Analiza otoczenia prawnego dla:

Wzleć na wyżyny biznesu! – kursy paralotniarskie - Otoczenie prawne

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Dla kogo jest otoczenie prawne (wstęp)

Poniższe opracowanie przedstawia otoczenie prawne tworzenia oraz sposobu finansowania działalności gospodarczej w formie szkoły paralotniarstwa.

Może zostać wykorzystane także przy innych pomysłach na biznes, dotyczących działalności w przestrzeni powietrznej.

Informacje dotyczące m.in. formy prawnej działalności mogą być przydatne dla każdego, kto chce:

  • prowadzić szkołę paralotniarstwa,
  • zajmować się przewozami powietrznymi,
  • zostać operatorem/pilotem tzw. dronów.

Po lekturze opracowania, będziesz wiedział:

  • jakie kursy trzeba ukończyć, aby otworzyć szkołę paralotniarstwa,
  • jakie kursy będziesz mógł oferować potencjalnym klientom,
  • jakie pozwolenia musisz uzyskać, aby prowadzić działalność związaną z paralotnictwem.
artcile

Wybór formy prowadzenia działalności

Prowadzenie szkoły lotniczej jest możliwe w dowolnej formie, za wyjątkiem spółki partnerskiej. Ona jest przypisana dla określonych zawodów - np. adwokat, radca prawny, notariusz.

Szkoła paralotnictwa może działać jako jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, sp. z o.o., prosta spółka akcyjna, jak i spółka akcyjna. Jednak najbardziej popularną formą dla początkującego przedsiębiorcy jest jednoosobowa działalność gospodarcza.

artcile

Aspekty prawne związane z tym biznesem

3.1 Rejestracja działalności i wybór PKD

Szkoła prowadząca kursy nauki latania na paralotni - jak każda działalność gospodarcza - wymagana zarejestrowania.

Najpierw wybór formy prowadzenia.

Działalność związana z paralotnictwem może być prowadzona w dowolnej formie. Może to być zatem jednoosobowa działalność gospodarcza albo spółka cywilna. Trzeba je zgłosić w Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej (CEIDG), w przypadku innych spółek (jawnej, komandytowej, z o.o., akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej) - w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).

Do zarejestrowania własnej działalności konieczne jest jej zgłoszenie w miejscu zamieszkania, poprzez złożenie formularzu CEIDG-1:

  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy lub też
  • elektronicznie przez Internet, korzystając z bezpiecznego podpisu kwalifikowanego albo przy wykorzystaniu odpowiedniej aplikacji na stronie danego miasta lub gminy – profil zaufany ePUP.

W przypadku spółek kapitałowych rejestracja odbywa się we właściwym ze względu na siedzibę spółki sądzie rejestrowym (KRS). Istnieje możliwość rejestracji online.

Po złożeniu wniosku uzyskuje się wpis do CEIDG, który jest jednoznaczny z uzyskaniem NIP oraz numeru REGON. Uzyskanie takiego wpisu jest bezpłatne.

O różnych formach prowadzenia działalności gospodarczej czytaj tu:

Jaka forma prawna będzie odpowiednia dla Twojej działalności?

Jaka forma prawna będzie odpowiednia dla Twojej działalności

Poradnik Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

W zgłoszeniu indywidualnej działalności gospodarczej (odpowiednio dla określenia przedmiotu działalności w innej formie prawnej) należy posługiwać się klasyfikacją PKD.

Kod działalności gospodarczej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) określi rodzaj Twojej działalności.

W przypadku prowadzenia szkoły lotniczej/paralotniczej lub przedsiębiorstwa, związanego z transportem lotnicznym, mogą to być m.in:

  • KOD PKD 85.53 – Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu;
  • KOD PKD 85.53.Z – Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu – podklasa ta obejmuje naukę jazdy, szkoły pilotażu, żeglarstwa, nawigacji morskiej inne niż wydające zawodowe certyfikaty i uprawnienia.
  • KOD PKD 51.10 – Transport lotniczy pasażerski;
  • KOD PKD 51.10.Z – Transport lotniczy pasażerski – podklasa ta obejmuje transport lotniczy pasażerski na stałych trasach i według ustalonego rozkładu lotów, loty czarterowe, loty widokowe i wycieczkowe, wynajem środków lotniczego transportu pasażerskiego z załogą, działalność lotnictwa ogólnego, taką jak: przewozy pasażerów organizowane przez aerokluby w celach szkoleniowych lub dla przyjemności;
  • KOD PKD 51.21 – Transport lotniczy towarów;
  • KOD PKD 51.21 – Transport lotniczy towarów podklasa ta obejmuje transport lotniczy towarów na stałych trasach i według ustalonego rozkładu lotów, transport lotniczy towarów, nieobjęty rozkładem lotów, wynajem środków transportu lotniczego z załogą, w celu przewozu towarów;

Wniosek CEIDG-1 to m.in. wybór formy opodatkowania.

Wybierając formę rozliczenia podatku dochodowego, warto zastanowić się nad planowanym dochodem oraz kosztami.

Masz do wyboru:

  • rozliczenie wg ogólnej skali podatkowej – daje możliwość skorzystania z kwoty wolnej od podatku, określonych przepisami ulg podatkowych oraz wspólnego rozliczenia się z małżonkiem,
  • rozliczenie wg stawki liniowej 19 %,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pamiętaj, że dwa ostatnie przypadki wykluczają ulgi podatkowe i wspólne koszty.

Poradnik Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

  • Przedsiębiorcy planujący podjęcie działalności w zakresie obsługi paralotni są obowiązani zgłosić zamiar podjęcia takiej działalności Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego - na 14 dni przed planowanym rozpoczęciem.
  • Jeżeli prowadzisz jednocześnie działalność w zakresie paralotni i spadochronów, do paralotni wymagane są dodatkowe zgłoszenia i uzyskanie wpisów do odrębnych ewidencji (PG oraz P).
  • W oparciu o powyżej wskazane zgłoszenia, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego prowadzi ewidencję podmiotów i osób zajmujących się działalnością techniczną w zakresie paralotni.

 

3.2 Składki ZUS i podatki

 

  • Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, jednoosobowej spółki z o.o., prostej spółki akcyjnej lub spółki cywilnej, jawnej lub komandytowej, wymaga od przedsiębiorcy zgłoszenia siebie do ubezpieczeń w ZUS oraz zarejestrowania jako podatnika.
  • Ponadto każdy wspólnik z ww. spółek i właściciel jednoosobowej działalności jest płatnikiem składek na swoje własne ubezpieczenia. Dlatego - jeżeli dopiero otwierasz działalność - możesz skorzystać z ulg dla nowych przedsiębiorców.
Ważne! Preferencyjna stawka ZUS!
 
Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie jednoosobowej działalności, mogą najpierw przez okres 6 miesięcy skorzystać z tzw. ulgi na start i uiszczać wyłączeni składkę na ubezpieczenie zdrowotne, a następnie przez okres 24 miesięcy skorzystać również z tzw. preferencyjnych stawek ZUS - ponad ulgi/zwolnienia, o których mowa wyżej. Zapłacą mniejsze ubezpieczenie społeczne.
 
Pamiętaj o formie opodatkowania. Masz do wyboru:
  • opodatkowanie na zasadach ogólnych według skali;
  • opodatkowanie dochodu według stałej stawki liniowej;
  • karta podatkowa;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;

3.3. Lokalizacja.

Szkolenie - tylko, zgodnie z wymogami prawa!

  • Szkolenia dla przyszłych pilotów paralotni, musisz prowadzić zgodnie z wymogami, określonymi w przepisach prawa.
  • Przede wszystkim musisz dysponować odpowiednim lokalem i terenem przestrzeni powietrznej.
  • Oprócz biura do obsługi kursantów, musisz mieć salę wykładową przystosowaną do nauki.

    Lokal powinien:
    - być wyposażony w pomieszczenie umożliwiające przechowywanie dokumentacji związanej z prowadzeniem szkoleń, zgodnie z wymogami RODO (odpowiednio chronionej)
    - mieć zapewniony dostęp do toalety.
  • Nie musisz mieć własnego lokalu. Salę na szkolenia możesz wynająć. Z myślą o przyszłych kursantach, warto pomyśleć o lokum w centrum miasta z dobrym dojazdem.
  • Nie musisz mieć własnej przestrzeni, umożliwiającej naukę praktyczną. Możesz porozumieć się z lotniskiem lub inną prywatną firmą, która jest właścicielem takiego terenu.

Więcej na temat wyboru lokalu znajdziesz pod adresem:

Umowa najmu lokalu i powierzchni

Umowa najmu lokalu i powierzchni

 

Umowa dzierżawy:

Umowa dzierżawy

 

 

3.4 Zatrudnienie pracowników.

Czy chcesz sam uczyć paralotnictwa lub samodzielnie prowadzić inne usługi w przestrzeni powietrznej? Czy będziesz zatrudniał pracowników?

Twoi pracownicy muszą być odpowiednimi specjalistami - pilotami, instruktorami, z uprawnieniami, potwierdzonymi ukończonymi szkoleniami, kursami itp.

Możesz ich zatrudnić ich nastąpić na podstawie poniżej przedstawionych umów:

- Umowa o pracę

Umowa o pracę

- Umowa zlecenia

Umowa zlecenia - wzór dokumentu

- Umowa o dzieło

Umowa o dzieło

 

3.5 Uwarunkowania formalnoprawne dla szkoły lotnictwa

  • Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia szkoły paralotnictwa i jego instruktarzu jest działalnością regulowaną. Powinna zostać zarejestrowana w rejestrze podmiotów szkolących, który jest prowadzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Obowiązek ten wynika z art. 95a ust. 1 ustawy Prawo lotnicze. Stanowi on, że wykonywanie działalności szkoleniowej w zakresie prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego, w tym:
    - szkoleń dla osób uczestniczących w zajęciach rekreacyjnych na lotniach i paralotniach,
    - oraz wpisywanych do niego uprawnień, z wyjątkiem prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców.
    Podlega wpisowi do rejestru podmiotów szkolących na podstawie pisemnego wniosku.
  • Zgodnie z art. 95a ust. 2 ustawy Prawo lotnicze, szkołę lotniczą może prowadzić przedsiębiorca, który:
    - prowadzi działalność szkoleniową w zakresie objętym obowiązkiem wpisu do rejestru podmiotów szkolących, w .tym przedsiębiorca z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który wykonuje działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym państwie przepisami, a na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czasowo oferuje lub świadczy usługę,
    - oświadcza, że wykonywanie działalności, objętej wpisem do rejestru podmiotów szkolących nie zagraża bezpieczeństwu w ruchu lotniczym oraz bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

 

3.6 Wniosek o wpis do rejestru podmiotów szkolących.

Organem prowadzącym rejestr podmiotów prowadzących szkołę pilotażu dla podmiotów prowadzącą działalność w zakresie paralotnictwa jest Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wniosek składa się do Prezesa Urzędu.

Zgodnie z art. 95a ust. 3 ustawy Prawo lotnicze, wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać następujące dane:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania;
  • oznaczenie formy prawnej i numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w innym właściwym rejestrze, o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • datę planowanego rozpoczęcia działalności szkoleniowej;
  • imię, nazwisko, adres, numer telefonu instruktora pilotażu oraz jego kwalifikacje;
  • nazwę i adres lotniska lub lądowiska, na którym będzie prowadzone szkolenie;
  • spis statków powietrznych używanych do szkolenia, jeżeli podlegają wpisowi do ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2;
  • informację o rodzajach szkoleń, jakie będą prowadzone w ośrodku;
  • informację o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonego szkolenia;
  • oświadczenie, że dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą.

 

3.7 Dokonanie wpisu

Prezes Urzędu, zgodnie z art. 95aa ww. ustawy jest obowiązany wpisać przedsiębiorcę do rejestru podmiotów szkolących w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, jeżeli:

  • nie zawiera on żadnych braków,
  • oraz posiada oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności gospodarczej, dla której jest prowadzony rejestr.

Jeżeli Prezes Urzędu:

  • nie odmówi wpisu, np. z uwagi na braki,
  • i nie dokona wpisu w ww. terminie, a od dnia wpływu wniosku do organu upłynęło 14 dni, to przedsiębiorca może rozpocząć działalność.

Prezes Urzędu:

  • wydaje zaświadczenie o dokonaniu wpisu z urzędu do rejestru podmiotów szkolących,
  • prostuje, z urzędu, wpis do rejestru podmiotów szkolących, zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.

Zgodnie z § 10 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie działalności szkoleniowej personelu lotniczego, podlegającej wpisowi do rejestru podmiotów szkolących do rejestru, wpisuje się następujące dane:

  • numer wpisu do rejestru;
  • firmę podmiotu szkolącego;
  • siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres podmiotu szkolącego;
  • oznaczenie formy prawnej podmiotu szkolącego;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • numer w rejestrze przedsiębiorców albo w CEIDG, albo
  • w innym rejestrze, w którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
  • informację o miejscu prowadzenia szkolenia praktycznego;
  • informację o rodzajach i zakresie prowadzonych szkoleń;
  • datę wpisu do rejestru oraz numer zaświadczenia o wpisie do rejestru;
  • datę rozszerzenia wpisu do rejestru oraz numer zaświadczenia o wpisie do rejestru;
  • datę i numer decyzji o zakazie prowadzenia działalności szkoleniowej;
  • datę i numer decyzji o wykreśleniu z rejestru.

Informacje na temat składania wniosków o wpis do rejestru oraz wzory dokumentów, jakie trzeba wypełnić znajdziesz na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego : www.ulc.gov.pl.

 

3.8 Szczegółowe warunki dotyczące szkoły lotnictwa.

Szczegółowe warunki dot. wymagań niezbędnych dla prowadzenia działalności szkoleniowej w zakresie pilotażu zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, w sprawie działalności szkoleniowej personelu lotniczego podlegającej wpisowi do rejestru podmiotów szkolących.

Rozporządzenie określa wymagania, jakie należy spełniać, aby móc nauczać pilotażu. Zgodnie z § 3, działalność szkoleniową może podjąć podmiot, który dysponuje:

  • bazą operacyjno-dydaktyczną odpowiednią dla zamierzonego szkolenia,
  • środkami finansowymi niezbędnymi do organizowania i prowadzenia zamierzonego szkolenia,
  • kadrą dydaktyczno-instruktorską posiadającą kwalifikacje i uprawnienia odpowiednie do rodzaju i zakresu zamierzonego szkolenia,
  • materiałami szkoleniowymi odpowiednimi do rodzaju i zakresu zamierzonego szkolenia,
  • programami szkolenia odpowiednimi do rodzaju i zakresu zamierzonego szkolenia,
  • statkami powietrznymi odpowiednimi do rodzaju i zakresu zamierzonego szkolenia, spełniającymi wymagania,
  • których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
  • ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z prowadzoną działalnością lotniczą, odpowiednim dla zamierzonego szkolenia.

Ponadto przedsiębiorca powinien:

  • opracować procedury planowania, prowadzenia i dokumentowania przebiegu szkolenia;
  • oświadczyć, że działalność szkoleniowa będzie prowadzona w sposób niezagrażający bezpieczeństwu w ruchu lotniczym oraz bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia, przedsiębiorca musi spełniać powyższe wymagania przez cały okres prowadzenia działalności szkoleniowej.

Ponadto powinien:

  • posiadać aktualne wersje programów szkolenia;
  • prowadzić szkolenie w zakresie wpisanym do rejestru, zgodnie z obowiązującymi przepisami i na podstawie aktualnych
  • programów szkolenia odpowiednich do rodzaju i zakresu prowadzonego szkolenia;
  • prowadzić i przechowywać dokumentację przebiegu szkoleń.

Wobec powyższego, by prowadzić szkołę lotnictwa, trzeba spełniać określone warunki i posiadać określone uprawnienia.

 

3.9 Zasady prowadzenia szkoleń.

Szkolenie dot. pilotażu powinno dzielić się na:

  • część teoretyczną, np. w formie wykładów czy ćwiczeń,
  • część praktyczną - w przestrzeni powietrznej.

Licencja pilota paralotni (PG)

Można wyróżnić kilka podstawowych licencji, jednak najistotniejsza, w przypadku opisywanego przedsięwzięcia, jest licencja pilota paralotni (PG).

Wymagania dotyczące osoby, która chce zdobyć licencje pilota paralotnictwa:

  • ukończony co najmniej 15 rok życia (osoby poniżej 18 roku życia muszą posiadać zgodę rodziców/opiekunów prawnych na odbycie kursu),
  • posiadanie prawa jazdy dowolnej kategorii lub własnoręcznie podpisanego oświadczenia o braku przeciwwskazań do uprawiania paralotniarstwa;
  • ubezpieczenie OC dla osób eksploatujących statki powietrzne, wymagane przed pierwszym lotem.

Pilot paralotni może ubiegać się o kwalifikacje dodatkowe, uprawniające go do:

  • latania z napędem,
  • wykonywania lotów holowanych, wyciągarkowych,
  • tytułu kierownika startu,
  • tytułu instruktora.

 

3.10 Ubezpieczenia

Prowadzący działalność, przed dopuszczeniem uczestnika do latania na paralotni, powinien zadbać o:

  • niezbędne środki bezpieczeństwa - w tym ustalić regulamin, jaki będą musieli podpisać potencjalni klienci,
  • wymagane oświadczenia,
  • właściwe ubezpieczenie.

Co jeszcze trzeba sprawdzić?

Przedsiębiorca powinien, przed dopuszczeniem do lotu na paralotni, upewnić się, iż osoba posiada minimum 18 lat lub ma zgodę rodziców oraz nie cierpi na schorzenia zdrowotne.

Lotów na paralotni nie powinny wykonywać kobiety ciężarne oraz osoby narażone na:

  • choroby układu krążenia,
  • choroby ciężkie niekontrolowane nadciśnienie, choroby naczyń mózgowych, tętniak aorty, stan po operacjach naczyń tętniczych, duże żylaki kończyn dolnych, niedokrwienie kończyn dolnych choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, zaburzenia rytmu serca itp.
  • choroby ośrodkowego układu nerwowego (epilepsja, depresja, psychozy, niedowłady, stan po udarze),
  • choroby oczu (choroby siatkówki, jaskra, stan po operacji, wady wzroku powyżej 3
  • dioptrii.).

Ważne!

Pamiętaj że przy sportach ekstremalnych bezpieczeństwo powinno odgrywać najważniejszą rolę.

Twoi instruktorzy muszą posiadać niezbędne kwalifikacje a w szczególności cechować się wiedzą i doświadczeniem, a przede wszystkim odpowiednim ubezpieczeniem OC.

Twój sprzęt powinien być niezniszczony, bezpieczny.

  • W przypadku zagrożenia życia i zdrowia uczestników, możesz zostać obarczony nie tylko odpowiedzialnością finansową, ale jednocześnie karną. Dotyczy to:
    - oskarżenia o uszkodzenie ciała (trwały/chwilowy uszczerbek na zdrowiu),
    - śmierci skaczącego - z uwagi na niedbalstwo i niedochowanie należytej staranności w przypadku doboru sprzętu oraz pracowników.

 

3.11 Dotacje i wsparcie ze środków UE.

Dotacje z urzędów pracy

Przyszły przedsiębiorca, planujący założenie własnej działalności gospodarczej może starać się uzyskanie dotacji z urzędu pracy.

Warunki uzyskania dotacji:

  • Posiadanie statusu osoby bezrobotnej (po zarejestrowaniu w powiatowym urzędzie pracy jako osoba o takim statusie), statusu Absolwenta Centrum Integracji Społecznej lub Absolwenta Klubu Integracji Społecznej.
  • Jest o tym mowa w przepisach Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j.: Dz. U. 2016 poz. 1828).
  • Odczekanie trzech miesięcy od rejestracji w urzędzie jako osoby bezrobotnej. Po tym czasie można złożyć wniosek o dofinansowanie. Niektóre urzędy skracają ten czas do miesiąca, a inne zwiększają liczbę wymogów. Dlatego warto się zapoznać z wewnętrznym regulaminem przyznawania dotacji obowiązującym w danym urzędzie.
  • Bezrobotny, starający się o dotację z urzędu pracy nie może być studentem studiów dziennych. Może studiować zaocznie.
  • Osoba, która stara się o dofinansowanie nie może prowadzić innej działalności gospodarczej. Dotyczy to okresu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku (w niektórych urzędach pracy obowiązuje dłuższy okres).

 

Ważne!

  • Posiadanie statusu osoby bezrobotnej (po zarejestrowaniu w powiatowym urzędzie pracy jako osoba o takim statusie), statusu Absolwenta Centrum Integracji Społecznej lub Absolwenta Klubu Integracji Społecznej.
  • Jest o tym mowa w przepisach Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
  • Odczekanie trzech miesięcy od rejestracji w urzędzie jako osoby bezrobotnej. Po tym czasie można złożyć wniosek o dofinansowanie. Niektóre urzędy skracają ten czas do miesiąca, a inne zwiększają liczbę wymogów. Dlatego warto się zapoznać z wewnętrznym regulaminem przyznawania dotacji obowiązującym w danym urzędzie.
  • Bezrobotny, starający się o dotację z urzędu pracy nie może być studentem studiów dziennych. Może studiować zaocznie.
  • Osoba, która stara się o dofinansowanie nie może prowadzić innej działalności gospodarczej. Dotyczy to okresu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku (w niektórych urzędach pracy obowiązuje dłuższy okres).

Środki unijne.

W ramach funduszy europejskich wydatkowane są środki m.in. na:

  • rozwój działalności firmy (zakup sprzętu, doposażenia)
  • informatyzację (wprowadzenie e-handlu, portale e-usługowe).

Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem dotacji unijnej na swoją działalność, udaj się do jednego z punktów informacyjnych. Tam dowiesz się o możliwościach uzyskania wsparcia finansowego oraz o dotowanych szkoleniach, konkursach i kursach.

Obecnie są dwa możliwe źródła dofinansowania:

  • w przypadku osób poniżej 30 lat – dotacjami w Programie Wiedza Edukacja Rozwój (Europejski Fundusz Społeczny, Inicjatywa dla młodych) http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/wyszukiwarka/osoba-fizyczna/#/3764=3099/3756=Osoba%20fizyczna,
  • w przypadku osób powyżej 30 lat – dotacjami i pożyczkami w Regionalnych Programach Operacyjnych realizowanych w każdym województwie http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/wyszukiwarka/osoba-fizyczna/#/3764=3100/3756=Osoba%20fizyczna

 

3.12 Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2022.1009 t.j. r.);
  2. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022.1235 t.j.);
  3. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. 2021.162 t.j);
  4. Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. 2022.2241 t.j.)
  5. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach na rynku pracy (Dz. U. 2022.690 t.j.);
  6. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2022.1510 t.j.);
  7. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2022.1360 t.j.);
  8. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie działalności szkoleniowej personelu lotniczego podlegającej wpisowi do rejestru podmiotów szkolących z dnia 13 sierpnia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1068).

Stan prawny 31.12.2022



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT