Pomysł na biznes:

Socjalna spółdzielnia urody

Branża:
  • Usługi
  • Zdrowie
  • Uroda

artcile

Podejmij wyzwanie

Pasja, która połączyła pięć kobiet

Grupa kobiet z Bydgoszczy postanowiła zmienić swoje życie. Nie miały fortuny, bogatych mężów, studiów ukończonych na kilku kierunkach. Kierowała nimi chęć zmiany, stworzenia czegoś dla innych, ale przede wszystkim chęć pracy dla praca siebie.

 

icon

Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych tematyką mody i urody
  • Dla absolwentów szkół i kursów związanych z usługami i kosmetologią, wizażem, fryzjerstwem itp. lub osób stojących dopiero przed wyborem tych szkół,
  • Dla tych, którzy lubią rozmawiać z ludźmi, potrafią przekonać ich do swoich racji
  • Dla tych, którzy wiedzą jak ważną rolę w dzisiejszych czasach pełni wygląd i lubią w tym zakresie pomagać innym
  • Dla osób, które nie boją się zmian i chętnie podejmują nowe wyzwania
icon

Zanim zaczniesz

  • Zdobądź lub podnieś kwalifikacje dokumentujące Twoje umiejętności
  • Zbierz wszystkie informacje na temat różnych metod dbania o urodę - trendy ciągle się zmieniają
  • Czytaj i zdobywaj wiedzę, bądź na bieżąco, by zaoferować najlepsze usługi
  • Najwięcej uwagi poświęć temu, na czym Twoim zdaniem znasz się najlepiej – stwórz swój katalog usług
  • Znajdź potencjalnych współpracowników, ludzi innych niż Ty - biznes zyska, jeśli wasze umiejętności będą się uzupełniać
  • Pamiętaj o promocji lokalu: zarówno o tej internetowej, jak i bezpośredniej
  • Zastanów się, do jakich klientów będziesz kierować swoje usługi

Kasia - pomysłodawczyni przedsięwzięcia to absolwentka studium kosmetycznego i szkoły charakteryzacji. Miała wprawdzie kiedyś własny salon kosmetyczny, ale biznes skończył się niepowodzeniem. W Spółdzielni Socjalnej pracuje z kobietami otwartymi na nowe wyzwania, z różnymi pasjami i wykształceniem. Razem tworzą Salon Urody - pięcioosobowy zespół, który skoncentrowany jest na uzupełnianiu swoich usług i dobrej obsłudze klientek. W swojej ofercie mają usługi upiększania, pielęgnowania ciała, włosów, dłoni i stóp. Dwie spośród nich uczyły się w technikum kosmetycznym, jest też kosmetolog i wizażystka.

Dziewczyny uzupełniają się wzajemnie wiedzą, umiejętnościami, czy jak w przypadku pomysłodawczyni, doświadczeniem w biznesie. Co jeszcze je łączy? Każda z nich ma za sobą trudną przeszłość - jedne: brak perspektyw po szkole, brak doświadczenia, inne: utratę pracy, rozwód, samotne wychowywanie dziecka, problemy zdrowotne i brak pracy. Zamiast się poddać, postanowiły postawić wszystko na jedną kartę i odnieść sukces zakładając salon kosmetyczny. W swoim salonie urody Elles postawiły na to, w co ludzie chętnie inwestują – w swój wygląd.

artcile

Liczy się pomysł

Jak zbudować zespół

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Dziewczyny z Bydgoszczy postanowiły zmienić coś nie tylko w życiu swoim, ale wszystkich Bydgoszczanek. Impulsem była Kasia, która pociągnęła za sobą cały zespół. Każda z nich miała inne umiejętności, które świetnie uzupełniały się – to właśnie postanowiły wykorzystać bohaterki tego pomysłu na biznes, dostrzegając lukę w tego typu usługach na lokalnym rynku.

