Pomysł na biznes:
Usługi internetowe – jak prowadzić hosting zaczynając w domu?
Podejmij wyzwanie
Biznes, który „obudził” internet
Mimo że internet stał się naszym codziennym narzędziem pracy i miejscem rozrywki czy nawet zakupów, wciąż bardzo wiele firm nie wykorzystuje jego potencjału – nie reklamuje się w nim, nie dociera do swoich klientów, nie prowadzi żadnych badań. Home.pl powstało, by to zmienić. Zamysłem tego internetowego biznesu było z jednej strony umożliwienie jak najłatwiejszego stworzenia własnej strony WWW dla małego przedsiębiorcy, a z drugiej strony opieka hostingowa nad dużymi, rynkowymi „graczami”. Czy to się udało? Wiele prestiżowych nagród i tacy partnerzy jak AMD, HP, Google, Microsoft i Parallels tylko to potwierdzają.
Dla kogo?
- Dla zainteresowanych prowadzeniem serwisu internetowego
- Dla ludzi z zacięciem IT
- Dla osób doświadczonych w branży online
- Dla chcących połączyć pasję z pracą
- Dla osób otwartych na różne nowe technologie
Zanim zaczniesz
- Zrób wycenę sklepu internetowego z systemem, który pozwoli na sprzedawanie usług online
- Przeprowadź analizę konkurencji – sprawdź, co i w jakiej cenie oferują inne hostingi
- Zastanów się nad potencjałem swojego biznesu i pomyśl, jakimi dodatkami możesz wyróżnić w natłoku innych ofert
- Wybierz orientację na małych i podstawowych klientów lub dużych i dochodowych partnerów
Zacznij od zadania sobie pytania – czym może zachęcać Twój biznes hostingowy? Zwróć uwagę na to, że mali klienci z uwagi na swój brak umiejętności i stawianie pierwszych kroków w świecie online poszukują wygody i intuicyjnej obsługi lub zastanawiają się nad stworzeniem własnej strony WWW. Więksi przedsiębiorcy szukają z kolei solidnego i niezawodnego partnera w utrzymaniu usług internetowych, z profesjonalnym zapleczem technicznym. Home.pl spełnia oczekiwania jednych i drugich, dzięki czemu jest jedną z najpopularniejszych usług hostingowych w Polsce i największym dostawcą usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej.
Liczy się pomysł
Home.pl zaczęło się... w pobliżu domu
Home.pl to szczecińska firma założona w 1997 roku (początkowo z nazwą Home Net), którą założyli trzej przyjaciele z osiedla: Stefan, Krystian i prawie dziesięć lat od nich starszy Piotr. Wystartowali w idealnym momencie, ponieważ równolegle z ich działalnością rodził się polski Internet – 26 grudnia 1996 roku debiutowała Gazeta.pl i właśnie ruszał Onet.pl.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Szybka odpowiedź na innowację
Stefan, Krystian i Piotr nie czekali aż internet podbije serca wszystkich Polaków. Gdy tylko wyczuli w nim prawdziwą innowację i przełom w komunikacji, zaczęli sprzedawać usługi hostingowe. Wiedzieli, że świat WWW przyciągnie mnóstwo przedsiębiorców oraz indywidualnych klientów, którzy będą chcieli zaistnieć online.
Według zamysłu Home.pl, każdy, kto chce „wejść” do sieci, nie musi sam inwestować we własny serwer, serwisować go, zatrudniać fachowców itd. Wystarczy, że skorzysta z abonamentu i wydzierżawi „kawałek miejsca” na serwerze pod własną stronę WWW.
Dodatkowo, Stefan, Krystian i Piotr postanowili umożliwić każdemu klientowi opłacenie swojej usługi raz na rok, zawsze z możliwością wykorzystania darmowego okresu próbnego przez 14 dni. To pomogło im podbić rynek.
Wiedza kluczem do sukcesu!
Internet – na nim trzeba się znać
Internet imponuje na każdym kroku. Pod koniec 2016 roku można było w nim znaleźć aż 329,3(1) miliona funkcjonujących globalnie adresów WWW. Najczęściej mają one końcówkę .com. Z dnia na dzień, a nawet z minuty na minutę, wciąż ich przybywa, a każdy z nich korzysta z jakiejś usługi hostingowej.
W Polsce internet również przyciąga mnóstwo firm, a także blogerów, influencerów czy klientów indywidualnych. Stron internetowych z końcówką .pl jest już ponad 2,7 miliona!
Wiedza to potęga
Internet się liczy – i to bardzo!
W 2016 roku wartość polskiego rynku usług hostingowych przekroczyła 400 mln dolarów(2). Co więcej, Polska miała w tym duży udział, ponieważ zajmowała 8. miejsce w Europie i 13. miejsce na świecie pod względem udziału hostingu w rynku.
Tak wysokie miejsce w rankingach Polska zawdzięcza niższym cenom, a jednocześnie większej innowacji niż u zachodnich operatorów hostingowych. Przykładem są np. oferty dostosowane do ruchu na stronie WWW.
Jednak na tym nie koniec – polski rynek hostingowych z roku na rok rośnie w siłę i rozwija kolejne innowacje. Według danych GUS na 2016 rok, aż 35% polskich firm nie posiadało wtedy własnej strony WWW, a to wynik, który z pewnością ulegnie zmianie na lepsze.
(1) – źródło: Benchmark.pl http://www.benchmark.pl/aktualnosci/wiecie-ile-jest-stron-www-w-internecie.html [dostęp: 16.10.2018 r.]
(2) – źródło: Inwestycje.pl http://inwestycje.pl/it_ebiznes/Polski-rynek-hostingu-wart-ponad-400-mln-.-Osme-miejsce-w-Europie-i-trzynaste-na-swiecie;293677;0.html [dostęp: 16.10.2018 r.
Wejście na rynek usług hostingowych wcale nie jest trudne. Podobnie, jak w innych biznesach online, bariery wejścia są tutaj relatywnie niskie i ograniczają się do zakupu serwerów, opiekowania się nimi oraz zbudowania własnej strony WWW z rozreklamowaniem jej w sieci. Trudniejszą częścią jest natomiast zagwarantowanie niezawodności działania wszystkim usługobiorcom (zwłaszcza, gdy celujemy we współpracę z dużymi firmami). Jest to równoznaczne z ochroną przed atakami hakerów, opieką antywirusową i wsparciem technicznym 24h.
Jak zdobyć kapitał?
Usługi hostingowe – zwłaszcza te, wprowadzające pewne innowacje – wpisują się w unijny Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka i Program Inteligentny Rozwój, które wspierają gospodarkę elektroniczną.
Kto może ubiegać się o dotację?
Mali przedsiębiorcy lub start-upy, które prowadzą działalność gospodarczą nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia rejestracji.
Jakie projekty mogą liczyć na wsparcie?
Projekty wprowadzające innowacje w cyfryzacji oraz wspierające technologię.
Więcej: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój [dostęp 16.10.2018 r.].
Bez tego ani rusz
Jak zbudować swoją serwerownię?
Wchodząca na rynek firma hostingowa niemal od razu zderzy się z dużą ilością konkurentów, dlatego potrzebuje czegoś, czym się wyróżni. Aby spełnić ten warunek, powinna być nie tylko łatwa w obsłudze, przystępna dla laików i korzystna cenowo, ale także odważnie wchodzić w świat innowacji. Na swojej stronie może oferować elastyczną formę cennika, pakiety dla małych i dużych klientów, szybkie wsparcie techniczne czy łatwy w obsłudze kreator własnej strony WWW.
Stworzenie takiej firmy można podzielić na 3 etapy: projekt, realizację oraz utrzymanie. Pierwszy z nich wymaga planowania i podejmowania wszystkich najważniejszych decyzji, drugi z nich ogranicza się do ich zrealizowania, a trzeci do serwisowania i utrzymania usługi na możliwie najwyższym poziomie.
Warto wiedzieć
Hosting od A do Z
Krok 1
Serwerownia to przestrzeń
Stawiając serwery dla swoich klientów, musisz zadbać o odpowiednią przestrzeń. To skomplikowane urządzenia, które wymagają m.in.:
- łatwego dostępu do każdego serwera,
- możliwość wstawienia kolejnej „szafy” z serwerami,
- zaplanowanych systemów bezpieczeństwa (np. przeciwpożarowych),
- odpowiedniego systemu wentylacji lub klimatyzacji.
Krok 2
Inwestuj w jakość i energooszczędność
Kupując serwery dla swojej firmy hostingowej, pamiętaj, że mają być one gwarancją bezpieczeństwa dla klientów. Właśnie dlatego, sprzęt powinieneś wymieniać co 3-4 lata. Klienci będą na nim przechowywać ważne dane i korzystać z niego 24 godziny na dobę, więc nie możesz pozwolić sobie na wyciek danych, niepewne rozwiązania czy duże zużycie energii.
Krok 3
Zadbaj o szybki internet
Będziesz kontrolować i przesyłać bardzo wiele danych, dlatego zapewnij sobie możliwie najlepsze i najszybsze łącze internetowe.
Krok 4
By szewc bez butów nie chodził, czyli nazwa i domena
Zadbaj również o samego siebie, czyli znajdź łatwą do zapamiętania i chwytliwą domenę dla swojego biznesu. Pamiętaj, że liczba wolnych domen maleje!
Krok 5
Najważniejsze są zabezpieczenia
Twój hosting musi być przede wszystkim bezpieczny – właśnie dlatego zabezpiecz go przed atakami hakerów i wirusów. Dzięki temu Twoi klienci nie będą mieli prawa skarżyć się na jakość usług, niedziałające serwisy WWW czy błędy w ich e-sklepach. Twoje serwery będą gwarancją ich bezpieczeństwa!
Krok 6
Bądź w kontakcie
Jako że Twoi klienci nie zawsze będą rozeznani w internetowych rozwiązaniach, zapewnij im stały kontakt i szybką, indywidualną pomoc na każdym kroku tworzenia własnej strony WWW. Im prościej to zorganizujesz, tym lepiej zaopiekujesz się swoim klientem.
Krok 7
Zbuduj dźwignię handlu...
...czyli postaw na reklamę! Promuj swój biznes głównie w internecie (twórz bannery, newslettery czy reklamy Google AdWords), ponieważ to właśnie w tym kanale powinieneś się wybić. Zainwestuj również w promocję rozpoznawalności marki, by w przyszłości móc konkurować z większymi graczami.
Źródło - opracowanie własne na podstawie IT Focus http://itfocus.pl/dzial-it/sieci/budowa-serwerowni-projekt-jest-najwazniejszy/ [dostęp: 16.10.2018 r.]
A to ciekawe…
Hosting to duża odpowiedzialność
O ile na prowadzenie hostingu nie potrzebujesz żadnej zgody, o tyle codziennie będziesz przetrzymywać i obracać dużą ilością danych osobowych. Oprócz tego, każdy z Twoich klientów powierzy Ci sporą ilość danych poufnych – jak się na to przygotować?
Warto wiedzieć
3 bezwzględne zasady hostingu
1. Chroń wszystkie dane
Przestrzegaj rozporządzenia RODO i zagwarantuj ochronę wszystkich danych klientów oraz ich plików.
2. Wprowadź zgody i szanuj prywatność
Mimo iż klienci ich nie lubią, wprowadź jasne i czytelne zgody na wykorzystanie danych osobowych, działania marketingowe oraz możliwość kontaktu mailowego lub telefonicznego.
3. Działaj zgodnie z prawem
Pamiętaj, że możesz otrzymywać prośby lub żądania udostępnienia danych osobowych od różnych podmiotów – firm telekomunikacyjnych, urzędów, przedsiębiorstw prywatnych, a nawet od policji. Bądź gotowy konsultować każdy przypadek z prawnikiem, by nie udostępnić danych klientów bezprawnie!
Źródło:
opracowanie własne na podstawie: Eporady24.pl https://www.eporady24.pl/hosting_stron_a_prawo_telekomunikacyjne,
pytania,17,110,5085.html
[dostęp: 16.10.2018 r.]
By spełnić powyższe zasady, zwróć szczególną uwagę na 3. etap tworzenia swojej firmy, czyli jej utrzymanie. Każdego klienta traktuj indywidualnie, poświęcaj mu czas i bądź gotowy na wsparcie techniczne o każdej porze dnia lub nocy, tworząc kompetentny dział obsługi.
Zbuduj własną markę
Nie ograniczaj się!
Pisząc swój biznesplan, idź za przykładem Stefana, Krystiana i Piotra z Home.pl i nie stawiaj sobie żadnych ograniczeń. Nie możesz przecież marnować żadnych szans, staraj się przewidywać przyszłość i znajdź własną drogę na rozwój. Przykład? Home.pl działając w Szczecinie, a nie jak większość rynkowych gigantów – w Warszawie – wzbudza zaskoczenie wielu klientów, a mimo wszystko nie zamierza się przeprowadzać. Ma w tym bowiem dużo korzyści: od krótszej drogi do biura dla pracowników, przez brak problemów z pozyskaniem kadry, aż po niższe koszty działalności, jak dzierżawa. Sukces strategii Home.pl robi wrażenie!
Źródło: Home.pl www.home.pl [dostęp: 16.10.2018 r.].
Gdy chcesz działać szeroko:
Myśl przyszłościowo, czyli globalnie - zarejestruj swoją firmę hostingową pod domenami .pl oraz .com. Wprowadź różne języki obsługi oraz zagwarantuj odpowiedni kontakt klientom z każdego kraju. Dodatkowo, zadbaj o możliwość opłacania swoich usług w różnych walutach.
Sięgaj na drugi koniec Europy - poznaj trendy w różnych krajach i dostosuj do nich ofertę hostingową (transfer, ceny, terminy płatności itp.). Dodatkowo reklamuj się na różnych rynkach i w różnych językach.
Bądź energooszczędny - jeśli możesz, stawiaj na energooszczędne i ekologiczne rozwiązania, które zapewnią Ci nie tylko ograniczenie wydatków operacyjnych, ale również przychylność klientów oraz wyróżnik na rynku.
Chroń najlepiej jak potrafisz - na każdym rynku działalności wprowadź najlepsze w danym regionie i najbardziej zaufane zabezpieczenia antywirusowe. Dzięki temu wzbudzisz zaufanie zagranicznych klientów rozwiązaniami, które już znają.
Słowniczek pojęć
Od słowa do słowa...
Hosting - udostępnianie zasobów serwerowni przez dostawcę usług internetowych, czyli „zarezerwowanie” określonej objętości dysku twardego, na którym może znajdować się strona WWW.
Hosting dedykowany - odrębny dysk dopasowany tylko do potrzeb danego klienta. Klient otrzymuje wtedy maszynę przeznaczoną jedynie do jego użytku – to mniej zawodne rozwiązanie, gdyż nie narażamy się na skutki działań osób współdzielących z nami miejsce.
Hosting VPS - czyli Virtual Private Server. Na takim hostingu otrzymujemy określoną część serwera, dzieląc go z innymi użytkownikami, jednak z własnym oprogramowaniem i systemem operacyjnym.
Serwer - system biorący udział w udostępnianiu zasobów (np. plików) w sieci komputerowej. Serwerem może być zwykły komputer, jednak w celu pełnego wykorzystania możliwości, jakie daje oprogramowanie serwerowe, powinna to być maszyna przeznaczona do tej roli.
Transfer - ilość danych (podana w MB), które pobierają użytkownicy strony podczas jej przeglądania.
Źródło: Home.pl www.home.pl [dostęp: 16.10.2018 r.]., Poradnik Przedsiębiorcy https://poradnkprzedsiebiorcy.pl/-co-to-jest-hosting-i-jak-wybrac-wlasciwy [dostęp: 16.10.2018 r.]
Czy to się opłaca?
Co się liczy w hostingu?
Koszty początkowe
1. 10 x serwer: ok. 40 000 zł
10 serwerów wysokiej jakości zapewni Ci wystarczającą ilość miejsca „na start” dla potencjalnych klientów. Jednak pamiętaj, że wraz z nowymi klientami, będziesz zmuszony poszerzać swoje zasoby i wymieniać je na nowe.
2. Szafa serwerowa z systemem wentylacji: ok. 2 000 zł
Szafa serwerowa pomoże Ci utrzymać porządek i trzymać serwery w jednym, dedykowanym do tego miejscu. Jeśli będzie ona posiadać wbudowany wentylator, nie będziesz martwić się dodatkowym systemem chłodzącym do swojego mieszkania lub małego biura.
4. Własna strona WWW: ok. 0–3 000 zł
Mając własną serwerownię z pewnością nie musisz martwić się o koszt hostingu, jednak pamiętaj o stworzeniu przyjaznej dla użytkownika strony www z systemem CMS oraz udostępnieniu jej w różnych językach (gdy będziesz działać globalnie). Możesz stworzyć ją samemu (jeśli potrafisz) lub kupić szablon czy zwrócić się do profesjonalistów.
5. Komputer + łącze internetowe: ok. 5 000 zł
Jako że Twój biznes ma działać online, dobry komputer z odpowiednim oprogramowaniem i szybki internet to podstawa Twoja pracy.
Źródło:
(1) - opracowanie własne na podstawie ofert www.powerserver.pl [dostęp: 16.10.2018 r.]
Razem: ok. 47 000 – 50 000 zł
Koszty operacyjne
1. Utrzymanie: 500 – 1 000 zł/mc
Utrzymanie serwerowni oznacza przede wszystkim wysokie rachunki za prąd i podłączenie do internetu oraz regularne serwisowanie urządzeń, by działały bezproblemowo.
2. Zatrudnienie pomocy technicznej: ok. 0 – 2 000/mc(1)
Aby Twój hosting był postrzegany jako zawsze profesjonalny i pomocny, możesz samemu czuwać nad opieką klientów lub zatrudnić doświadczoną osobę do ich obsługi – nie musi ona pracować na pełen etat, a jedynie powinna odpowiadać na maile lub telefony użytkowników.
3. Reklama: 1 000 zł/mc
Chcąc dotrzeć ze swoją ofertą hostingową do nowych klientów, zadbaj o właściwą reklamę (np. w wyszukiwarce Google i w sieciach społecznościowych). Najpierw działaj lokalnie, następnie na cały kraj, by w końcu wyjść poza granice i promować się w różnych językach, na różnych rynkach.
Razem: ok. 1 500 – 4 000 zł/mc
Źródło:
(1) Wynagrodzenia.pl, https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-specjalista-ds-obslugi-klienta [dostęp: 16.10.2018 r.]
Przychody
1. Zarobki ze sprzedaży hostingowej: ok. 5 700 zł/mc(1)
Znajdując 7 klientów, którzy wybiorą profesjonalny i dedykowany hosting w cenie 350 zł/mc, a dodatkowo 30 klientów decydujących się na zwykły hosting za 50 zł/mc i 50 klientów kupujących u Ciebie domenę możesz liczyć na względnie wysoki przychód przy minimalizacji kosztów.
Razem: ok. 1 700 – 4 200 zł miesięcznie
Zwiększając nakład na reklamę i docierając do klientów poza Polską, a także dostosowując swoją ofertę dla najbardziej wymagających klientów, możesz liczyć na jeszcze większe przychody!
(1) – źródło: opracowanie własne na podstawie oferty cennikowej Home.pl, www.home.pl [dostęp 16.10.2018 r.].
Co warto przemyśleć na starcie
Czyli jak dobrze wystartować
Trafiaj w punkt zacznij od zbudowania profesjonalnej, ale i dopasowanej oferty. Zdecyduj się, czy działasz lokalnie czy globalnie, a także czy chcesz trafiać do dużych i wymagających klientów czy małych, elastycznych użytkowników.
Bądź na zawołanie pamiętaj, że klienci powierzą Ci wiele swoich danych i materiałów. Nie pozwól sobie na stratę zaufania i szybko odpowiadaj na ich każde pytanie – tutaj przyda Ci się specjalistyczna wiedza lub wsparcie kogoś doświadczonego.
Bądź energooszczędny to spodoba się Twoim klientom, a także wprowadzi oszczędności do Twojego budżetu.
Nie rzucaj się na głęboką wodę nie próbuj od razu konkurować z największymi graczami na rynku – ich zasięg, doświadczenie i środki finansowe w razie bezpośredniej rywalizacji nie dadzą Ci szans. Nie oznacza to jednak, że nie możesz od razu zacząć działać globalnie – rób to cierpliwie, ale skutecznie!
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482