Analiza otoczenia prawnego dla:

Jak pomóc zbierać fundusze (np. twórcom kultury) i zarabiać na prowizji?

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Wstęp

Poniższe opracowanie przedstawia otoczenie prawne dla osób zainteresowanych prowadzeniem strony internetowej, której głównym celem byłoby wsparcie dla innych twórców w upowszechnianiu i dystrybucji ich utworów. Zastosowanie systemu mikropłatności pozwoliłoby opłacać pracę twórców za korzystanie z udostępnianych przez nich utworów, jak również samemu osiągać z tego tytułu korzyści finansowe.

Wraz z rozpowszechnieniem usług internetowych i stopniowym rozszerzaniem zasobów sieci, dosyć popularne staje się negatywnie nacechowane moralnie zjawisko – piractwo medialne. Polega ono na nielegalnym kopiowaniu i rozpowszechnianiu cudzej własności intelektualnej bez zgody i należnej autorowi gratyfikacji. Na skutek piractwa medialnego twórcy są w pewnym sensie „okradani” z zysków, które uzyskaliby w przypadku zakupu tych samych treści czy materiałów z legalnego źródła.

Metod walki z piractwem jest wiele – jedne mniej, inne bardziej skuteczne. Dobrym pomysłem jest założenie strony internetowej skupiającej własność intelektualną udostępnioną przez ich autorów, a możliwą do pobrania na swój dysk za uiszczeniem drobnej opłaty – opłaty, która następnie zostaje w odpowiedni sposób rozdzielona między autora, a „pośrednika”, czyli właściciela strony. Jest to pewien kompromis między wygodą i szeroką dostępnością, jaką oferuje sieć, a zachowaniem się zgodnie z prawem i zwyczajnie „fair” wobec naszych ulubionych wykonawców.

Twoja działalność i związane z nią zawieranie umów z użytkownikami będzie polegało na tym, że obie strony takiej umowy nie będą miały ze sobą kontaktu fizycznego – kontraktowanie będzie przebiegać zatem bez jednoczesnej obecności obu stron, „na odległość”. Tym, co różnić będzie Twój biznes od typowego sklepu internetowego jest fakt, że przedmiot umowy sprzedaży nie będzie podlegał wysyłce za pośrednictwem operatora pocztowego, czy firmy kurierskiej, a zostanie udostępniony do pobrania na dysk automatycznie po sfinalizowaniu płatności.

artcile

Forma działalności

Na początku musisz ustalić formę działalności - to znaczy zdecydować, czy chcesz pracować samodzielnie, czy do realizacji pomysłu potrzebujesz wspólników. Powinieneś pamiętać, że omawiana działalność to startup – a więc przedsięwzięcie niewymagające z początku dużych nakładów finansowych i o nie do końca skonkretyzowanym kształcie, ale za to niosące za sobą pewne ryzyko.

Uwaga:

Przed rozpoczęciem organizowania startupu, warto dokonać wnikliwej oceny swojego pomysłu, w szczególności pod kątem możliwości jego faktycznej realizacji, a także jego innowacyjności, niepowtarzalności oraz zapotrzebowania na tego rodzaju rozwiązanie. W tym celu zalecamy skorzystanie z usług profesjonalistów, ekspertów, którzy bezstronnie ocenią Twój pomysł i oszacują szanse na odniesienie sukcesu.

Na początek zapewne wystarczy, żebyś stał się mikroprzedsiębiorcą, czyli założył jednoosobową działalność gospodarczą. Potem, wraz z rozwojem Twojego biznesu, prawdopodobnie zaczniesz potrzebować dodatkowych rąk do pracy.

W omawianym przypadku zatem możesz prosperować jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a jeśli potrzebujesz wspólników - jako spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna lub firma rodzinna (przy prowadzeniu omawianej działalności nie jest dozwolona spółka partnerska).

W przypadku dalszych wątpliwości dotyczących wyboru formy działalności, patrz szerzej:

Poradnik - Wybór formy działalności

 

2.1. jednoosobowa działalność gospodarcza

To firma, którą możesz prowadzić samodzielnie. Możesz zatrudniać innych pracowników lub współpracować z członkami rodziny w firmie rodzinnej. Nie potrzebujesz żadnych oszczędności. Jednak odpowiadasz wobec osób trzecich całym swoim majątkiem, a odpowiedzialność ta rozciąga się również na małżonka (dotyczy to odpowiedzialności z majątku wspólnego) i na osobę, której zlecasz zadania.

Twój podstawowy obowiązek - uzyskanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Wniosek możesz złożyć osobiście w urzędzie gminy lub przez Internet. Najpierw musisz ustalić kilka spraw. Są to przede wszystkim:

  • nazwa firmy

W niej musi być Twoje imię i nazwisko i ewentualnie człon wskazujący, np. na rodzaj lub produkt.

  • data rozpoczęcia działalności

Określ, kiedy chcesz zacząć. Dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie to data,
od której będziesz płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku.

  • siedziba działalności

Adres (nazwa ulicy, numer budynku, mieszkania) albo nietypowe miejsce (na przykład pawilon nr X w przejściu podziemnym). To miejsce nie musi być Twoją własnością. Może być to chociażby mieszkanie, które wynajmujesz. Nie możesz podać miejsca, które nie istnieje lub miejsca, które nie jest związane z Tobą lub Twoją działalnością.

  • kody działalności gospodarczej

Są to kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które określają rodzaj działalności (na przykład „produkcja papieru i tektury”, „produkcja narzędzi”). Wskaż przynajmniej jeden kod. Jeśli podasz więcej — zdecyduj, który jest główny. W omawianym przypadku jako główny rekomendujemy kod 47.91.Z, pozostałe dobieraj w zależności od potrzeb i charakteru Twojego pomysłu.

 

W niniejszym przykładzie możesz wybrać:

- 47.41.Z - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (wybierz w przypadku sprzedawania oprogramowania, gier wideo);

- 47.63 - Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (wybierz w przypadku sprzedawania utworów muzycznych, czy filmów);

- 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;

- 63.12.Z - Działalność portali internetowych;

- 63.11 - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi.

  • forma opodatkowania

Musisz również określić częstotliwość, z jaką będziesz wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (co miesiąc, czy co kwartał).

  • forma prowadzenia rachunkowości

Przedsiębiorcy często wybierają podatkową księgę przychodów i rozchodów, czyli prostą formę ewidencjonowania kosztów i przychodów.

  • informacje związane z ZUS

To kwestie dotyczące m.in. zgłoszenia do ubezpieczenia pracowników, których zatrudnisz.

  • rachunek bankowy

Koniecznie musisz wskazać numer rachunku, który będzie służył do rozliczeń
z urzędem skarbowym. Możesz założyć nowy rachunek, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej albo posługiwać się tym, który już masz do użytku prywatnego.

 

Teraz czas na złożenie, kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wpis do rejestru CEIDG. Od dnia wpisania, możesz prowadzić swoją działalność na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców. Dane Twojej firmy będą wpisane do CEIDG w ciągu 1 dnia roboczego od złożenia wniosku.

Czytaj także:

Jak zarejestrować firmę krok po kroku

 

2.2. Spółka cywilna

Mogą ją utworzyć co najmniej 2 osoby fizyczne bądź prawne. Spółka cywilna nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wspólnicy spółki, będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, podlegają osobno wpisowi do Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do rejestracji spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał.

Aby zarejestrować spółkę cywilną należy:

  • uzyskać wpis w CEIDG (każdy wspólnik osobno),
  • zawrzeć na piśmie umowę spółki,
  • zgłosić w Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS),
  • uzyskać nr REGON,
  • zgłosić ją we właściwym urzędzie skarbowym,
  • uzyskać NIP spółki.

W umowie trzeba zawrzeć m.in. informację o wspólnikach oraz podać: cel gospodarczy, jaki spółka ma realizować, okres funkcjonowania spółki, zakres działalności według PKD, kwestie podziału zysków i wielkość wniesionych wkładów.

Wspólnicy spółki cywilnej mają do wyboru opodatkowanie dochodu na zasadach według skali podatkowej, liniowo lub w formach zryczałtowanych (karta podatkowa czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy majątkiem wspólnym oraz każdy ze wspólników osobno - majątkiem osobistym, bez żadnych ograniczeń. O tym szerzej w art. 864 i n. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Umowa spółki cywilnej - wzór

 

2.3. Spółka prawa handlowego

To forma współdziałania w celu zarobkowym co najmniej dwóch osób (za wyjątkiem spółki
z o.o. i akcyjnej). Może ją założyć jeden podmiot, o ile sam nie jest jednoosobową spółką
z o.o.. Spółka powstaje w wyniku zawarcia umowy, w której wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów oraz ewentualnie przez współdziałanie w inny, określony sposób. Funkcjonowanie spółek handlowych regulują przepisy prawa, a także wspólnicy bądź akcjonariusze w umowie albo statucie spółki.

W spółkach osobowych (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) podstawowe znaczenie mają wspólnicy, ich kwalifikacje i wykonywana praca. Za zobowiązania spółki osobowej wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem. W spółkach kapitałowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością akcyjna oraz prosta spółka akcyjna) najważniejszym elementem jest kapitał pochodzący od wspólników, na którym opiera się jej funkcjonowanie. Wspólnicy spółki kapitałowej nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki, o czym stanowi art. 151 § 4 oraz art. 301 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Ryzykują jedynie wniesionym wkładem, którego mogą nie odzyskać w razie niepowodzenia.

Wyszukiwarka – Wzory - Umowy Spółki

 

2.4. Firma rodzinna

Przedsiębiorstwo rodzinne to szczególny rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej.
W takiej strukturze zarządzanie firmą pozostaje w rękach najbliższych, spokrewnionych ze sobą osób, które posiadają kontrolę nad własnością w firmie i wspólnie dbają o interesy. Może być prowadzone w dowolnej formie prawnej. Istotne jest to, że decydująca część kapitału, uprawnień kierowniczych, decyzyjnych, organizatorskich pozostaje w rękach jednej rodziny. W takim modelu można swobodnie podzielić obowiązki i uprawnienia pomiędzy członków rodziny, prowadzących wspólnie firmę.

 

2.5. Inne – „samozatrudnienie”

Samozatrudnienie występuje, gdy osoba fizyczna podejmuje działalność gospodarczą na własny rachunek i osobiście wykonuje określone czynności na rzecz innego podmiotu. Robi to w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Takie osoby prowadzą własną działalność gospodarczą (są wpisane do CEIDG), same odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczki na podatek dochodowy. Nie robi tego zlecający, którego jedynym obowiązkiem jest zapłata należności wskazanej w fakturze wystawionej przez „Samozatrudnionego”.

Możliwe jest oczywiście udzielanie zleceń lub dzieła osobom, których udział i praca w przedsięwzięciu jest okresowo niezbędna. Takie umowy mogą zostać zawarte zarówno na przykład z informatykiem, który opracuje projekt graficzny i wykona stronę internetową.

Pełne zastosowanie do omawianej formy prowadzenia działalności znajdują uwagi dotyczące prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Czytaj także:

Porada eksperta – Samozatrudnienie

artcile

Pozostałe aspekty związane z prowadzeniem działalności

Działalność w zakresie tworzenia stron internetowych i świadczenia w związku z tym usług pośrednictwa w sprzedaży nie podlega w Polsce reglamentacji – nie jest działalnością koncesjonowaną ani regulowaną, w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Należy pamiętać jednak, że mimo wszystko wiąże się z koniecznością przestrzegania szeregu norm z różnych dziedzin prawa.

Poradnik – Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

 

3.1. Jak założyć stronę internetową?

Pierwszym krokiem będzie zakup domeny oraz serwera – jeżeli nie umiesz tego zrobić we własnym zakresie, pomocna będzie współpraca z informatykiem. Warto też zadbać o odpowiednią oprawę graficzną, która wizualnie przyciągnie do Twojej strony potencjalnych użytkowników. Jeżeli na samym początku chciałbyś ograniczyć koszty uruchomienia strony, możesz skorzystać z udostępnianych w Internecie szablonów stron w ramach tzw. wolnej licencji (CC).Uzyskanie licencji na wykorzystanie gotowych już szablonów może niekiedy wymagać pewnej opłaty – warunki jej udzielenia znajdziesz każdorazowo w miejscu, z którego można pobrać materiały.

 

3.1.1. Domena

Koszty rejestracji domeny są niewielkie. Kwoty oscylują w granicach 70 - 150 zł na rok (domenę odnawiamy co roku).

Musisz utworzyć konto u jednego z tzw. rejestratorów domen. Przykładowe firmy to: nazwa.pl, home.pl, active24.pl lub domeny.pl. Podajesz tu online wszystkie dane (firmowe lub osobiste) i szukasz domeny. Te stanowiące odzwierciedlenie popularnych słów, np. kredyty.pl są – oczywiście – od dawna zajęte. Niech to będzie wyzwanie dla Twojej kreatywności!

Funkcję prowadzenia rejestru krajowej domeny internetowej, tj. domeny z końcówką .pl, pełni Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) Państwowy Instytut Badawczy.

W praktyce, rejestracja domen dokonywana jest przez firmy partnerskie NASK. Spośród ich ofert, możesz wybrać tę najbardziej konkurencyjną cenowo.

Sprawdź czy adres Twojego portalu, czyli wybrany przez Ciebie ciąg wyrazów, nie jest już wykorzystywany przez kogoś innego. W tym celu skorzystaj z przeglądarki domen – dns.pl.

Występując o rejestrację domeny, uzyskasz status oferenta. W swojej ofercie będziesz musiał potwierdzić, że:

- dane w niej zawarte są prawidłowe,

- złożenie oferty i wykonywanie umowy nie spowodują naruszenia praw osób trzecich lub przepisów prawa,

- nazwa domeny nie będzie wykorzystywana do rozpowszechniania złośliwego oprogramowania, zarządzania botnetami ani do phishingu.

 

NASK może odmówić przyjęcia Twojej oferty w szczególności, gdy:

- nie spełniłeś warunków technicznych, określonych w witrynie internetowej NASK,

- NASK jest związany umową o utrzymywanie tej samej nazwy domeny, która została wskazana w Twojej ofercie albo trwa proces zawierania takiej umowy.

 

Wszelkie prawa i obowiązki związane z użytkowaniem przez Ciebie domeny .pl będą opierały się na umowie zawartej pomiędzy Tobą a NASK (lub akredytowanym partnerem). Zwróć uwagę, że prawo do domeny nie jest prawem własności. Masz status abonenta domeny, ale Twoje logo (o ile je wcześniej zgłosiłeś w Urzędzie Patentowym) będzie objęte prawem ochrony do znaku towarowego.

 

3.1.2. Serwer

Większość firm oferujących rejestrację domeny proponuje również usługi serwerowe. Utrzymywaniem serwerów zajmują się firmy hostingowe. Miejsce na serwerze można wykupić od jednego dostawcy – właśnie jako „usługi hostingowe”. Przed wyborem firmy, przeczytaj opinie innych internautów. Tworzenie strony internetowej to także wybór języka programowania oraz szaty graficznej dla Twojego portalu. Jeżeli nie masz umiejętności w tym zakresie, możesz skorzystać z pomocy programisty i/lub grafika - freelancera, który za ustaloną kwotę podejmie się tego zadania.

 

3.1.3. Logotyp

Twoje logo będzie znakiem rozpoznawczym Twojej działalności i swego rodzaju kluczem - trzeba je dokładnie przemyśleć. Będzie się ono kojarzyć się z Twoją stroną i utworami których „zakup” oferujesz, a to już sprawdzony i skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi. Logo możesz zaprojektować samodzielnie lub zlecić profesjonaliście. Chcąc mieć gwarancję indywidualności i wyjątkowości elementów odróżniających Twój biznes od innych nie zapominaj jednak o tym, aby Twoja nazwa i logo nie naruszały praw innych podmiotów na rynku. Nie musisz jednak zajmować się logotypem od razu – wiele zależy od Twojego budżetu i rozmachu w tworzeniu biznesplanu.

Logo to kombinacja słowno-graficzna. Dzięki niemu nazwa domeny, przy zastosowaniu odpowiedniej plastyki/grafiki/kolorystyki, stanie się jednocześnie Twoim znakiem rozpoznawczym, czy wręcz znakiem towarowym.

Czym dokładnie jest znak towarowy? Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, w szczególności: wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy, jeżeli oznaczenie to umożliwia odróżnienie w obrocie towarów (produktów) jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Jeżeli zarejestrujesz takie oznaczenie, uzyskasz prawa ochronne do tego Twojego znaku - ®. Jest to symbol, który oznacza zarejestrowanie danego znaku towarowego w odpowiednim Urzędzie Patentowym. Jeżeli dokonałeś rejestracji, nie musisz używać tego symbolu w sąsiedztwie swojego znaku, ale jak najbardziej jest to dozwolone – z kolei z drugiej strony, za oznaczanie w ten sposób znaku towarowego, który nie został zarejestrowany, grozi kara grzywny.

Pamiętaj, że w przypadku, gdy logo lub tylko jego grafikę tworzy dla Ciebie grafik, to on jest jego twórcą. Zadbaj więc, aby w umowie o wykonanie logo zamieścić odpowiednie zapisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych. Warto rozważyć także zamieszczenie w umowie (bądź zawarcie osobnej umowy) o niewykonywaniu autorskich praw osobistych w stosunku do danego dzieła lub o przekazanie wykonywania autorskich praw osobistych nabywcy utworu graficznego (logo) – czyli Tobie. W takiej umowie można dodatkowo wskazać karę umowną, której zapłaty będziesz mógł dochodzić w przypadku niewywiązywania się z umowy przez autora (np. grafika lub agencję marketingową przygotowującą m.in. Twoje logo).

Patrz szerzej:

Ochrona znaku towarowego w internecie 

 

3.2. Zadbaj o pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Po utworzeniu witryny, trzeba zająć się jej właściwym pozycjonowaniem, by pozyskiwała jak największą liczbę odwiedzających. Dla zapewnienia Ci satysfakcjonujących zysków oraz bezproblemowego wywiązywania się z kontraktów, jakie będziesz zawierać z kolejnymi twórcami, strona musi również umożliwiać dostęp do płatnych części serwisu.

W związku z tym, zwróć szczególną uwagę na:

  • jakość kodu programistycznego,
  • jakość treści stron www,
  • nawigację w portalu/serwisie,
  • optymalizację tytułu strony głównej oraz podstron (tzw. sekcja Title),
  • metatagi,
  • linkowanie wewnętrzne sklepu.

Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe, takie jak Google+, Facebook, czy Twitter, które są zintegrowane z daną stroną internetową. Optymalizacja strony to modyfikacja treści na witrynie (pod kątem fraz, na których zamierza się oprzeć kampanię) oraz zmiany w kodzie strony.

Kontrowersje w pozycjonowaniu stron wynikają w dużej mierze ze sposobów zdobywania linków prowadzących do stron – IBL (ang. inbound links – liczba linków wskazujących na dany adres pliku/strony www) oraz z nieetycznych technik stosowanych w pozycjonowaniu. Działania niezgodne z zaleceniami dla webmasterów nazywa się powszechnie spamem. Jest on traktowany podobnie jak spam pocztowy, czyli elektroniczne wiadomości masowo rozsyłane do osób, które ich nie oczekują.

W wyszukiwarkach stworzono specjalne strony, na których można zgłaszać witryny, które stosują nieetyczne metody pozycjonowania, np. Google – Raport dotyczący spamu.

W związku z ogromnym zainteresowaniem pozycją danej strony w wyszukiwarce, zaczęły pojawiać się różne metody pozycjonowania, których nie akceptują twórcy wyszukiwarek. Nie są też zgodne z zaleceniami dla tworzących strony. „Zaśmiecają” wyniki wyszukiwania,
w sposób sztuczny, wręcz oszukańczy dążą do ich zakłócenia na korzyść promowanych stron. Przykłady:

  • duże nagromadzenie słów kluczowych,
  • słowa kluczowe niezgodne z treścią,
  • ukrywanie słów kluczowych, np. użycie tekstu w kolorze tła, na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nie oglądanym przez użytkownika,
  • cloaking (ang. cloak – płaszcz) – serwowanie robotom wyszukiwarek specjalnie spreparowanej wersji strony (rozpoznawanych, np. po adresach lub tzw. user-agent).

Stosowanie takich technik może spowodować całkowitą eliminację strony z wyników wyszukiwania.

Metody ułatwiające użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdowanie informacji, mogą przyczynić się do poprawy wyników w wyszukiwarkach.
Przykłady:

  • wymiana linków i banerów ze stronami o podobnej tematyce,
  • umieszczanie stron w katalogach tematycznych,
  • rezygnacja z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii, np. JavaScriptu, Flasha lub ramek,
  • poprawa możliwości poruszania się po stronie, użycie mapy strony,
  • usunięcie błędów (np. składniowych) z kodu strony,
  • wzmocnienie semantyki znaczników używanych na stronie,
  • optymalizacja kodu strony, usunięcie nadmiarowych znaczników HTML,
  • dobre opisanie elementów strony, np. tytułu strony lub treści alternatywnej dla grafiki,
  • czytelne opisywanie odnośników (unikanie opisów typu „tutaj” albo „kliknij”, na korzyść lepiej opisujących zawartość strony, do której prowadzą),
  • stosowanie „przyjaznych” adresów (
  • wyróżnianie (np. pogrubienie, podkreślenie) ważniejszych słów, stosowanie nagłówków.

Bardzo istotne jest również optymalizowanie treści (SEO copywriting) strony tak, aby lepiej odzwierciedlała założone frazy kluczowe. Słowa kluczowe powinny być w mianowniku.

Wyżej przytoczone metody są akceptowane przez wyszukiwarki.

 

3.3. Regulaminy, o które powinieneś zadbać

Dla prawidłowego funkcjonowania Twojego biznesu potrzebujesz ustalić z jego potencjalnymi użytkownikami warunki, na jakich obywać się będzie świadczenie przez Ciebie usług, a w niektórych przypadkach również aspekty przetwarzania ich danych osobowych, tzw. „polityka prywatności”.

 

3.3.1. Regulamin świadczenia usług – warunki sprzedaży

Jako administrator strony internetowej ukierunkowanej na umożliwianie zawierania tego szczególnego rodzaju umowy sprzedaży, musisz zadbać o przygotowanie odpowiednich regulaminów dotyczących świadczenia usług drogą elektroniczną (art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną). W regulaminie powinieneś zawrzeć podstawowe informacje identyfikujące Ciebie jako podmiot prowadzący działalność, warunki zawierania umów sprzedaży i dostarczania ich przedmiotu, a także opcjonalnie inne postanowienia, które w swoim konkretnym przypadku uznasz za stosowne.

Konsument przy zawieraniu umów na gruncie Twojej działalności ma zapewnioną szczególną ochronę przez ustawodawcę i musi być informowany o wszystkim kwestiach, które ustawodawca uznał za konieczne. Jeżeli transakcje w e-sklepie przeprowadzane są wyłącznie między przedsiębiorcami, regulamin może być bardziej ogólny. Jeżeli sprzedaż jest mieszana (sklep jest dostępny i dla konsumentów, i dla podmiotów profesjonalnych), warto zredagować szczegółowe zasady sprzedawania w e-sklepie.

Poniżej przykładowy regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną dotyczący typowego sklepu internetowego.

Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

 

3.3.2. Regulaminy dotyczące przetwarzania danych osobowych – polityka prywatności

Jak już wspomnieliśmy na samym początku, Twój biznes nie będzie „typowym” sklepem internetowym. Tym, co Cię odróżni, będzie automatyczne udostępnianie przedmiotu transakcji w formie elektronicznej tuż po finalizacji płatności. Oznacza to, że nie będziesz potrzebował od swoich użytkowników zbyt wielu danych osobowych – odpada Ci przecież cały proces przygotowania wysyłki towaru pod wskazany adres konkretnego klienta.

Wiele zależy również od tego, jak wyobrażasz sobie funkcjonowanie społeczności, którą automatycznie utworzą użytkownicy Twojej strony. Możesz udostępniać systemy płatności za określone utwory w sposób otwarty, albo wprowadzić system rejestracji użytkowników. W tym pierwszym przypadku nie musisz informować o przetwarzaniu i sposobach wykorzystywania danych osobowych, gdyż – co oczywiste – po prostu ich nie pobierasz. Kwestia komplikuje się nieco, jeżeli zdecydujesz się na wprowadzenie modelu rejestracji użytkowników, gdyż do tego celu będziesz potrzebował co najmniej adresu e-mail danej osoby.

Jeżeli zamierzasz umożliwić użytkownikom strony internetowej zakładanie prywatnych kont, jako administrator strony obowiązany jesteś do szczególnego postępowania z danymi, które zostaną Ci powierzone. Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, jej przepisy stosuje się do przetwarzania danych przez przedsiębiorców. Niektóre przepisy owej ustawy zostały zastąpione poprzez wejście w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, stąd można powiedzieć, że na gruncie krajowego porządku prawnego mamy dwa równorzędne, uzupełniające się nawzajem akty prawne regulujące kwestię ochrony danych.

W swoim regulaminie powinieneś opisać w jaki sposób będziesz pobierał dane użytkowników, jakie konkretnie będą to dane oraz do jakich celów będą przez Ciebie wykorzystywane. Istotna jest również kwestia możliwości ich ewentualnej zmiany czy aktualizacji oraz „prawo do bycia zapomnianym” – a więc opis trybu wprowadzania poprawek lub usunięcia danych z Twojego rejestru.

 

Ważne!

Należy pamiętać, że w dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych) – tak zwane RODO.

 

Ma ono bezpośrednie zastosowanie w państwach członkowskich. Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia dane osobowe powinny być:

- przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą („zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość”);

- zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i przetwarzane dalej w sposób zgodny z tymi celami; w drodze wyjątku dopuszczone jest dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych („ograniczenie celu”);

- adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane („minimalizacja danych”);

- prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane; należy podjąć wszelkie rozsądne działania, aby dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, zostały niezwłocznie usunięte lub sprostowane („prawidłowość”);

- przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane; dane osobowe można przechowywać przez okres dłuższy, o ile będą one przetwarzane wyłącznie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, z zastrzeżeniem że wdrożone zostaną odpowiednie środki techniczne i organizacyjne wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia w celu ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą („ograniczenie przechowywania”);

- przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych („integralność i poufność”).

Administrator jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów art. 5 ust. 1 i musi być w stanie wykazać ich przestrzeganie („rozliczalność”).

Patrz dokument Rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych (RODO):

Porada Zasady przetwarzania i udostępniania danych osobowych, tworzenia zbiorów

Procedura/Regulamin w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji

Słowniczek – RODO

 

3.4. Własność intelektualna, prawa autorskie

Dla zapewnienia działania Twojej strony internetowej zgodnie z jej celem, będziesz posługiwał się cudzymi materiałami (zdjęcia, filmy, teksty), które następnie będziesz udostępniał użytkownikom za uzgodnioną opłatą. W tym celu musisz uzyskać odpowiednie pozwolenia, gdyż działając bez zgody twórcy, naruszasz jego prawa autorskie.

W celu wykorzystania cudzego utworu i uzgodnienia warunków współpracy, należy zawierać każdorazowo odpowiednie umowy z autorami udzielające prawa do korzystania z utworów na odpowiednio zakreślonych polach eksploatacji. Opisywane umowy to tzw. umowy licencyjne, których zakres (włączający prawo do dalszego wprowadzania utworu w obieg za stosowną opłatą) ustalisz z danym twórcą, lub organizacją zarządzającą prawami autorskimi.

Wzór umowy licencyjnej znajdziesz tutaj:

Umowa licencyjna – wzór

 

Za wykorzystywanie cudzej własności intelektualnej najpewniej umówisz się na zapłatę określonego honorarium, które nazywane jest tantiemami – taka tantiema zwykle ustalana jest procentowo lub kwotowo za wykorzystanie lub każdorazowe pobranie utworu z Twojej strony przez innego użytkownika. W praktyce na pokrycie honorarium autorskiego wykorzystywać będziesz określoną część pieniędzy, która wpłynie na Twoje konto za pośrednictwem systemu mikropłatności, o którym szerzej w punkcie 3.5.

Porada dotycząca własności intelektualnej w biznesie dostępna jest tu:

Własność intelektualna w e-biznesie

 

3.5. System mikropłatności – jak to działa?

Aby Twój biznes mógł zacząć działać i przynosić zyski, powinieneś zainteresować się wprowadzeniem na swoją stronę metody mikropłatności, a więc zewnętrznie sterowanej usługi umożliwiającej przekazywanie zazwyczaj drobnych kwot w zamian za uzyskanie dostępu do „ekskluzywnych” materiałów.

Mikropłatności umożliwiają dokonanie płatności za towary wirtualne (dane, pliki), usługi on-line, jak również przekazywanie darowizn i wpłat na cele charytatywne. Zwykle w systemie operuje się kwotami nie wyższymi niż 10 złotych, a przelew jest możliwy do dokonania bez wychodzenia z domu. Pobór danej kwoty z konta bankowego kupującego i zaksięgowanie tej samej sumy po stronie sprzedającego następują niemalże automatycznie.

Prowadzeniem i bieżącą obsługą systemów mikropłatności zajmują się zewnętrzne wyspecjalizowane firmy. Jeżeli obawiasz się o uczciwość i autentyczność oferowanych usług, to wybierz takie przedsiębiorstwo, z którym miałeś już wcześniej do czynienia chociażby robiąc standardowe zakupy przez Internet – ciekawostką jest, że bardzo wiele firm obsługujących mikropłatności oferuje także systemy dokonywania tzw. szybkich przelewów, stąd na pewno z niektórymi z nich już miałeś szansę się spotkać.

Wśród mikropłatności na rynku króluje głównie funkcja SMS Premium. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim temu, że do korzystania z niej nie jest potrzebne podawanie danych konta bankowego i ma bardzo intuicyjny system uwierzytelniania i potwierdzania dokonywanej płatności. Oprócz tego mamy do dyspozycji system „szybkich przelewów” oraz modny ostatnio system płatności elektronicznej BLIK (uwierzytelnianie poprzez podanie 6-cyfrowego kodu udostępnianego w aplikacji mobilnej banku).

Warto przemyśleć również kwestię techniczną dotyczącą udostępniania zakupionych utworów. Co oczywiste – dostęp do danego materiału można uzyskać każdorazowo płacąc za ten konkretny utwór, ale nie jest to jedyna możliwość. Wiele stron internetowych czy aplikacji w typie Twojego pomysłu na biznes oferują tzw. konta użytkownika Premium. Polega to na tym, że płacisz abonament w systemie miesięcznym albo rocznym (pozostawione jest to wyborowi użytkownika) i w jego ramach uzyskuje się dostęp do całości (bądź znacznej części) utworów czy oferowanych usług. Oferując ten typ rozliczania się z użytkownikiem za pobieranie materiałów ze swojej strony zapewniasz sobie przewidywalny i co do zasady stały zysk. Do wyboru tej ścieżki przyciągniesz ustalając preferencyjne warunki abonamentu, czy też dostęp do „zamkniętej” dla zwykłych użytkowników części serwisu z dodatkowymi benefitami.

 

3.6. Wprowadzenie reklam na stronę – kolejne źródło dochodów?

Sposobem na czerpanie zysków z prowadzenia własnej strony internetowej może być również skorzystanie z potencjału, jaki wytworzy Twoja strona na skutek przyrastającej liczby odwiedzających – potencjału jako tablica reklamowa. Z racji tego, że będziesz miał możliwość dotarcia z danym przekazem do dużej rzeszy użytkowników, istnieją szanse na to, że w pewnym momencie zaczną interesować się Tobą inne firmy bądź przedsiębiorstwa marketingowe celem zawiązania współpracy.

a) programy afiliacyjne

Istota programów afiliacyjnych polega na tym, że reklamodawca płaci właścicielowi strony internetowej za fakt wygenerowania ruchu na reklamowanej stronie produktu – innymi słowy, dostajesz pieniądze za wywieszenie na swojej stronie internetowej banera reklamowego (z linkiem), co przyczynia się bezpośrednio do promocji reklamowanej strony. Umowa zwykła zakłada rozliczenia miesięczne lub wypłacane od określonej minimalnej wygenerowanej kwoty. Istnieje kilka modeli rozliczania się z programów afiliacyjnych:

  • cost per click – reklamodawca płaci prowizję za to, że użytkownik zainteresuje się reklamą umieszczoną na Twojej stronie i skorzysta z hiperłącza, które umieściłeś, aby dowiedzieć się więcej o produkcie – jest to typowa płatność liczona od „kliknięcia”;
  • cost per lead – w tym przypadku reklamodawca płaci za to, że użytkownik wykona pewną określoną akcję, którą okaże zainteresowanie produktem – przykładowo zapisze się do newslettera, zapełni „koszyk”, wypełni formularz kontaktowy lub założy konto użytkownika;
  • cost per sale – właściciel strony internetowej otrzymuje prowizję od każdej sprzedaży dokonanej przez użytkownika, który trafił na daną stronę poprzez umieszczoną wcześniej reklamę.

Istnieją oczywiście modele mieszane, wszystkie zależą od postanowień konkretnej umowy – nie bój się negocjować i forsować swoich racji!

Reklamodawcy zwykle zgłaszają się do właściciela sami, gdy ocenią przydatność Twojej strony jako przestrzeni reklamową – chodzi głównie o popularność Twojej strony, a także jej profil tematyczny.

 

Uważaj!

Zastanów się za każdym razem, czy warto przyjąć warunki umowy zaproponowanej przez drugą stronę. Staraj się dopasowywać dopuszczane treści reklam do profilu strony, którą prowadzisz. Jeżeli reklamy wyświetlane na Twojej stronie będą z nią w jakiś sposób powiązane, zainteresowanie użytkowników wzrośnie, a Ty dostaniesz większą prowizję za kliknięcie w baner lub skorzystanie z usługi reklamodawcy.

 

b) Google AdSense

Tej firmy nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. W swoim programie AdSense proponuje usługę działającą na podobnych zasadach, co programy afiliacyjne, jednak z tą różnicą, że nie zawierasz tutaj osobnych umów z każdym reklamodawcą, a współpracujesz z pośrednikiem, który ma kontrakty z setkami reklamodawców. Plusem tego rozwiązania jest fakt, że możesz jako administrator swojej strony blokować reklamy, których sobie z jakiegoś powodu nie życzysz, wyświetlać tylko te reklamy, które dotychczas przynosiły Ci największy dochód i na różne sposoby zarządzać profilem treści (efektywnie dla obu stron), które pośrednik umieszcza na Twojej stronie.

 

3.7. Sposoby na pozyskanie finansowania

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych i popularnych metod finansowania projektów rozpoczynających funkcjonowanie jako startup jest korzystanie z dotacji ze środków unijnych, a także z tzw. venture capital lub z pomocy tzw. „aniołów biznesu”.

a) Środki unijne

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, przedsiębiorcy zaraz obok samorządów stanowią głównych beneficjentów funduszy unijnych. Według informacji rozpowszechnianych m.in. przez Ministerstwo Finansów, w kolejnych latach dotychczasowy system wsparcia przedsiębiorców ma zacząć zmieniać się z dotacji w kierunku wsparcia poza dotacyjnego (kredyty, poręczenia i pożyczki udzielane przez pośredników finansowych, w tym banki oraz fundusze pożyczkowe i poręczeniowe na preferencyjnych warunkach, korzystniejszych od tych panujących na rynku komercyjnym).

Obecnie w ramach funduszy europejskich wydatkowane są środki m.in. na rozwój działalności firmy (zakup sprzętu, doposażenia) oraz informatyzację (wprowadzenie e-handlu, portale e-usługowe). Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem dotacji unijnej na swoją działalność, warto udać się do jednego z punktów informacyjnych, w którym dowiesz się nie tylko o możliwości uzyskania wsparcia finansowego, ale także o dotowanych szkoleniach, konkursach i kursach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) dysponuje bogatą ofertą dotacji dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców, w tym przede wszystkim projektów realizowanych w formie startupu. Uzyskanie dotacji oczywiście poprzedzone jest spełnieniem szeregu wymogów formalnych, a więc uciążliwą dla beneficjenta procedurą przygotowania dokumentów oraz składania wniosków. jednak nie jest to cała procedura, ponieważ przedsiębiorca uzyskujący środki z funduszy unijnych zobowiązany jest do wykonania danego przedsięwzięcia w określonym czasie, z czego jest skrupulatnie sprawdzany.

W przypadku niewywiązania się z umowy o dofinansowania jednostka wdrażająca może wydać decyzję na podstawie, której beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu uzyskanego dofinansowania wraz z odsetkami. Dlatego też najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców jest zawarcie umowy z firmą, która zajmuje się sporządzaniem wniosków oraz prowadzeniem wszelkich późniejszych kontaktów z instytucją wdrażającą. Istotne w takim przypadku jest odpowiednie sporządzenie umowy, na podstawie której przedsiębiorca zajmujący się profesjonalnie uzyskiwaniem środków europejskich zobowiąże się również do nadzoru nad wszelkimi kontaktami beneficjenta z instytucją wdrażającą w trakcie wykonywania danego projektu. Pomoże to uchronić mikroprzedsiębiorcę przed ewentualnymi błędami w składanych dokumentach do instytucji wdrażającej.

W opisywanym projekcie, jednym z przedmiotów działalności spółki jest właśnie świadczenia pomocy przedsiębiorcom w zakresie pozyskiwania finansowania ze środków UE. Zanim jednak zaczniesz pomagać innymi, sam musisz dokładnie opanować całą procedurę.

PARP prowadzi różne nabory wniosków o dofinansowanie w ramach działań programów: ,,Inteligentny Rozwój'', ,,Polska Wschodnia'' oraz „Wiedza Edukacja Rozwój”. Program ,,Inteligentny Rozwój'' oraz „Wiedza Edukacja Rozwój” kierowane są do wszystkich mikro, małych i średnich przedsiębiorców w całej Polsce, natomiast ,,Polska Wschodnia'' do tych z województwa: lubelskiego, warmińsko – mazurskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz podlaskiego.

Najodpowiedniejszym programem dla startupów jest „Inteligentny Rozwój”.

Program jest finansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co determinuje jego innowacyjny charakter oraz ze środków krajowych. Projekty finansowane przez ten program są dzielone na cztery grupy:

  • Rozwijam firmę;
  • Biznes a koronawirus;
  • Startuje z biznesem;
  • Reorganizacja i przekazanie firmy.

Szczegółowe wymogi, jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o dotacje z PARP w ramach wskazanych programów zostały opisane w artykule:

https://mikroporady.pl/prowadzenie-dzialalnosci/co-nowego-w-prawie/item/3879-warto-wiedziec-wymogi-dla-dotacji-parp.html?

Warto również na bieżąco śledzić aktualne terminy naborów wniosków do poszczególnych programów, korzystając z oficjalnej strony Poslkiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości www.parp.gov.pl.

b) Venture capital

Kolejną możliwością finansowania jest skorzystanie z tzw. Venture capital (kapitał wysokiego ryzyka). Są to zamknięte fundusze, których działalność polega na przeznaczaniu pieniędzy przez grupę inwestorów (z reguły kilku lub kilkunastu) na inwestycje określonego typu - niepewne, ale mogące przynieść duży zysk. Fundusze venture capital,poprzez objęcie udziałów oraz akcji prywatnych lub prywatyzowanych firm, dzielą wraz z przedsiębiorcą ryzyko związane z działalnością gospodarczą bez oczekiwania dodatkowych gwarancji czy zabezpieczeń. Inwestorzy stają się współwłaścicielami firmy wiedząc, że kapitał, który inwestują jest obarczony wysokim ryzykiem - liczą przede wszystkim na współpracę z pomysłodawcą projektu, jak też osobami współfinansującymi. Połączone działania mają przyczynić się do podniesienia wartości przedsiębiorstwa i maksymalizacji korzyści długoterminowych. Co do zasady, fundusze venture capital nie angażują się w zarządzanie bezpośrednie w firmie, jednak utrzymują kontrolę nad firmą przez udział swoich przedstawicieli w radach nadzorczych spółek.

Zdarza się, że większym zaangażowaniem wykazują się tzw. indywidualni inwestorzy finansowi - ,,anioły biznesu’’, którzy chcą wesprzeć projekt na starcie.

O aniołach biznesu przeczytasz więcej tutaj:

Słowniczek – Anioł Biznesu

Fundusze venture capital tworzone są zarówno przez podmioty prywatne, jak i publiczne. Praktyka pokazuje, że po kilku latach (średnio 3-7) fundusze decydują się na wystąpienie z przedsiębiorstwa, część akcji wprowadzają na giełdę, część udziałów sprzedają. Bardzo często zwiększenie wartości firmy powoduje, że przedsiębiorca nie ma możliwości wykupu wszystkich lub większości udziałów od pierwotnych inwestorów, może jednak wejść w posiadanie ich części.

W przypadku startupów finansowanie dotyczy przede wszystkim wejścia przedsiębiorcy na rynek. Pamiętaj więc, że inwestorzy z funduszu venture capital są gotowi sfinansować końcowe prace nad rozwojem produktu i związane z uruchomieniem przedsiębiorstwa na dużą skalę.

Wskazówka: Potencjalni inwestorzy to biznesmeni z dużą rynkową intuicją - nie są na pewno osobami lekkomyślnymi. Chcą zainwestować w projekty i startupy dobrze rokujące, a zarazem innowacyjne, postępowe i ciekawe. Liczy się Twój pomysł, ale także idea i model biznesowy, do którego zmierzasz. Przesadny optymizm, który czasami zdarza się okazywać startupowcom w dokumentacji dotyczącej planów rozwoju firmy, oczekiwanych zysków i korzyści pozamajątkowych często nie sprzyja podjęciu przez fundusze decyzji o zaangażowaniu się w dane przedsięwzięcie.
 
Listę funduszy venture capital obecnych na polskim rynku można odnaleźć m.in. na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (https://www.parp.gov.pl/fundusze-kapitalu-zalazkowego).

Dla ułatwienia podane zostały także dziedziny, które są gotowe wspierać poszczególne fundusze, wymagania, jakie stawiają wobec zainteresowanych uzyskaniem finansowania projektów, preferowaną wielkość i czas trwania inwestycji oraz sposób wyjścia.

Ponadto na stronie mikroporady.pl. znajdziesz porady i instrukcje:

Słowniczek – Ventures Capital

 

c) Crowdfunding

W tym przypadku przedsięwzięcie czerpie swoje źródła finansowania z dobrowolnych wpłat użytkowników zainteresowanych danym projektem. Najłatwiej zdobyć rzeszę zainteresowanych działając za pośrednictwem serwisów społecznościowych, ale nie jest to jedyna droga.

Wraz z upowszechnieniem się tej formy finansowania działalności powstało wiele firm oferujących swoje pośrednictwo w ogłaszaniu się z pomysłami na biznes, a także tworzących internetowe „skarbonki” przeznaczone do kumulowania wpłat zainteresowanych odwiedzających. Istnieje możliwość jednorazowej pomocy, jak również opcja comiesięcznego zlecenia stałego przelewu w wybranej kwocie.

 

Podstawowe akty prawne

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2022.1360 t.j.),
2. Ustawa z dnia 30 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2021.162 t.j.),
3. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jednolity Dz. U. 2022.1457 t.j..),
4. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.2020.287 t.j.),
5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo autorskie (Dz.U.2021.1062 t.j.),
6. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jednolity: Dz. U. 2020.344 t.j.),
7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Stan prawny – 30 września 2022 r. 



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT