej rysy twarzy.
Ich salon, to pierwsza w Bydgoszczy spółdzielnia socjalna powstała przy pomocy Powiatowego Urzędu Pracy. Zakładanie spółdzielni zajęło im rok. W tym czasie miały spotkania z doradcą zawodowym i uczęszczały na kursy doszkalające dotyczące prowadzenia własnego biznesu.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Integracja możliwości
Warto wiedzieć
Działalność spółdzielni socjalnej to przede wszystkim prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków w celach społecznej i zawodowej reintegracji jej członków. W praktyce oznacza to, że spółdzielnia socjalna musi prowadzić działalność gospodarczą, ale jej zysk nie jest celem samym w sobie, jest środkiem do realizacji celów statutowych.
Warto zapoznać się z następującymi informacjami:
- spółdzielniacocjalnawpraktyce.pl
- inspro.org.pl
- ekonomiaspoleczna.pl
- koordynacja ekonomii społecznej na Mazowszu - http://es.mcps-efs.pl/
- Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 roku - http://es.mcps-efs.pl/artyku%C5%82/krajowy-program-rozwoju-ekonomii-spo%C5%82ecznej-do-2023-roku-przyj%C4%99ty-przez-rad%C4%99-ministr%C3%B3w
- Europejski Portal Młodzieżowy - Spółdzielnia Socjalna - sposób na biznes - https://europa.eu/youth/pl/article/58/30728_pl
Gdy starały się o dotację z Urzędu Pracy, były niedoświadczone i niepewne siebie. Teraz stają się prawdziwymi bizneswoman, to zupełnie inne kobiety. Wszystkie ważne dla biznesu decyzje podejmują wspólnie, nabierają doświadczenia w biznesie i są pewne swoich umiejętności. Udowadniają, że nauka, praca i determinacja przynoszą efekty. Kobiety łączy pasja, chęć realizacji marzeń i głód sukcesu - wcześniej bezrobotne, postanowiły wziąć los w swoje ręce i założyć własny biznes.
Na ich przykładzie widać, że nie każde przedsięwzięcie związane z uruchomieniem własnej działalności wymaga ogromnego, indywidualnego wkładu finansowego. Czasem warto wykorzystać, to co oferuje nam pomoc Urzędów. Wkład własny nie jest wymagany, ale może stanowić pewien atut, tak jak i biznesplan - to świadczy o biznesowej świadomości, wiedzy i przygotowaniu do prowadzenia własnego biznesu.

Bez tego ani rusz
Trudne początki nie oznaczają braku sukcesu
Właścicielkom bydgoskiego salonu urody udało się spełnić wszystkie normy. Złożyły wniosek wraz z poręczycielami, podpisały z Urzędem umowę i otrzymały dotację.
Każda z kobiet dostała dokładnie po 8853zł. Co istotne, kwota dofinansowania z Urzędu Pracy zmienia się rokrocznie i jest zależna od przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Teoretycznie, biznes mógł startować.
Udało się znaleźć lokal (salon otworzyły dopiero w trzecim - należało wziąć pod uwagę wysokość czynszu, wielkość lokalu i jego sytuację administracyjną), samodzielnie go odnowiły i z pomocą rodzin i przyjaciół zdobywały niezbędne wyposażenie.
Początki, jak w większości biznesów, nie należały do najłatwiejszych. Kwota dotacji okazała się niewystarczająca, właścicielki musiały samodzielnie organizować środki i z własnej kieszeni wspierać rozwijający się salon.
Porażka to doświadczenie
Początkowe niepowodzenia udało się przezwyciężyć, salon zdobywa klientów a pozycja bydgoskiego salonu, jest coraz mocniejsza. Niewątpliwie mają na to wpływ wcześniejsze doświadczenia życiowe i zawodowe opisanych kobiet.
Część z nich ma za sobą prowadzenie biznesu, który nie wypalił. Alina otworzyła studio wizażu a później gabinet kosmetyczny. Bez sukcesu. Prowadziła też mały sklep spożywczy, który przegrał w starciu z konkurencją. Porażki wiele ją nauczyły. Teraz wie, jak uniknąć popełnionych wcześniej błędów i ma pomysł na to, jak zyskać klientów.

A to ciekawe…
Jak powiedzieć światu o istnieniu naszej firmy
Właścicielki pamiętają o promocji, dzięki której w niepewnych czasach łatwiej przykuć uwagę potencjalnego klienta.
W miesiącach, które mogą obniżyć dochody salonu (np. miesiące wakacyjne lub wrzesień, gdy gospodarstwa domowe mają wiele innych wydatków), organizują promocje i obniżki cen oraz mocno nasilają działania promocyjne w lokalnych mediach i forach internetowych.
Niższe ceny kuszą, warto więc spojrzeć w drugą stronę i obniżyć je nie tylko przy niższej frekwencji ze strony klientów, ale też w okresie, kiedy ruch może się zwiększyć. Na przykład wiosną każdy chce odświeżyć swój wizerunek czy fryzurę, niższa cena dodatkowo do tego zachęca a klientów jest więcej.
Warto wiedzieć
Z kwestią cen i obniżek nie należy jednak przesadzać, zbyt niskie ceny mogą świadczyć o złej jakości oferowanych usług. Warto więc ocenić rynek na którym się działa, wyczuć potrzeby klientów i wyjść im naprzeciw, dopasowując ceny i oferty specjalne bez szkody dla wizerunku salonu.
Sposoby promocji lokalu usługowego
(tutaj: salonu kosmetycznego)
- Oferta zabiegów próbnych na otwarcie salonu
- Pakiety i karty lojalnościowe
- Obniżki sezonowe (np. w sezonie ślubnym czy w czasie Karnawału)
- Targi i konkursy
- Dyplomy świadczące o ciągłym doszkalaniu się pracowników
- Promocja w Internecie
a) banery reklamowe w lokalnych serwisach informacyjnych
b) promocja w serwisach społecznościowych, takich jak: Instagram, Facebook - to darmowe sposoby reklamy w sieci, o których należy pamiętać
c) dyskusje na lokalnych forach internetowych - Ulotki i banery offline (ulotki drukowane, wizytówki, karty rabatowe itp.) - to nadal bardzo ważne narzędzie promocji dla lokalnego biznesu. Nie wszystko i nie ze wszystkimi można załatwić za pośrednictwem komunikacji elektronicznej
Największe sukcesy odnoszą te salony kosmetyczne, w których profesjonalny zespół o klienta zadba wieloaspektowo - oferując mu zabiegi kosmetyczne i relaksacyjne, usługi fryzjerskie, stylizację paznokci, analizę sylwetki i dobór ubioru, czy makijaż. Kompleksowe i rzetelne usługi zawsze przyciągają klientów, dlatego zdecydowanie warto poszukać do swojego zespołu współpracowników, którzy mają wysokie kompetencje z różnych dziedzin dbania o urodę.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?