Dzisiejsze czasy wymagają od ludzi konkretnego wizerunku: sylwetki o nienagannych kształtach okrytej ubraniami podkreślającymi to, co mają podkreślić, a ukrywającymi to, co jest do ukrycia, fryzury modnej i wystylizowanej tak, by wyglądała na niedbałą i naturalną. W przypadku kobiet ważny jest jeszcze makijaż - dopasowany do okazji, uwydatniający zarys ust i podkreślający kolor oczu. Kobiety generalnie lubią dbać o siebie i potrafią zorganizować się finansowo, chociażby na nową fryzurę. Usługi upiększania, poprawiania urody mają więc swój potencjał i mogą stanowić doskonały biznes.

icon

Wiele dróg i możliwości

Rynek usług fryzjersko – kosmetycznych jest w Polsce mocno rozwinięty. Istnieje wiele salonów, prowadzonych zarówno w formie lokalnych biznesów, jak i sieciowych. Rozpatrując uruchomienie własnego salonu weźmy pod uwagę kilka możliwości, jakie mamy do dyspozycji:

a) Salon tworzony od zera z własną marką

b) Salon tworzony samodzielnie od zera, ale pod patronatem marki (np. producenta chemii fryzjerskiej)

c) Salon tworzony jako sieciowa placówka franczyzowa

Każdy z tych wariantów wymaga innych nakładów finansowych i czasowych, ale różni się także w zakresie późniejszych zobowiązań i potencjalnych zysków. Warto wziąć wszystkie czynniki pod uwagę, by podjąć najlepszą dla nas decyzję.

Sukces w biznesie to wiedza i odpowiedni podział obowiązków

Kluczem jest jednak dobrany zespół, w którym każdy odpowiedzialny jest za inny rodzaj usługi. To stanowi gwarancję na sprawnie działający biznes. Tak właśnie jest w przypadku właścicielek salonu urody Elles w Bydgoszczy, które dostrzegły w biznesie związanym z kształtowaniem wizerunku szansę na swój sukces zawodowy.

W ofercie salonu znaleźć zabiegi upiększające, makijaż, przedłużenie paznokci, stylizację sylwetki. Klientka może uzyskać poradę dotyczącą doboru kolorów odpowiednich do jej typu urody, czy fryzury podkreślającej rysy twarzy.

Ich salon, to pierwsza w Bydgoszczy spółdzielnia socjalna powstała przy pomocy Powiatowego Urzędu Pracy. Zakładanie spółdzielni zajęło im rok. W tym czasie miały spotkania z doradcą zawodowym i uczęszczały na kursy doszkalające dotyczące prowadzenia własnego biznesu.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Integracja możliwości

icon

Warto wiedzieć

Działalność spółdzielni socjalnej to przede wszystkim prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków w celach społecznej i zawodowej reintegracji jej członków. W praktyce oznacza to, że spółdzielnia socjalna musi prowadzić działalność gospodarczą, ale jej zysk nie jest celem samym w sobie, jest środkiem do realizacji celów statutowych.

Warto zapoznać się z następującymi informacjami:

  • spółdzielniacocjalnawpraktyce.pl
  • inspro.org.pl
  • ekonomiaspoleczna.pl
  • koordynacja ekonomii społecznej na Mazowszu - http://es.mcps-efs.pl/
  • Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 roku - http://es.mcps-efs.pl/artyku%C5%82/krajowy-program-rozwoju-ekonomii-spo%C5%82ecznej-do-2023-roku-przyj%C4%99ty-przez-rad%C4%99-ministr%C3%B3w
  • Europejski Portal Młodzieżowy - Spółdzielnia Socjalna - sposób na biznes - https://europa.eu/youth/pl/article/58/30728_pl

Gdy starały się o dotację z Urzędu Pracy, były niedoświadczone i niepewne siebie. Teraz stają się prawdziwymi bizneswoman, to zupełnie inne kobiety. Wszystkie ważne dla biznesu decyzje podejmują wspólnie, nabierają doświadczenia w biznesie i są pewne swoich umiejętności. Udowadniają, że nauka, praca i determinacja przynoszą efekty. Kobiety łączy pasja, chęć realizacji marzeń i głód sukcesu - wcześniej bezrobotne, postanowiły wziąć los w swoje ręce i założyć własny biznes.

Na ich przykładzie widać, że nie każde przedsięwzięcie związane z uruchomieniem własnej działalności wymaga ogromnego, indywidualnego wkładu finansowego. Czasem warto wykorzystać, to co oferuje nam pomoc Urzędów. Wkład własny nie jest wymagany, ale może stanowić pewien atut, tak jak i biznesplan - to świadczy o biznesowej świadomości, wiedzy i przygotowaniu do prowadzenia własnego biznesu.

artcile

Bez tego ani rusz

Trudne początki nie oznaczają braku sukcesu

Właścicielkom bydgoskiego salonu urody udało się spełnić wszystkie normy. Złożyły wniosek wraz z poręczycielami, podpisały z Urzędem umowę i otrzymały dotację.

Każda z kobiet dostała dokładnie po 8853zł. Co istotne, kwota dofinansowania z Urzędu Pracy zmienia się rokrocznie i jest zależna od przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Teoretycznie, biznes mógł startować.

Udało się znaleźć lokal (salon otworzyły dopiero w trzecim - należało wziąć pod uwagę wysokość czynszu, wielkość lokalu i jego sytuację administracyjną), samodzielnie go odnowiły i z pomocą rodzin i przyjaciół zdobywały niezbędne wyposażenie.

Początki, jak w większości biznesów, nie należały do najłatwiejszych. Kwota dotacji okazała się niewystarczająca, właścicielki musiały samodzielnie organizować środki i z własnej kieszeni wspierać rozwijający się salon.

 

Porażka to doświadczenie

Początkowe niepowodzenia udało się przezwyciężyć, salon zdobywa klientów a pozycja bydgoskiego salonu, jest coraz mocniejsza. Niewątpliwie mają na to wpływ wcześniejsze doświadczenia życiowe i zawodowe opisanych kobiet.

Część z nich ma za sobą prowadzenie biznesu, który nie wypalił. Alina otworzyła studio wizażu a później gabinet kosmetyczny. Bez sukcesu. Prowadziła też mały sklep spożywczy, który przegrał w starciu z konkurencją. Porażki wiele ją nauczyły. Teraz wie, jak uniknąć popełnionych wcześniej błędów i ma pomysł na to, jak zyskać klientów.

artcile

A to ciekawe…

Jak powiedzieć światu o istnieniu naszej firmy

Właścicielki pamiętają o promocji, dzięki której w niepewnych czasach łatwiej przykuć uwagę potencjalnego klienta.

W miesiącach, które mogą obniżyć dochody salonu (np. miesiące wakacyjne lub wrzesień, gdy gospodarstwa domowe mają wiele innych wydatków), organizują promocje i obniżki cen oraz mocno nasilają działania promocyjne w lokalnych mediach i forach internetowych.

Niższe ceny kuszą, warto więc spojrzeć w drugą stronę i obniżyć je nie tylko przy niższej frekwencji ze strony klientów, ale też w okresie, kiedy ruch może się zwiększyć. Na przykład wiosną każdy chce odświeżyć swój wizerunek czy fryzurę, niższa cena dodatkowo do tego zachęca a klientów jest więcej.

icon

Warto wiedzieć

Z kwestią cen i obniżek nie należy jednak przesadzać, zbyt niskie ceny mogą świadczyć o złej jakości oferowanych usług. Warto więc ocenić rynek na którym się działa, wyczuć potrzeby klientów i wyjść im naprzeciw, dopasowując ceny i oferty specjalne bez szkody dla wizerunku salonu.

 

Sposoby promocji lokalu usługowego

(tutaj: salonu kosmetycznego)

  • Oferta zabiegów próbnych na otwarcie salonu
  • Pakiety i karty lojalnościowe
  • Obniżki sezonowe (np. w sezonie ślubnym czy w czasie Karnawału)
  • Targi i konkursy
  • Dyplomy świadczące o ciągłym doszkalaniu się pracowników
  • Promocja w Internecie
    a) banery reklamowe w lokalnych serwisach informacyjnych
    b) promocja w serwisach społecznościowych, takich jak: Instagram, Facebook - to darmowe sposoby reklamy w sieci, o których należy pamiętać
    c) dyskusje na lokalnych forach internetowych
  • Ulotki i banery offline (ulotki drukowane, wizytówki, karty rabatowe itp.) - to nadal bardzo ważne narzędzie promocji dla lokalnego biznesu. Nie wszystko i nie ze wszystkimi można załatwić za pośrednictwem komunikacji elektronicznej

Największe sukcesy odnoszą te salony kosmetyczne, w których profesjonalny zespół o klienta zadba wieloaspektowo - oferując mu zabiegi kosmetyczne i relaksacyjne, usługi fryzjerskie, stylizację paznokci, analizę sylwetki i dobór ubioru, czy makijaż. Kompleksowe i rzetelne usługi zawsze przyciągają klientów, dlatego zdecydowanie warto poszukać do swojego zespołu współpracowników, którzy mają wysokie kompetencje z różnych dziedzin dbania o urodę.

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty – Buduj swoją markę

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm

  1. Ucz się z pewnością dobrze znasz się na usługach fryzjerskich i kosmetycznych, ale umiejętności nigdy za wiele – poszukaj nowych kwalifikacji, które będą Cię odróżniać od innych – wystarczy w wyszukiwarce wpisać „Kursy manicure dla profesjonalistów”. W tej branży moda zmienia się wyjątkowo szybko – aby nadążać za zmianami niezbędne jest uczestnictwo w specjalnych kursach i warsztatach – to wiedza zdobyta podczas takich imprez daje przewagę konkurencyjną.

    W tej branży mogą przydać Ci się nie tylko umiejętności fryzjerskie, ale także umiejętności i wiedza z zakresu zarządzania salonem urody, z zakresu sprzedaży i marketingu w branży beauty lub inne. Na rynku dostępnych jest wiele szkoleń i kursów - Sprawdź, gdzie odbywają się profesjonalne szkolenia dla menedżerów w Twojej okolicy.

    W Polsce działa wiele organizacji branżowych, np.:

    • Polskie Stowarzyszenie Kosmetyczne, Warszawa
    • Polskie Związek Przemysłu Kosmetycznego,
    • Krajowa Izba Kosmetologii,
    • Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Kosmetologii – PRZYJAZNA KOSMETYKA
    • Stowarzyszenie Fryzjerów i Kosmetyczek Polskich,
    • Stowarzyszenie Fryzjerstwo Polskie
    • POLFRYZ Stowarzyszenie Fryzjerów i Kosmetyczek
    • Stowarzyszenie Wielkiego Fryzjerstwa Francji i Kreatorów – Sekcja Polska
  2. Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy. W serwisie internetowym Przewodnik Urody znajdziesz istotne informacje z branży, ceny analogicznych usług i listę wielu konkurencyjnych salonów.

    W serwisie Hair Trendy znajdziesz aktualizowaną na bieżąco listę wydarzeń w branży hair & beauty.

    Przykłady imprez:

    • Otwarte Mistrzostwa Fryzjerstwa Polskiego
    • Międzynarodowy Kongres Kosmetyczny, Kraków
    • Targi Beauty Forum, Warszawa
    • Targi Hair Forum, Warszawa
    • Forum Branży Kosmetycznej, Warszawa

    I wiele innych.

  3. Odwiedzaj konkurencję zrób własną listę najlepszych salonów urody w Twojej okolicy i przekonaj się osobiście, na czym polega ich sukces. Monitoruj regularnie. Zbieraj informacje.

  4. Możesz też założyć bloga/ vloga o urodzie to prosty sposób na rozpoczęcie kariery w branży beauty, lub dołącz do społeczności sympatyków znanych celebrytów lub liderów tej branży.

  5. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą działania różnych witamin i związków mineralnych na zdrowie, włosy i cerę, organizacji salonu urody, najlepszych praktyk itp. zaprenumeruj newslettery Twojej konkurencji lub dużych dostawców, obserwuj Instagram i Facebooka osób i firm znanych w tej branży.

    Bądź na bieżąco z listami dyskusyjnymi na różnych portalach dla kobiet – wypowiedzi Twoich potencjalnych klientek będą dla Ciebie cennym źródeł wiedzy na temat ich oczekiwań o opinii o innych salonach urody.

    Przykłady pism i portali:

    • beauty-forum.com.pl
    • Magazyn Fale Loki Koki
    • Hair Trendy – portal dla stylistów, fryzjerów, radio internetowe
    • Kurier Fryzjerski
    • fryzjerzy.pl – portal fryzjerski
    • Magazyn Świat Fryzjerstwa
    • Cabines – Świat Kosmetyki Profesjonalnej
    • LNE - profesjonalny magazyn kosmetyczny Beauty & Healthy Aging
    • WiadomościKosmetyczne.pl
    • Czasopismo kosmetyczne – Kosmetyka Spa&QWellness

    I wiele innych.

artcile

Słowniczek pojęć

  • Spółdzielnia socjalna - współdziałanie grupy ludzi w celu zapewnienia sobie miejsca pracy oraz polepszenia swojej sytuacji społecznej i ekonomicznej. Spółdzielnia socjalna jest specyficzną formą spółdzielni pracy. Działa w celu prowadzenia wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków, na rzecz ich społecznej i zawodowej reintegracji. Celem działania spółdzielni socjalnej jest powrót do uregulowanego życia społecznego i aktywności na rynku pracy jej członków/pracowników.

    Plusy prowadzenie spółdzielni socjalnej:

    • Demokratyczne zarządzanie, tj. równoważność głosów wszystkich członków spółdzielni w decydowaniu o jej działalności.
    • Skupienie działalności na reintegracji społecznej i zawodowej członków spółdzielni, w tym możliwość przeznaczenia nadwyżki bilansowej na społeczną reintegrację członków/pracowników.
    • Możliwość pozyskiwania dotacji, środków unijnych, ministerialnych oraz ubiegania się o środki przeznaczone dla podmiotów prowadzących działalność społecznie użyteczną prowadzoną w sferze zadań publicznych.
    • Możliwość tworzenia miejsc pracy dla osób niebędących członkami spółdzielni.
    • Możliwość korzystania z niskooprocentowanych pożyczek (z możliwością odroczenia spłaty) z Banku Gospodarstwa Krajowego, dedykowanych dla podmiotów ekonomii społecznej, w tym spółdzielni.

    Minusy prowadzenia spółdzielni socjalnej:

    • Konieczność stałego wypracowywania konsensusu i sprawnego funkcjonowania w grupie; ryzyko niepowodzeń spółdzielni ze względu na czynnik ludzki i konflikty w grupie.
    • Nie do końca sprecyzowane prawo, przepisy regulujące działalność spółdzielni zawarte w kilku różnych ustawach.
    • Negatywne konotacje nazwy „spółdzielnia socjalna”, uwarunkowane językowo, historycznie i kulturowo.
    • Niemożność dzielenia między członków spółdzielni wypracowanego zysku.
    • Obowiązek lustracyjny – każda spółdzielnia ma obowiązek przeprowadzenia lustracji swojej działalności przynajmniej raz na trzy lata, celem zbadania legalności, gospodarności i rzetelności działania.

    Źródło: MOCni wolontariatem – poradnik dla aktywnej młodzieży, Centrum Klucz, inspro.org.pl

  • Wizażysta/wizażystka - specjalista zajmujący się tworzeniem wizerunku (dobieraniem fryzury, ubrań itp.); także osoba świadcząca usługi: - w dziedzinie makijażu artystycznego, - korekcji niedoskonałości i mankamentów urody za pomocą kosmetyków.

    Zawód wizażystki jest stosunkowo młody w Polsce. Dzięki temu, że staje się on coraz bardziej popularny, otwiera się coraz więcej szkół, które proponują kursy z zakresu wizażu. Obecnie wiele szkół otwiera trzyletnie studia wizażu, które są zakończone otrzymaniem tytułu licencjata. Bardzo często zawierają one przedmioty z zakresu kosmetologii i ogólnej pielęgnacji skóry. Studia z zakresu wizażu oferują szerszy zakres możliwości niż kursy. Przede wszystkim większość z nich skupia się także na sztuce bodypaintingu, która staje się coraz bardziej popularna

    źródło: praca.pl, Poradnik, https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/wizazystka-kim-jest,studia,kursy,zarobki_pr-2083.html ,2.11.2017

  • Bodypainting - ang. „body” oznacza ciało, „painting” – malowanie. Jako najstarsza z form sztuki, aż do dnia dzisiejszego jest praktykowana i rozbudowywana dzięki nowinkom technologicznym stosowanych preparatów.

    W przeciwieństwie do tatuażu, nie jest formą stałą, co zupełnie odmienia jej charakter. Większość farb dostępnych na rynku zmywa się z chwilą wejścia pod prysznic, a samo malowidło wykonuje się specjalnym areografem bądź pędzlem.

    Mistrzowie bodypaintingu udowadniają, że ludzka skóra jest równie dobrym podłożem dla prawdziwej sztuki, co płótno czy papier. Bodypainting nie jest jednak jedynie artystycznym zajęciem. Dla najmłodszych możliwość przeistoczenia się w jednej chwili w dowolnie wybrane zwierzę, czy ulubioną postać z bajki to świetna zabawa.

    Źródło: BodyPaintingKrakow.pl, 2.11.2017

artcile

Czy to się opłaca?

Koszty początkowe

icon

Koszty początkowe

1. Adaptacja lokalu: 15.000zł (1)

Ten koszt może równie dobrze być zerowy co zwielokrotniony, zależnie od konkretnego lokalu i zakresu prac. Przyjęliśmy założenie, że lokal wymagać będzie jedynie odświeżenia (malowanie ścian i zabudowy aranżacyjnej z płyt gipsowo-kartonowych oraz drobne elementy typu oświetlenie)

 

2. Wyposażenie salonu: 14 400zł (2)

Poniżej przygotowaliśmy zestawienie dla małego salonu urody, z pojedynczymi stanowiskami dla podstawowych usług.

a) Stanowisko recepcyjne: 3000zł

- lada recepcyjna: ok. 500zł za używany mebel w bardzo dobrym stanie

- komputer: ok. 2000zł za nowy laptop o podstawowych parametrach

- telefon komórkowy: 500zł za nowy model ze średniej półki (przy założeniu, że telefon kupujemy za gotówkę)

b) Stanowisko fryzjerskie: 7900zł

- fotel fryzjerski: ok. 1500zł

- sprzęt fryzjerski: ok. 5000zł

- konsoleta (lustro fryzjerskie) – ok. 800zł

- kosmetyki i chemia fryzjerska na start (lakiery, farby, itp.) – ok. 600zł

c) Stanowisko manicure: 2800zł

- fotel (podstawowy): 400zł (2szt.)

- specjalistyczne biurko do manicure: ok. 800zł

- lampa UV: 300 zł

- Najważniejsze, startowe akcesoria do stylizacji paznokci: ok. 500zł (zależnie od firmy na którą się decydujemy i ilości zakupionych przedmiotów)

- Kosmetyki na start: ok. 700zł (tutaj również największe znaczenie mają producenci i dostawcy)

d) Stanowisko makijażowe: 2700zł

- fotel (podstawowy): 400zł (2szt.)

- przybornik na kosmetyki: ok. 400zł

- Najważniejsze, startowe akcesoria make-up: ok. 300zł (marki mają bardzo duże znaczenie)

- Kosmetyki na start: ok. 1500zł (tutaj szczególne znaczenie będą mieć marki które wybierzemy – muszą być silne i rozpoznawalne wśród Klientek)

 

3. Serwis internetowy: 1500zł (3)

Salon kosmetyczny powinien posiadać własny serwis WWW, w którym zaprezentowana będzie pełna oferta, cennik oraz możliwość rezerwacji wizyty przez internet. Podana kwota pozwoli na uruchomienie podstawowego, pełnowartościowego serwisu WWW na bazie gotowego, komercyjnego szablonu graficznego z pomocą „znajomego” freelancera. Trzeba mieć jednak na uwadze, że wynajęcie profesjonalnej agencji do budowy strony WWW od podstaw to koszt rzędu od 5000zł w górę.

Można też na początek założyć swój bezpłatny fanpage na Facebooku lub Instagramie – czy innym serwisie społecznościowym.

 

4. Początkowy rozruch: 30.000zł

Jak wiadomo, żaden biznes nie przynosi zysku od pierwszego dnia działalności, dlatego musimy zabezpieczyć środki na minimum pierwsze 3 miesiące funkcjonowania salonu. Na w/w kwotę składają się wynagrodzenia 2 pracowników, średni czynsz najmu (opisany poniżej w części kosztów operacyjnych) oraz koszty promocji (również niżej opisane) przez wspomniane pierwsze 3 miesiące działalności.


Razem: ok. 62 900zł

--

(1) – opracowanie własne na podstawie konsultacji z firmami zajmującymi się wykończeniem wnętrz. Kwota przyjęta dla lokalu o powierzchni ok. 60m2.

(2) – na podstawie cen z serwisów aukcyjnych oraz serwisu magazynkosmetyczny.pl

(3) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl

icon

Koszty operacyjne

1. Wynagrodzenia: 4000zł (1)

Koszt brutto zatrudnienia na 1 pracownika z kilkuletnim doświadczeniem i kierunkowym wykształceniem na pełen etat. Jeśli nie mamy żadnego wspólnika lub współpracownika, będzie to konieczne!

 

2. Czynsz najmu za lokal: 3500zł (2)

Koszt najmu zależy od bardzo wielu czynników, spośród których zdecydowanie największa rolę odgrywa lokalizacja. Przyjęliśmy koszt najmu lokalu handlowego o powierzchni 60m2, w atrakcyjnym miejscu średniej wielkości miasta w województwie mazowieckim (stawka ok. 60zł / m2).

Nie powinniśmy szukać wyłącznie najtańszych ofert, ponieważ lokalizacja i jej dostępność dla potencjalnych Klientów może zaważyć o kilkusetprocentowej różnicy w przychodach oraz kosztach promocji Salonu.

 

3. Środki obrotowe (kosmetyki, chemia, środki czystości): 2000zł

Na pozycja jest ściśle skorelowana z obrotami i ilością Klientów salonu, więc nie musimy przykładać do niej tak dużej wagi – jest wynikową przychodów. Przyjęliśmy koszty zakupu adekwatne do ilości Klientów i przychodów opisanych w dalszej części biznesplanu.

 

4. Media i księgowość: 800zł (3)

W salonie zużywamy wodę, energię elektryczną, musimy go też ogrzać. Warto pamiętać, że większość ze sprzętów używanych w salonie to urządzenia o zwiększonym zapotrzebowaniu na prąd (suszarki, suszarnie hełmowe, lampy UV, maszynki, itp.), więc warto pokusić się o skalkulowanie przyszłego zużycia energii elektrycznej i związanych z tym kosztów.

Księgowość podstawowej, małej działalności gospodarczej to koszt ok. 250-300zł przy zleceniu obsługi do biura rachunkowego.

 

5. Koszty promocji: 1000zł (4)

Szczególnie na początkowym etapie musimy liczyć się z wydatkami na promocję lokalu. Przygotowanie 5000 ulotek w formacie A5 kosztuje ok. 250zł, dodatkowe 250zł będzie kosztować ich kolportaż – akcje ulotkowania warto prowadzić co miesiąc, szczególnie na początku działalności. Pozostałe 500zł warto przeznaczyć na promocję w internecie – zarówno w wyszukiwarce (koszt pozyskania 1 użytkownika na naszej stronie WWW wyniesie ok. 0,80zł), jak również w mediach społecznościowych.


Razem: 9 300 zł miesięcznie

--

(1) – na podstawie serwisu Wynagrodzenia.pl

(2) – na podstawie ofert serwisu otodom.pl dla miasta o wielkości ok. 100.000 mieszkańców w woj. Mazowieckim.

(3) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych
(4) – na podstawie cenników drukarni internetowych oraz konsultacji z przedstawicielem agencji marketingu internetowego

icon

Przychody

Nadal bazując na założeniu, że otwieramy salon w średniej wielkości mieście w województwie mazowieckim, możemy przyjąć poniższe ceny przykładowych usług fryzjerskich wraz z szacowaną ilością Klientów.

Oczywiście są to wartości względne, które mogą ulec bardzo dużym zmianom - należy mieć na uwadze lokalną konkurencję, wartości dodane, jakie oferujemy Klientom (standard salonu, lokalizację, jakość obsługi i jej kompetencje twarde i miękkie, jakość kosmetyków, itp.) jak również dni i godziny otwarcia salonu czy ilość pracy i środków włożonych w promocję naszego salonu.

 

1. Usługi fryzjerskie: 12 300zł (1)

Usługa Cena Ilość klientów w miesiącu

Strzyżenie męskie 40zł x 40 klientów

Strzyżenie damskie 80zł x 60 klientek

Modelowanie 50zł x 30 klientek

Koloryzacja 120zł x 20 klientek

Fryzury okolicznościowe Ok. 200zł x 10 klientek

 

2. Usługi manicure: 4 600zł (1)

Usługa Cena Ilość klientów w miesiącu

Manicure 30zł x 60 klientek

Manicure hybrydowy 60zł x 30 klientek

Pedicure 40zł x 10 klientek

Zdobienie paznokci 20zł x 30 klientek

 

3. Usługi make-up: 1 500zł (1)

Usługa Cena Ilość klientów w miesiącu

Makijaż codzienny 30zł x 30 klientek

Makijaż okazjonalny 120zł x 5 klientek

Powyższy zakres usług jest okrojony i podstawowy, bowiem możemy utworzyć oferty specjalne z dojazdem do Klienta czy inne rodzaje usług zależne od kompetencji naszego zespołu.


Razem: ok. 18 400zł miesięcznie

--

(1) – na podstawie analizy cenników 5 lokalnych (nie sieciowych) salonów, zamieszczonych na ich stronach internetowych

Pomysł i zawziętość sprawiają, że salon Elles powoli odnosi sukces. Właścicielki nie muszą już dokładać do interesu i wypłacają sobie wynagrodzenie za wykonaną pracę.

Mimo odniesionego sukcesu, nie przestały stawiać przed sobą nowych wyzwań. Marzy im się wyjazd na paryskie Dni Mody, chcą stworzyć małą bibliotekę dla klientek. Myślą o rozszerzaniu swojej działalności, planują organizację przyjęć urodzinowych dla dzieci we współpracy z psychologami i pedagogami. Sukces zmotywował je do dalszego działania, pokazał że biznes może być dla każdego. Wystarczy determinacja, wiedza i upór.

artcile

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie

Zanim zaczniesz…

  • PKD - zastanów się, jakie wybierzesz PKD dla swojej działalności. Przy zakładaniu działalności jako główny kod działalności należy wybrać 96.02.Z - Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne, która to klasa obejmuje mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet, golenie i przycinanie brody, masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp., pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

    Dodatkowymi wpisami PKD mogą być m.in.:

    • 47.75.Z Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
    • 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • Zastanów się nad wyborem dostawcy chemii i akcesoriów do Twojego salonu. -

    Duże i silne marki mogą przyciągnąć Klientów, ale we współpracy z nimi będziesz na dużo słabszej pozycji

  • Zastanów się nad lokalizacją swojego salonu. - Wiadomo, że najbardziej atrakcyjne miejsca w centrach miast są najdroższe, ale być może znajdziesz dobry lokal w zasobach komunalnych swojego miasta? Najczęściej to najtańsze oferty, jednak są one organizowane w formie przetargów – bądź na bieżąco z Biuletynem Informacji Publicznej swojego miasta, tam znajdziesz aktualne ogłoszenia o tego typu przetargach.

  • Jeśli nie planujesz usług fryzjerskich, być może stacjonarny lokal nie będzie Ci w ogóle potrzebny? - Osoby działające w branży kosmetycznej bardzo często dojeżdżają do swoich Klientów – być może taka forma (przynajmniej na początku) będzie lepsza dla Twojego biznesu?

  • Zastanów się, ile osób będziesz potrzebować do współpracy. - Salon musi działać nieprzerwanie, a Ty czasem będziesz potrzebować urlopu. Podobnie z kompetencjami – branża beauty jest obszerna, więc warto wyspecjalizować się w jednej dziedzinie i zebrać ludzi, którzy są fachowcami w innej. Klienci doceniają profesjonalizm.

icon

Dlaczego warto?

  • Robisz to, co lubisz
  • Perspektywiczna branża – kobiety wydają coraz więcej na tego typu usługi i mają coraz mniej czasu na samodzielne dbanie o urodę i własny wizerunek, chętniej korzystają z usług profesjonalistów, bardzo też się przywiązują do ulubionej firmy kosmetycznej,
  • Masz duże możliwości rozwoju – zarówno osobistego, jak i własnego biznesu


Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT