Pomysł na biznes:

Usługi internetowe – jak prowadzić hosting zaczynając w domu?

Branża:
  • E-handel
  • Usługi dla e-biznesu
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Biznes, który „obudził” internet

Mimo że internet stał się naszym codziennym narzędziem pracy i miejscem rozrywki czy nawet zakupów, wciąż bardzo wiele firm nie wykorzystuje jego potencjału – nie reklamuje się w nim, nie dociera do swoich klientów, nie prowadzi żadnych badań. Home.pl powstało, by to zmienić. Zamysłem tego internetowego biznesu było z jednej strony umożliwienie jak najłatwiejszego stworzenia własnej strony WWW dla małego przedsiębiorcy, a z drugiej strony opieka hostingowa nad dużymi, rynkowymi „graczami”. Czy to się udało? Wiele prestiżowych nagród i tacy partnerzy jak AMD, HP, Google, Microsoft i Parallels tylko to potwierdzają.

icon

Dla kogo?

  • Dla zainteresowanych prowadzeniem serwisu internetowego
  • Dla ludzi z zacięciem IT
  • Dla osób doświadczonych w branży online 
  • Dla chcących połączyć pasję z pracą
  • Dla osób otwartych na różne nowe technologie
icon

Zanim zaczniesz

  • Zrób wycenę sklepu internetowego z systemem, który pozwoli na sprzedawanie usług online 
  • Przeprowadź analizę konkurencji – sprawdź, co i w jakiej cenie oferują inne hostingi 
  • Zastanów się nad potencjałem swojego biznesu i pomyśl, jakimi dodatkami możesz wyróżnić w natłoku innych ofert
  • Wybierz orientację na małych i podstawowych klientów lub dużych i dochodowych partnerów

Zacznij od zadania sobie pytania – czym może zachęcać Twój biznes hostingowy? Zwróć uwagę na to, że mali klienci z uwagi na swój brak umiejętności i stawianie pierwszych kroków w świecie online poszukują wygody i intuicyjnej obsługi lub zastanawiają się nad stworzeniem własnej strony WWW. Więksi przedsiębiorcy szukają z kolei solidnego i niezawodnego partnera w utrzymaniu usług internetowych, z profesjonalnym zapleczem technicznym. Home.pl spełnia oczekiwania jednych i drugich, dzięki czemu jest jedną z najpopularniejszych usług hostingowych w Polsce i największym dostawcą usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej.

artcile

Liczy się pomysł

Home.pl zaczęło się... w pobliżu domu

Home.pl to szczecińska firma założona w 1997 roku (początkowo z nazwą Home Net), którą założyli trzej przyjaciele z osiedla: Stefan, Krystian i prawie dziesięć lat od nich starszy Piotr. Wystartowali w idealnym momencie, ponieważ równolegle z ich działalnością rodził się polski Internet – 26 grudnia 1996 roku debiutowała Gazeta.pl i właśnie ruszał Onet.pl.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Szybka odpowiedź na innowację

Stefan, Krystian i Piotr nie czekali aż internet podbije serca wszystkich Polaków. Gdy tylko wyczuli w nim prawdziwą innowację i przełom w komunikacji, zaczęli sprzedawać usługi hostingowe. Wiedzieli, że świat WWW przyciągnie mnóstwo przedsiębiorców oraz indywidualnych klientów, którzy będą chcieli zaistnieć online.

Według zamysłu Home.pl, każdy, kto chce „wejść” do sieci, nie musi sam inwestować we własny serwer, serwisować go, zatrudniać fachowców itd. Wystarczy, że skorzysta z abonamentu i wydzierżawi „kawałek miejsca” na serwerze pod własną stronę WWW.

Dodatkowo, Stefan, Krystian i Piotr postanowili umożliwić każdemu klientowi opłacenie swojej usługi raz na rok, zawsze z możliwością wykorzystania darmowego okresu próbnego przez 14 dni. To pomogło im podbić rynek.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Internet – na nim trzeba się znać

Internet imponuje na każdym kroku. Pod koniec 2016 roku można było w nim znaleźć aż 329,3(1) miliona funkcjonujących globalnie adresów WWW. Najczęściej mają one końcówkę .com. Z dnia na dzień, a nawet z minuty na minutę, wciąż ich przybywa, a każdy z nich korzysta z jakiejś usługi hostingowej.

W Polsce internet również przyciąga mnóstwo firm, a także blogerów, influencerów czy klientów indywidualnych. Stron internetowych z końcówką .pl jest już ponad 2,7 miliona!

icon

Wiedza to potęga

Internet się liczy – i to bardzo!

W 2016 roku wartość polskiego rynku usług hostingowych przekroczyła 400 mln dolarów(2). Co więcej, Polska miała w tym duży udział, ponieważ zajmowała 8. miejsce w Europie i 13. miejsce na świecie pod względem udziału hostingu w rynku. 

Tak wysokie miejsce w rankingach Polska zawdzięcza niższym cenom, a jednocześnie większej innowacji niż u zachodnich operatorów hostingowych. Przykładem są np. oferty dostosowane do ruchu na stronie WWW.

Jednak na tym nie koniec – polski rynek hostingowych z roku na rok rośnie w siłę i rozwija kolejne innowacje. Według danych GUS na 2016 rok, aż 35% polskich firm nie posiadało wtedy własnej strony WWW, a to wynik, który z pewnością ulegnie zmianie na lepsze.

(1) – źródło: Benchmark.pl  http://www.benchmark.pl/aktualnosci/wiecie-ile-jest-stron-www-w-internecie.html [dostęp: 16.10.2018 r.]

(2) – źródło: Inwestycje.pl  http://inwestycje.pl/it_ebiznes/Polski-rynek-hostingu-wart-ponad-400-mln-.-Osme-miejsce-w-Europie-i-trzynaste-na-swiecie;293677;0.html [dostęp: 16.10.2018 r.

Wejście na rynek usług hostingowych wcale nie jest trudne. Podobnie, jak w innych biznesach online, bariery wejścia są tutaj relatywnie niskie i ograniczają się do zakupu serwerów, opiekowania się nimi oraz zbudowania własnej strony WWW z rozreklamowaniem jej w sieci. Trudniejszą częścią jest natomiast zagwarantowanie niezawodności działania wszystkim usługobiorcom (zwłaszcza, gdy celujemy we współpracę z dużymi firmami). Jest to równoznaczne z ochroną przed atakami hakerów, opieką antywirusową i wsparciem technicznym 24h.

icon

Jak zdobyć kapitał?

Usługi hostingowe – zwłaszcza te, wprowadzające pewne innowacje – wpisują się w unijny Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka i Program Inteligentny Rozwój, które wspierają gospodarkę elektroniczną.

Kto może ubiegać się o dotację?

Mali przedsiębiorcy lub start-upy, które prowadzą działalność gospodarczą nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia rejestracji.

Jakie projekty mogą liczyć na wsparcie?

Projekty wprowadzające innowacje w cyfryzacji oraz wspierające technologię.


Więcej: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój  [dostęp 16.10.2018 r.].

artcile

Bez tego ani rusz

Jak zbudować swoją serwerownię?

Wchodząca na rynek firma hostingowa niemal od razu zderzy się z dużą ilością konkurentów, dlatego potrzebuje czegoś, czym się wyróżni. Aby spełnić ten warunek, powinna być nie tylko łatwa w obsłudze, przystępna dla laików i korzystna cenowo, ale także odważnie wchodzić w świat innowacji. Na swojej stronie może oferować elastyczną formę cennika, pakiety dla małych i dużych klientów, szybkie wsparcie techniczne czy łatwy w obsłudze kreator własnej strony WWW.

Stworzenie takiej firmy można podzielić na 3 etapy: projekt, realizację oraz utrzymanie. Pierwszy z nich wymaga planowania i podejmowania wszystkich najważniejszych decyzji, drugi z nich ogranicza się do ich zrealizowania, a trzeci do serwisowania i utrzymania usługi na możliwie najwyższym poziomie.

icon

Warto wiedzieć

Hosting od A do Z

Krok 1

Serwerownia to przestrzeń

Stawiając serwery dla swoich klientów, musisz zadbać o odpowiednią przestrzeń. To skomplikowane urządzenia, które wymagają m.in.:

  • łatwego dostępu do każdego serwera,
  • możliwość wstawienia kolejnej „szafy” z serwerami,
  • zaplanowanych systemów bezpieczeństwa (np. przeciwpożarowych),
  • odpowiedniego systemu wentylacji lub klimatyzacji.

Krok 2

Inwestuj w jakość i energooszczędność

Kupując serwery dla swojej firmy hostingowej, pamiętaj, że mają być one gwarancją bezpieczeństwa dla klientów. Właśnie dlatego, sprzęt powinieneś wymieniać co 3-4 lata. Klienci będą na nim przechowywać ważne dane i korzystać z niego 24 godziny na dobę, więc nie możesz pozwolić sobie na wyciek danych, niepewne rozwiązania czy duże zużycie energii.

Krok 3

Zadbaj o szybki internet

Będziesz kontrolować i przesyłać bardzo wiele danych, dlatego zapewnij sobie możliwie najlepsze i najszybsze łącze internetowe.

Krok 4

By szewc bez butów nie chodził, czyli nazwa i domena

Zadbaj również o samego siebie, czyli znajdź łatwą do zapamiętania i chwytliwą domenę dla swojego biznesu. Pamiętaj, że liczba wolnych domen maleje!

Krok 5

Najważniejsze są zabezpieczenia

Twój hosting musi być przede wszystkim bezpieczny – właśnie dlatego zabezpiecz go przed atakami hakerów i wirusów. Dzięki temu Twoi klienci nie będą mieli prawa skarżyć się na jakość usług, niedziałające serwisy WWW czy błędy w ich e-sklepach. Twoje serwery będą gwarancją ich bezpieczeństwa!

Krok 6

Bądź w kontakcie

Jako że Twoi klienci nie zawsze będą rozeznani w internetowych rozwiązaniach, zapewnij im stały kontakt i szybką, indywidualną pomoc na każdym kroku tworzenia własnej strony WWW. Im prościej to zorganizujesz, tym lepiej zaopiekujesz się swoim klientem.

Krok 7

Zbuduj dźwignię handlu...

...czyli postaw na reklamę! Promuj swój biznes głównie w internecie (twórz bannery, newslettery czy reklamy Google AdWords), ponieważ to właśnie w tym kanale powinieneś się wybić.  Zainwestuj również w promocję rozpoznawalności marki, by w przyszłości móc konkurować z większymi graczami.

 

Źródło - opracowanie własne na podstawie IT Focus  http://itfocus.pl/dzial-it/sieci/budowa-serwerowni-projekt-jest-najwazniejszy/ [dostęp: 16.10.2018 r.]

artcile

A to ciekawe…

Hosting to duża odpowiedzialność

O ile na prowadzenie hostingu nie potrzebujesz żadnej zgody, o tyle codziennie będziesz przetrzymywać i obracać dużą ilością danych osobowych. Oprócz tego, każdy z Twoich klientów powierzy Ci sporą ilość danych poufnych – jak się na to przygotować?

icon

Warto wiedzieć

3 bezwzględne zasady hostingu

1. Chroń wszystkie dane

Przestrzegaj rozporządzenia RODO i zagwarantuj ochronę wszystkich danych klientów oraz ich plików. 

2. Wprowadź zgody i szanuj prywatność

Mimo iż klienci ich nie lubią, wprowadź jasne i czytelne zgody na wykorzystanie danych osobowych, działania marketingowe oraz możliwość kontaktu mailowego lub telefonicznego.

3. Działaj zgodnie z prawem

Pamiętaj, że możesz otrzymywać prośby lub żądania udostępnienia danych osobowych od różnych podmiotów – firm telekomunikacyjnych, urzędów, przedsiębiorstw prywatnych, a nawet od policji. Bądź gotowy konsultować każdy przypadek z prawnikiem, by nie udostępnić danych klientów bezprawnie!   

 

Źródło:

opracowanie własne na podstawie: Eporady24.pl https://www.eporady24.pl/hosting_stron_a_prawo_telekomunikacyjne,
pytania,17,110,5085.html
[dostęp: 16.10.2018 r.]

By spełnić powyższe zasady, zwróć szczególną uwagę na 3. etap tworzenia swojej firmy, czyli jej utrzymanie. Każdego klienta traktuj indywidualnie, poświęcaj mu czas i bądź gotowy na wsparcie techniczne o każdej porze dnia lub nocy, tworząc kompetentny dział obsługi.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę