Ocena rynku

Jak zanalizujesz najbliższe otoczenie, rzeczywistość oraz zbadasz sprzyjające warunki?

Ocena rynku

Prawidłowo przeprowadzona ocena rynku pomoże Ci w pełni zrozumieć działanie rynku i ludzi funkcjonujących na nim, bezpośrednio lub pośrednio związanych z Twoim otoczeniem zawodowym. Pomoże Ci także zmodyfikować sposoby oceny rzeczywistości oraz umożliwi określenie usług czy produktów, jakie zamierzasz oferować. Bez względu na to, czy chcesz dopiero rozpocząć czy kontynuować swoją dotychczasową  pracę, czy też zająć się inną dziedziną bardzo ważne jest, abyś dokładnie sprecyzował swoją zawodową/biznesową definicję.

 

Jak ocenić rynek:

  • Zbieraj informacje o konkurencji — określ cechy charakterystyczne odpowiednich towarów i usług,
  • Sprawdź atrakcyjność wybranej przez siebie dziedziny — dlaczego jest ona ciekawa dla Ciebie?
  • Jakie siły (osoby, instytucje, firmy, środowisko) ją kształtują?
  • Jakie są Twoje mocne i słabe strony w porównaniu z konkurencją? Przykładowa Analiza SWOT - autoanaliza.

Analiza konkurencyjności oznacza wyznaczenie istotnych potrzeb klienta oraz porównanie tego, w jaki sposób Ty możesz je zaspokoić z tym, jak mogą to zrobić Twoi konkurenci.

Powstaje pytanie, w jaki sposób zbierać informacje o warunkach konkurencji.

Oto lista znakomitych, łatwo dostępnych źródeł informacji:

  • Internet (strony domowe firm, portale społecznościowe, fora, opinie, dostępne bazy danych, serwsiy tematyczne, serwisy informacyjne, branżowe),
  • biblioteki, czytelnie,
  • prasa i TV,
  • sprawozdania, raporty z badań rynku,
  • opisy patentowe,
  • urzędy państwowe: Główny Urząd Statystyczny (www.stat.gov.pl), Ministerstwo Finansów (www.mf.gov.pl), Ministerstwa odpowiedzialne za gospodarkę i inne,
  • dane o imporcie i eksporcie,
  • targi, wystawy branżowe, konferencje, kongresy branżowe,
  • publikacje handlowe, foldery reklamowe, ogólnodostępne oferty,
  • dystrybutorzy, handlowcy,
  • analizy ryzykowności,
  • analizy finansowe,
  • rozmowy z klientami.

 

KOlejne wazne pytanie, które warto sobie zadać - Dlaczego ta branża, ten zawód, lub ten biznes (który wybierasz) jest dla Ciebie atrakcyjny?

Atrakcyjny zawód lub biznes to taki, w którym:

  1. Nie ma silnych dostawców (tj. ludzi, którzy dostarczają taki sam jak Twój rodzaj produktu/usługi) dominujących na rynku.
  2. Jest różnorodny i potencjalnie duży zbiór klientów zainteresowanych Twoim produktem/usługą.
  3. Nie ma wielu konkurentów, mających taki sam lub lepszej jakości towar/usługi – jesteś najlepszy!
  4. Twój produkt/usługa są jedyne w swoim rodzaju.

 

Aby określić istotne czynniki wpływające na firmę (lub na Ciebie jako profesjonalistę), należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

  1. Technologia. Jaki wpływ na rodzaj prac lub usług, które masz zamiar oferować, lub w których zamierzasz się specjalizować, ma postęp techniczny?
  2. Jakie są uwarunkowania społeczne Twojego biznesu – demografia, właściwości psychologiczne i socjalne?
  3. Jaki jest zasięg Twojego biznesu – lokalny, międzynarodowy, ogólnoświatowy?
  4. Jakie rozpoznajesz trendy w dziedzinie, którą chcesz się zająć – warunki ekonomiczne w kraju?
  5. Czy znasz przepisy prawne i zasady działania w danej branży, dziedzinie (otoczenie prawne)? Czy trzeba posiadać licencje, specjalne pozwolenia, czy są jakieś ograniczenia? Jeśli nie wiesz – to czy znasz kogoś, kto mógłby Ci pomóc się dowiedzieć?

Aktualizacja: marzec 2022 r.




Własna firma krok po kroku? Sprawdź nasz poradnik i ....

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:



Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT